60 jaar ZaterdagMatinee De meest memorabele concerten uit het omroeparchief

Meer informatie

Het Beethoven-Haus in Bonn, het Casa Puccini te Lucca: ruimten waar het hart sneller gaat kloppen, omdat de componist er zijn werken schreef. De een in bittere armoede, de ander in redelijke weelde maar allemaal worstelend, hevig verliefd of ten onrechte verlaten, rokend, drinkend, met ambitie en soms lijdend aan syfilis. Dat was toen! Melchior Huurdeman (VPRO Vrije Geluiden) onderzoekt in de NPO Radio 4 podcastserie De componistenkamer hoe de componist anno nu zijn werk doet.<br /> <br /> Hoe ligt de componistenkamer er tegenwoordig bij? En wat speelt zich daar allemaal af? Hoe inspirerend moet en mag de ruimte zijn? Moet het potlood altijd op dezelfde plaats liggen? En waarom haalt de ene componist zoveel inspiratie uit een bak met stenen en verheerlijkt de ander het uitzicht? Die laatste mijmert wat en zet zo het creatieve proces in gang.<br /> <br /> Met oa. componisten Jacob ter Veldhuis, Joep Franssens, Anthony Fiumara en Peter-Jan Wagemans.

De componistenkamer:

Het Beethoven-Haus in Bonn, het Casa Puccini te Lucca: ruimten waar het hart sneller gaat kloppen, omdat de componist er zijn werken schreef. De een in bittere armoede, de ander in redelijke weelde maar allemaal worstelend, hevig verliefd of ten onrechte verlaten, rokend, drinkend, met ambitie en soms lijdend aan syfilis. Dat was toen! Melchior Huurdeman (VPRO Vrije Geluiden) onderzoekt in de NPO Radio 4 podcastserie De componistenkamer hoe de componist anno nu zijn werk doet.

Hoe ligt de componistenkamer er tegenwoordig bij? En wat speelt zich daar allemaal af? Hoe inspirerend moet en mag de ruimte zijn? Moet het potlood altijd op dezelfde plaats liggen? En waarom haalt de ene componist zoveel inspiratie uit een bak met stenen en verheerlijkt de ander het uitzicht? Die laatste mijmert wat en zet zo het creatieve proces in gang.

Met oa. componisten Jacob ter Veldhuis, Joep Franssens, Anthony Fiumara en Peter-Jan Wagemans.

Podcast afleveringen

#6 - Anthony Fiumara

In aflevering 5 van de podcastserie De componistenkamer gaat Melchior Huurdeman langs bij Anthony Fiumara. Het middelpunt van zijn werkkamer is toch wel zijn kleurrijke Buchla synthesizer. “Als je eenmaal aan dat ding begint te draaien raak je in een soort lsd-trip.” Vanaf 2004 durft Anthony Fiumara zich pas een echte componist te noemen. Hij schreef al langer maar maakte nooit iets af. Keer op keer strandde hij. Dat frustreerde en hij besloot privélessen te nemen. Sinds die tijd schrijft hij voor gerenommeerde gezelschappen en hij werd in 2019 benoemd tot stadscomponist van zijn geboorteplaats Tilburg.

#5 - Celia Swart

Melchior Huurdeman bezoekt componist Celia Swart. Ze woont op een steenworp afstand van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Dit jaar studeert zij af.
Ze leeft, werkt en slaapt in één kamer. Samen met een verzameling planten, haar elektrische piano, een laptop en haar saxofoon. Als ze componeert schuift ze de eettafel naast de piano en creëert zo haar ideale werkhoek. Celia Swart laat een fragment horen van haar nieuwste compositie voor het Koninklijk Concertgebouw Orkest en verhaalt over hoge gebouwen en een groot septiem. Hoe romantisch is het om naast je piano te slapen?

#4 - Peter-Jan Wagemans

In de podcastserie De componistenkamer bezoekt Melchior Huurdeman in aflevering 3 de componist Peter-Jan Wagemans in Dordrecht.

Er staat een prachtige Steinway in de sfeervolle werkruimte. Hij is weer begonnen met pianospelen. Soms wel drie uur per dag. Wagemans had nog een oude rekening te vereffenen.
Een componist die hem iedere dag weer verleidt is Chopin. Die keuze tussen componeren of Chopin studeren is lastig. Het is een te leuke vluchtroute. Wagemans over pakketjes uitpakken, kinderen op het schoolplein, Roos de kip en evenwicht.

#3 - Joep Franssens

Hoe ligt de componistenkamer er tegenwoordig bij? En wat speelt zich daar allemaal af? Hoe inspirerend moet en mag de ruimte zijn? Moet het potlood altijd op dezelfde plaats liggen? En waarom haalt de ene componist zoveel inspiratie uit een bak met stenen en verheerlijkt de ander het uitzicht?
Componist Joep Franssens werd geboren in 1955 in Groningen en hield van pianospelen. Muziek speelde op jonge leeftijd al een belangrijke rol. Het bood veiligheid. Bescherming tegen de boze wereld. Met muziek was alles goed. Later ging hij compositie studeren in Den Haag. Bij gebrek aan een betere term valt zijn muziek onder ‘de nieuwe spiritualiteit’. Hij streed om dat te schrijven wat hij mooi vond. Geen telramen, geen formules… “Er is niets mis mee om een lang stuk te schrijven met een mooie volle orkestklank, om muziek te schrijven waartoe veel mensen zich aangetrokken voelen”, vindt Joep. De laatste tijd houdt hij zich intensief bezig met het schrijven voor piano. En vindt in meesterpianist Ralph van Raat een pleitbezorger.

#2 - Jacob ter Veldhuis

Voor de eerste aflevering van ‘De componistenkamer’ reist Melchior Huurdeman naar Doorn. Daar woont de succesvolle componist Jacob ter Veldhuis. Hij geeft een rondleiding door zijn werkkamer en vertelt wat hem inspireert, ontroert en kwelt. En waarom kunnen slechts vier noten een componist in extase brengen?

#1 - Trailer: Jacob ter Veldhuis

Componist Jacob ter Veldhuis is bijna 69. In zijn werkkamer schrijft hij niet alleen stukken, maar runt er ook zijn eigen postkantoor. Het is ook een plek waar hij kan nadenken, kan mijmeren en beslissingen kan nemen.
Hij twijfelt: moet hij nu wel een stuk schrijven wat over Black Lives Matter gaat of juist niet? Hij wil graag stukken schrijven die ergens over gaan. Geen geneuzel meer. Het liefst ongehoorde stukken.