STER Advertentie

Even voorstellen
Marlies Lageweg is fotograaf/beeldend kunstenaar en woont in Rotterdam. Ze studeerde geschiedenis aan de Erasmus Universiteit en fotografie aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst in Den Haag. In haar projecten onderzoekt ze hoe denkpatronen ontstaan die bepalend zijn voor de manier waarop we de werkelijkheid analyseren en beschrijven. Fotografie is daarbij vaak het vertrekpunt, maar afhankelijk van het onderwerp gebruikt ze video, geluidsopnames, archiefmateriaal en tekst in installaties. 

Momenteel werkt ze aan SPECIMEN, een ongoing project in het ‘economisch planten- en zadenarchief’ van Naturalis. Een soort ‘materialenbibliotheek van de koloniale geschiedenis’, dat bijeengebracht werd door Nederlandse onderzoekers en bedrijven die hielpen met het ontsluiten van de koloniën. Haar interesse heeft in bredere zin betrekking op (wetenschappelijke) archieven, omdat die een belangrijke rol spelen in hoe en wat we ons herinneren. Wie heeft wat bewaard en waarom?

Vanwege de maatregelen omtrent COVID-19 werkt Marlies deze week vanuit haar eigen atelier in plaats van in het Opium atelier.

Atelierplan
De Opium-atelier week wil ik gebruiken om beeldend onderzoek te doen naar de betekenis van bloemen in Corona-tijd. Naast mijn werk als beeldend kunstenaar werk ik een aantal dagen per week in de leukste bloemenwinkel van Rotterdam. De afgelopen maanden merkten we daar dat de behoefte aan en vraag naar bloemen verdubbelde. Het is nog nooit zo druk geweest.
Deze tijd onderstreept onze sterfelijkheid. Daarom ga ik me de komende week focussen op het maken van een hedendaagse nature morte met klaprozen. Een nature morte is een stilleven dat het Memento Mori benadrukt. De klaproos staat bol van symboliek over de ‘eeuwige slaap, de dood’. Het onderzoek naar de betekenis in deze tijd geeft tegelijk uitdrukking aan mijn eigen fascinatie voor bloemen: hoe fantastisch is het dat zich uit een weerbarstig zaadje een krachtig groen stengeltje wurmt dat groeit en tot bloei komt in de meest wonderlijke vormen, kleuren en geuren, maar wat onherroepelijk verwelkt en afsterft.

Als ik nog tijd heb wil ik behalve een beeldend onderzoek naar de nature morte een portretserie maken van verschillende klaprozen om te laten zien dat elke bloem een andere karakter en persoonlijkheid heeft en net als mensen uniek zijn in vorm, kleur en eigenheid. 

Dag 1 - Maandag 25 mei

Het is klaprozentijd. Voordat ik de rest van de week mijn atelier inga om een stilleven te maken met klaprozen wilde ik ze vandaag eerst nog ‘levend’ in hun natuurlijke stadse omgeving tussen de stoeptegels filmen. Ik ben daarom vandaag naar het Kleinpolderplein gegaan, een van de drukste verkeersviaducten in Rotterdam. Terwijl boven mijn hoofd de vrachtauto’s over de verkeersbruggen denderden heb ik uit de zee aan klaprozen die tussen de betonnen pijlers van het viaduct groeien 1 bloem gekozen en die uitgelicht om de eigenheid ervan te benadrukken. De levensduur van een klaproos is maar kort. Ze lijken heel kwetsbaar, maar zijn toch sterk. Omdat ze teer en elegant zijn wilde ik de beweging van de bloem filmen in de wind om de veerkracht en levendigheid te benadrukken. Dat wil ik tegenover de nature morte zetten die ik vanaf morgen ga maken.
Omdat ik de bloemen wilde uitlichten en er op de rotonde geen stopcontact is waar ik in kon pluggen moest ik vanmorgen eerst nog naar de fotowinkel om een accu op te halen.
Het was superlekker weer, ik stond in de schaduw van het talud en een zacht briesje liet de klaprozen dansen.

Dag 2 - Dinsdag 26 mei

Ik ben vanochtend vroeg opgestaan om nog een keer terug te gaan naar het Kleinpolderplein, omdat gisteren de batterij van de accu op was. Toen ik aankwam bleek de klaproos die ik gisteren uitgelicht had al uitgebloeid. Vandaag was het moeilijker om een andere bloem te vinden die qua licht (schaduw), lengte en achtergrond voldeed. Ik heb een aantal andere bloemen geprobeerd en er uiteindelijk een gevonden. Ik had vandaag ook een stuk inpakplastic meegenomen, zoals dat soms in bloemenwinkels gebruikt wordt (gelukkig niet in onze bloemenwinkel) en ik heb daarmee een bos papavers die bij elkaar stonden ingepakt. Dat heb ik gefilmd.

Vanmiddag heb ik voorbereiding getroffen om het stilleven te gaan maken. Het zal er vandaag nog niet van komen, want de bloemengroothandel kon vandaag geen papavers leveren. Morgen gelukkig wel. Bij een stoffenwinkel heb ik haakgaren gekocht om de papavers morgen aan op te hangen. Daar heb ik ook een stuk ruwe katoen gekocht, misschien komt het nog van pas als achtergrond. Tussendoor even een superlekker Vietnamees broodje met tofu, pepers en koriander gegeten op een bankje in de zon. Er zijn al weer veel mensen op straat in Rotterdam. Zowel bij de stoffenwinkel als bij de Vietnamese broodjeswinkel moest ik lang in de rij staan buiten. Ik vond het wel relaxed. Op weg naar het atelier nog drie grote stukken karton in verschillende kleuren gekocht. Eventueel als achtergrond. Ik weet nog niet of ik ze ga gebruiken. 

In mijn atelier heb verschillende opstellingen uitgeprobeerd en draden aan het plafond opgehangen. Ik had zowel zwart als wit draad gekocht, zodat ik kon kiezen. Het wordt wit.
Over de kartonnen achtergronden ben ik niet tevreden. Ik neem morgen een pot groene verf mee naar mijn atelier en ga daar een achtergrond mee verven.

Dag 3 - Woensdag 27 mei

Vanochtend eerst een emmer klaprozen opgehaald in de bloemenwinkel. Ik weet nog niet of ik ze allemaal ga gebruiken. Daarna gelijk door naar mijn atelier waar ik als eerst een groot tafelblad geverfd heb wat als achtergrond dient voor het stillleven. De rest van de ochtend is opgegaan aan het knippen van draden die ik met punaises en tape aan het plafond vastgemaakt heb. Het klinkt makkelijker dan het is, de draden raken voortdurend in elkaar verstrikt, beslissingen gemaakt over de setting.

’s Middags begonnen met de eerste opnames. Nogal lopen klooien met licht en te weinig diepte in het beeld. Uiteindelijk een goeie oplossing gevonden.
Tegen etenstijd vega gadogado gehaald en in lekker even in de tuin gezeten met het gefluit van de vogeltjes. Rond 22.00 thuis en nog even de foto’s inladen.
Ik ben nog niet helemaal tevreden over het beeld, dus morgenmiddag (in de ochtend werk ik in de winkel) ga ik daar nog even mee verder.

Dag 4 - Donderdag 28 mei

Omdat ik vanmorgen eerst in de winkel gewerkt heb was ik pas rond 13.00 in mijn atelier. Ik wilde vandaag het stilleven afmaken, maar ook kijken of ik nog tijd had een ander idee uit te werken. Ik weet niet of je wel eens een klaproos goed bestudeerd hebt, maar de binnenkant van het bloemblad is deels zwart, alsof iemand het met een kwast een veeg heeft aangebracht. Het hart van de bloem is ook heel bijzonder en verschilt per bloem. Om de papaver beter te kunnen bekijken heb ik er een paar uit elkaar gehaald en de onderdelen gefotografeerd. Ik heb een ‘portret’ gemaakt van een bijzonder fraaie klaproos en het uiteindelijk het stilleven gefotografeerd. Ik ben blij met de hoeveelheid werk die ik deze week verzet heb. Ik heb lange dagen gemaakt in het atelier en heb drie deelprojectjes gemaakt over de klaproos. Morgen weet ik eigenlijk pas echt wat het geworden is als ik de beelden van afgelopen week ga bewerken. Morgenochtend eerst in de winkel werken en ’s middags dus de eindbeelden van deze week afmaken!

Dag 5 - Vrijdag 29 mei