60 jaar ZaterdagMatinee De meest memorabele concerten uit het omroeparchief

Meer informatie

Bach van de Dag

Bach van de Dag:

De Bach van de Dag: een podcast als een muzikale scheurkalender! Met de Bach van de Dag-podcast neemt programmamaker Frank de Munnik luisteraars mee op de muzikale ontdekkingsreis die hij al jaren maakt langs het werk van Johann Sebastian Bach.

Wat is het verband tussen het werk van Bach en de val van de Berlijnse Muur? Zou E.T. wel eens hebben geluisterd naar een Brandenburgs Concert? En hoe klinkt de invloed van Bach door tot ver in de twintigste eeuw?

Zin in een dagelijkse portie Bach? Beluister het in de Bach van de Dag, van KRO-NCRV en NPO Radio 4.

Podcast afleveringen

8 juni 2020 ‘Verfijning uit Venetië’

Bach en de muziek uit Venetië, het blijft een heerlijk onderwerp. In deze aflevering de op 8 juni 1671 geboren Tomaso Albinoni, wiens elegante vakmanschap Bach inspireerde.

5 juni 2020 ‘Wonderlijk, onbegrijpelijk en voor 1 hand’

Brahms was buitengewoon onder de indruk van Bach’s Chaconne. ‘Een van de wonderlijkste, onbegrijpelijke muziekstukken… Op 1 notenbalk voor een klein instrument, schreef Bach een hele wereld van de diepste gedachten en ervaringen’, schreef Brahms aan Clara Schumann. In deze aflevering Brahms’ arrangement voor… linkerhand.

4 juni 2020 'Stravinsky speelt met Bach’

Op 4 juni 1938 klonkt de wereldpremière van ‘Dumbarton Oaks’, een concert van Igor Stravinsky. Of eigenlijk: Stravinsky speelt met Bach. Het Derde Brandenburgs Concert vormt het uitgangspunt voor deze heerlijke, puntige neo-Barok.

8 juni 2020 ‘Verfijning uit Venetië’

Bach en de muziek uit Venetië, het blijft een heerlijk onderwerp. In deze aflevering de op 8 juni 1671 geboren Tomaso Albinoni, wiens elegante vakmanschap Bach inspireerde.

3 juni 2020 '‘Naar Italië’

Bach leerde veel van Italiaanse componisten als Vivaldi, Albinoni en Marcello. Alles komt samen in het ‘Italienisches Konzert’ – het sprankelt en is uitermate lyrisch.

2 juni 2020 ‘Uit de schaduw: Mattheson’

In Bach’s tijd een grote naam: Johann Mattheson. Theoreticus, componist en diplomaat – hij was aanwezig bij de onderhandelingen voor de Vrede van Utrecht. Je komt zijn naam veel tegen in boeken over Barokmuziek, maar hoe klinkt de muziek van Mattheson? Verrassend leuk!

1 juni 2020 ‘Gastheer van de ziel’

Vervuld raken van de Heilige Geest oftewel: de geest krijgen, geestdriftig raken, bezield… ‘Allerbeste trooster, zachte gastheer van de ziel, zoete troost’, staat er in een 12de eeuwse tekst voor Pinksteren. In deze aflevering een aria met innige blijdschap, uit een Cantate voor Tweede Pinksterdag.

29 mei 2020 ‘Meneer Leonhardt’

Morgen, 30 mei, is de geboortedag van Gustav Leonhardt. Die kun je makkelijk een van de grootste Bach-muzikanten van de 20ste eeuw noemen. Ik was ooit zijn gastheer bij het Muziekgebouw in Eindhoven, en ontmoette een echte heer; ‘meneer Leonhardt’.

Johann Sebastian Bach
Goldberg-variaties BWV.988; Aria
Gustav Leonhardt, klavecimbel
Deutsche Harmonia Mundi GD77149
2’29’’

28 mei 2020 ‘Ode aan het orgel’

Laurens de Man is een fantastische muzikant en een groot Bachliefhebber. Ik vroeg hem om een pleidooi te houden voor ‘zijn’ instrument: het orgel. Laurens koos voor een opname van zijn docent Jacques van Ootmerssen.

Johann Sebastian Bach
Sonate voor orgel, nr.6, BWV.530 – dl.I
Jacques van Ootmerssen, orgel (Waalse Kerk, Amsterdam)
Challenge Records 72175
4’49’’

27 mei 2020 ‘Een stil verdriet’

Op 27 mei 1739 overleed Johann Gottfried Bernhard Bach, de vierde zoon van J.S., en een zoon die voor de nodige problemen had gezorgd. Wellicht is de 25ste Variatie uit de Goldbergvariaties een meditatie over verdriet en rouw. Stille muziek die diep kerft.

Johann Sebastian Bach
Goldberg-variaties BWV.988; Variatie nr.25
Andrei Gavrilov, piano
DGG 4354362
11’05’’

26 mei 2020 ‘Luisteren naar ooit’

De legendarische meesterpianist Dinu Lipatti speelde Bach op 2 okt 1947 in het Amsterdamse Concertgebouw. In 1975 dook een opname op…

Johann Sebastian Bach / Ferruccio Busoni
Concerto, BWV.1052 (arr.)
Dinu Lipatti, piano
Concertgebouworkest olv Eduard van Beinum (opn. 2 okt.1947)
24’15’’

25 mei 2020 'Rijkdom met bijna niets'

Bach ‘leerde’ van de Italiaanse componisten om zoveel mogelijk te zeggen met bijna niets. Een handvol noten, een enkele melodie – een overweldigende rijkdom. En ook gewoon mooi!

Alessandro Marcello
Concert voor hobo en strijkorkest nr.2 – deel II, “Adagio”
Albrecht Mayer, hobo
New Seasons Ensemble
DECCA 4780313
4’04’’

Johann Sebastian Bach
Concert voor klavecimbel BWV.974 – deel II, “Adagio”
Anna Gourari, piano
ECM New Series 2612
3’48’’

Johann Sebastian Bach
Sonate voor viool nr.3, BWV.1005, dl.I & II, “Adagio & Fuga”
Viktoria Mullova, viool
Onyx 4040
13’00’’
0

22 mei 2020: Viva Vivaldi!

In de 19de eeuw was Vivaldi een voetnoot bij Bach. In de Barok was Vivaldi een voorbeeld voor Bach, en niet zo’n kleintje ook. Ongegeneerd genieten met Bach’s bewerking van Vivaldi – en het origineel.

Antonio Vivaldi
Concert voor 4 violen, cello en strijkorkest RV.580
Freiburger Barockorchester olv Thomas Hengelbrock
RCA 077289205472
8’35’’

Johann Sebastian Bach
Concert voor 4 klavecimbels en strijkorkest BWV.1065
Colin Tilney, Christophe Rousset, Davitt Moroney en Christopher Hogwood, klaveimbel.
Academy of Ancient Music olv Christopher Hogwood
L’Oiseay Lyre
9’04’’

21 mei 2020: De onbekende Hemelvaart

Het behoort niet bepaald tot de ‘bekende Bachs’; het Hemelvaartsoratorium. Ze klonk voor het eerst op 17 mei 1735. En na de lofprijzing van het stralende openingskoor, is er de gewichtloze verinnerlijking van de aria ‘Jesu, deine Gnadenblicke’.

Johann Sebastian Bach
Himmelfahrts Oratorium; Cantate BWV.11, “Lobet Gott in seinen Reichen”; openingskoor.
Amsterdam Baroque Orchestra & Choir olv Ton Koopman
Antoine Marchand CC72220
4’22’’

Johann Sebastian Bach
Himmelfahrts Oratorium; Cantate BWV.11, “Lobet Gott in seinen Reichen”; aria. “Jesu, deine Gnadenblicke”.
Sandrine Piau, sopraan
Amsterdam Baroque Orchestra & Choir olv Ton Koopman
Antoine Marchand CC72220
6’16’’

20 mei 2020: Hohe Messe, 1

In 1733, bijna 50 jaar oud, begint Bach aan zijn ‘Missa’, een encyclopedie van mogelijkheden. Hij zal er tot vlak voor zijn overlijden in 1750 aan blijven werken. De ‘Hohe Messe’. Vandaag de eerste van een onregelmatig verschijnende serie podcasts over deze klinkende bibliotheek van Bach’s kunde.

Johann Sebastian Bach
Mis BWV.232, “Hohe Messe”; Kyrie – koor, “Kyrie eleison”
Collegium Vocale Gent olv Philippe Herreweghe
Virgin Classics 5451632
9’18’’