Even voorstellen
Jenske Sypkens Smit heeft Mode gestudeerd aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Den Haag, en stage gelopen bij A.F.Vandevorst, Antwerpen. In haar werk is ze op zoek naar manieren om een beeld te creëren waarin, als je langer kijkt, meerdere lagen zijn te ontdekken. In haar laatste collectie speelde het verschil tussen de offline en online wereld een centrale rol. Omdat mensen soms geneigd zijn om informatie en beeldvorming (te) gemakkelijk aan te nemen, zonder er goed naar te kijken of over na te denken. Dit gegeven speelde mee in haar prints, kleuren en vormen. Jenske wilde hiermee de kijker uitdagen om aandachtiger te kijken, zodat ze naast een streepjespatroon ook een gezicht zouden herkennen.

Atelierplan
Het plan voor deze week is om een serie tekeningen te maken. In deze tekeningen doe ik onderzoek naar hoe ik houdingen kan vertalen naar minimale beelden. Ik zoek de grens op tussen uitdrukking van de houding en de abstractie daarvan. Dit doe ik door te spelen met lijndiktes en strakke vormen. Ik hoop de kijker uit te dagen langer te kijken om zo meer te ontdekken dan wat hij op het eerste gezicht ziet. 
Dit researchtraject is het begin van een nieuwe collectie.

Dag 1

 
Na kennis gemaakt te hebben met mijn atelier voor de week en de rondleiding in het aangrenzende gebouw, kon ik mijn spullen uitpakken. Vijf minuten later had ik alle spullen een plaats gegeven. De pennen, het papier en de linialen waren ordelijk uitgestald: klaar om te beginnen. De orde was tien minuten later verdwenen. Pennen waren gepakt om lijnen mee uit te proberen, papieren waren verspreid over en tafel, stoel en bank en de meegebrachte foto’s bedekten als een tapijt de vloer. 

Dag 2
Het eerste beeld was een studie naar een bladvullend beeld. Voor de volgende beelden wilde ik onderzoeken wat ik meer witruimte en onafgemaakte lijnen kon doen. Het bewegende beeld is het resultaat van een 'okee, en nu?'-moment waarin ik ben gaan spelen met de testbeelden om nieuwe bladverdelingen te construeren.



Dag 3
Naar aanleiding van de beelden met minder omlijnde figuren, heb ik tekeningen niet zo zeer de houding, maar meer de suggestie van houdingen vastgelegd. Verder heb door middel van kleinere schetsen gekeken naar verhoudingen binnen een beeld als ik enkele vlakken opvul.


Dag 4
Het fijne van tekenen is dat het een vorm van gedachten uiten is, zonder dat je aan het begin van je eerste lijnen hoeft te weten waar je uitkomt. Tijdens het tekenen zie je vaak vele mogelijkheden, die niet allemaal tegelijk uitgevoerd kunnen worden. Daarom maak ik er kleine schetsen van. Hierdoor je al vaak ziet wat wel het uitwerken waard is en wat niet.


Dag 5
In deze serie heb ik geprobeerd met minimale lijnen het meeste interessante van een bepaalde houding neer te zetten. Tijdens mijn laatste tekeningen kwam ik erachter dan minimaal soms betekent dat slechts één lijn hele hele beeld een hele andere sfeer kan geven. Dit komt tot uitdrukking in een variatie die ik maakte op een eerdere tekening. Verder, om meer variaties te zoeken, wilde ik twee beelden maken met heb rondere en vloeiendere lijnen in plaats van de lange rechte lijnen. Zelfs met de zelfde middelen, namelijke dunnere en dikkere lijnen, levert dit een hele andere sfeer op.