Bach van de Dag:

De Bach van de Dag: een podcast als een muzikale scheurkalender! Met de Bach van de Dag-podcast neemt programmamaker Frank de Munnik luisteraars mee op de muzikale ontdekkingsreis die hij al jaren maakt langs het werk van Johann Sebastian Bach.


Wat is het verband tussen het werk van Bach en de val van de Berlijnse Muur? Zou E.T. wel eens hebben geluisterd naar een Brandenburgs Concert? En hoe klinkt de invloed van Bach door tot ver in de twintigste eeuw?


Zin in een dagelijkse portie Bach? Beluister het in de Bach van de Dag, van KRO-NCRV en NPO Radio 4.

Podcast afleveringen

20 december 2019: Blijmakende aria

Met een innerlijke extase zingt de sopraan zich hier met eindeloze versieringen naar ‘de Messias is in aantocht!’. Ik vind het een blijmakende aria, zeker in deze uitvoering… Bach op z’n feestelijkst.

Johann Sebastian Bach, Cantate nr.132 ‘Bereitet die Wege, bereitet Bahn’, BWV.132: Aria ‘Bereitet die Wege’, Ingrid Schmithusen (sopraan), Bach Collegium Japan olv Masaaki Suzuki

19 december 2019: Minimal Music momentje

Na 4 minuten komt er een Minimal Music moment in dit eerste deel uit het Concert voor 3 violen. Het kan eeuwig doorgaan, doet het niet, en zal Philip Glass en Steve Reich inspireren en/of jaloers maken. Ik kijk steeds uit naar dat moment in dit fantastische concert.

Johann Sebastian Bach, Concert voor 3 violen en strijkorkest BWV.1064R; dl.1 Allegro, Freiburger Barockorchester olv Thomas Hengelbrock

18 december 2019: Magnificat van jongste zoon

Johann Christian, Bach’s jongste zoon, was amper 20 toen hij arriveerde in Milaan, katholiek werd (zijn vader draaide zich waarschijnlijk om in zijn graf) en zelfs organist van de Dom van Milaan. In 1760 componeerde hij zijn derde Magnificat voor gebruik in de Milanese Dom.

Johann Christian Bach, Magnificat T.207, nr.3, Ensemble Arcangelo olv Jonathan

17 december 2019: Stille snaren

Intieme muziek, vol krachtige kwetsbaarheid. Ik hou van de luit en haar klank, alsof je geheel alleen zit te luisteren, de musicus is dichtbij. Muziek die spreekt van stilte en aandacht.

Johannn Sebastian Bach, Prelude, fuga en allegro, BWV.998, Eduardo Eguez (luit)

16 december 2019: ‘Er is er een jarig, hoera!’

De geboortedag van Ludwig van Beethoven. 16 December 1770, Bonn. Zijn leraar Neefe, een leerling van Thomascantor Hiller, bracht hem de fijne kneepjes bij van het orgelspel en het componeren van bijvoorbeeld fuga’s. Als Beethoven in Wenen aankomt, jonge hond van 22, schrijft hij Fuga’s op een thema van Bach.

In deze podcast ook aandacht voor de late Beethoven, wonderlijk mooi gespeeld door de jonge Franse pianist Remy Geniet.

Ludwig van Beethoven, Vijfde Symfonie, Gewandhausorchester olv Riccardo Chailly

Ludwig van Beethoven, Fuga op een thema van Bach a 4 cromatica, Wilhelm Krumbach (orgel)

Ludwig van Beethoven, Sonate nr.31 op.110; III. Fuga. Adagio ma non troppo, Remy Geniet (piano)

13 december 2019: Loflied en sollicitatie

Met zijn Magnificat schreef Bach’s tweede zoon een visitekaartje van zijn kunnen. Hij voerde het in 1750 uit in de Thomaskirche in Leipzig, vermoedelijk als sollicitatie, om zijn vader op te volgen. De commissie had waarschijnlijk geen oren aan hun hoofd, want het is een ‘beste Bach’!

Carl Philipp Emanuel Bach, Magnificat, Wq.215, Akademie fur Alte Musik Berlin & RIAS Kammerchor olv Hans-Christoph Rademann

12 december 2019: Hardop meedenken met jonge hond

Jongehondenmuziek; de 7 toccata's van Bach. Experimenteerdrift en vooral buitengewoon virtuoos. Glenn Gould hield niet van deze muziek, maar maakte wel een van de fraaiste opnamen…

Johann Sebastian Bach, Toccata, BWV.910, Glenn Gould (piano)

11 december 2019: Saaie titel, briljante muziek

‘Zes concerten met verschilende instrumenten’, zo noemde Bach in maart 1721 het manuscript met daarin de muziek bekend als ‘Brandenburgse Concerten’. In het Zesde Concert zitten relatief eenvoudige partijen voor de viola da gamba, zodat waarschijnlijk zijn werkgever en muziekliefhebber Prins Leopold mee kon musiceren.

Johann Sebastian Bach, Brandenburgs Concert nr.6, BWV.1051, Concerto Copenhagen olv Lars Ulrik Mortensen

10 december 2019: Tot een nieuw begin begaafd

In deze Advent lees ik bijzonder inspirerende teksten van Hannah Arendt, zoals beschreven in Kairos van Joke Hermsen. Over opnieuw beginnen, het onverwachte kunnen verwachten; de mens is tot een nieuw begin begaafd.

Johann Sebastian Bach, Koraalbewerking ‘liebster Jesu, wir sind hier’, BWV.731 (arr. Walter Rummel), Jonathan Plowright (piano)

9 december 2019: Puntgaaf

‘De sonates behoren tot de beste werken van geliefde overleden vader’, aldus C.Ph.E. Bach in 1774. Jaren later stonden ze dus nog steeds als een huis. ‘Ze klinken nog steeds uitstekend en schenken me veel plezier’. Mij ook, BWV.1016 is werkelijk puntgaaf.

Johann Sebastian Bach, Sonate voor viool en clavecimbel nr.3, BWV.1016, Frank Peter Zimmermann (viool), Enrico Pace (piano)

6 december 2019: De Grote Bach

In de familie Bach gold Johann Christoph als ‘de Grote Bach’. Ook JS was als kind al onder de indruk, en koos jaren later, een werk van Johann Christoph als muziek in zijn eigen uitvaartdienst…

Johann Christoph Bach, Ach, dass ich Wassers g’nug hätte, Magdalena Kozena (sopraan), Musica Antiqua Koln olv Reinhard Goebel, Rheinische Kantorei & Das Kleine Konzert olv Hermann Max

5 december 2019: Hout en lucht

Maar één werk schreef Bach voor solo-fluit, maar het openingsdeel is een van mijn lievelingsstukken. Enkel hout en lucht – een elegante dans over het wezen van muziek.

Johann Sebastian Bach, Sonate voor fluit, BWV.1013; I. Allemande, Wilbert Hazelzet (traverso)

4 december 2019: Loflied van voorganger

Bach volgde Kuhnau op als Thomascantor in Leipzig. Maar hoe klinkt de muziek van Kuhnau? Vandaag zijn meest omvangrijke werk: het Magnificat, geschreven voor gebruik in de Thomaskirche.

Johann Kuhnau, Magnificat, Opella Musica & Camerata Lipsiensis olv Gregor Meyer

3 december 2019: Trouwen, opnieuw

3 december 1721, een heugelijke dag. Na anderhalf jaar weduwnaar te zijn geweest, trouwt Bach met Anna Magdalena Wilcke. Een hooggeachte musicienne, een zeer talentvolle vrouw.

Johannn Sebastian Bach, Suite, BWV.817 ‘Franse Suite nr.6’, Zhu Xiao-Mei (piano)

2 december 2019: Over kwetsbaarheid

De cantate voor de eerste zondag van de Advent begint met uitbundige pauken en trompetten. Maar er is ook een aria die spreekt van een ‘zachte en zwakke stem’. En de kracht die daarvan uitgaat. Eigenlijk een aria die nog steeds uitermate actueel is. Een klinkend pleidooi voor kwetsbaarheid.

Johann Sebastian Bach, Cantate, BWV.36 ‘Schwingt freudig euch empor; aria ‘Auch mit gedämpften schwachen Stimmen’, Joanna Lunn (sopraan), English Baroque Soloists olv John Eliot Gardiner