Opium:

Opium is hét kunst- en cultuurprogramma, met interviews en reportages, een artist in residence in ons Opium Atelier en een eigen Nachtkastje. En muziek om je te verwonderen, en dan bij in slaap te vallen.

Podcast afleveringen

Het gesprek - Jeroen Krabbé (13 maart)

Annemieke Bosman spreekt Jeroen Krabbé over Krabbé zoekt Chagall.

Jeroen Krabbé reist in de voetsporen van de kunstenaar die zijn hele leven op de vlucht is geweest. Chagalls leven is een aangrijpende, spannende reis door de moderne wereldgeschiedenis. Hij woonde en werkte op talloze prachtige en bijzondere locaties. Jeroen reist naar Vitebsk, Moskou, Petersburg, Parijs, Berlijn, New York, Zuid-Frankrijk en Jeruzalem om het levensverhaal te vertellen van een kunstenaar wiens werk én leven zeer kleurrijk waren.

Annemieke maakte samen met Ab Nieuwdorp een speciale online serie, De klanken van Chagall. Deze serie zal iedere dinsdag na de tv-uitzending online komen.

Krabbé zoekt Chagall zie je vanaf dinsdag 17 maart om 20.30 uur op NPO 2.

Het gesprek - Margot Dijkgraaf (11 maart)

Annemieke Bosman spreekt Margot Dijkgraaf over Zij namen het woord, rebelse schrijfsters in de Franse letteren.

In Zij namen het woord schetst Margot Dijkgraaf de portretten van uitzonderlijke, schrijvende Franse vrouwen uit de 17e tot de 21e eeuw. Ze schrijven, ze spreken, ze gaan de barricaden op, ze doorbreken taboes, ze verleggen grenzen. En ze bieden inspiratie – door hun boeken, hun denkbeelden, hun daden of hun karakter. De vrouwen in dit boek heten Colette of Françoise Sagan, George Sand of Simone de Beauvoir, Madame de Staël of Maryse Condé. De een is grondlegger van de Europese literatuur, de volgende vecht voor de positie van de vrouw als schrijfster, weer een ander richt haar pijlen op onrechtvaardigheid en ongelijkheid of eist voor de niet-westerse stem een plek op in de literatuur. Allemaal zijn ze Franstalig, rebels, tegendraads. Schrijven is gevaarlijk – en hoe!

Het Gesprek – Sanne Wallis de Vries (10 maart)

Jan Mom in gesprek Sanne Wallis de Vries over haar zevende theatervoorstelling ‘Kom’ waarin ze zich boos maakt over het uitsluiten van mensen, vrolijk maakt over haar 15 jarige puberdochter, geïnspireerd raakt door Drag queens, verbaast over genderongelijkheid en jazzy improviseert met muzikanten Wouter Planteijdt en Dionys Breukers.

Het gesprek - Vincent Boy Kars (6 maart)

Annemieke Bosman spreekt Vincent Boy Kars over zijn film Drama Girl.

Is ons leven een verhaal? En als dat zo is, kunnen we het dan herschrijven? In Drama Girl laat regisseur Vincent Boy Kars een jonge vrouw een aantal cruciale scènes uit haar recente verleden naspelen. Misschien, denkt Kars, kan het haar helpen bij het verwerken van bepaalde gebeurtenissen. Ondertussen levert het hem ook wat op: een film die onderzoekt hoe fictie en documentaire van elkaar kunnen lenen.

Twintiger Leyla geeft zich welwillend over aan het filmexperiment. Kars omringt haar met acteurs: Pierre Bokma speelt haar vader, Elsie de Brauw haar moeder, Jonas Smulders is haar vriendje. Terwijl ze met hen het verleden oprakelt, bespreekt ze met de filmmaker wat het met haar doet.

Het gesprek – Paul Haenen (4 maart)

Jan Mom spreekt Paul Haenen over zijn dagboek ‘Ik heb bekend-dagboeken 1958-1965,’ samengesteld door bevriend journalist Ivo van Woerden, uitgegeven door Podium.
Een onthullend gesprek over zijn jeugd, zijn familie, zijn coming out, de geboorte van Margreet Dolman en hoe hij als 15-jarige al correspondeerde met bobo’s uit de omroepwereld.

Het gesprek - Thomas Verbogt (28 februari)

Annemieke Bosman spreekt Thomas Verbogt over zijn nieuwste roman Als je de stilte ziet: Alles begon pas toen Sander bij ons kwam wonen, ook het begin van een nieuw leven. Ik was trots op zijn aanwezigheid. Op school zei ik dat hij mijn pleegbroer was. Dat woord kwam van mijn moeder, ik kende het niet, ik kende ook niemand met een pleegbroer of -zus. Af en toe zei ik Pleeg tegen Sander, wat hij leuk vond, Marleen belachelijk. Hij schreef het zelfs een keer onder een briefje dat hij voor me had klaargelegd: 'Ik doe de boodschappen wel! Pleeg.'

De hoofdpersoon in de nieuwe roman van Thomas Verbogt wil graag een verbond vormen met Sander, zijn pleegbroer, maar dat lukt niet. Er staat iets in de weg - iets wat hij niet kan duiden, maar wat hem een leven lang achtervolgt. Wanneer hij afscheid neemt van zijn ouderlijk huis en daarmee ongewild ook zijn grote liefde uit het oog verliest, begint hij aan de zoektocht naar zijn eigen leven. Die zoektocht is onlosmakelijk verbonden met het geheim dat tussen Sander en hem in stond. Als je de stilte ziet is een diep ontroerende roman over verlangen, vluchtigheid en betekenis geven aan het leven.

het gesprek - Laurine Verweijen (24 februari)

Annemieke Bosman spreekt Laurine Verweijen over haar bundel Gasthuis. Niet schrijven over verlangen, maar vanuit verlangen. Niet over hormonen, maar met een lichaam en gemoed vol hormonen. In Gasthuis schrijft Laurine Verweijen door de schaamte heen. Bedachtzaam en energiek dicht zij vanuit onverwachte perspectieven over het zoeken naar een plek en het vasthouden van dingen die continu in beweging zijn. Als vanuit het niets betreden haar gedichten met deze debuutbundel de Nederlandse poëzie.
Eerder was Laurine te gast in ons Opium Atelier.

Het gesprek - Wart Kamps en Ellen Parren (21 februari)

Annemieke Bosman spreekt Wart Kamps en Ellen Parren over de voorstelling Mijn moeder is een diva, een absurdistische tragikomedie over niet zo beroemde kinderen met een heel beroemde moeder.
Voor Mijn moeder is een diva slaan Paul Knieriem (regie), Wart Kamps en Ellen Parren (tekst) de handen ineen. Het is voor het eerst dat Kamps en Parren een jeugdvoorstelling maken, een wens die zij al lange tijd hebben.

Het gesprek - Nina Folkersma (20 februari)

Annemieke Bosman spreekt Nina Folkersma, conservator van de Moesman tentoonstelling in het Centraal Museum.

Ontdek hoe eigentijds de surrealisten zijn in De tranen van Eros: Moesman, surrealisme en de seksen. In deze tentoonstelling wordt het werk van de enige officieel erkende Nederlandse surrealist Johannes Moesman (1909-1988) geplaatst in de context van zijn internationale tijdgenoten. Naast Salvador Dalí, René Magritte en Max Ernst is er voor het eerst veel ruimte voor vrouwelijke surrealisten als Claude Cahun, Leonora Carrington en Leonor Fini. Bovendien is er werk te zien van hedendaagse kunstenaars als Sarah Lucas, Gillian Wearing, Paul Kooiker en Viviane Sassen.

Het gesprek - Rob Perrée (14 februari)

Annemieke Bosman spreekt gastcurator Rob Perrée over de tentoonstelling “Tell Me Your Story" die nu te zien is in Kunsthal Kade in Amersfoort.

Tell Me Your Story:
Voor het eerst in Europa: 100 jaar Afrikaans-Amerikaanse kunst gebaseerd op Storytelling. Vanaf 8 februari tonen 50 kunstenaars de visueel overweldigende rijkdom van de zwarte cultuur. Rond de 140 bruiklenen, voornamelijk uit Amerika, komen naar Amersfoort. Het werk van een groot deel van de kunstenaars was niet eerder in Nederland te zien. Maak kennis met de kernfiguren van de Afrikaans-Amerikaanse kunst en ontdek hun verhaal.

Het gesprek - Frits Scholten (13 februari)

Annemieke Bosman spreekt Frits Scholten, conservator en samensteller van de tentoonstelling Caravaggio-Bernini.
Caravaggio-Bernini - Barok in Rome:
De tentoonstelling vertelt het verhaal over het enorme artistieke élan in Rome en de radicale vernieuwingen in de kunst, ruwweg tussen 1600 en 1640. Leidraad bij de tentoonstelling zijn de voornaamste termen uit het artistieke vocabulaire van die tijd, begrippen als verwondering (meraviglia), levendigheid (vivezza), beweging (moto), scherts (scherzo) of afschuw (terribilità).

Het gesprek - Lucas van Woerkum (6 februari)

Annemieke Bosman spreekt cineast Lucas van Woerkum over The Echo of Being, zijn nieuwste film.

Filmverhalen met live symfonische muziek: Symphonic Cinema, de unieke concertvorm van cineast Lucas van Woerkum, heeft de afgelopen jaren de Nederlandse en buitenlandse concertzalen veroverd. De filmregisseur maakt zijn schitterende filmverhalen op basis van live uitgevoerde symfonische muziek. Tijdens het concert past hij subtiel de beelden aan zodat ze exact synchroon lopen met de muziek.

Het leven van Mahler: In de nieuwste film, The Echo of Being, staat componist Mahler centraal. Het verhaal is gebaseerd op biografische elementen uit het leven van Gustav, Alma en hun dochtertje Maria Mahler, en reflecteert op het leven, de dood en alles wat daarna komt. Dat vervlecht Van Woerkum met Mahlers meest indrukwekkende muziek; Totenfeier, Symfonie nr. 4 en zijn dramatische, onvoltooid gebleven Tiende. Zelden beleefde u de mens Mahler en zijn muziek zo intens.

Het gesprek - Frouke van Dijke (5 februari)

Annemieke Bosman spreekt Frouke van Dijke. ZIj is de samensteller van de tentoonstelling Breitner vs Israels VRIENDEN EN RIVALEN die nu te zien is in het Kunstmuseum in Den Haag.

De onderlinge rivaliteit tussen deze twee schilders zorgt jarenlang voor spanningen. Gedurende hun gehele carrière hebben Breitner en Israels elkaar bewonderd, benijd en geïnspireerd. Dankzij deze jarenlange wedijver hebben zij het beste in elkaar naar boven gehaald. Kunstmuseum Den Haag staat met de tentoonstelling Breitner vs Israels – Vrienden en rivalen voor het eerst in de kunstgeschiedenis uitgebreid stil bij deze artistieke bokswedstrijd.

Het gesprek - Serge van Veggel (31 januari)

Annemieke Bosman spreekt regisseur Serge van Veggel over Opera Melancholica van OPERA2DAY, New European Ensemble en Scapino Ballet Rotterdam.

Centraal in Opera Melancholica staat de casus van Roderick Usher, een melancholicus pur sang. Hij is de hoofdpersoon in The Fall of the House of Usher, de fascinerende en ontroerende opera van Philip Glass op basis van de gelijknamige roman van Edgar Allen Poe.

We lichten de schedel van Roderick, en zien hoe hij wordt omgeven door imaginaire figuren: zijn ingebeelde tweelingzus Madeline en jeugdvriend William. Roderick probeert zich te bevrijden van zijn waanzin, maar dat gaat gepaard met huiveringwekkende hersenschimmen en bedwelmende visioenen. Die beleven we op een intense manier live mee, dankzij de gedreven muziek van Glass, sprekende toneelbeelden, gepassioneerde zang en choreografie van Scapino Ballet Rotterdam.

het gesprek - René Geerlings (30 januari)

Annemieke Bosman spreekt regisseur René Geerlings over de voorstelling Juffenballet.

Overdag geven de juffen het goede voorbeeld, maar na het luiden van de schoolbel gaan de haren los. Gooi Harry Potter, de heksen van Roald Dahl, Superjuffie en De Luizenmoeder door elkaar en je hebt Juffenballet. Een familievoorstelling met veel dans, decorwisselingen, humor en liedjes.