Panorama Zondag
KRO-NCRV

Het culturele landschap van Barbara Baarsma

foto: panorama zondag
  1. Klassiekchevron right
  2. Het culturele landschap van Barbara Baarsma

Deze week schetst Hans het culturele landschap van Barbara Baarsma, hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam en CEO Rabo Carbon Bank bij Rabobank. Er komt een gevarieerd landschap van een echte klassieke muziekliefhebber voorbij.

Benieuwd naar de werken waar ze het over heeft tijdens de uitzending? Hieronder vind je een overzicht.

Requiem van Mozart

“Ik weet niet precies waarom ik deze muziek zo mooi vind, maar we luisteren er in ons gezin veel naar. Klassieke muziek geeft mij orde en rust. Ik vind het heerlijk om naar te luisteren als ik stukken schrijf, als ik lees en soms als ik hardloop.”

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Kandinsky: compositie nummer 7

Kandinsky heeft compositie nummer 7 geschilderd in 1913. Wassily Kandinsky was een Russisch-Franse kunstschilder. Zijn schilderstijl wordt omschreven als abstract en expressionistisch. Kandinsky was een schilder die vorm en filosofische ondergrond gaf aan abstracte kunst. Compositie nummer 7 wordt gezien als een samenvoeging van de vier hoofdthema’s uit Kandinsky’s werk in deze periode: wederopstanding, het laatste oordeel, de vloed en het hof van Eden. Maar alle herkenbare onderdelen zijn in dit schilderij nog abstracter dan zijn andere werk. Het schilderij hangt in de Tretjakov galerie in Moskou.

“Ik vind dit schilderij prachtig! Ik zag het samen met mijn oma in een museum toen ik ongeveer 11 jaar oud was. Mijn oma was kunsthistorica en Kandinsky was haar lievelingsschilder. Bij dit schilderij zag ik voor het eerst meer dan verf… ik hoorde klanken en zag cijfers, er zit zo erorm veel in!”

Au nom de la terre

Regisseur Edouard Bergeon brengt met zijn speelfilmdebuut een hommage aan zijn vader, een hardwerkende veeboer die slachtoffer werd van het systeem. Au nom de la terre is een Frans film uit 2019 met een pijnlijk portret over de staat van het boerenbedrijf, waarin zowel dieren als mensen het slachtoffer worden van de moderne veeteelt.

"Deze film heeft mijn ogen geopend over de positie van boeren en hoe belangrijk het is om je in te zetten voor een korte voedselketen. Het heeft mij professioneel gestimuleerd. Als we willen dat de landbouw verduurzaamd, moeten we kijken naar de positie van de boer."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Grow – Daan Roosegaarde

“Dit soort creativiteit, is zo mooi om te zien. Je kunt heel boos tegenover elkaar staan op het Malieveld, maar je kan ook in dialoog zoeken naar oplossingen. Dat is mijn manier van werken. Bij maatschappelijke transities geloof ik in een open dialoog.”

Het 20.000 m2 lichtkunstwerk GROW van Daan Roosegaarde is een eerbetoon aan de schoonheid en het belang van de agrarische sector. GROW ontvouwt zich als een lichtgevend droomlandschap van golven rood en blauw licht over een enorme akker. Het project is geïnspireerd op wetenschappelijke lichtrecepten die de groei en weerstand van planten kunnen verbeteren.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie