Panorama Zondag
KRO-NCRV

Het culturele landschap van Ab Zagt

  1. Klassiekchevron right
  2. Het culturele landschap van Ab Zagt

Hij sprak de groten der aarde èn de veelbelovende beginnelingen. Hij vloog de wereld over om op filmsets achter de schermen te kijken. Hij keek, schreef, stelde vragen en maakte functioneel ruzie… filmrecensent Ab Zagt. Na 43 jaar werken voor het AD is het welletjes. Hij gaat bij de krant met pensioen. Een mooi moment om in de Week van de Filmmuziek met hem te genieten van kunst op het witte doek.
Hij vertelt over zijn liefde voor Italiaanse cinema en lacht hardop mee met Laurel en Hardy. Hij laat een rebelse kant zien als hij Jan Wolkers eert en gaat terug naar Spanje waar ooit een dramatische liefdesgeschiedenis voor hem begon.

Benieuwd naar de werken waar Ab het over heeft in de uitzending? Hieronder vind je een overzicht.

The Music Box – Laurel en Hardy

Alles van Laurel en Hardy vindt hij leuk. 'Het is ontwapende humor.'
Hij kiest nu voor The music box vanwege de symboliek die er per ongeluk in zit. Volgens Ab gaat die scene over de piano die ze de trap op tillen, over het leven. Je gaat eens een stuk omhoog en valt dan weer terug.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

literatuur: Jan Wolkers

'Mensen hebben het altijd over Mulisch, Reve en Hermans. Maar twee worden er vergeten: Hugo Claus en Jan Wolkers'.

Voorwerp: De persmap van de ‘The Big Lebowsky, cultfilm.

‘De mooiste persmap die ik ooit gehad heb. Het is bijna een schilderij hoe het is opgezet, bijna kunst op zich en echt een verlengstuk van de film. Honderden persmappen heb ik weggegooid maar deze heb ik gehouden'.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.



Kunstwerk: Guernica van Picasso.

Ik ging nooit met mijn kinderen naar museum, maar hier moesten ze naartoe van mij. ‘jongens dit schilderij is een van de belangrijkste schilderijen ooit gemaakt.’ Zei ik. ‘Jullie moeten de naam van de schilder en van het schilderij onthouden. Als je dat niet kunt, gaan we morgen terug.’


Amarcord van Fellini (film en muziek)

‘Fellini is een geweldige filmregisseur! Ik hou van Italiaanse cinema. Fellini kijkt in deze film terug naar zijn jeugd in Rimini tijdens het opkomende fascisme. Er zit ook schitterende muziek van Nina Rota in, muziek waar je melancholisch van wordt'.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.


Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.




Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.


Ster advertentie
Ster advertentie