Een week lang een CD van Hollandse makelij in de etalage van Passaggio. Deze week de nieuwe cd van Barbara Hannigan en Reinbert de Leeuw. Vienna. Fin de siècle. Het repertoire van de 2e Weense School (Schönberg, Berg, Webern, e.a.) dat draait om slechts één begrip: Sehnsucht. Verlangen. Ongericht en bedwelmend. Hun grote voorbeeld was trouwens Hugo Wolf, hij zette de toon met zijn Mignon Liederen. Een meisje omgeven met mysterie en melancholie. Hannigan voelt zich verwant met dit soort gestalten (vergelijkbaar met Lulu en Melisande) die nooit genoeg vragen kunnen oproepen

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/328424-hollandsche-nieuwe-barbara-hannigan-zingt-wolf-s-mignon-lieder

De liederen van Anton Webern waren het moeilijkst om onder de knie te krijgen:

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/328538-hollandsche-nieuwe-barbara-hannigan-zingt-anton-webern

Alma Mahler mag niet ontbreken, al is zij niet de beste componist van het stel

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/328661-hollandsche-nieuwe-liederen-van-alma-mahler

En Arnold Schönberg zelf, was toen hij begon een absolute meester van de laatromantische, tonale emotionaliteit

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/328764-hollandsche-nieuwe-hannigan-zingt-schoenberg

En tenslotte Alban Berg, met zijn reeks Sieben frühe Lieder, nota bene zijn eerste composities! Hannigan durfde er eerst niet aan,

maar sinds ze de hoofdrol in Lulu heeft gezongen, voelde ze zich er toe in staat

https://www.nporadio4.nl/fragmenten/audio/328898-hollandsche-nieuwe-hannigan-zingt-sieben-fruehe-lieder-van-alban-berg