Programma
Uitzending gemist

Vrijdag 29 mei 2020, 19:00 - 20:00
Passaggio KRO-NCRV
Presentatie: Lex Bohlmeijer
In deze uitzending
Daar ligt hij op een keukenstoel,
niet eens speciaal scheef,
klaar voor akkoord of foedraal
of om herkend te worden.

Tweewekelijkse column van Cécile Huijnen, concertmeester van het Gelders Orkest, over het dagelijks leven van een musicus, de rock 'n roll van de klassieke muziek. In deze aflevering gaat ze in op het idee dat kunst en cultuur niet zo belangrijk zijn, en veel geld kosten. Dat vooral. Nou, stel je maar eens voor dat we het weghalen uit ons leven, maar dan ook helemaal weg. Stel je voor ... !

Sinds de oprichting van het orkest een zestal jaren geleden zijn er twee stukken waar De Nieuwe Philharmonie ieder jaar bij terugkeert: De Matheüs Passie en Messiah van Händel. Dat is een groot voorrecht vindt dirigent Johannes Leertouwer, omdat je visie op die stukken zich in de loop der jaren verdiept. En omdat je iedere keer voor de vraag komt te staan: waarom ontroert deze muziek mij zo? Eigenlijk ben je iedere keer weer opnieuw een amateur, volgens Johannes. Hij heeft nu een schitterende cd-opname uitgebracht van de Messiah, in eigen beheer. Dat is een gebaar aan vrienden en trouwe fans van het orkest, want door het wegvallen van de concerten, zijn de inkomsten geminimaliseerd. En dat is een directe bedreiging voor het orkest. Misschien is door de verkoop van cd's de schade te beperken. In deze vijfde aflevering legt hij uit waarom hij bij de laatste aria, vlak voor het slotkoraal, kiest voor 1 viool voor de begeleiding.


Donderdag 28 mei 2020, 19:00 - 20:00
Passaggio KRO-NCRV
Presentatie:
In deze uitzending
Lucie Horsch op bezoek bij Hans Haffmans

Sinds de oprichting van het orkest een zestal jaren geleden zijn er twee stukken waar De Nieuwe Philharmonie ieder jaar bij terugkeert: De Matheüs Passie en Messiah van Händel. Dat is een groot voorrecht vindt dirigent Johannes Leertouwer, omdat je visie op die stukken zich in de loop der jaren verdiept. En omdat je iedere keer voor de vraag komt te staan: waarom ontroert deze muziek mij zo? Eigenlijk ben je iedere keer weer opnieuw een amateur, volgens Johannes. Hij heeft nu een schitterende cd-opname uitgebracht van de Messiah, in eigen beheer. Dat is een gebaar aan vrienden en trouwe fans van het orkest, want door het wegvallen van de concerten, zijn de inkomsten geminimaliseerd. En dat is een directe bedreiging voor het orkest. Misschien is door de verkoop van cd's de schade te beperken. In deze vierde aflevering laat hij de trompetten binnenkomen. Miniportretje van zijn eerste trompettist: Mark Bennett


Woensdag 27 mei 2020, 19:00 - 20:00
Passaggio KRO-NCRV
Presentatie: Lex Bohlmeijer
In deze uitzending
Eerste stem
De ochtend is een en al gezang. De Eerwaarde Eli
Jenkins, in de weer met zijn ochtendvisites, blijft staan
voor het Welzijnshuis om te luisteren naar Polly Kousen-
band die de vloeren schrobt voor het Dansfeest van de
Vrouwenbond vanavond.

Sinds de oprichting van het orkest een zestal jaren geleden zijn er twee stukken waar De Nieuwe Philharmonie ieder jaar bij terugkeert: De Matheüs Passie en Messiah van Händel. Dat is een groot voorrecht vindt dirigent Johannes Leertouwer, omdat je visie op die stukken zich in de loop der jaren verdiept. En omdat je iedere keer voor de vraag komt te staan: waarom ontroert deze muziek mij zo? Eigenlijk ben je iedere keer weer opnieuw een amateur, volgens Johannes. Hij heeft nu een schitterende cd-opname uitgebracht van de Messiah, in eigen beheer. Dat is een gebaar aan vrienden en trouwe fans van het orkest, want door het wegvallen van de concerten, zijn de inkomsten geminimaliseerd. En dat is een directe bedreiging voor het orkest. Misschien is door de verkoop van cd's de schade te beperken. Het grootste contrast zit in de overgang van deel 1 naar deel 2. Van 'Glory' en hoop (ah, er is een specifieke manier om dat telkens herhaalde 'glory' goed te zingen) naar lijden. Denk bij dat laatste aan De aanbidding van het Lam Gods van Van Eyck, is de uitnodiging van de dirigent.


Dinsdag 26 mei 2020, 19:00 - 20:00
Passaggio KRO-NCRV
Presentatie: Lex Bohlmeijer
In deze uitzending
Ook bezocht ik Spinoza
in zijn huisje te Rijsburg
het was avond
er brandde een kaars
de meester zat aan tafel
kijk keek naar me

Sinds de oprichting van het orkest een zestal jaren geleden zijn er twee stukken waar De Nieuwe Philharmonie ieder jaar bij terugkeert: De Matheüs Passie en Messiah van Händel. Dat is een groot voorrecht vindt dirigent Johannes Leertouwer, omdat je visie op die stukken zich in de loop der jaren verdiept. En omdat je iedere keer voor de vraag komt te staan: waarom ontroert deze muziek mij zo? Eigenlijk ben je iedere keer weer opnieuw een amateur, volgens Johannes. Hij heeft nu een schitterende cd-opname uitgebracht van de Messiah, in eigen beheer. Dat is een gebaar aan vrienden en trouwe fans van het orkest, want door het wegvallen van de concerten, zijn de inkomsten geminimaliseerd. En dat is een directe bedreiging voor het orkest. Misschien is door de verkoop van cd's de schade te beperken. Moeilijk om een paar hoogtepunten te kiezen, vindt de dirigent, omdat het gaat om chiaroscuro, het spel van licht en donker, dat je ervaart als je erdoorheen reist. Maar hij doet het toch, kiezen!


Maandag 25 mei 2020, 19:00 - 20:00
Passaggio KRO-NCRV
Presentatie: Lex Bohlmeijer
In deze uitzending
Je krijgt niet zoveel cadeau. ‘Voor niks gaat de zon op, ‘
zei mijn moeder altijd. Zoiets
blijft je bij. Goed : zelf kreeg ik in ieder geval
een vrouw en twee zonen cadeau.

Sinds de oprichting van het orkest een zestal jaren geleden zijn er twee stukken waar De Nieuwe Philharmonie ieder jaar bij terugkeert: De Matheüs Passie en Messiah van Händel. Dat is een groot voorrecht vindt dirigent Johannes Leertouwer, omdat je visie op die stukken zich in de loop der jaren verdiept. En omdat je iedere keer voor de vraag komt te staan: waarom ontroert deze muziek mij zo? Eigenlijk ben je iedere keer weer opnieuw een amateur, volgens Johannes. Hij heeft nu een schitterende cd-opname uitgebracht van de Messiah, in eigen beheer. Dat is een gebaar aan vrienden en trouwe fans van het orkest, want door het wegvallen van de concerten, zijn de inkomsten geminimaliseerd. En dat is een directe bedreiging voor het orkest. Misschien is door de verkoop van cd's de schade te beperken. Intussen is de Messiah een direct appel op iedereen - Comfort ye - om hoop te koesteren en moed te houden.
