Uitzending gemist

Opium op 4

Maandag 1 augustus 2016, 22:30 - 00:00

Opium op 4 AVROTROS

Presentatie: Mieke van der Weij

In deze uitzending


/>span>Opium op 4 is een radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. De presentator ontvangt een hoofdgast en er is live muziek! Iedere werkdag live vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam.

Te gast - Matthias Depoorter

Wie nooit omhoog kijkt, mist veel. De verbeelding van vele kunstenaars wordt aangewakkerd door vogels. Hoe leeg, mistroostig zelfs, zou een leven zonder vogels zijn? Dat geldt net zo goed voor de kunst. ‘Gevleugelde kunst’ is veelomvattend: zij varieert van een onooglijk detail tot de essentie van een kunstenaarschap, van laatmiddeleeuws tot kunst uit de vroege twintigste eeuw. Vogel- en kunstkenner Matthias Depoorter zoekt sinds hij kunsthistoricus is naar vogels in kunst.

Vliegwerk is een eigenwijze greep uit schilderijen, tekeningen en prenten waarin vogels een opgemerkte rol spelen. Memoires, kunstgeschiedenis, kunstkritiek en ornithologische observaties zijn verweven tot vertellingen voor de kunstliefhebber én de vogelaar. Vliegwerk is een boek voor wie opmerkzaam en nieuwsgierig is.

Te gast - Matthias Depoorter
Live muziek - Van Amsterdam Duo

Vanaf 2004 vormt Vincent samen met zijn zus Jeanine een kamermuziekduo met de instrumenten viool en accordeon. Op het Nationaal Accordeon Concours in 2005 /2006 behaalden zij resp. de 1e en 2e prijs. In 2007 wonnen zij de finale van het Haarlems Interscholair Toernooi. In 2009 waren Vincent en Jeanine één van de finalisten op het Prinses Christina Concours regio West. Jeanine en Vincent hebben met het duo verschillende concerten gegeven, waaronder op het Grachtenfestival/Sail en de Uitmarkt in Amsterdam.
Foto: Maurice Lammerts van Bueren

Live muziek - Van Amsterdam Duo
Luidspreker Luidspreker
23:55   Slaapservice: Jan Kuijper - Albumblad voor André Verbart

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in VondelCS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Jan Kuijper - Albumblad voor André Verbart

Jan Kuijper (Amsterdam, 30 december 1947) is een Nederlands dichter. Hij schreef zesentwintig nieuwe albumbladen voor dichters: 'Aanmatigingen: sonnetten'. Voor onder anderen Astrid Lampe, Eva Gerlach, H.H. ter Balkt - steeds vertrekkend vanuit regels uit hun gedichten, vanuit 'van die woordjes die weer woordjes wegmaken'.

Jan Kuijper - Albumblad voor André Verbart
Luidspreker Luidspreker
23:14   De Torenkamer - Brian Elstak - Dag 1

Yes! Ik ben in De Torenkamer. Ik heb hier lang naar uitgekeken. Al mijn spullen staan al netjes uitgestald. Koffer vol papier, potloden, fineliners, ecoline, aquarelverf etc. Daarnaast nog een tas vol acrylverf en 6 toffe canvassen. Alles staat klaar om op los te gaan. Helaas loop ik te kampen met wat opstartproblemen. Ik ben aan het dralen. Meestal als ik een idee heb pomp ik het er zo uit, maar af en toe duurt het effies voor alle creative juices gaan flowen. ’s nachts werk ik vaak het best. Wat weer een hel is als je vroeg moet opstaan om kids naar school te brengen. Ik dwaal af.

Wat doe ik hier in De Torenkamer? In 2014 heb ik een 27 minuten durend kinderfilmpje gemaakt. Ik heb daar verschillende NL (rap)artiesten, waaronder Jiggy Dje, Akwasi, Winne, Joya Mooi, Maarten van Hinte, Sticks, Reazun, Adje, Sef en Feis bij gehaald om het verhaal in te spreken. De helden in het verhaal zijn gebaseerd op mijn eigen drie kinderen: Jones, Cassel en Zia Elstak. In het verhaal heten ze Bones, Cel en Zi'tje. Ze worden opgevoed door een reuzenschildpad genaamd Jean-Michel. Hij is een avonturier en leert ze alles wat hij weet over het avonturenleven. De rest leren ze op school. Mocht je het hele verhaal willen zien. Dat kan. Surf de world wide wave naar dit adres: https://vimeo.com/103769748 en knock yourself out.

Nu zijn we 2 jaar verder. Afgelopen week heb ik EIN-DE-LIJK een heleboel nieuwe verhalen uitgewerkt en afgerond #opstartproblemen. De nieuwe teksten liggen nu bij een tekstbureau vriendin van me (hoiiijjjj Zindzi!). Ondertussen zit ik nu dus in De Torenkamer. Op het punt om fantastisch nieuw beeld te maken bij de nieuwe avonturen. Ditmaal niet meer voor een filmpje, maar nu voor een volwaardig kinderboek! Iets dat ouders zelf kunnen voorlezen voor hun mini me’s. Het perfecte verjaardagscadeautje voor een kleine dame of heer rond de 5 en daarboven. Acteur Mandela Weewee - die sneaky ook een fantastische houtkunstenaar is - heeft me gezegend met 6 volledig van hout gemaakte canvassen uit oude palets. Voor het boek wil ik o.a. de illustraties op mooie doeken en hout schilderen. Ik ga daar nu nu nu aan beginnen. Echt hoor. Ik ga zo van start. Lang genoeg gedraald. On y va!

PS: effe een speciale shout out naar Alma van het VondelCS team. Dankzij haar heb ik net mijn allereerste (vega) chimichanga gegeten. Het was erg emotioneel. Ik ben er een beter mens door geworden. Chimichanga mensen. Eet ze. *hart emoji*

De Torenkamer - Brian Elstak - Dag 1
Opium op 4

Vrijdag 29 juli 2016, 22:30 - 00:00

Opium op 4 AVROTROS

Presentatie: Hans Smit

In deze uitzending

Opium op 4 is een dagelijks radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. Dagelijks ontvangt de presentator een hoofdgast en is er live muziek! Iedere vrijdag live vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam.

Te gast - Teun Luijkx

Teun Luijkx is televisie- en theateracteur. Hij studeerde in 2008 af als theatraal performer aan de Toneelacademie Maastricht. Teun speelt al geruime tijd bij Toneelgroep Oostpool en is de afgelopen jaren onder andere te zien geweest in Barbaren (2014), Angels in America (2015) en in Lulu (2016).Naast theateracteur is Teun ook regelmatig te zien op de televisie. Zo speelde hij hoofdrollen in veelgeprezen televisieseries als A'dam - E.V.A., De Geheimen van Barslet, S1NGLE en Bloedverwanten. Ook was hij te zien in verschillende speelfilms speelfilms en binnenkort als nieuwe presentator van het Discovery-programma How Do They Do It.

Kletsmajoor
Speciaal voor de zomer festivals maken Teun Luijkx en Vincent van der Valk de voorstelling Kletsmajoor. Een leuke theatervoorstelling over de kletsende mens. De voorstelling wijkt af van ‘gewone’ voorstellingen die te zien zijn op de festivals. Teun Luijkx en Vincent van der Valk gaan namelijk 4 uur lang non-stop kletsen. Deze vier uur durende klets is opgedeeld in een startceremonie, drie voorstellingen, parade maken, kleedkamersessies en een slotceremonie.
Fotografie: Suzanne Ophof

Te gast - Teun Luijkx
Live muziek - Violist Shin Sihan en pianiste Anne Brackman

Violist Shin Sihan was bijna 6 jaar toen hij zijn eerste vioolles kreeg. Momenteel studeert hij bij Vera Beths aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Shin won meerdere prijzen, waaronder de 2e prijs en de NTR Publieksprijs tijdens de 24e editie van het Nederlands Vioolconcours Oskar Back in 2013. In datzelfde jaar werd ook de Kersjes Vioolbeurs aan hem toegekend.

Anne Brackman begon op haar derde jaar met fluitlessen en op zesjarige leeftijd met pianolessen. Zij studeert piano aan het Conservatorium van Amsterdam en won zowel als fluitist als als pianist prijzen bij verschillende concoursen, waaronder het Benelux Fluitconcours, de Rotterdamse Piano Driedaagse en het Prinses Christina Concours.

Live muziek - Violist Shin Sihan en pianiste Anne Brackman
Luidspreker Luidspreker
23:21   De Torenkamer - Ana Oosting - Dag 5

Het zit er alweer op. Zoals in mijn eigen studio ook vaak het geval net voor een deadline, is het een gezellige chaos in de torenkamer. Rommel creëren, daar ben ik goed in. Opruimen minder. Ik hou van dingen beginnen, minder van afmaken. Schoonmaken hoort meer bij het laatste. Maar na een aantal jaar gewoond te hebben met iemand die extreem opgeruimd is,heb ik geleerd dat een opgeruimde omgeving me eigenlijk veel rustiger maakt. Ik mag tegenwoordig van mezelf een troep maken, dat hoort een beetje bij geconcentreerd doorwerken, helemaal als er een deadline bij komt kijken,maar na afloop moet het ook weer een beetje op orde. Dus 2 weken doorwerken aan een show, explosies van spullen, dan zodra de rust weder gekeerd is, alles aan kant maken; klaar voor de volgende chaos sessie.

Tot mijn eigen verbazing heb ik me aan de regel van 1 beeld per dag weten te houden. (Al moet ik niet op de zaken vooruit lopen, want ik moet die van vandaag nog af maken) De score tot nu is; 1 beeld voltooid, gestookt en geglazuurd. 2 beelden biscuit gebakken, de ene met glazuur, klaar voor de oven, de andere nog zonder. 1 beeld af maar ongestookt en het laatste beeld is dus nog in de maak. Not too shabby.

Vandaag werd me gevraagd of ik tevreden was met het werk. Het glazuur is doet wat ik wil en de texturen zijn bijzonder. De vormen van de beelden hebben me verrast.

Maar echt iets vinden van de beelden, dat niet. En dat duurt denk ik ook nog wel even. Helaas heb ik de eigenschap om iets dat ik gemaakt heb in de eerste instantie niks te vinden. Vaak is dat de volgende dag al minder, maar soms heb ik echt een paar maanden nodig om goed naar m'n werk te kunnen kijken.

Ik heb ontzettend genoten van het doorwerken, lange dagen maken, en tussen andere werkende mensen te zitten. Dus daar ben ik blij mee. Maar ben ik tevreden over m'n werk? Vraag dat me nog maar eens zo rond kerst.


Falco Verholen

Falco Verholen

De Torenkamer - Ana Oosting - Dag 5
Slaapservice: Don Duyns - Mort

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Don Duyns - Mort

Don Duyns (Haarlem, 1967) is schrijver en regisseur en studeerde Theaterwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Hij schrijft voor theater en film. Ook regisseert hij en werkt(e) als docent toneelschrijven aan toneelscholen in Arnhem, Maastricht en Utrecht. Eind 2015 kwam familievoorstelling De Gelaarsde Poes uit, waar Duyns verantwoordelijk was voor de tekst. 
Foto: Misja Spoelstra

Slaapservice: Don Duyns - Mort
Opium op 4

Donderdag 28 juli 2016, 22:35 - 00:00

Opium op 4 AVROTROS

Presentatie: Mieke van der Weij

In deze uitzending

Opium op 4 is een dagelijks radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. Iedere werkdag ontvangt de presentator een hoofdgast en is er live muziek!
Te gast - Rick Honings

Rick Honings (1984) is universitair docent moderne Nederlandse letterkunde en voorzitter van de opleiding Dutch Studies aan de Universiteit Leiden. Hij schreef het boek De dichter als idool, literaire roem in de negentiende eeuw. Goethe in Duitsland en Byron in Engeland groeiden bijvoorbeeld uit tot echte celebrities, met een schare fans. Ook in Nederland ontstond in die tijd een fascinatie voor beroemde auteurs. Hun bewonderaars gingen op jacht naar handtekeningen, verzochten om een haarlok, stuurden fanmail, imiteerden de stijl van hun idool of ondernamen een bedevaart om hem te ontmoeten. De dichter als idool analyseert de imago's van zeven beroemde auteurs (zoals Hendrik Tollens, Nicolaas Beets, Piet Paaltjens en Multatuli), en laat ook zien hoe de literaire fan zich manifesteerde. Het boek biedt daarmee een eerste overzicht van de Nederlandse geschiedenis van literaire roem in de negentiende eeuw.

Te gast - Rick Honings
Live muziek - Tobias Borsboom

Tobias Borsboom (1988, Leidschendam) krijgt zijn eerste pianolessen op de muziekschool in Leidschendam. Al gauw wint hij diverse jeugdconcoursen, waaronder in 2001 het Petrof Festival en Kijkduin Concours. Na een masterclass van pianist Paolo Giacometti, georganiseerd door het Prinses Christina Concours (PCC), wordt Tobias door Giacometti uitgenodigd om bij hem te studeren aan de Jong-Talent afdeling van het Conservatorium in Utrecht. In 2011 voltooit Tobias de Bachelor aan het Conservatorium van Amsterdam en vervolgt daar zijn studie voor de master. Hij voltooide zijn Masters of Music bij Jan Wijn aan het Conservatorium van Amsterdam in 2013. Tobias Borsboom is de winnaar van de Dutch Classical Talent Award 2015.

Live muziek - Tobias Borsboom
De Torenkamer - Ana Oosting - Dag 4

Na de uitzending van woensdag rij ik 's nachts naar huis, tussen de Vinkeveense plassen door om in mn studio de keramiek testjes uit de oven te halen en de volgende set beelden te stoken. Die van dinsdag en woensdag laag, die van maandag, na glazuren, op 1250 graden.

Aan de hand van de glazuur testen besluit ik om te beginnen met een lichtere concentratie van blauw, waarbij dus het wit zal overheersen. Over het blauwe pigment kwast is een laag transparant glans glazuur. Toch geen mat, wat in mijn gedachten de voorkeur had, want het blijkt dat het glans glazuur het blauw veel meer laat spreken. Vanochtend even checken bij de oven, die net zijn top temperatuur van 1250 haalt, de deksel krijgt een kier van de hitte.

Ik merk dat het avontuur van zondag om uit Londen thuis te komen, en de lange dagen in de Torenkamer een beetje zijn tol beginnen te eisen. In een grote luie stoel op de redactie van radio 4, met mn benen onder me opgetrokken voel ik me moe maar voldaan. Wat voelt het heerlijk om lange dagen te maken en aan het einde van de dag zowel fysiek als mentaal vermoeid in bed te vallen.

Het beeld van de dag begint al goed vorm te krijgen, deze is een stuk minder complex dan die van dinsdag, maar dat zegt niks over het uiteindelijke resultaat. Ik geniet van het werk. Hoe kleine delen samen langzaam een geheel vormen, met resultaten die me soms frustreren maar vaker verrassen.

Tevreden dat ik tot nu toe elke dag een beeld heb kunnen maken, schrik ik van het besef dat ik voor vrijdag echter maar 1 beeld helemaal voltooid zal hebben; het beeld van maandag. Die van dinsdag had in theorie af kunnen zijn, als ik niet doorgewerkt had tot woensdag. Hopelijk komt het beeld van maandag goed uit de oven en kunnen mensen aan de hand van deze zich een beetje inbeelden hoe de overige beelden uit zullen pakken. De vormen zijn er, maar kleur zal ontbreken, waardoor de texturen waar het om gaat weg vallen. Gezien de onthulling plaats vind op radio Opium, zullen de luisteraars het sowieso moeten doen met hun verbeelding, dus al te veel zorgen maak ik me niet en ga met een vers kopje koffie weer verder.


Falco Verholen

De Torenkamer - Ana Oosting - Dag 4
Luidspreker Luidspreker
23:56   Slaapservice: Laura Broekhuysen fragment uit Hellend vlak

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Laura Broekhuysen fragment uit Hellend vlak

Laura Broekhuysen (Zutphen, 1983) studeerde viool aan het Conservatorium van Amsterdam. Op negentienjarige leeftijd publiceerde zij het jeugdboek Zand erover. In 2008 debuteerde zij voor volwassenen met Twee linkerlaarzen, het boek dat genomineerd werd voor de Selexyz Debuutprijs en de Vrouw & Kultuurprijs. Hellend vlak, haar recentste roman, verscheen in 2011.
Foto: Marit Broekhuysen

Laura Broekhuysen fragment uit Hellend vlak
Opium op 4

Woensdag 27 juli 2016, 22:30 - 00:00

Opium op 4 AVROTROS

Presentatie: diverse presentatoren

In deze uitzending

Opium op 4 is een radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. De presentator ontvangt een hoofdgast en er is live muziek! Iedere werkdag live vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam. .

Presentatie: Jet Berkhout.
Hoofdgast - Cora Burggraaf

Mezzosopraan Cora Burggraaf is vanavond te gast. Ze studeerde cum laude af aan het Koninklijk Conservatorium bij Maria Acda. Daarna studeerde ze verder in Engeland bij de Benjamin Britten International Opera School aan het Royal College of Music bij Lillian Watson. Ze eindigde haar studie in 2004 bij de National Opera Studio. In 2006 werd haar de Elisabeth Evertsprijs toegekend, en eind 2009 de VSCD-prijs in de categorie 'nieuwe generatie musici'. In 2009/2010 kreeg ze de ECHO Rising Star Award.Activiteiten[bewerken]As operazangeres was Burggraaf onder andere actief tijdens de Salzburger Festspiele, bij het Royal Opera House in Londen, La Scala Milaan, en De Nederlandse Opera. Als recitalzangeres gaf ze concerten in zalen als het Concertgebouw in Amsterdam, Wigmore Hall in Londen en de Frick Collection in New York.

Ze zal vanavond ook live zingen in de studio.

Hoofdgast - Cora Burggraaf
Luidspreker Luidspreker
23:56   Slaapservice: Tommy Wieringa - Formentera

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Tommy Wieringa - Formentera

Tommy Wieringa schreef onder meer de romans Alles over Tristan (Halewijnprijs, 2002) en Joe Speedboot (F. Bordewijk-prijs, 2006). Zijn reisverhalen werden gebundeld in Ik was nooit in Isfahaan (2006) en in 2009 verscheen de roman Caesarion, gevolgd door Ga niet naar zee (2010). Met Dit zijn de namen (2012) won hij de Libris Literatuur Prijs en in 2013 was Wieringa de Boekenweekauteur. Zijn werk wordt wereldwijd vertaald.
Foto: Johan Jacobs

Tommy Wieringa - Formentera
Luidspreker Luidspreker
23:15   De Torenkamer - Ana Oosting - Dag 3

Het was natuurlijk een leuk idee, elke dag een nieuw sculptuur maken. Maar waar ik maandag met veel noeste arbeid het beeld om kwart over 12 een keer af had, dacht ik dinsdag optimistisch, 'ach, het kan nog best een beetje groter, gewoon even flink doorwerken'. Nu, woensdag, is het beeld van gisteren natuurlijk nog steeds niet klaar. Gelukkig zijn dat soort zelf opgelegde doelen makkelijk op te rekken, met het gevaar dat ik morgen aan een nog groter beeld begin die ik onmogelijk af kan maken, laat staan in mn oventje kan proppen.

Gelukkig is het beeld van maandag heelhuids uit de biscuit stook (lagere stook op 960 graden) gekomen en deze kan ik dus straks gaan glazuren. Eerst maar eens de tweede set glazuur testjes gaan bekijken. Gisteren zijn deze tweede set testjes de oven in gegaan. Om de texturen extra goed uit te laten komen wilde ik experimenteren met traditioneel Delfts blauw. Dit heb ik weg geveegd van de hogere delen, zodat die hopelijk mooi uit zouden komen. Met het eerste, haastig gemaakte testje van maandag was ik eigenlijk wel tevreden. In de oven die ik gister avond aan heb gezet, en vanochtend nog op 900+ graden stond heb ik testjes gestopt met verschillende concentraties blauw en er glanzend danwel mat transparant glazuur erop gekwast. Wat het beste werkt, daar zal ik vannacht achter komen als ik de oven open maak.

Ovens openen zijn altijd een mix tussen blije en gespannen anticipatie. Zelden heb ik beelden laten ontploffen, maar vaak genoeg zit er ergens een scheur of komt het mooie, eindeloos geteste metallic zwarte glazuurde beeld eruit met een vieze diarree kleur. Keramiek goeroe en geliefde docent Anton Reijnders, gaf me vrijwel nooit direct antwoord op mijn vragen als student, wat mij mateloos frustreerde. Na een aantal jaar met klei te hebben gewerkt snap ik het zelf steeds beter; er zijn zoveel factoren die bij klei komen kijken dat het lastig is om dingen met zekerheid te zeggen. Zo blijft het nog altijd spannend hoe je werk uit je oven komt.

Een andere ex-docente van mij, ervaren keramiste en geweldig mens, Babs Haenen, heeft me op een gegeven moment onder haar vleugel genomen en me een aantal van haar technieken laten zien. Wat zij onder andere doet is papier pulp en vlas in haar klei mengen. Hierdoor krijgt het porselein, notoir lastig om mee te werken, veel meer stevigheid. Door de klei op de lino's te rollen en een uurtje uit te laten harden, kan ik de stukjes nog net buigen maar zijn ze stevig genoeg om hun vorm te behouden. Zo bouw ik van onder naar boven langzaam mn beeld op.

Maar waar Babs haar beelden heel precies schuurt tot het de zijde-achtige kwaliteiten krijgt die ze wil en soms beelden tot wel 10 keer stookt, werk ik een stuk slordiger. Al is slordig wellicht het verkeerde woord. Van mij mag je de naden zien, de hand van de maker, zolang dat niet afbreuk doet aan het geheel. Ruwe randjes kunnen veel charme hebben, het werk zelfs sterker maken. Of dat het geval is, zullen we zien aan het einde van de week. Nu maar weer snel door met het beeld van gisteren, want gezien het bijna 6 uur is wordt het beeld van vandaag kleiner en kleiner!


Falco Verholen

Falco Verholen

De Torenkamer - Ana Oosting - Dag 3
Opium op 4

Dinsdag 26 juli 2016, 22:30 - 00:00

Opium op 4 AVROTROS

Presentatie: Hans Smit

In deze uitzending

Opium op 4 is een radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. De presentator ontvangt een hoofdgast en er is live muziek! Iedere werkdag live vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam.

Te gast - Jaap Drupsteen

Jaap Drupsteen (1942) studeerde grafische vormgeving aan de Akademie voor Kunst & Industrie te Enschede en contrabas aan het Muzieklyceum in avonduren. Grote bekendheid verwierf hij met het ontwerp van een serie bankbiljetten voor De Nederlandsche Bank ter waarde van: 10, 25, 100 en 1000 gulden. Ook ontwierp hij de buitenkant van het gebouw van Beeld & Geluid in Hilversum.

The Rhythm Painter in RMT in Rijksmuseum Twenthe.
Een ruimte van meer dan 400 vierkante meter met twaalf kolossale, op wanden geprojecteerde, abstracte beelden. Licht hypnotiserende abstracties die zich blijven ontwikkelen. De beelden pulseren mee op het ritme van zeven verschillende muziekstromen die gesynchroniseerd zijn op één tempo. Beeld en muziek vloeien samen tot één sublieme ervaring, ofwel Synchresis. Het beeld swingt, net als de muziek. Dit is de installatie Rhythm Painter van Jaap Drupsteen.
Foto: Rijksmuseum Twenthe

Te gast - Jaap Drupsteen
Live muziek - Togrul Huseynli

Togrul Huseynli werd in Azerbeidzjaan geboren en begon daar met pianospelen toen hij slechts vier jaar oud was. Na de Bulbul Music School en de Baku Musical Academy ging hij naar Duitsland om daar te studeren aan de Hochschule für Musik und Tanz Köln. Hij studeert daar nu bij Andreas Fröhlich. Hij is een van de musici van The International Holland Music Sessions 2016.

TIHMS
Lessen en masterclasses gecombineerd met concerten vormen sinds 1988 de ingrediënten van The International Holland Music Sessions (TIHMS).Gedurende de Summer Academy worden jonge getalenteerde musici intensief gecoached door musici/docenten die internationaal een grote reputatie hebben. De masterclasses samen met de concerten kunnen leiden naar concerten in belangrijke concertzalen in Nederland en Europa en een beslissende stap voorwaarts zijn in het opbouwen van een (internationale) carrière.
© Rustem Farman

Live muziek - Togrul Huseynli
De Torenkamer - Ana Oosting - Dag 2

Kunst en wetenschap zijn in mijn ogen niet twee aparte werelden. Voor beide heb je een zekere mate van creativiteit nodig en bakken vol nieuwsgierigheid. Maar waar het in mijn ogen verschilt is dat je bij kunst veel meer bezig bent met jezelf. Objectiviteit vs subjectiviteit.

Sommige mensen kunnen hun persoonlijke ellende kwijt in hun kunst, bij mij resulteerde dit, na een ziekte in de familie, helaas in een lamslaande twijfel. Oude fascinaties leken plots leeg en oppervlakkig. Hoe zet je je over de kritische stem in je hoofd heen?

In Amerika heb ik, na een periode in New York te hebben gewoond, een road trip van kust tot kust gemaakt. Een van de meest indrukwekkende ervaringen was om in een uitgebrande Giant Sequoia te staan.

Deze reuze bomen hebben bosbranden nodig om te kunnen overleven als soort. Door vuur ontkiemen hun zaden en verdwijnt meteen competitie, zo kunnen ze ongestoord groeien in de vruchtbare grond. Dit betekend dat wat grotere exemplaren een vuurvaste bast hebben ontwikkeld. Helaas wil het vuur nog wel eens naar binnen slaan, wat in sommige gevallen niet letaal is.

In de periode na Amerika voelde ik me een Sequoia in een bosbrand, eentje waarvan ik niet wist of die de brand zou overleven. Niet meer in staat om kunst te maken ben ik iets gaan doen wat ik altijd voor mijn eigen plezier heb gedaan; ik ben lino's gaan gutsen. Linoleum snijden is een tijdrovend klusje dat bijna iets meditatiefs heeft. Deze ben ik gaan combineren met de foto's uit Amerika, licht dat door de holle stammen valt, voor mij licht aan het einde van de tunnel. Zo kwam ik langzaam weer op gang en werd de kritische stem in mijn hoofd minder en minder. Ik ontdooide uit mijn twijfel. De lino's ben ik blijven maken. Niet met een kunst project in gedachten, maar om de bezigheid en de herinnering aan de overwinning.

De lino serie heeft zich over 2 jaar langzaam uitgebreid en het begon steeds meer te kriebelen om er iets mee te doen. Langzaam kwam ik erachter dat het eigenlijk niet de afdrukken zijn die me interesseren, maar de oppervlakte van de lino's zelf. Omdat ik vaak met klei werk begon het idee zich te vormen om een stap verder te gaan zetten van boom>foto>lino maar in plaats van lino>afdruk, wil ik lino>sculptuur als laatste stap. De gutsen lenen zich uitstekend om een huid te creëren. De vorm van het beeld mag langzaam ontstaan uit de vormen van de lino.

Sommige ideeen blijven maar zeuren ergens in je achterhoofd. En om ze eruit te krijgen moet het op een gegeven moment gewoon gaan doen. Ik heb maar 5 dagen, voor een beeld per dag is er geen twijfel mogelijk. Vertrouwen op je handen en gaan!

De Torenkamer - Ana Oosting - Dag 2
Luidspreker Luidspreker
23:53   Slaapservice: Heleen Debruyne uit De plantrekkers

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Heleen Debruyne uit De plantrekkers

Heleen Debruyne (1988) studeerde geschiedenis en journalistiek. Ze werkt bij Radio Klara en schrijft voor onder andere deBuren over kunst en cultuur. Daarnaast onderzoekt ze graag vleselijkheden in Vuile Lakens, een podcast over seks en lichaam. De plantrekkers is haar debuut.
Foto: Lawrence Schoonbroodt

Heleen Debruyne uit De plantrekkers