Even voorstellen
Sophie Olga de Jong (Bergen, 1986) is animatiefilmmaker en illustrator. Ze groeide op in Bergen )NH) en als dochter van een illustrator begon ze al heel jong met tekenen. Sophie heeft altijd striptekenaar willen worden, maar vond het als kind moeilijk om twee keer hetzelfde karakter te tekenen.
Tijdens haar studie op de Kunstacademie St. Joost in Breda kwam ze erachter dat ze er ineens geen probleem meer mee had om een karakter 24 keer te tekenen voor 1 seconde animatiefilm. Toen maakte ze haar eerste tekenfilm “For the Time Being”.
Na haar afstuderen maakte ze animaties voor tv-programma’s, documentaires en films, muziekvideo’s, en voor theater en musea. Samen met Sytske Kok maakte ze de korte film “Cycle”, die heeft als voorfilm in de Nederlandse Pathé bioscopen gedraaid. Nu werkt ze, weer met Sytske Kok, aan een nieuwe film “Hondenleven”.
Atelierplan:
Nu werk ik bij een animatiestudio aan een lange bioscoopfilm. Werk dat maandenlang duurt in een groot team. Daarom lijkt het me heel verfrissend om te proberen iets binnen een week te maken. En ik wil iets maken dat heel persoonlijk is.
Het lijkt me dan interessant om verhalende illustraties te maken in plaats van animaties. Bij een illustratie kan je niet bepalen hoe lang een kijker ergens naar kijkt. Ik wil zien of ik iets narratief /vertellend/verhalend kan maken zonder dat ik de kijker kan sturen zoals dat in een film wel kan.
Dag 5 - Vrijdag 28 februari


Dag 4 - Donderdag 27 februari
Vandaag heb ik verder gewerkt met wat ik op mijn wandeling aantrof.
Ik ben nu aan het proberen waterrimpeling te animeren als een 'loopje'. In zo'n 'loopje' is het beginpunt en het eindpunt van het filmpje hetzelfde, zodat je het naadloos, eindeloos kan afspelen. Dat ga ik ook proberen te doen met de waaiende bomen. Dat is nog heel wat werk, daar ben ik nog wel zoet mee de komende anderhalve dag.
Dag 3 - woensdag 26 februari
Vandaag heb ik een deel van wat ik heb gemaakt weggegooid. Ik wil meer vanuit wat ik hier tegenkom in de natuur iets maken, zonder van te voren uitgedachte plannetjes. Ik heb tien jaar lang inderdaad gewerkt volgens helemaal van te voren bedachte plannen.Spontaan iets maken is toch lastiger voor me dan ik dacht.
Kan dat überhaupt wel? Spontane animaties? Er is toch eigenlijk altijd wel wat planmatig denkwerk nodig, vooral als het niet heel abstract is. Je moet mensen, of bomen in mijn geval, ontleden voordat je ze kan animeren. Je moet snappen hoe ze bewegen en hoe ze doen alvorens je het zelf kan vertalen naar een animatie. Het enige wat ik me bij spontane animaties voor kan stellen zijn willekeurige vormen die willekeurig bewegen.

Dag 2 - dinsdag 25 februari
Deze morgen was het stralend weer en ik ben er meteen op uit gegaan om de omgeving te verkennen. Ik heb nu het idee om de landschappen met het portret te vermengen. En dan op de achtergrond de bomen of het riet dat lichtjes heen en weer deint. Toch een klein beetje animatie in de stilstaande beelden toe te voegen. Even uitzoeken of ik dat op een simpele manier kan doen, zonder er meteen weer een lang project van te maken.




Dag 1 - maandag 24 februari
Eerst heb ik me in de Atelierwagen genesteld en toen mijn werkstation ingericht met een digitaal tekentablet en mijn oude laptopje.


Ik denk dat ik 2 of 3 zelfportretten ga maken waarin de omgeving hier is verwerkt.
