De Vier Jaargetijden van Passaggio:

Het seizoen is van oudsher een sterke bron van inspiratie voor de muziek. Kortom, de herfst is een goede reden voor NPO Radio 4-presentator Lex Bohlmeijer om de stoute schoenen aan te trekken en de studio te verlaten voor zijn serie De Vier Jaargetijden van Passaggio. In iedere editie staat een deel van Nederland centraal, zoals Groningen bijvoorbeeld. In vijf radio-uitzendingen roept Lex de schoonheid en de diversiteit van het landschap onderweg op.

Podcast afleveringen

#5 - Lex in het Groene Hart: Van Benschop naar Kamerik (S11)

Als je rondreist in het Groene Hart moet je per se ook het Landgoed Huis te Linschoten aandoen. Uniek historisch erfgoed, midden in het veenweidegebied. Maar ook een bedrijf, waar 14 boerderijen bij hoor. Simon Reinink, in het dagelijks leven directeur van het Concertgebouw in Amsterdam, is voorzitter van de stichting die het landgoed beheert. Als jongetje speelde hij er, en ging hij werken op de boerderijen.
Tenslotte tref ik Martin Wassen, ecoloog (verbonden aan de UU), die onlangs met een groep betrokkenen een schets heeft opgesteld voor Het Groene Hart in 2100. En ja! er is een toekomst voor dit kloppende groene hart van Nederland. Sterker nog, het zou alleen maar mooier kunnen worden, voor iedereen!

#4 - Lex in het Groene Hart: Van Lekkerkerk naar Benschop (S11)

Dromen nagejaagd. Van de gastvrouw in de B&B die ooit theologie studeerde en nu stiekem thuis haar dromen schildert (en nog niet als kunstenaar uit de kast kwam). Via de boer, Ad van Rees, die ervan droomt om het bedrijf gezond en wel over te kunnen dragen aan de volgende generaties en daarom slimme plannen verzint voor omgang met het water in de weilanden. Tot aan Claudia van Rooij die onderaan de dijk langs de Lek een plek heeft gecreëerd, het Haute Cultuurhuis, waar creatievelingen elkaar kunnen ontmoeten.

#3 - Lex in het Groene Hart: Van Boskoop naar Lekkerkerk (S11)

Nog steeds met beukende wind recht van voren. In Rotterdam (even toch de grens over van het Groene Hart) ontmoet ik gitarist en componist Aart Strootman. In een oase van rust. Hij bouwt zijn eigen instrumenten (bijvoorbeeld een marimba met 300 toetsen of daaromtrent). Alleen zo kan hij zijn gedroomde klank gestalte geven. En altijd volgens de principes van duurzaamheid.

#2 - Lex in het Groene Hart: Van Uithoorn naar Boskoop (S11)

Bij het ontbijt dient zich al meteen een nieuw onderwerp aan. Ik slaap in het ouwe spoorstation van Uithoorn, tegenwoordig hotel Het spoorhuis. Een kaart op de muur toont dat overal in de Haarlemmermeer spoorlijnen en stationnetjes waren. Nadat de polder was drooggelegd dachten ze: oh ja, we moeten de mensen vervoeren. Bij Moerkapelle ontmoet ik Thalia Verkade, die een prachtig boek over het vervoer in Nederland heeft geschreven: Het recht van de snelste. Gaat o.a. over ‘de reistijd constante.’ En oh ja, de beste ideeën krijgen mensen op de fiets!

#1 - Lex in het Groene Hart: Van Groenekan via Abcoude naar Uithoorn (S11)

Het ging over wind en energie. En regen, trouwens, dat ook. Om de energietransitie goed te laten verlopen, moeten overal windmolens geplaatst worden, dus ook in het Groene Hart. Bij Maartensdijk bijvoorbeeld. Of in de buurt van Abcoude. Bewoners zijn voor windmolens, maar niet in hun achtertuin. Ik spreek Daan Roovers over de kwestie, Denker des Vaderlands. Zij pleit voor burgerraden, om tot een goeie oplossing te komen.

#5 - Lex gaat Lokaal Extra: De Nachtegaal zoeken met vogelaar en ecoloog Vincent van der Spek (S10)

En als de zon net op is, gaat Lex op pad met vogelaar en ecoloog Vincent van der Spek

#5 - Lex gaat Lokaal: De Mezzosopraan en de Nachtegaal (S10)

Op de laatste dag van mijn lokale ontdekkingstocht in en rondom Ypenburg ben ik heel vroeg uit de veren en ga ik opzoek naar de zonsopgang. Als de zon net op is, vind ik vogelaar en ecoloog Vincent van der Spek waarmee ik op pad ga.
We gaan op zoek naar de nachtegaal en we ze zoeken ook nog even naar een wilde orchidee.
Weer thuis aangekomen geniet ik samen met mijn buren van de muziek van mezzosopraan Barbara Kozelj en pianiste Phyllis Ferwerda die klinkt vanaf het balkon :)

#4 - Lex gaat Lokaal Extra: Wetenschapper Niek Mouter onderzoekt de mening van burgers over Corona. (S10)

Een bezoek aan de TU Delft is onvermijdelijk deze week. Altijd al een bruisende plek waar wetenschappers vernieuwen, maar in deze tijden is het helemaal belangrijk wat daar gebeurt. Ik spreek met wetenschapper Niek Mouter die zich momenteel bezighoudt met het onderzoeken van de mening van burgers wat betreft Corona.

#4 - Lex gaat Lokaal: Wijsheid en onderzoek (S10)

Dag vier begin ik met een bakkie bij buurvrouw Anita.
Vandaag fiets ik naar de TU Delft. Onderweg tref ik schrijver Kader Abdolah voor wat wijsheid en een versterking van het hart en strijk ik ook nog even neer op een terrasje in Delft waar ik gelijk wat opnames maak.
Bij de TU Delft ga ik in gesprek met onderzoeker Niek Mouter. Hij onderzoekt de mening van de Nederlander over dingen als de lockdown en de corona app.

#3 - Lex gaat Lokaal Extra: interview over het stiltegebied van Delfgauw (S10)

Vlak bij Lex zijn huis heeft hij een pareltje ontdekt: een stiltegebied dat Stiltegoed heet. Hij maakt er een wandeling en praat met oprichtster Josje Duijndam over stilte, niks en waarom deze plek er moest komen.

#3 - Lex gaat Lokaal: Richting de stilte van Delfgauw (S10)

Ik was uit logeren in mijn eigen buurt! Bij de Uylenburg B&B in Delfgauw, wat fijn dat ik nu weer gewoon bediend word ?
Na het ontbijt vroeg op pad naar één van mijn lievelingsplekken in de buurt, een mooi huis met uitkijk op weilanden
Onderweg naar het stiltegebied in Delfgauw, rijden we langs wat prachtige stukjes
In het stiltegebied Delfgauw spreek ik met oprichtster Josje Duyndam. Gelukkig is het pas woensdag ?

#2 - Lex gaat Lokaal Extra: Stedenbouwkundige Paul Kurstjens over Vinex-wijken (S10)

Lex woont in een vinexwijk en kijkt samen met stedenbouwkundige Paul Kurstjens met een frisse blik naar zijn wijk. Want vinex-wijken zijn veel leuker dan je eigenlijk denkt. Paul schreef er zelfs een wandelgidsje voor

#2 - Lex gaat Lokaal: De laatste boerderij van Ypenburg en de vinex-wijken. (S10)

Ik mag weer op de fiets vandaag,, heerlijk!…Mijn eerste stop is bij een beeld waar de oorlog wordt herdacht. Ik ben op zoek gegaan naar natuurgeluiden in een vinex-wijk... Ik ontmoet Sven Arne Tepl, artistiek directeur van het Residentie Orkest en eindelijk de boer die mij al jaren fascineert… zijn boerderij staat midden in een vinex-wijk. Het is de laatste boerderij van Ypenburg.
Op de verkeerstoren vertelt stedenbouwkundige Paul Kurstjens me vanalles uit over het stukje in Ypenburg waar ik woon.

#1 - Lex gaat Lokaal Extra: interview met Margriet en Margriet van Stadstuinderij Buitenleeft (S10)

Lex reed al vaak langs stadstuinderij Buitenleeft bij hem in de buurt, maar ging er nooit eens even kijken. Een mooi moment om dat nu wel te doen. Hij spreekt er met oprichtster Margriet Knospe en met vrijwilligster Margriet over de tuin, wat het werken erin voor je kan doen en hoe je het beste met slakken kan omgaan.

#1 - Lex gaat Lokaal: De naturist en de stadstuinderij in Ypenburg (S10)

Dag 1 van mijn lokale ontdekkingstocht in Ypenburg bevalt me goed!
Vanochtend vroeg ben ik begonnen vanaf mijn eigen balkon.
Ontmoette Herman de naturist en ging langs bij Stadstuinderij Buitenleeft waar Margriet & Margriet me hartelijk ontvingen.

#5 - Op bedevaart door het Ommeland: de enige kluizenaar van Nederland (S09)

Mijn laatste dag loopt wat anders dan vooraf gepland. We kregen zoveel tips van luisteraars dat we besloten hebben om de route om te gooien en deze tips te gaan volgen. Ik ben bij de kluizenarij van Warfhuizen, waar de enige kluizenaar van Nederland zit. En in Aduard krijg ik uitleg over het klooster dat daar ooit stond.

#4 - Op bedevaart door het Ommeland: van Mensingeweer naar Wehe den Hoorn (S09)

Dag 4 brengt mij van Mensingeweer naar Wehe den Hoorn.
We treffen het nog steeds met het weer en met de mensen die we tegenkomen! Zo reed luisteraar Wouter Wieringa vanaf Pieterburen mee om me mee te nemen naar Hornhuizen voor een maaltijd. En met laarzen vol Groninger klei kom ik uiteindelijk aan op mijn slaapplek.

#3 - Op bedevaart door het Ommeland: van Appingedam naar Mensingeweer (S09)

Op dag 3 fiets ik van Appingedam naar Mensingeweer. In de toren van Appingedam klom ik met beiaardier Adolph Rots naar boven om daar een stukje Mozart te horen, op de klokken!
In Middelstum vond ik de schrijfster Saskia Goldschmidt. Bij haar schrijvershuisje spraken we over haar roman: Schokland .

#2 - Op bedevaart door het Ommeland: van Zeerijp naar Appingedam (S09)

Van Zeerijp naar Appingedam.
In Zeerijp werd ik wakker in een orgel, onderweg van Zeerijp naar Loppersum kom ik langs de mooiste Groningse landschappen. In de kerk van Loppersum tref ik organist Ab Gramsbergen en mag zelf ook nog even meespelen op het orgel en in het kerkje in Krewerd kan ik zomaar fruit en stoofperenjam kopen en ik overnacht in een oud schooltje van een synagoge in Appingedam.

#1 - Op bedevaart door het Ommeland: van Bedum naar Zeerijp (S09)

Op dag 1 van mijn bedevaart door het Ommeland reis ik van Bedum naar Zeerijp. Een prachtige tocht met zelfs hier en daar een zonnetje. Ontmoetingen met kunstenaars, prachtige kerkjes gezien.
Ik ontmoet de Groningse stilleven kunstenaar Henk Helmantel en ik slaap in een orgel.

#5 - Lex in het wiel van Mozart: Salzburg komt steeds dichterbij (S08)

Dag 5: Salzburg komt steeds dichterbij, maar daarmee het toerisme ook, en dat is even wennen. Mozart was zelf niet zo dol op Salzburg, maar toch zijn er behoorlijk wat mooie en bijzondere plekken die met hem te maken hebben. Gids Sandor brengt Lex naar een wel heel bijzondere plek.

#4 - Lex in het wiel van Mozart: Violiste Rosanne Philippens heeft een opdracht voor Lex (S08)

Dag 4: met lood in de benen start de groep deze vierde dag. Van Neumarkt am See brengt deze tocht hen langs prachtige dorpjes, uitgestrekte velden en weides. Violiste Rosanne Philippens heeft een opdracht voor Lex, en daar gaat hij mee aan de slag.

#3 - Lex in het wiel van Mozart: van Laufen naar Neumarkt am See (S08)

Dag 3: de tocht van Laufen naar Neumarkt am See is een pittige. Veel kilometers, hoogteverschillen en een brandende zon maken het zwaar. De pitstop halverwege bij het chalet van gids Sandor is dan ook erg welkom, vooral omdat hij daar zijn eigen wijn verbouwt.

#2 - Lex in het wiel van Mozart: richting het slot aan de Abtsee (S08)

Dag 2: de groep is compleet: gids Sandor Cheizoo is er nu ook bij. Vanaf Waging am See gaat de tocht vandaag naar Laufen, om het kamp op te slaan bij een bijzonder slot aan de Abtsee. De tocht begint alleen al met wat pech...

#1 - Lex in het wiel van Mozart: het klooster in Seeon-Seebruck (S08)

De eerste dag van een bijzondere tocht: Lex fietst de Mozart Radweg. Samen met twee luisteraars en een gids volgt hij op de fiets het spoor dat Mozart ooit trok door Duitsland en Oostenrijk.

Dag 1: vandaag start de groep bij het klooster in Seeon-Seebruck waar Mozart vaak verbleef. Lex vindt daar een wel heel bijzondere plek.

#5 - Winter in Zeeland: langs het watersnoodpad (S07)

Lex fietst richting Zierikzee en spreekt met kunstenares Charlotte Beunders en met Lex dijkgraaf Toine Poppelaars. Met hem spreekt hij over de dreiging van het water. We wanen ons wel veilig, maar is dat terecht?

#4 - Winter in Zeeland: langs het watersnoodpad (S07)

Lex fietst op dag 4 In de sneeuw, richting Noordwelle en Burgh-Haamstede. Onderweg spreekt hij de directeur van het Zeeuws Museum; Marjan Ruiter.

#3 - Winter in Zeeland: langs het watersnoodpad (S07)

Vanuit een winters Dreischor fietst Lex naar Scharendijke.
Onderweg spreekt hij schrijfster Teuntje de Haan.

#2 - Winter in Zeeland: langs het watersnoodpad (S07)

Naar Dreischor via Broeder Dieleman

#1 - Winter in Zeeland: langs het watersnoodpad (S07)

Zierikzee - Ouwerkerk - Nieuwerkerk
Naar het Watersnoodmuseum en componist Douwe Eisenga praat over zijn requiem

#5 - Langs de dodendraad in de Herfst (S06)

#4 - Langs de dodendraad in de herfst (S06)

#3 - Langs de dodendraad in de Herfst (S06)

#2 - Langs de dodendraad in de Herfst (S06)

Langs de Dodendraad gaat Lex Bohlmeijer op zoek naar de mooiste natuur en muziek maar ook naar verhalen. Verhalen over grenzen, vrijheid, muziek en oorlog. Z

#1 - Langs de dodendraad in de Herfst (S06)

#5 - Lex laat zich meevoeren door de IJssel (S05)

Op deze laatste dag van de tocht over de IJssel start Lex in alle vroegte in Hattem. Bij Zwolle gaat hij aan land, een van de laatste hanzesteden van de tocht. Volgens Kader Abdolah, zijn laatste gast, is Zwolle de mooiste stad van Nederland. Samen met hem vaart hij vanuit daar naar het dorpje Zalk, een mooie en belangrijke plek voor de schrijver. Vanuit Zalk neemt de IJssel Lex verder mee naar Kampen om vanuit daar te verdwijnen in het Ketelmeer.

#4 - Lex laat zich meevoeren door de IJssel (S05)

De tocht voert verder door de prachtige IJsselvallei, om via het mooie Veessen aan te leggen in Hattem. Als Deventer ontwaakt verlaat Lex deze hanzestad, maar met een gast aan boord: Mieke Conijn. Zij is directeur van de IJsselbiennale, een nieuw tweejaarlijks festival als een ode aan de rivier. Zij woont en werkt al jaren in deze omgeving en is verliefde op de IJssel.

#3 - Lex laat zich meevoeren door de IJssel (S05)

Vanaf Zutphen gaat de reis verder voorbij Eefde, waar hij het Twentekanaal passeert, en dan voorbij Gorssel waar hij nog even zal aanleggen. De IJssel brengt hem verder richting Deventer waar hij Nederlands eerste en enige waterboerin zal treffen. Annette Harberink heeft haar boerderij in de uiterwaarden van de rivier en zorgt ervoor dat de IJssel af en toe veilig buiten haar oevers kan treden. Deventer is het eindpunt van deze dag voor Lex.

#2 - Lex laat zich meevoeren door de IJssel (S05)

Op deze tweede dag vertrekt Lex vroeg vanuit hanzestad Doesburg om via de prachtige oude IJsselmeander "Het Zwarte Schaar" richting Zutphen te varen. Onderweg treft hij kunstenares en waternomade Marja Zomer. Zij woont en werkt al bijna 15 jaar op haar boot en gaat daar waar de rivier haar brengt. In Zutphen legt Lex aan om zich klaar te maken voor de avond.

#1 - Lex laat zich meevoeren door de IJssel (S05)

Daar waar de IJssel aftakt van de Rijn start Lex zijn boottocht over de IJssel. De eerste kilometers langs de rivier brengen hem voorbij Westervoort naar Rheden waar schrijver en journalist Kester Freriks zal opstappen. Hij schreef een biografie van de IJssel en kent de rivier van binnen en van buiten. Samen varen zij langs prachtige stukken natuur richting Doesburg waar de reis van die dag stopt en de boot voor anker gaat.

#5 - Lex fietst de Betuwe (S04)

Dag vijf, van Zetten naar Zevenaar.
Ik volg (ongeveer) het spoor van de Betuweroute. Te beginnen op de Maasvlakte (lekker industrieel!), te eindigen bij Lobith, daar stroomt immers nog altijd de Rijn ons land binnen.

#4 - Lex fietst de Betuwe (S04)

Dag vier, van Varik naar Zetten.

#3 - Lex fietst de Betuwe (S04)

Dag drie, van Fort Vuren naar Varik.

#2 - Lex fietst de Betuwe (S04)

Dag twee, van Rotterdam via Dordrecht naar Fort Vuren.

#1 - Lex fietst de Betuwe (S04)

De eerste dag, op naar Rotterdam!

#5 - Winter in Friesland (S03)

Na een vroeg ontbijt bij Bartlehiem trap Lex zijn electrische Solex nog een keer aan om in Dokkum kunstenares Birthe Leemeijer te treffen.

#4 - Winter in Friesland (S03)

Na een rondtocht door het mooie Harlingen heeft Lex nog twee steden aan te doen voordat hij de finish in Leeuwarden bereikt.

#3 - Winter in Friesland (S03)

In alle vroegte treft Lex in Workum componist, musicus en vogelaar Sytze Pruiksma in zijn geboorteomgeving.

#2 - Winter in Friesland (S03)

Een vroege start in IJlst om via een van de vele en befaamde Friese meren naar Sloten te reizen.

#1 - Winter in Friesland (S03)

Lex trapt zijn Elfstedentocht per fiets, natuurlijk ook gewoon op het officiële startpunt in Leeuwarden af.