Even voorstellen
Toine Scholten is een gitarist en vocalist die zijn inspiratie haalt uit Blues en Jazz. Hij verbreedt zijn muzikale wegen door invloeden en inspiratie te halen uit de jazz en blues en deze te implementeren in zijn eigen singer-songwriter stijl. Toine Scholten heeft gespeeld bij De Wereld Draait Door en was onderdeel van de talentenshow De Best Singer-Songwriter Van Nederland.

Hij stond in het voorprogramma van onder andere Robben Ford (Miles Davis), Matt Scofield en voor gitarist Erwin Java (bekend van o.a. Herman Brood, Cuby and The Blizzards) die met zijn voormalige band King Of The World door Europa toerde. 

Atelierplan
Ik ben op dit moment bezig met het schrijven van nummers voor mijn debuut EP. In principe zijn er al voldoende nummers aanwezig om een EP op te nemen, toch vind ik het fijn om met meer nummers de studio in te gaan om een zo goed mogelijke selectie te kunnen maken.

Ik heb een aantal ideeën die ik verder wil uitwerken in het atelier. De week bij het Opium Atelier is daar bij uitstek een goed moment voor.

Maandag 8 april - Dag 1

Maandag om 11 uur had ik de sleuteloverdracht betreft mijn intrek in het Opium Atelier. Ik heb geluk want het is heel mooi weer en hoewel ik vaak binnen werk aan mijn nummers -om zoveel mogelijk afleiding te vermijden- is het toch fijn om zo nu en dan op de veranda een koffietje te drinken. Zeker deze maandag aangezien kunstenaar Niels (van vorige week) nog een keer langs kwam om zijn apen aan de zijkant van de wagen af te maken. Toevallig kennnen Niels en ik elkaar van een expositie bij Gomulan Gallery in Amsterdam. Niels was onderdeel van de expositie en ik was gevraagd door de jonge galeriehoudster Mulan om een aantal eigen stukken te komen spelen.

Nadat ik mijn spullen heb geïnstalleerd ben ik aan de slag gegaan met het nummer Man In The Dark. Het nummer gaat om een iemand die s ‘nachts in zijn dromen een persoon tegen komt en hij/zij zelf nog niet kan plaatsen wat de bedoeling van het contact is. Naarmate de nachten verstrijken, komt hij/zij erachter dat het om zichzelf gaat maar dan op een oudere leeftijd en daardoor inzichten krijgt van zijn toekomst.  Maar wil je dat eigenlijk wel weten? 

Couplet: 
It scares me
He in the darkness
Going through my mind at night. 

It’s lost here 
Do not belong here 
Lost his sight for heavens light 

Ref:
Nights to find out that he is me when I’m older
Seeing through the future blinds
What is it worth to all know where I’m landing?
Prefer the precious path of life. 

Het refrein was al sterk alleen merkte ik dat in de coupletten de relatie tot het refrein sterker gemaakt moesten worden of een andere woordkeuze. Daarbij is het essentieel om met de tekst aansluiting te vinden met de klanken, emotie en timing van de muziek. Een goede maar enerverende dag. Ik heb het niet laat gemaakt want ik merkte dat het best impact op mij heeft gemaakt om in een nieuwe omgeving meteen op dag 1 aan je werk te zitten. Morgen aan de slag met couplet 2! 

Dinsdag 9 april - Dag  2  
Na een gebroken nacht werd ik ook nog eens vroeg wakker op het complex. Ik ben redelijk lang (2 meter) en dan is het in een klein bedje nogal moeilijk de juiste slaappositie te vinden. Maar na een warme douche en een goed ontbijt herpak ik mijzelf en begin ik weer met schrijven.  Onderstaand is het tweede couplet van Man In The Dark geworden. 

Well it tells me dream whats needed 
Leave the rest just all behind 

You will find love closer you think of 
Through the precious path of life 

Verder heb ik op dag 2 een begin gemaakt aan een van mijn ideeën. Hoe komen de ideeën tot stand? Dat gaat bij mij op een heel natuurlijk wijze. Of ik zit in mijn repetitieruimte en er komt een idee of ik ben met totaal iets anders bezig en dan schiet er ineens iets in mijn hoofd wat ik dan snel opneem met mijn telefoon. Dit laatste is het geval met het idee wat ik nu de titel Thank You heb gegeven. En het idee fungeert nu als refrein in het nummer. 

Ik heb op dag 2 de vorm van het nummer afgekregen. Het nummer heeft een pop met een blues inslag iets wat ik in eerste instantie niet had gedacht omdat het qua refrein veel meer blues in zich heeft zitten. Maar ik vind het juist tof om de stijl blues die anno 2019 helaas niet meer zo alledaags is zo toch weer terug te krijgen bij het grote publiek. Verder heb ik ook al een begin gemaakt aan de tekst. 

Its bin for 4 years and two days
That I called you mine 
The years flew like days 
And my mind still thinks 
Thinks about you all the time 

I can even remember how it feels 
That someone truly loves you
Only the pictures helps me to remember 
That what we had it was so true 

Overigens heel lekker gegeten met het team van Een Vandaag. Een fout aan mijn zijde. Ik was aangeschoven bij de verkeerde groep maar werd met open armen onthaald en was super gezellig! 

Woensdag 10 april - Dag 3

Het was een korte dag voor mij in de pipo de clown wagen aangezien ik s ‘middags een optreden had bij Theater aan de Schie.  Voordat ik gevraagd werd om mee te doen aan het opium atelier was ik eigenlijk in de veronderstelling dat ik voor vrijdag tijdens de uitzending de twee nummers solo zou moeten uitvoeren. Echter blijkt er dus ruimte te zijn om met band de nummers tijdens de uitzending te spelen! Dit is voor mij heel belangrijk omdat de elementen van groove en voicings tussen gitaar en Fender Rhodes onderdeel zijn van de nummers. Het creëert de lagen die veel meer intensiteit geven aan de nummers. De bandleden zijn gemaild en ik ben in afwachting van hun reacties!

Na het optreden in Schiedam ben ik meteen terug gereden om op tijd de tussenstand met Jan Mom op te maken. Tijdens het gesprek heb ik een klein stukje van Man In The Dark gespeeld. Nadat Jan de wagen weer verliet, heb ik nog flink gewerkt aan de tekst Thank You. 

Some day’s I don’t want to get out of bed 
Cause I dreamed so strong of you 

I’ll keep my eyes shut and pretending that I still love you 
Its bin a true joy having you by my side

Even your not here I can sense you from time tot time 
As Life passes leaving our breaking up madness 
I can truly say I never regret loving you one day! 

Donderdag 11 april - Dag 4 
Ik heb eigenlijk best oké geslapen. De foetushouding doet wonderen! Nog meer goed nieuws. De band is compleet! Ik zal dus met de formatie bestaande uit: Rein Godefroy Juno/Fender Rhodes, Robin Koerts Bass en Salle de Jong Drums op vrijdag beide nummers live in de uitzending spelen.  

Ik miste nog iets in het stuk ‘Thank You’. Het mag nog ergens heen gaan. Het moment waar de solo eindigt leent zich heel goed om daarna een special in te zetten. Daar heb ik vandaag aan gewerkt en iets heel moois gevonden. Qua tekst in het couplet en refrein gaat heel erg over het gemis en de dankbaarheid maar de afsluiting van de verstandhouding ontbreekt nog. Die heb ik kunnen verwerken in de special.  

Special:
You wave to me and I waved in return 
I thanked you for what you showed me here in this world 

A last kiss and a last goodbye 
It will be tough without your sweetness to soft my mind 

Vrijdag 12 april - Dag 5
De laatste dag in de wagen. Het is een mooie en intense tijd geweest. Ik had niet gedacht dat het zoveel impact op mij zou maken. Vandaag heb ik eigenlijk niet veel gedaan. Ik heb voornamelijk de stukken die we vanavond gaan spelen doorgenomen en beetje uitgerust na 4 hardwerkende dagen. 

Vanavond na het eten staat er een drukke avond voor de boeg. De bandleden komen om 21:00 aan bij de studio. Dan zullen we de stukken nogmaals doornemen, soundchecken en zijn wij ready om het resultaat aan de luisteraars te laten horen.  

Ik wil de redactie van Opium heel erg bedanken voor het geven van deze kans en ik wens ze heel veel succes met het programma!