60 jaar ZaterdagMatinee De meest memorabele concerten uit het omroeparchief

Meer informatie

Opium

Opium:

Opium is hét kunst- en cultuurprogramma, met interviews en reportages, een artist in residence in ons Opium Atelier en een eigen Nachtkastje. En muziek om je te verwonderen, en dan bij in slaap te vallen.

Podcast afleveringen

Het gesprek - Mieke de Vos (31 augustus)

Andrea van Pol spreekt historicus Mieke de Vos over haar poëzie bundel Ik verlang en sta in brand - Van Sapfo tot Sulpicia.

In Ik verlang en sta in brand verzamelde en vertaalde Mieke de Vos de overgebleven poëzie van vrouwen uit de oudheid, van Sapfo uit de zesde eeuw v.Chr. tot de Romeinse Sulpicia uit de eerste eeuw v.Chr. Hun werk plaatste De Vos in de context van de antieke samenleving. Daar gold de ongeschreven regel dat vrouwen buitenshuis niet van zich mochten laten horen, en eigenlijk ook geen literair werk mochten schrijven. Toch werd het werk van vrouwen veel gelezen en nagevolgd door mannelijke auteurs.

Het gesprek - Hanro Smitsman (28 augustus)

Andrea van Pol spreekt schrijver en regisseur Hanro Smitsman over zijn nieuwe dramaserie 'Commando's'.

In Commando’s wordt oud-commando John de Koning (Werner Kolf), die getraumatiseerd is door een mislukte missie in Nigeria, geconfronteerd met een moordenaar die zijn voormalige strijdmakkers probeert te elimineren. Hij gaat het gevecht aan, maar belandt in een oorlog waarin hij zijn maten, zijn gezin en zichzelf dreigt te verliezen.

Het gesprek - Janneke Schotveld (27 augustus)

Andrea van Pol spreekt kinderboekenschrijver Janneke Schotveld over haar boek 'Avonturen van de dappere ridster'.

Avonturen van de dappere ridster is een bundel vol spannende en grappige verhalen over een heldhaftig meisje dat ontsnapte leeuwen terugbrengt naar de dierentuin, tasjesdieven in de kraag vat, bakkers uit bomen haalt en loslopende standbeelden terug op hun sokkel zet. Met originele illustraties van Zilveren Penseel-winnares Milja Praagman. Om voor te lezen vanaf zes jaar en zelf te lezen vanaf acht jaar.

Het gesprek - Peter de Jaeger (26 augustus)

Andrea van Pol spreekt wetenschapsjournalist Peter de Jaeger over zijn boek 'Kunst & wetenschap'.

Kunst en wetenschap werden na de Verlichting van elkaar gescheiden. De ratio won het van het gevoel. Maar het tij lijkt te keren. Waardoor en wanneer precies is die recente hernieuwde samenwerking en wederzijdse waardering ontstaan? Wat hebben die twee aan elkaar? En wat is het nut van die kruisbestuiving? Het antwoord op deze vragen vind je in dit boek.
Talloze interessante onderwerpen die de kruisbestuiving tussen kunst en wetenschap illustreren komen aan bod, begeleid door prachtig fotomateriaal. Denk aan een groen oplichtend konijn, een jurk van koeienpoep, kunstzinnige architectuur, een hightech beha en getatoeëerde varkens.

Het gesprek - Niek Idelenburg (25 augustus)

Annemieke Bosman spreekt Artistiek Leider van Holland Opera Niek Idelenburg over de gloednieuwe opera Vliegende Hollander.

De Schipper van de Vliegende Hollander wil koste wat kost als eerste schipper Oost Indië bereiken via de snelste route, namelijk rond de Kaap. Omdat de weersverwachtingen goed zijn besluit de Hollander op Paaszondag uit te varen. Zijn bemanning wil niet vertrekken, want als de kerkklokken luiden mag niemand uitvaren. Rond de Kaap komt het schip in een verschrikkelijke storm terecht, maar de kapitein zweert dat hij zijn reis zal volbrengen. Vervloekt door de duivel moet hij en zijn bemanning eeuwig blijven rondvaren op zee.

De sage van de Vliegende Hollander is mede beroemd geworden door de gelijknamige opera van Richard Wagner. Niek Idelenburg gaat de uitdaging aan om een nieuwe kameropera te componeren. Zijn muziek laat zich omschrijven als een fusion van neo-barok en modern klassiek.

Het gesprek - Emy Koopman (24 augustus)

Annemieke Bosman spreekt schrijver, onderzoeker en journalist Emy Koopman over haar documentaireserie 'Paradijs Canada'.

Adembenemend natuurschoon, tolerant, veilig en welvarend. Dat is het beeld dat we in Nederland hebben van Canada. Maar is het echt zo paradijselijk, of weet het land van Trudeau vooral een beschaafd masker op te zetten? Schrijver Emy Koopman reist van Vancouver naar Montreal en kijkt welke problemen er broeien onder de oppervlakte.
De serie duikt in alle urgente thema's van deze tijd en onderzoekt hoe het in Canada is gesteld met racisme en gendergelijkheid, migratie, klimaatverandering en de verzorgingsstaat. Emy Koopman spreekt beroemde Canadese intellectuelen zoals Charles Taylor, Margaret Atwood en Jordan Peterson.

Het gesprek - Hans Aarsman (2 juli)

Annemieke Bosman spreekt fotograaf Hans Aarsman over zijn podcasttour voor 'Rijksakademie op de kaart, 150 jaar beelden in Amsterdam'.

De Amsterdamse stadsplattegrond 'Rijksakademie op de kaart, 150 jaar beelden in Amsterdam' bevat circa 450 werken in de publieke ruimte van kunstenaars die vanaf 1870 tot nu aan de Rijksakademie verbonden waren. De kaart komt met een podcasttour, speciaal voor de uitgave gemaakt door kunstenaar en Rijksakademie-alumnus Hans Aarsman: ‘Er is maar één ding. En dat is alles’.

Het gesprek - Stephan Vanfleteren (30 juni)

Jan Mom spreekt fotograaf Stephan Vanfleteren over zijn expo 'Corona Walks'.

Een selectie uit deze nieuwe reeks die Stephan Vanfleteren maakte tijdens zijn wandelingen is vanaf 27 juni te zien in het FOMU. Deze foto’s zijn het antwoord van de fotograaf op de pandemie die tijdens de overzichtstentoonstelling PRESENT uitbrak en worden nu in een extra ruimte tentoongesteld.

Het gesprek - Lucia van den Brink (29 juni)

Annemieke Bosman spreekt schrijver Lucia van den Brink over haar debuutroman Niemand zoals hij. Deze roman werd genomineerd voor de Hebban Debuutprijs.

Renke heeft haar opa Pieter al een tijd niet gezien als ze op een dag pakketjes van hem ontvangt, met Post-its, origami kraanvogels en dagboekfragmenten. Opa Pieter is naar Japan vertrokken nadat hij gediagnosticeerd was met de spierziekte ALS. Waar Renke alle tijd van de wereld heeft, weet hij dat zijn dagen geteld zijn. Hij probeert er het beste van te maken en wil karatetraining volgen bij zijn vriend Yamada. Doordat hij langzaamaan afscheid moet nemen, krijgt de schaduwzijde van zijn persoonlijkheid soms de overhand. Als Renke haar baan verliest, reist ze opa achterna in een ultieme poging hem nog te leren kennen. In Nederland was ze dagelijks bezig met het delen van haar leven op haar blog en socialmediakanalen, maar tijdens haar reis komt ze er juist achter dat niet alles te delen valt. Hoe graag ze dat ook wil.

Het gesprek - Andrea Voets (26 juni)

Annemieke Bosman spreekt musical journalist Andrea Voets over haar documentaire-concert While We Live, een kompas tot elkaar.

Voor While We Live -een kompas tot elkaar- maakt Andrea als ‘musical journalist’ een sociale road-trip door het land: via de metropool Athene en het afgelegen eilandje Lipsi naar de mystieke bergen van Eipiros. Samen met tientallen Grieken van haar generatie, de ‘kinderen van de crisis’, ontcijfert ze de Griekse sociale logica en hun sleutels tot betekenisvol contact. Het is haar antwoord op de sterke onderstroom van vervreemding die in steeds meer landen de overhand krijgt.

Het gesprek - Ineke Riem (25 juni)

Annemieke Bosman spreekt schrijver Ineke Riem over haar boek Onderwaterverhalen.

In Onderwaterverhalen heeft iedereen een oude ziel. Een Parisienne herinnert zich een bos vol sequoia’s dat ze nooit heeft bezocht en een voormalige walvisvaarder heeft spijt van zijn daden. Een net afgestudeerde fotografe reist met een oude camera naar de Azoren, een meisje in de polder fantaseert over verdronken dorpen die weer oprijzen.
In twaalf verhalen voert Ineke Riem personages op die allemaal verlangen naar verbinding. Ze zijn onderweg naar hun eerste liefde of naar huis, maar verdwalen in de geheimzinnige onderwaterwereld van dromen, herinneringen en oud zeer. Vinden ze ergens in de diepte wat ze zoeken?

Het gesprek - Rick Paul van Mulligen (24 juni)

Jan Mom spreekt acteur Rick Paul van Mulligen over zijn voorstelling U bent mijn moeder.

In 1981 schreef Joop Admiraal theatergeschiedenis met U bent mijn moeder, gebaseerd op gesprekken die hij met zijn dementerende moeder in het verzorgingshuis voerde. Opzienbarend was hoe Admiraal zowel zichzelf áls zijn moeder speelde, waardoor de voorstelling ook een meesterproef toneelspelen werd. Rick Paul van Mulligen wilde deze tekst die hem zeer aan het hart gaat al langere tijd spelen, Noël Fischer had hem ook op haar verlanglijst staan. Nu zagen zij de kans schoon.

Het gesprek - Jens Meijen (19 juni)

Jan Mom spreekt dichter Jens Meijen over zijn bundel Xenomorf dat genomineerd is voor de C. Buddingh'-prijs 2020.

De jury over Xenomorf: “De manier waarop Jens Meijen zijn debuut Xenomorf construeert, is origineel en zeer doordacht. Aan de hand van beelden creëert hij een apocalyptische sfeer. Het klimaat staat centraal in de bundel; een actueel thema, waar Meijen een heel persoonlijke lading aan geeft. Hij schrijft gedichten die atypisch zijn voor de poëzie en haast doen denken aan theaterteksten.”

Het gesprek - Saskia van Kampen (18 juni)

Annemieke Bosman spreekt conservator van Museum Boijmans Van Beuningen Saskia van Kampen over de tentoonstelling This is Surrealism! The Boijmans Masterpieces van het Cobra Museum.

Zonder mee-kijkers over de schouder, zijn veertig topstukken uit Boijmans’ surrealismecollectie vier maanden lang te bezoeken in het Cobra Museum in Amstelveen voordat ze op wereldreis gaan. Een uitzonderlijke samenwerking die in deze bevreemdende realiteit resulteert in een gedenkwaardige ontmoeting met Dalí, Magritte, Man Ray en Agar.

Het gesprek - Henk van Straten (16 juni)

Jan Mom spreekt schrijver, journalist en columnist Henk van Straten over zijn thrillernovelle Kwaad bloed.

De welgestelde Leo en Thea zijn toegekomen aan hun rustige oude dag. In hun villa in Nuenen, een voormalige textielfabriek verbouwd tot stijlvolle designwoning, verzamelen ze kunst en entertainen ze gasten. Babyboomers zijn ze. Liberalen met een links hart en een afkeer voor populisme en gele hesjes. Hun schaapjes op het droge, de kinderen het huis uit. Leo drinkt sinds zijn pensioen graag om vier uur 's middags een bescheiden bodempje single malt. Thea, die nooit echt heeft hoeven werken, is actief in verschillende culturele besturen. Er is orde, er is regelmaat. Ze leven in de onbewuste overtuiging dat de dingen zijn zoals ze zouden moeten zijn. Dat hun iets ernstig kwalijk te nemen valt, nee, dat zou niet in hen opkomen. Maar dan is er de indringer, een man die een rekening te vereffenen heeft.