Even voorstellen
Niels Vermeulen is muzikant. Hij componeert pianomuziek en elektronische muziek. Hij is voornamelijk gefascineerd door synthesizers. In het electronica techno-duo Radio ParkPlatz experimenteert hij met Modulaire synthese. De laatste EP Kompaz is gemaakt door de modulars mee te nemen naar een bos en daar vijf improvisaties op te nemen op een analoge taperecorder. De muziek klinkt als traag ontwikkelende wolkenpartijen in een Berlijnse staalfabriek. Naast Radio ParkPlatz werkt Vermeulen aan een nieuw piano album met minimalistische pianomuziek, alsmede disco-techno tracks die gemaakt worden met vintage synthesizers.
Buiten de studio werkt hij graag samen met andere kunstenaars. Om dit goed te kunnen doen volgt hij zelf cursussen in fysiek theater, performance improvisatie en mime. In de zomer is hij gevraagd door de Engelse beeldend kunstenaar Elizabeth Jackson om te reageren op twee schilderijen. Dit door een aantal maanden naar de schilderijen te kijken, erop te reflecteren, te reageren, ze te verplaatsen, te onderzoeken. 

Atelierplan
Op dit moment ben ik bezig met het project SLOW LOOKING & DEEP LISTENING (met E. Jackson) en de compositie begint al aardig vorm te krijgen. Ik kijk al twee maanden naar twee schilderijen en noteer wat me opvalt. De schilderijen zijn minimalistisch, abstract, van bladgoud en blauw en hebben een frame dat 2 cm dik is. Daardoor valt er de hele dag een bepaalde schaduw op het schilderij. Deze schaduw is nu onderwerp van mijn artistiek onderzoek. In Jungs archetypen staat de schaduw voor de donkere kant van de mens. Door deze donkere kant niet te ontkennen maar er juist naar te kijken kunnen we veel leren. Ik gebruik deze informatie tijdens dit project in het maken van melodieën, in het vinden van tekst en in het creëren van de juiste muzikale sfeer. 

Ik ben van plan om deze week te gebruiken om dieper op de duisternis in te gaan. Ik richt een mini-studio in de pipowagen in. Ik wil werken aan het 4e deel van de ‘Slow Looking’ compositie. Deze compositie wordt gemaakt met piano, stem en vintage synths. Daarnaast wil ik de schaduw in klank omzetten met mijn modulaire synthesizer. Verder maak ik al een paar jaar ‘Reflective Drawings’, een soort onbewuste, short poem-pennevruchten, gemaakt met een kalligrafiestift. Ook tijdens deze week zal ik elke dag een aantal van deze drawings maken. Voor de rest kan er van alles gebeuren. Ik hou ervan om al doende te reageren op de situatie… Ik kijk uit naar een inspirerende week!

Dag 1 - Maandag 11 november


De eerste sounds klinken, een heerlijk arpeggio kwinkeleert door de pipowagen. Het is altijd fijn als je een klinkend idee lang kan aanhoren. Dan weet je dat het een goed motief is. Ik ben zonder na te denken een akkoord begonnen en heb deze door de synthesizer laten wentelen. Ik had dit weekend nog net een nieuwe module in het rack gezet. Voor de kenners: De Synthesis Technology E330 Multimode VCO. Een wavetable / fm / cloud  oscillator. Een digitale, dat wel. Maar hij mengt heerlijk met de analoge dixie 2+ . Beiden stuur ik vervolgens door de AJH transistor ladder filter. Zeer smaakvol. De pipowagen geeft direct een goede sfeer. Alhoewel ik nog wel wat moet doen aan mijn werkplek, qua correcte werkhouding dan. Normaal sta ik als ik muziek maak. Ik heb dan de synthesizer op een zelf gemaakt meubel staan waardoor ik geen last krijg van vreemde zithoudingen. Hier is geen meubel op maat. Daar moet ik morgen iets op vinden. Maar goed, verder is het hier goed toeven. Er stond pils koud, ik heb me een pittige pokebowl laten bezorgen en het kacheltje doet het goed. Buiten is het guur. Een echte herfsttoestand. Ik heb geen auto dus ik moest met de spullen door de kronkelige mediastraatjes met plastic zakken over de flightcases, voor de zekerheid…Ik kijk uit naar een prettige paar dagen. De eerste melodieën nodigen direct uit tot zang. Ik heb een goede microfoon en zelfs een statief meegenomen. Ik denk dat ik dalijk de akoestiek in de pipowagen maar eens ga verkennen. Het is allemaal hout, dus ik dat komt wel goed volgens mij.

Nu nog een tekst vinden…

Voor nu alvast een eerste minuut impressie (bijgesloten als audiofile) van het basismotief. Verder een bas, die nog door de modular heen moet (is nu een plugin, wordt morgen een fijne analoge bas) . De drums zijn de tr 606 (in ableton) omdat ik in dit project werk met blauw en goud als kleurinspiratie. De frequentie van blauw is 606 Thz , vandaar de keuze voor de tr 606 drumcomputer. Wellicht een beetje vergezocht, maar voor mij werkt het uitstekend. Deze drumcomputer heeft een fijne warme sfeer, dat goed past bij de rest van de muziek. Deze blog wordt overigens nu wel erg technisch…Daarom een kort stukje van Johnny van Doorn ertussen:

Een magistrale stralende zon

Verdwaald in de duisternis
Is hij terechtgekomen in
Een soort woestenij die
Met dopheide en kleine
Heesters is begroeid &
Aankloppend bij een
Afgelegen boerderij
Waar een flauw lichtje
Hem doet vermoeden
Dat er iets van leven
In aanwezig moet zijn
Wordt hem opengedaan
Door een kleine kale
Scheelogige monnik
Die hem gastvrij en
Onderdanig ontvangt
In zijn stemmig blauw-
Geschilderd vertrek
… 

( morgen meer )


Al met al, een puike start vandaag. 

Dag 2 - Dinsdag 12 november
Na een verkwikkende wandeling door de buurt op zoek naar een supermarkt om koffie te scoren voor mijn meegebrachte vietnamese – dripping style koffiezetding kon ik heerlijk verder werken aan de compositie. Ik ben de dag begonnen met het maken van de juiste baspartij. Al vrij snel had ik de juiste , rustig aanzwellende sound te pakken. Hierna werd het tijd om te gaan zingen. Ik heb het vierde couplet van een prachtig gedicht genomen: Garden Shadows van de Canades dichter Bliss Carman. Het beschrijft vier delen van de dag. Het vierde deel gaat over ‘The Starry Quiet’ … De tekst werkt ook weer goed op de muzikale inspiratie: langzame melodieën en een verstilde pianoklank die de nacht in vliegt…Ik ben al behoorlijk tevreden met de productie tot nu toe. Nu verder werken aan de details en een goed einde. En daartussendoor denk ik een wandeling door het natuurgebied.

En juist, daar moet dan weer een stukje Johnny van Doorn bij worden gepreveld… 

…Dat onder het schenken

Van een chinees kopje

Thee door hem plechtig

Wordt genoemd DE HAL

DER KENNIS die slechts

Toegankelijk is voor

Zij die door de

Stilte zijn gegaan…

Dag 3 - Woensdag 13 november


Een rustig dagje. Buiten regent het aldoor. Binnen is het knus. Ik werk aan de details. Ik probeer de leadstem een analoge overdrive te geven door deze door te modular heen te halen. Dat lukt aardig. Ik verdwaal even een uur of twee in de modular, prutsend met feedbackloops…Uiteindelijk maak ik nog een theremin achtige solo op het eind: een van noot naar noot glijdende trillende synthsound. Ik weet niet of deze er in de uiteindelijke compositie in blijft. De tijd zal het leren…

En Johnny van Doorn vervolgt:

…Zijn tranen nauwelijks
De baas kunnend weet
Hij terstond dat
Deze oude magiër
Zijn langgezochte
Leermeester moet zijn
Die op zijn weg
Naar het door hem
Begeerde MIDDELPUNT
Zijn toeverlaat zal
Zijn in moeilijke uren…



Dag 4 en 5 - donderdag 14 en vrijdag 15 november 2019


Het zit erop. De track is af en de oren zijn moe.  Op dag 4 voornamelijk bezig geweest met de mix. Zorgen dat alles prettig bij elkaar klinkt. Daar gaat toch altijd meer tijd in zitten dan je denkt. Maar ik ben blij met het resultaat. Ik ben op tijd naar bed gegaan en deze ochtend , zoals elke ochtend,  (niet onprettig) wakker geblazen door het geluid van de bladblazers. Een traag, laag gezoem rondom de toon G. Ik kon het toch niet laten om nog een kleine schaduw-impressie van deze goede sound te maken. Dus de synth aangeslingerd en even goed laten ronken met wat PW modulatie op een klinkende G. Het geluid zou niet misstaan in een volgende episode van Stranger Things. 

Nu opruimen en inpakken en straks het laatste interview. Dank Opium voor een heerlijke week!

PS. En dan natuurlijk het laatste stukje van Johnny van Doorns ‘Een Magistrale Stralende Zon'

Als hij na een gerief-
Lijke nachtrust bij
Het kraaien van de haan
Het huisje van zijn dromen
De rug toekeert om met
Zijn zwerftocht verder
Te gaan is er zoveel
Gebeurd dat in tegen-
Stelling met die avond
Tevoren hij gevuld is
Met een nieuwe lading
Levenskracht die hem
Doet jubelen over de
Vol met kwinkelerende
Vogels zijnde Natuur
Die goudgeel beschenen
Wordt door een magi-
Strale stralende ZON

bladblazers

Starry Quiet - final version