Panorama Zondag 18:00 - 20:00 uur

STER Advertentie

Deze week krijgen we een kijkje in het culturele landschap van columnist en programmamaker Natascha van Weezel. Ze vertelt onder andere over haar Joodse familiegeschiedenis en deelt herinneringen aan haar bekende vader Max van Weezel.

Benieuwd naar de werken waar ze het over heeft tijdens de uitzending? Hieronder vind je een overzicht.

‘In my life’ van de Beatles

“Mijn vader was altijd al bang om jong te sterven. Hij was verliefd op de muziek van de Beatles en zei dan ook altijd: “dan moet je in ‘my life’ draaien op mijn begrafenis.” Ik wilde het nummer daarom jarenlang niet horen. Inmiddels is mijn vader overleden. Sindsdien luister ik juist vaak naar dat nummer om mijn vader weer dichtbij te hebben.”

'In My Life' is een nummer van de Engelse rockband The Beatles van hun album Rubber Soul uit 1965. Het is geschreven door John Lennon en Paul McCartney. Volgens Lennon was "In My Life" zijn "eerste echte grote werk" omdat het de eerste keer was dat hij persoonlijke teksten over zijn eigen leven schreef. De originele versie van de tekst was namelijk gebaseerd op een bus route die hij als kind in Liverpool aflegde. Lennon vond de originele tekst later "belachelijk". Hij herschreef bijna het gehele nummer. Zeer weinig regels" van de originele versie bleven in het voltooide nummer.

George en Eran: met hoe ik talent voor het leven kreeg

George & Eran Producties is het theatergezelschap van George Elias Tobal en Eran Ben-Michaël. Ze maken voorstellingen over een wereldwijs, divers en veranderend Nederland. Met humor, zelfspot en relativering proberen ze grote maatschappelijke thema’s terug te brengen tot menselijke proporties.

“Hoe ik talent voor het leven kreeg” is een voorstelling van George en Eran gemaakt in samenwerking met verschillende gezelschappen. Het verhaal is gebaseerd op het gelijknamige boek van Rodaan al Galidi. Hij schreef een boek over de negen jaar die hij in een AZC doorbracht. In de voorstelling komen theater, muziek en dans samen. Met een cast van acteurs, musici en tientallen statushouders wordt het bijzondere verhaal van Al Galidi in het theater vertelt. 

“Dit was de laatste voorstelling die ik heb gezien voor de lockdown in Internationaal Theater Amsterdam, de voormalige Stadsschouwburg. Ik vind George en Eran heel leuk. Zelfspot vind ik heel belangrijk, maar dat valt niet altijd goed. Zij durven dat. Ik hou wel van een klein beetje luchtigheid. Lachen bij zware onderwerpen is ook belangrijk.” 

Meer informatie over George & Eran Producties

Kaddish van Maurice Ravel

“Dit nummer doet mij denken aan mijn familiegeschiedenis. In het jodendom is “Kaddisj” het gebed voor de doden. Als iemand overlijdt, zeg je dat nadat iemand is gestorven. Ravel heeft zich hierdoor laten inspireren. Tegenwoordig wordt dit muziekstuk daarom ook veel gebruikt bij holocaust herdenkingen.”

Maurice Ravel was een Franse componist van onder meer Zwitserse afkomst. Hij wordt gezien als een van de voornaamste componisten van de 20e eeuw, als de belangrijkste impressionist in de klassieke muziek en als voorloper/initiator van het expressionisme.
Het muziekstuk “Kaddish” is gebaseerd op het Joodse gebed voor de doden. Kaddisj is een van de belangrijkste gebeden van het jodendom en werd geschreven in een tijd waarin het Joodse volk in een spiritueel zware tijd zat.

De Kaddisj in het Nederlands vertaald:

Moge zijn grote naam verheven en geheiligd worden

in de wereld die hij geschapen heeft naar zijn wil.

Moge zijn koninkrijk erkend worden in uw leven en in uw dagen

en in het leven van het gehele huis van Israël,

weldra en spoedig.

Zegt nu: Amen



Moge zijn grote naam gezegend zijn nu en voor altijd.

Gezegend, geprezen, gevierd, en hoog en hoger steeds verheven

Verheerlijkt, gehuldigd en bejubeld worden de naam van de Heilige,

gezegend zij hij

hoog boven iedere zegening, elk lied,

lof en troost die op de wereld gezegd wordt.

Zegt nu: Amen



Moge er veel vrede uit de hemel komen en leven!

Over ons en over heel Israël.

Zegt nu: Amen



Hij die vrede maakt in zijn hoge sferen,

zal ook vrede maken voor ons en voor geheel Israël

Zegt nu: Amen

Podcast: De plantage van onze voorouders

In de achtdelige podcastserie 'De plantage van onze voorouders’ onderzoekt Maartje Duin het slavernijverleden in haar familiegeschiedenis.  Ze ontdekt dat haar voorouders in 1863 mede-eigenaar waren van een suikerplantage in Suriname. Maartje zoekt contact met Peggy Bouva. Een van de nazaten van de toentertijd tot slaafgemaakte familie Bouva, die op de suikerplantage van Maartje haar voorouders werkten. Samen met Peggy reconstrueert Maartje het verhaal van de plantage.

“Ik ben een heel groot voorstander voor dialoog. Groepen laten zich tegen elkaar uitspelen, dat is een van mijn grootste zorgen voor het maatschappelijk debat. Ik geloof in kwetsbaarheid, openheid en dialoog. Het is namelijk heel menselijk om jezelf terug te trekken, maar het gevaar is dat je niet meer open staat voor anderen.”

Luister hier de podcast

 

Om dit Facebookbericht te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.