Uitzending gemist

Opium op 4

Maandag 31 oktober 2016, 22:30 - 00:00

Opium op 4 AVROTROS

Presentatie: Jan Mom

In deze uitzending

Vandaag presenteert: Jan Mom.
/>span>Opium op 4 is een radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. De presentator ontvangt een gast en er is live muziek! Iedere werkdag live vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam.

Te gast - De Partizanen

De Partizanen is een cabaretduo bestaande uit Merijn Scholten (1983) en Thomas Gast (1983). Ze ontmoetten elkaar bij het stand-up comedy collectief Comedytrain. Zij schrijven onder andere voor 'Dit was het Nieuws' en 'Spijkers met Koppen'.

Welkom in Partizanië
Na hun prijswinnende debuut uit 2014 gaan De Partizanen opnieuw het land in. Om het publiek ervan te overtuigen dat De Partizanen de moeite waard zijn. En het leven dus ook. Dus pak in die tas en gun uzelf een enkele reis naar het beloofde land: Partizanië! De Partizanen zijn Thomas Gast en Merijn Scholten. Ze begonnen bij Comedytrain, wonnen in 2013 het Leids Cabaret Festival en kregen in 2015 De Neerlands Hoop voor het beste debuutprogramma. Tegenwoordig zijn zij ook bekend van Spijkers met Koppen en COJONES.

Te gast - De Partizanen
Live muziek - Helena Basilova

Helena Basilova werd in 2008 uitverkoren voor de Debuutserie [tegenwoordig heet dat Dutch Classical Talent tour/award]. Dat gaf haar carrière een mooie zet. Ze kreeg concerten in binnen- en buitenland en studeerde verder in New York. Ze speelde zelfs eind 2011 Scriabin in Carnegie Hall!

Live muziek - Helena Basilova
Luidspreker Luidspreker
23:55   Slaapservice: Marjolein Visser - Briefje

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in VondelCS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Marjolein Visser - Briefje

MARJOLEIN VISSER (1989) studeerde af als antropoloog, ontwikkelingssocioloog en klinisch psycholoog. Ze won verschillende schrijfwedstrijden waaronder Writing for Success en de VPRO Bagagedrager 2015. Ook deed ze wetenschappelijk onderzoek voor en over ontwikkelingsorganisaties. In 2014 verscheen haar chapbook De Kleine Hol Club bij Literair Productiehuis Wintertuin. Dit jaar neemt Marjolein deel aan het Slow Writing Lab, het ontwikkeltraject van het Nederlands Letterenfonds.
Schulte Schultz Fotografie

Marjolein Visser - Briefje
Luidspreker Luidspreker
23:14   Torenkamer - Rita Zipora - Dag 1
Ik denk dat ik de mooiste week van het jaar heb gekregen om hier te werken! Het begon vandaag met strakblauwe lucht en felgekleurde bladeren: geel, groen, oranje, dieprood. Samen met Robin Block maakte ik een wandeling door het park en werkten we daarna aan een nummer over vertrekken. Ook hebben we verder gewerkt aan een lied over een foto die ik ooit van mijn opa en oma heb gekregen. Het nummer heet 'Polaroid'. Die gaan we later deze week nog spelen.  

Torenkamer - Rita Zipora - Dag 1
Opium op 4

Vrijdag 28 oktober 2016, 22:30 - 00:00

Opium op 4 AVROTROS

Presentatie: Hans Smit

In deze uitzending

Opium op 4 is een dagelijks radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. Dagelijks ontvangt de presentator een gast en is er live muziek! Iedere vrijdag live vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam.

Te gast - Steven De Foer

Steven De Foer (1965) is een cinemagek die voor De Standaard ontelbare filmrecensies schreef, de grootste sterren interviewde en zich verdiepte in de fascinerende wisselwerking tussen filmmagie en de realiteit van de echte wereld. Zo ontmoette hij veel van de sterren in dit boek, in levenden lijve of door voor hun graf te staan. De Standaard-lezers kennen De Foer ook als schrijver van grote buitenlandse reportages. Na zijn correspondentschap in Nederland schreef hij Onder Hollanders (2001). 

Hollywood Boulevard 
In het boek Hollywood Boulevard vertelt Steven de Foer welke filmsterren de voorbije eeuw het meest gekleurd hebben. In veertig levensverhalen vol glamour bevestigt en doorprikt hij mythen van Hollywood en daarbuiten.

Te gast - Steven De Foer
Live muziek - Tiago Lageira Trio

Het Tiago Lageira Trio is een jazz-trio dat zich focust op het spelen van geïmproviseerde muziek, zoals bijvoorbeeld moderne jazz, Braziliaanse muziek maar ook eigen composities. Dit trio wordt gevormd door Tiago Lageira (gitaar), Stef Joosten (basgitaar) en Harm van Venrooij (drums), allemaal studenten van het Conservatorium (Fontys Hogeschool voor de Kunsten) in Tilburg!

Live muziek - Tiago Lageira Trio
Luidspreker Luidspreker
23:55   Slaapservice: Jordi Lammers - Mensen met een oud matras in de tuin

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Jordi Lammers - Mensen met een oud matras in de tuin

Jordi Lammers (1996) begon aan het einde van zijn middelbareschooltijd met lezen en sindsdien is hij daar niet mee opgehouden. Op dat moment, die jaar geleden, leerde hij hoe mooi het is om schrijvers te bewonderen. De passie voor taal en verhalen bewoog hem om Nederlands aan de Radboud Universiteit Nijmegen te studeren, waar hij in 2015 tot campusdichter werd verkozen. Jordi won met zijn verhaal ‘Meisjes die terug kunnen praten’ de voorronde van Write Now! Venlo. Lees hier de tekst die Jordi voor de finale schreef.

Foto: Vera Cornel

Jordi Lammers - Mensen met een oud matras in de tuin
Opium op 4

Donderdag 27 oktober 2016, 22:30 - 00:00

Opium op 4 AVROTROS

Presentatie: Hans Smit

In deze uitzending

Opium op 4 is een dagelijks radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. Iedere werkdag ontvangt de presentator een gast en is er live muziek!
Te gast - Paul Sebes en Willem Bisseling

Literair agenten Paul Sebes en Willem Bisseling zijn te gast. Ze vertellen over het nieuwe tv-programma De Pennen zijn geslepen. Vanavond was de eerste uitzending.

De pennen zijn geslepen
Zeven bekende Nederlanders stappen in de wereld van misdaad, moord en intriges. Ze bezoeken crimescenes, onderzoeken sporen van een misdrijf, raken verwikkeld in achtervolgingen en moeten alles te weten komen over moordwapens en lijken. Daarnaast kruipen ze in de huid van slachtoffer en dader en worden ook zelf tot op het bot gefileerd. Dit alles ondergaan de kandidaten om tot het schrijven van een literaire thriller te komen in de eerste literaire competitie op televisie, De Pennen zijn geslepen. Onder leiding van literair agenten Paul Sebes en Willem Bisseling en bestsellerauteur Saskia Noort ontdekken ze alle aspecten van het schrijversvak en ondervinden ze ieder aspect van een thriller aan den lijve. Wie van deze zeven kandidaten weet al deze ervaringen het beste om te zetten in woorden en daarmee kans te maken op het daadwerkelijk schrijven en uitbrengen van een boek?

De Pennen zijn geslepen, vanaf donderdag 27 oktober om 20.25 uur op NPO 2 bij AVROTROS

Foto: AVROTROS/Michel Schnater

Te gast - Paul Sebes en Willem Bisseling
Live muziek - Lieselotte van Tol

Lieselotte van Tol (1994, Sassenheim) begon op 6-jarige leeftijd met pianolessen op het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Zij volgde daar gedurende vier jaar het Project Inleidend Piano Onderwijs (PIPO), waarbij ze les kreeg Marlies van Gent en Laura Sandee. Na het voltooien van haar gymnasiumopleiding in 2012, begon zij met de studie Technische Wiskunde aan de TU Delft. Deze studie heeft ze gecombineerd met Practicum Musicae Piano aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag, waar ze les heeft gehad van Hans Eijsackers en Sepp Grotenhuis. Sinds 2015 studeert Lieselotte piano aan Codarts Hogeschool voor de Kunsten in Rotterdam bij Stéphane de May.


Lieselotte is actief op het gebied van het begeleiden van verscheidene koren en solisten en het spelen in ensembles. Zo heeft ze meegespeeld in concerten met het Jeugdsymfonieorkest Bloembollenstreek o.l.v. Erik Waerts samen met Carel Kraayenhof, Tania Kross en Cor Bakker. Met medestudenten van het conservatorium heeft ze haar eigen kamermuziektensemble Trio Laetum bestaande uit viool, klarinet en piano. Dit trio wordt gecoacht door Nancy Braithwaite en geeft regelmatig concerten.


Live muziek - Lieselotte van Tol
De Torenkamer - Sidney Vollmer - Dag 4
Er zijn twee soorten schrijvers. Schrijvers die enkel schrijven, en schrijvers die verhalen willen vertellen, maar niet enkel in tekst. Ik ben een van die laatste. 

Vandaag spendeer ik daarom niet alleen aan het opstrakken en optuigen van de outline, net zoals ik dat eerder in de week deed. (De outline is de beknopte samenvatting van het hoofdstuk.) Zoals ik gisteren in de uitzending tegen Andrea zei is het te vergelijken met een fundering storten. En da's niet het leukste gedeelte van een huis bouwen. Het is stroef, het is zoeken, cement storten, zonder dat je mag zwieren met kwast, vijl of guts.

Tussen de middag komt er afwisseling. Ik heb een gesprek bij de creatief directeur van een mooi reclamebureau over een concept dat nogal wat voeten in de aarde en niets met schrijven van doen heeft. Heel geheim ook. Maar een welkome afwisseling op een stroeve dag

Daarna is het terug naar de tafel. Ik herschrijf een aantal paragrafen, en kom langzamerhand in een ritme. 's Avonds bezoek ik de Women in Tech conferentie van Techionista: bij mijn weten de enige tech avond waar er 99% vrouwen rondlopen. De moeite meer dan waard, de 4 vrouwelijke sprekers hebben overwegend goeie verhalen. Eén van hen, Aimee van Wynsberghe, helpt me met een nieuw inzicht over ethiek bij robots.

Morgen meer. 
De Torenkamer - Sidney Vollmer - Dag 4
Luidspreker Luidspreker
23:52   Slaapservice: Jamal Ouariachi fragment uit Een honger

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Jamal Ouariachi - fragment uit Een honger

Jamal Ouariachi (1978) debuteerde in 2010 met de roman De vernietiging van Prosper Morèl. Schreef korte verhalen voor de bundel Agents-Provocateurs: 20 onder 35 en voor tijdschriften als De Revisor, Tirade en Vogue. Zijn tweede roman Vertedering verscheen in 2013. Schreef de roman 25, het eerste deel van de trilogie 25-45-70, waarvan de twee andere delen zijn geschreven door David Pefko (45) en Daan Heerma van Voss (70). Met zijn nieuwste boek Een Honger won hij de BNG Literatuurprijs 2015.
Foto: Arnout Hulskamp

Jamal Ouariachi uit Een honger
Opium op 4

Woensdag 26 oktober 2016, 22:30 - 00:00

Opium op 4 AVROTROS

Presentatie: Andrea van Pol

In deze uitzending

Opium op 4 is een radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. De presentator ontvangt een hoofdgast en er is live muziek! Iedere werkdag live vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam. .

Hoofdgast - Koos Breukel en Rose Ieneke van Kalsbeek

Fotografen Koos Breukel en Rose Ieneke van Kalsbeek zijn te gast. Ze komen praten over de tentoonstelling PS Camera, een hommage aan de helden van het analoge tijdperk en verbindt deze met de fotografen van vandaag.

PS Camera
Wat gebeurt er als je een camera van een bekende en intussen overleden voorganger in handen krijgt? Fotografen Koos Breukel en Rose Ieneke van Kalsbeek gingen het experiment aan en zochten naar de camera’s van onder andere George Hendrik Breitner, Jan Wolkers, Ed van der Elsken, Sem Presser en Eva Besnyö en gaven deze aan fotografen van onze tijd als Teun Hocks, Eric Wolkers, Kadir van Lohuizen en Martijn van de Griendt. De tentoonstelling toont een interessante mix aan historische en hedendaagse fotografie en een diversiteit aan camera’s uit de afgelopen eeuw, zoals de de Leica van Koen Wessing, de Rolleiflex van Cas Oorthuys, de Pentax Asahi van Sanne Sannes en de Agfa Super Isolette van Sem Presser. Maar ook de Speedgraphic van Ed van der Elsken.

21 okt - 11 dec te zien in Museum Hilversum

Hoofdgast - Koos Breukel en Rose Ieneke van Kalsbeek
Live muziek - BRISK

BRISK is een term uit de Engelse Consortmuziek. Deze aanduiding voor tempo en sfeer komt veel voor in de muziek van Purcell, Locke en tijdgenoten. Het woord betekent levendig, wakker en snel. En dat is ook precies wat BRISK recorder quartet Amsterdam is: een energiek, inventief en vernieuwend ensemble.

BRISK: Susanna Borsch, Alide Verheij, Marjan Banis en Bert Honig.

Het aanbod van BRISK is opmerkelijk divers. Oude en nieuwe muziek wisselen elkaar voortdurend af. Het kwartet maakt bewerkingen van onbekend oud repertoire, en speelt ook erg veel nieuw voor hen gecomponeerd werk. 


BRISK heeft een enorme verzameling blokfluiten die door bouwers uit de hele wereld speciaal voor hen gemaakt zijn. Een concert van BRISK is dan ook spectaculair om naar te kijken. De groep presenteert bijzondere projecten met de meest uiteenlopende gasten. Daar zijn bekende namen uit de oude muziekwereld bij, maar ook specialisten uit het nieuwe muziek circuit. Deze programma’s zijn een unieke aanvulling op het Nederlandse kamermuziek aanbod. BRISK werkt veel samen met kunstenaars uit andere disciplines zoals, acteurs, regisseurs, filmers, schrijvers en vormgevers.

Live muziek - BRISK
Luidspreker Luidspreker
23:13   Torenkamer - Sidney Vollmer - Dag 3

Ik word op één dag twee keer gevraagd op een ander moment langs te komen voor de podcast. Dat maakt inmiddels de vierde én vijfde keer dat de afspraak wordt verzet. Ik besluit de afspraak te annuleren. Het is iets dat een redacteur voor een nieuwsorganisatie niet kan doen, want het verhaal moet er komen. Die luxe heb ik nu, voor mijn eigen podcast serie wél. Dus die neem ik. Want het moet leuk zijn. Goed voelen. Graag of heel niet. En het voelt beter om dan maar niet te doen, dan het wél te doen. Waarschijnlijk schiet ik mezelf ermee in de voet, maar fuck it. 


Ik heb een doorbraakje. Ik weet welke artikelen ik ga gebruiken voor mijn hoofdstuk over Social Media. Eén ervan wil ik nu alvast delen, voor de ander moet je nog even een maand of vier/vijf wachten tot On/Off: balans tussen je online en offline leven zal verschijnen bij Nijgh & Van Ditmar. 


Ik schrijf een outline voor het hoofdstuk: in enkele zinnen per scene de argumentatie die ik ga aanhouden, welke bronnen waar terecht komen. Het is zoeken, zelfs na vijf voorgaande, uitgebreide essays hierover. Er is zóveel relevante informatie. Bovendien schreef ik voorheen vooral fictie. Non-fictie schreef ik enkel opiniërend. Het hoofdstuk zal gaan over hatespeech op Twitter, over het koorddansen tussen vrijheid van meningsuiting en redactionele verantwoordelijkheid van Facebook, het bizarre bericht dat beiden social media feeds van Black Lives Matter demonstranten aan politie en andere overheidsdiensten leverden. 


De kruik gaat maar zo lang te water tot ze barst. We zullen social media platforms steeds vaker ter verantwoording gaan roepen. Het zal één van de grootste maatschappelijke verschuivingen blijken, de komende jaren. De voortekenen zijn aan de horizon te ontwaren. Publieke opinie kantelt, mede dankzij meer kennis. Nauwelijks dankzij de techplatforms zélf.


Vanavond zal ik in de uitzending een nieuwe update geven. (Wat zou het geweldig zijn om meer over de vondsten van vandaag te kunnen vertellen! De mechanismes die ten grondslag liggen aan veel van wat we elke dag gebruiken. Die mogelijkheid komt snel. Nu zal het gaan om enkele minuten. Ook prima.

De Torenkamer - Sidney Vollmer - Dag 3
Opium op 4

Dinsdag 25 oktober 2016, 22:30 - 00:00

Opium op 4 AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Opium op 4 is een radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. De presentator ontvangt een gast en er is live muziek! Iedere werkdag live vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam.

Te gast - Lowie van Oers

Theatermaker Lowie van Oers brengt een ode aan Alan Turing de man die op zijn vierentwintigste het grootste probleem uit de wiskunde oploste en met zijn turingmachine het begin van de computer inluidde. Turing, bekend van de film The Imitation Game, is wellicht de grootste maar sowieso de meest tragische wiskundige van de twintigste eeuw.

De voorstelling ‘Turing’ van Lowie van Oers is het verhaal van een jongen die een denker is, maar een dichter zou willen zijn.

Lowie van Oers studeerde aan de Arnhemse Toneelschool, waar hij in 2012 afstudeerde. Turing is zijn eerste theatertekst en zijn derde voorstelling bij Generale Oost.
Foto: Menno van der Meulen

Te gast - Lowie van Oers
Live muziek - Veronique van der Meijden & Jelena Ratković

Veronique van der Meijden (1992), mezzo-sopraan, ontving haar eerste zanglessen op 14-jarige leeftijd van zangpedagoge Karen van der Wal. Al gauw wist ze dat dit was wat ze wilde: zangeres worden. In 2010 zong ze de hoofdrol in een muzikaal toneelstuk, gebaseerd op muziek van Edvard Grieg. Tevens zong ze onder begeleiding van Suus van Petegem Poolse liederen van Frédérique Chopin in het kader van de Atelierconcerten in Beegden. In 2011 had de première plaats van de theaterconcertproductie “Le chat noir”, waarin ze liederen van Erik Satie presenteerde in een café chantant-achtige zetting. In 2012 won ze een beurs die haar in staat stelde masterclasses te volgen bij de Britse tenor Robert Murray aan de Dartington International Summer School in Devon, Engeland.


Aanstormend talent, reeds prijswinnares op diverse concoursen en geprezen docent Jelena Ratkovic, geboren in Servië, begon met gitaarspelen toen zij zeven jaar oud was. Ze heeft gestudeerd bij Leighann Narum, Meliset Abreu, Alice Artzt, Tania Chagnot, Stephon Aron en Zoran Dukic. Jelena is afgestudeerd aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Zij won al talloze prijzen op internationale concoursen, heeft verschillende onderscheidingen op haar naam staan en speelde al op talloze podia in binnen- en buitenland. Jelena is sinds kort als docente verbonden aan De Gitaaracademie te Rotterdam.

Live muziek - Veronique van der Meijden & Jelena Ratković
Torenkamer - Sidney Vollmer - Dag 2
Ik slurp artikelen op. Zoals deze. En deze. En nog tientallen anderen. Ik beleef de dag zoals jij die vast ook soms hebt: de tijd schiet voorbij, maar geen idee waar je haar aan hebt besteed. Het is soms even koud, in de Torenkamer. Maar er is een flink blazende kachel die ik dan een half uurtje aanzet. Dan is het soms erg warm, in de Torenkamer. 

Waarom krijg ik die pen niet in beweging? 

De prachtige auteursfoto's van Krijn van Noordwijk komen binnen. Het geeft een goed gevoel dat de man die zó mooi fotografeert (en met David Lynch, Werner Herzog en Ice Cube niet de minste mensen voor zijn lens had) ook mij heeft willen fotograferen en het ook bij mij zo mooi wist te doen. Ik denk graag dat ik normaal een goeie zeven ben maar op zijn foto's ben ik een dikke acht. En ja, ik heb een broertje dood aan valse bescheidenheid. Zo weer een slordige vijfhonderd verkochte boeken erbij, met zijn foto op een groot stuk karton ergens. 

Ik bevestig de afspraak met een Europees parlementslid die te gast zal zijn in mijn podcastserie. En laat me weer afleiden door berichtjes. Door emails. Door geneuzel. Het hoeft niet. Ik laat het gebeuren. 

's Avonds kijk ik Nosedive, een briljant geregisseerde en geschreven satirische aflevering van Black Mirror. De allerlaatste scene ontroert me. Wat een verademing, zo per toeval een goed gemaakte aflevering tegenkomen.  
Torenkamer - Sidney Vollmer - Dag 2
Luidspreker Luidspreker
23:54   Slaapservice: Mensje van Keulen uit Liefde heeft geen hersens

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Mensje van Keulen uit Liefde heeft geen hersens

Mensje van Keulen werd op 10 juni 1946 geboren in Den Haag als Mensje Francina van der Steen, roepnaam Mennie. Ze heeft een zoon en woont in Amsterdam. Van 1970 tot 1972 was ze redacteur van Propria Cures waarvoor ze schreef en literaire en politieke cartoons tekende. Hierna maakte ze te zamen met o.a. Gerrit Komrij, Theo Sontrop en Martin Ros acht jaar deel uit van de redactie van het literaire tijdschrift Maatstaf. Haar eerste verhaal (Een bruiloft) werd gepubliceerd in 1969 in Hollands Maandblad. Haar debuut Bleekers zomer verscheen in 1972. Met de woorden : 'Dit is het,' begon de eerste recensie (door K.L. Poll in NRC Handelsblad) op deze bejubelde en al vele malen herdrukte roman die inmiddels tot de klassieken in de Nederlandse literatuur wordt gerekend. In het autobiografische Olifanten op een Web (1997), dat Mensje naar aanleiding van de dood van haar moeder schreef, is veel over haar jeugd, latere belevenissen en haar schrijverschap te vinden.

Mensje van Keulen uit Liefde heeft geen hersens