Programma
Uitzending gemist

Woensdag 17 juni 2020, 19:00 - 20:00
Passaggio KRO-NCRV
Presentatie:
In deze uitzending

Dinsdag 16 juni 2020, 19:00 - 20:00
Passaggio KRO-NCRV
Presentatie: Lex Bohlmeijer
In deze uitzending

Maandag 15 juni 2020, 19:00 - 20:00
Passaggio KRO-NCRV
Presentatie: Lex Bohlmeijer
In deze uitzending
Ook op de teek dient hier geprezen
Dit klein insect, alom gevreesd
Natuurbescherming mag er wezen
Maar de teek het allermeest


Vrijdag 12 juni 2020, 19:00 - 20:00
Passaggio KRO-NCRV
Presentatie: Lex Bohlmeijer
In deze uitzending
Liet me argeloos vallen die dag in andermans leven, andermans
autorijles, boodschappenlijstjes, college, in andermans
aarzelingen, beginnende benen op dansles.

Tweewekelijkse column van Cécile Huijnen, concertmeester van het Gelders Orkest, over het dagelijks leven van een musicus, de rock 'n roll van de klassieke muziek. In deze aflevering gaat zij in het vervoermiddel dat haar naar repetities en concerten brengt: het automobiel. Het is een hele geschiedenis.

Als jongen luisterde pianist en musicoloog Ralph van Raat vooral naar jazzmuziek. Bill Evans en zo. Tot hij een keer franse muziek hoorde, van Debussy en Ravel. En toen was hij verkocht. Want hij ontdekte in die muziek iets wat hem ook zo aantrok in de jazz: vrijheid. De maatstrepen verdwenen als het ware. En het was een feest van kleur. Dankzij die extra nootjes die iets toevoegden aan de harmonie. En bovendien kenmerkt de franse muziek zich door een mengeling van sensualiteit en objectiviteit. Dat wil zeggen dat er afstand genomen wordt van een al te directe emotionaliteit. Die emoties zitten erin, maar worden je niet opgedrongen. In de 12 Notations van Boulez zit een enorme concentratie. Alsof hij in elke noot het hele universum wil samenballen. Overigens is Van Raat ook piloot. En misschien is de ervaring van het vliegen wel vergelijkbaar met de sensatie die de moderne pianomuziek soms oproept.


Donderdag 11 juni 2020, 19:00 - 20:00
Passaggio KRO-NCRV
Presentatie: Lex Bohlmeijer
In deze uitzending
Hoe kom je zo gevangen. Je had je zelf
een wandeling door hoge zalen gedroomd
met uitzichten naar alle zijden open,
witte gordijnen door de wind gewelfd

Als jongen luisterde pianist en musicoloog Ralph van Raat vooral naar jazzmuziek. Bill Evans en zo. Tot hij een keer franse muziek hoorde, van Debussy en Ravel. En toen was hij verkocht. Want hij ontdekte in die muziek iets wat hem ook zo aantrok in de jazz: vrijheid. De maatstrepen verdwenen als het ware. En het was een feest van kleur. Dankzij die extra nootjes die iets toevoegden aan de harmonie. En bovendien kenmerkt de franse muziek zich door een mengeling van sensualiteit en objectiviteit. Dat wil zeggen dat er afstand genomen wordt van een al te directe emotionaliteit. Die emoties zitten erin, maar worden je niet opgedrongen. Messiaen is van hetzelfde hout gesneden. Hij heeft een hele catalogus aangelegd van stukken waarin de zang van allerlei vogels vrijwel lettelrijk is opgenomen. In La Fauvette passerinette strijden - bij het ochtendgloren in de Provence - baargrasmussen met koekoeks en kraaien. Opvallende trek van de 20e eeuwse muziek: zelden is er ontspanning. Dat komt volgens Van Raat omdat de componisten op het persoonlijke vlak een nieuwe taal ontwierpen en daarin veel ontdekten, terwijl er in de maatschappij veel leed te verwerken viel, tegelijkertijd.
