Bach van de Dag:

De Bach van de Dag: een podcast als een muzikale scheurkalender! Met de Bach van de Dag-podcast neemt programmamaker Frank de Munnik luisteraars mee op de muzikale ontdekkingsreis die hij al jaren maakt langs het werk van Johann Sebastian Bach.

Wat is het verband tussen het werk van Bach en de val van de Berlijnse Muur? Zou E.T. wel eens hebben geluisterd naar een Brandenburgs Concert? En hoe klinkt de invloed van Bach door tot ver in de twintigste eeuw?

Zin in een dagelijkse portie Bach? Beluister het in de Bach van de Dag, van KRO-NCRV en NPO Radio 4.

Podcast afleveringen

28 april 2020: Vertrouwen

Muziek voor een ‘Brautmesse’, een kerkelijke huwelijksdienst, waar Bach het bruidspaar toezingt: ‘Laat alle verdriet en zorgen inslapen in de sluimering van het kinderlijke vertrouwen’. In deze prachtige aria hoor ik hoe diep gegrond dat ‘kinderlijke’ vertrouwen is.

Johann Sebastian Bach
Cantate BWV.197 “Gott ist unsre Zuversicht”: aria “Schläfert allen Sorgenkummer”
Damien Guillon, countertenor
Bach Collegium Japan olv Masaaki Suzuki
BIS 2021
7’08’’

27 april 2020: Koningsdag

Hoe een koninklijk klinkend Brandenburgs Concert, veranderde in een cantate ter gelegenheid van een bevordering tot hoogleraar aan de Universiteit van Leipzig, en bijna 10 jaar later weer opduikt als huldigingscantate voor Friedrich August II.

Johann Sebastian Bach
Brandenburgs Concert nr.1, BWV.1046 – deel III. Allegro
Zefiro olv Alfredo Bernardini
Arcana A452
4’03’’

Johann Sebastian Bach
Cantate BWV.207 “Vereinigte Zwietracht der wechselnden Saiten”: openingskoor
Les Chantres du Centre de Musique Baroque de Versailles & Cafe Ziommermann olv Gustav Leonhardt
Alpha 118
5’05’’

Johann Sebastian Bach
Cantate BWV.207a “Auf, schmetternde Töne der muntern Trompeten”: openingskoor
Amsterdam Baroque Choir & Orchestra olv Ton Koopman
Antoine Marchand CC 72205
4’25’’

24 april 2020: Domino met Kirnberger

Kirnberger was een leerling van Bach, en werd de leraar van Prinses Amalia van Pruisen. Een groot muziekliefhebster, voor wie Wilhelm Friedemann Bach ook muziek componeerde. Als je eenmaal in de geschiedenis van Kirnberger duikt, kom je gelukkig van alles tegen.

Johann Philipp Kirnberger
Musikalisches Vielerley: Komm, Gott, Schöpfer, Heiliger Geist
Laurence Dean, traverso
Andrew Lawrence-King, orgel
Christophorus CHE0214-2
3’30’’

Johann Sebastian Bach
Koraalbewerking voor orgel BWV.694, “Wo soll ich fliehen hin”
Jacques van Ootmerssen, orgel
Challenge Classics CC72061
4’29’’

Wilhelm Friedemann Bach
Fuga’s F.31, nr.7 in Bes gr.t.
Christophe Rousset, klavecimbel
Harmonia Mundi 901305
0’50’’

Anna Amalia, Prinses van Pruisen
Sonate voor fluit en b.c. – deel I. “Adagio”
Emanuel Pahud, fluit
Jonathan Manson, cello
Trevor Pinnock, klavecimbel
EMI Classics 0842202
2’58’’

23 april 2020: De laatste kleinzoon

Mendelssohn was de grote inspirator achter het allereerste monument ter nagedachtenis van Bach, ooit. Op 23 april 1843 werd het onthuld, door Mendelssohn, in gezelschap van oa Robert Schumann, en de laatste, componerende kleinzoon van Bach: Wilhelm Friedrich Ernst.

Wilhelm Friedrich Ernst Bach
Sinfonia in G
Das Kleine Konzert olv Hermann Max
CPO 999 672-2
12’48’’

22 april 2020: De stomverbaasde Mozart

In april 1789 was Mozart in Leipzig, hij bespeelde oa het orgel van de Thomaskirche, en kreeg als ‘cadeautje’ een uitvoering van het motet ‘Singet dem Herrn ein neues Lied’. Mozart was stomverbaasd, ‘Wat is dit?’. Volgens hem muziek waar je wat van kon leren, en hoe.


Johann Sebastian Bach
Motet BWV.225, “Singet dem Herr nein neues Lied”
Amarcord & Lautten Compagney
Deutsche Harmonia Mundi 88725465292
12’08’’

21 april 2020: Andante

Soms komt er iets in de Bach van de dag – omdat ik het toevallig tegenkwam en meteen geraakt was, zoals bij deze. Lisa Bartishvili speelt het Andante uit de Sonate BWV.1003. Een gebaar van grote gegenheid tussen twee mensen, vastgelegd in tedere muziek.

Johann Sebastian Bach
Sonate voor viool nr.2, BWV.1003 – deel.III, “Andante”
Lisa Batiashvili, viool
Deutsche Grammophon 4792479
5’51’’

20 april 2020: Spiegelpaleis

Bach neemt een ‘oud’ werk, en werkt het om tot, waarschijnlijk, zijn laatste Concerto.
Een kwestie van een spiegelpaleis, waarin de muziek in een nieuwe gedaante naar zichzelf kijkt.

Johann Sebastian Bach
Prelude en Fuga in a, BWV.894
Ivo Janssen, piano
VOID 9812
9’28’’

Johann Sebastian Bach
Concert voor fluit, viool en klavecimbel, BWV.1044, deel I – “Allegro”
La Risonanza olv Favio Bonizzoni
9’06’’

17 april 2020: Agi Jambor, pianist & verzetsheld

Een naam uit het verleden. Agi Jambor, leerlinge van Edwin Fischer, pianiste en verzetsheld. Na WOII groeit ze in haar nieuwe vaderland, de Verenigde Staten, uit tot een grote naam.
Precies op deze dag, in 1939, speelde ze in een studio in H’sum, een opmerkelijk fraaie Bach!

Johann Sebastian Bach
Concerto, BWV.1056 (live, 17 april 1939)
Agi Jambor, piano
Concertgebouworkest olv Willem Mengelberg
Q Disc 97016
9’25’’

16 april 2020: Bach & Buffardin

Buffardin was eerste fluitist in het beste orkest van Europa, het Hoforkest van Dresden. De Fransman kwam ook bij Bach over de vloer, en zal hem ongetwijfeld verteld hebben over zijn tijd in Constantinopel, waar Buffardin les heeft gegeven aan Johann Jakob Bach, de oudere broer van J.S.

Pierre-Gabriel Buffardin
Concert voor fluit en strijkorkest in e, II. Andante
Frank Theuns, fluit
Les Buffardins
Accent ACC 24297
4’08’’

15 april 2020: Bach bedankt broer

Toen J.S. wees werd, in 1695, verhuisde hij naar zijn oudere broer in Ohrdruff. Rond 1702 schreef hij als ‘dank’ een kort en tintelend Capriccio.

Johann Sebastian Bach
Capriccio ‘in honorem Johann Christoph Bachii Ohrdruff’, BWV.993
Angela Hewitt, piano
Hyperion CDA67306
5’13’’

14 april 2020: Bach & Bloch

De Joodse componist Ernest Bloch liet zich in de jaren ’50 van de vorige eeuw, sterk inspireren door Bach. In korte tijd schreef hij drie Suites voor cello-solo. Laat je verrassen!

Johann Sebastian Bach
Suite voor cello nr.3, BWV.1009 – deel I, “Prelude”
Emmanuelle Bertrand, cello
Harmonia Mundi 902293.94
3’29’’

Ernest Bloch
Suite voor cello nr.1
Emmanuelle Bertrand, cello
Harmonia Mundi 901810
10’57’’

13 april 2020: De stille fluit

Een prachtig moment. De vrouwen die in alle vroegte aankomen bij het graf, dat leeg blijkt te zijn. Stilte en intimiteit. Een fluit omrankt deze wonderschone aria.

Johann Sebastian Bach
Cantate BWV.249, “Oster Oratorium”; aria “Seele, deine Spezereien”
Caroline Sampson, sopraan
Retrospect Ensemble olv Matthew Halls
Linn Records 373
10’49’’

10 april 2020: Aus Liebe

De kern van de zaak, de diepste waarde – ik heb lang getwijfeld tussen Erbarme Dich en Aus Liebe, maar het is de laatste geworden. Voor mij de kern van de Mattheuspassie. En ik geniet nog steeds intens van deze uitvoering!

Johann Sebastian Bach
Matthäuspassion BWV.244; Deel II – nr.49, aria, “Aus Liebe wil mein Heiland sterben”
Barbara Schlick, sopraan
La Chapelle Royale olv Philippe Herreweghe
Harmonia Mundi HC 901155-57
5’20’’

9 april 2020: Variatie 15, voor Dietrich

Het is de sterfdag (9 april 1945) van Dietrich Bonhoeffer, theoloog en verzetsman. Ter zijner nagedachtenis de 15de Variatie uit de Goldbergvariaties. Volgens pianist Glenn Gould een variatie die zo de Mattheuspassie in kan, en uitermate geschikt om op Goede Vrijdag te spelen. Maar dan draai ik iets anders, dus daarom toch maar op Witte Donderdag…

Johann Sebastian Bach
Goldberg-variaties BWV.988 – Var.15 a 1 Clav. Canone alla Quinta. Andante
Glenn Gould, piano
RCA 377779
5’01’’

8 april 2020: Over Mischa Hillesum

Wonderkind, zo kun je hem gerust noemen. Mischa Hillesum, al op z’n 14de werd hij gezien en gehoord als het grootste pianotalent van Nederland. Samen met zijn ouders en zijn oudere zus Etty overleefde Mischa de Tweede Wereldoorlog niet. De afgelopen jaren doken er enkele uiterst zeldzame opnamen op van Mischa.

Johann Sebastian Bach
Fantasie en Fuga, BWV.903, “Chromatische Fantasie en Fuga”
(alleen Fuga)
Mischa Hillesum, piano
nvt (digitale transfer van een 78-plaat)
2’48’’

Johann Sebastian Bach
Suite, BWV.809, “Engelse Suite nr.4” – deel I, ‘Prelude”
Mischa Hillesum, piano
nvt (digitale transfer van een 78-plaat)
3’52’’