Uitzending gemist

Opium op 4

Maandag 28 november 2016, 22:30 - 00:00

Opium op 4 AVROTROS

Presentatie: Jan Mom

In deze uitzending

Vandaag presenteert: Jan Mom.
/>span>Opium op 4 is een radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. De presentator ontvangt een gast en er is live muziek! Iedere werkdag live vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam.

Te gast - David Geysen

David Geysen (1975) is sinds 2000 aan Toneelgroep De Appel verbonden. Hij was in verschillende voorstellingen als acteur. Daarnaast regisseert hij ook bij Toneelgroep De Appel. Dit seizoen regisseert hij Hamlet en speelt zelf de hoofdrol.

Hamlet is de allerlaatste voorstelling van De Appel. Doordat ze geen subsidie meer krijgen, zijn ze genoodzaakt te stoppen per 1 januari 2017. De Appel werd in 1971 opgericht door Erik Vos, en had decennialang regisseur Aus Greidanus sr. als boegbeeld.

Te gast - David Geysen
Live muziek - Don KosakenChor Rusland

Het Don KosakenChorRusland is een graag geziene gast op de internationale concertpodia. De nieuw​e​ tournee ​'​A RussianSerenad​e'​ brengt de bezoeker in Russische romantische sferen. De 20 ​​professionele ​vocalisten ​zijn veelal verbonden aan de grote operahuizen in Rusland​. ​De bezielende uitvoering van​ Liturgische gezangen en ​Volksliederen ​doet bij velen de harten sneller kloppen. De combinatie van de zang, begeleid door authentieke Russische volksinstrumenten, de kostuums, hetdecor en de interactie met het publiek staat garant voor een meeslependemuzikale ‘Serenade’. ​

H​et 6 koppige Instrumental Soloists Ensemble ‘Philarmonia’ bespeelt​ authentieke Russische volksinstrumenten​.​ In A Russian Serenade worden Russisch-orthodoxe gezangen en schitterende ballades afgewisseld met bekende en –in het Westen– nog onbekende liederen uit Rusland. Het koor en de instrumentalisten staan onder de bezielende leiding van de Nederlandse dirigent Marcel 'Nicolajevich' Verhoeff, hij is onderscheiden met de RusPrix Award.

Vanaf 17 november tot en met 18 december treedt het koor op in Nederland op vele locaties.

Live muziek - Don KosakenChor Rusland
Luidspreker Luidspreker
23:54   Slaapservice: Mensje van Keulen uit Schoppenvrouw

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in VondelCS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Mensje van Keulen uit Schoppenvrouw


Mensje van Keulen werd op 10 juni 1946 geboren in Den Haag als Mensje Francina van der Steen, roepnaam Mennie. Ze heeft een zoon en woont in Amsterdam. Van 1970 tot 1972 was ze redacteur van Propria Cures waarvoor ze schreef en literaire en politieke cartoons tekende. Hierna maakte ze te zamen met o.a. Gerrit Komrij, Theo Sontrop en Martin Ros acht jaar deel uit van de redactie van het literaire tijdschrift Maatstaf. Haar eerste verhaal (Een bruiloft) werd gepubliceerd in 1969 in Hollands Maandblad. Haar debuut Bleekers zomer verscheen in 1972. Met de woorden : 'Dit is het,' begon de eerste recensie (door K.L. Poll in NRC Handelsblad) op deze bejubelde en al vele malen herdrukte roman die inmiddels tot de klassieken in de Nederlandse literatuur wordt gerekend. In het autobiografische Olifanten op een Web (1997), dat Mensje naar aanleiding van de dood van haar moeder schreef, is veel over haar jeugd, latere belevenissen en haar schrijverschap te vinden.

Mensje van Keulen uit Schoppenvrouw
Luidspreker Luidspreker
23:15   Torenkamer - Josie van Weringh - Dag 1

Klokslag middernacht (het is haast of ik in het verkeerde sprookje zit) - ik maak nog één foto van mijn Actias Selene voordat ik wegga. Helaas; want net als deze vlinder ben ik echt een nachtdier, en had ik graag als een echte Rapunzel de nacht ook opgesloten gezeten om verder te kunnen werken. 


De torenkamer verwelkomde mij met schitterend weer, prachtig uitzicht, en een klein tafeltje gevuld met eten, beter kan de week niet beginnen. Ik zoek een mooi plekje voor mijn vriendinnetje voor deze week, de Actias Selene. Ik kocht haar afgelopen weekend bij mijn favoriete winkeltje in Groningen. Úren kan ik dwalen in de winkel, de meest minuscule iriserende kevertjes en alien-achtige bidsprinkhanen bewonderen. Ik ga er vaak heen om inspiratie te snuiven, want zoals Alexander McQueen eens zei: There is no better designer than nature. De enorme collectie ingelijste vlinders fascineert me enorm; het zijn zulke kleurrijke, ogenschijnlijk vrolijke maar fragiele insecten.. Ik wou er al heel lang een vlinder kopen, ik kon alleen niet kiezen (dat gaat me deze week ongetwijfeld ook nog problemen opleveren..), nu had ik dus een goed excuus om een cadeautje voor mezelf te kopen; “echte” inspiratie!


De zon gaat al vroeg onder en ik begin me thuis te voelen. Het strijklicht schijnt dwars door de fragiele aquarelpapierachtige vleugels van de vlinder heen, en het lijkt alsof haar (nep)ogen gloeien. Een grote oogverblindende spot buiten gaat aan - dient die nog lege jurk toch goed als gordijn. Af en toe kijk ik even naar de maagdelijke jurk (aldus Jan Mom), en ben ik benieuwd hoe zij er uit ziet aan het einde van de week.

20161128_154208.jpg

De Torenkamer - Josie van Weringh - Dag 1
Opium op 4

Vrijdag 25 november 2016, 22:30 - 00:00

Opium op 4 AVROTROS

Presentatie: Andrea van Pol

In deze uitzending

Opium op 4 is een dagelijks radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. Dagelijks ontvangt de presentator een gast en is er live muziek! Iedere vrijdag live vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam.

Te gast - Joost Pollmann

Joost Pollmann is te gast. Hij vertelt ons over zijn nieuwste boek ‘De stripprofessor’. Joost Pollmann (1957) schrijft al jarenlang met verve over strips en graphic novels, onder andere in de Volkskrant.

Als geen ander weet ‘de stripprofessor’ uit te leggen hoe je beelden moet lezen. Hij giet nu zijn ongebreidelde kennis en enthousiasme voor de kunst van het tekenen in vijftig colleges, leerzaam voor de leek en onderhoudend voor de liefhebber. Al deze inspirerende colleges zijn rijk geïllustreerd met voor- beelden uit de Nederlandse en internationale stripcultuur.

Te gast - Joost Pollmann
Live muziek - Who's Next 2016: finalisten
Live muziek - Who's Next 2016: finalisten
Luidspreker Luidspreker
23:09   De Torenkamer - Ilona Verhoeven - Dag 5

Ik lees in Handke, maar enkele regels. “Ik geloof, nee, ik weet het zeker, krachtens de fantasie: hoeveel meer zou er met de dag te doen zijn, met niets dan de dag.”


De zon is er vrij snel door vandaag. Meeuwen vlak boven het water aan de overkant, ze doen maar wat lijkt het, vooral duiken en fladderen, soms vliegen er een paar tegelijk op, en hoe wild ze ook rondvliegen, ze botsen niet.


Terug naar de kamer. Terug naar de zines. Hoera voor de streefdata, de streefdoelen en... het kopieerapparaat. De aan het begin van de week aangekondigde vier zines zijn er bijna! Speciaal in de loop van de avond nog even langs huis gefietst om op het goede snijapparaat de randjes strak af te maken. De stand: drie zines zijn helemaal af, waarvan twee met nieuwe verhalen. De vierde moet nog gekopieerd. Van de zine met de titel Ballade van een fruitvlieg is er een eerste oplage, met een kleurenomslag. Het beeld op het omslag is een foto die ik afgelopen zomer in Berlijn maakte. Het andere verhaal, bij vier gevonden foto’s van een stel hoelahoepende personen, is in een eerste versie uitgeschreven. Het omslagje is alvast geprint, het lijkt mij leuk om er vier verschillende te maken.  Twee zines passen in de ‘broekzakreeks’: een verhaal met de titel Speciale tekens en en een collage in zine-vorm, Essentialparts -  de titelwoorden vond ik in een uit elkaar gevallen boek. In het filmpje dat de laatste dag gemaakt is, komt deze zine langs.


‘s Avonds met mijn ‘zine-koffertje’ naar beneden, het eerste exemplaar van Ballade van een fruitvlieg heb ik overhandigd aan Andrea van Pol, presentator van vanavond. Liefst vier live optredens dit keer, door finalisten van het Internationaal Kamerconcours in Almere. Allemaal fantastische artiesten, afkomstig uit alle windstreken. Indrukwekkende performances.


Afscheid van VondelCS, met de zines in de koffer. Een bijna slaaploze nacht. Nagedachtover de werking van muziek. Inspiratie voor een volgende zine, misschien.

De Torenkamer- Ilona Verhoeven - Dag 5
Luidspreker Luidspreker
23:56   Slaapservice: Els Quaegebeur uit Woodstock

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Els Quaegebeur uit Woodstock

Els Quaegebeur (1974) is journalist en columnist. Ze schrijft onder andere voor Het Parool, Vrij Nederland, Opzij en de VARA Gids. Ruim vijf jaar geleden vertrok ze naar New York City. Tijdens haar verblijf in New York beschreef ze haar dagelijks leven in haar column in Het Parool. In 2006 verscheen haar debuutroman Mijn geheim, het verleidelijke leven van een minnares. In 2013 volgde Bij Starbucks heet ik Amy. Leven in New York City, over haar belevenissen in New York. Momenteel werkt zij aan een drieluik van Amerikaanse romans waarvan dit jaar het eerste deel Woodstock verscheen.
Foto © Keke Keukelaar

Els Quaegebeur uit Woodstock
Opium op 4

Donderdag 24 november 2016, 22:30 - 00:00

Opium op 4 AVROTROS

Presentatie: Mieke van der Weij

In deze uitzending

Opium op 4 is een dagelijks radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. Iedere werkdag ontvangt de presentator een gast en is er live muziek!
Te gast - Jan van Mersbergen

Schrijver Jan van Mersbergen vertelt over zijn nieuwe roman 'De ruiter’. Het verhaal gaat over een meisje dat voor haar gevreesde geliefde naar het platteland vlucht.

Jan van Mersbergen (Gorinchem, 1971) debuteerde in 2001 met de roman De grasbijter, waarmee hij genomineerd werd voor de Debutanten Prijs. Met zijn roman Naar de overkant van de nacht (2011) won hij de BNG Nieuwe Literatuurprijs en werd hij genomineerd voor de AKO Literatuurprijs, de Gouden Uil en de Libris Literatuur Prijs. De in 2014 verschenen roman De laatste ontsnapping werd bekroond met de prestigieuze F. Bordewijkprijs.

Te gast - Jan van Mersbergen
Live muziek - Amstel Quartet

Kameleontisch en gepassioneerd, zo zou je de vier saxofonisten van het Amstel Quartet het best kunnen omschrijven. Want of het nou om oude muziek gaat of de allernieuwste klanken, om popmuziek, jazz, klassiek of wereldmuziek — als je het Amstel Quartet hoort spelen, vervagen de scheidslijnen tussen al die genres. Technische beperkingen lijken niet te bestaan en muzikale grenzen zijn er vooral om te overschrijden.

Die avontuurlijke houding heeft het viertal wereldwijd een grote schare bewonderaars opgeleverd. Terecht, want een optreden van het Amstel Quartet heeft de opwindende energie van een popconcert. Het kwartet neemt je telkens opnieuw mee op een duizelingwekkende en ontroerende reis. Niet voor niets noemde de Nederlandse pers het Amstel Quartet ‘Het meest kleurrijke saxofoonkwartet ter wereld.’

Live muziek - Amstel Quartet
De Torenkamer - Ilona Verhoeven - Dag 4

Een korte nacht. Na de uitzending rustig naar huis gefietst, vervolgens weer laat naar bed.


Wakker door de klokken van de Oude Kerk. Het begint elke ochtend met zeker een minuut lang rare klanken die in een wat lossig ritme onbevangen maar ook wat dwingend de dag in lijken te willen vluchten. Het getingel helpt: snel opgestaan.


Al bij de tosti-met-sambal, de koffie en het sinaasappelsap met papier aan de gang;aan de ontbijttafel, waar ik midden in de nacht de snijmachine had klaargezet.


Inde Torenkamer tref ik mijn collages aan in een bijzonder lichtschijnsel, het wordt weer een zonnige dag. Gisteren de hele dag bezig geweest met collages.Een aantal hangt nu aan de muur. Op tafel de snippers, op de grond half-affe plakwerken. Het geknipsel heeft de ruimte verorberd. Alleen het uitzicht is nog in tact. De bomen, het water, de meeuwen.


Vandaag verder met schrijven en dan een goede band met het kopieerapparaat zien te krijgen. Het blijkt er een van donkere tinten. Als inktvis weet ik daar wel mee om te gaan. Lichter lichter lichter zetten. Zo wordt iedere zine meteen al tijdens het kopietjes maken uniek.


Een proefje van een zine op basis van één A4 is al onder de klep van het kopieerapparaat beland.


Ik denk aan de wisselende inloop die deze ruimte gewend is. Nog twee dagen en dan is de volgende aan de beurt, voorlopig geniet ik nog even van deze wonderlijke inspiratiekamer midden in het park.

handke lezen.JPG

De Torenkamer - Ilona Verhoeven - Dag 4
Luidspreker Luidspreker
23:55   Slaapservice: Bernard Wesseling - Etiquette voor een stervende

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Bernard Wesseling - Etiquette voor een stervende

Bernard Wesseling (1978) debuteerde als prozaschrijver met de roman De favoriet, die zeer lovend ontvangen werd. Zijn eerste dichtbundel Focus (2006) werd bekroond met de C. Buddingh’-prijs voor het beste poëziedebuut. In 2010 verscheen zijn roman Portret van een onaangepaste, in 2012 zijn tweede dichtbundel Naar de daken. Wesseling is actief als podiumdichter, trad veel op in Festina Lente, stond op de Nacht van de Poëzie en in talloze festivals. Zijn derde dichtbundel: ‘& de dag ligt open als een ei in zijn gebroken schaal’ is nu te koop.
Foto: Koos Breukel

Bernard Wesseling - Etiquette voor een stervende
Opium op 4

Woensdag 23 november 2016, 22:30 - 00:00

Opium op 4 AVROTROS

Presentatie: Hans Smit

In deze uitzending

Opium op 4 is een radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. De presentator ontvangt een hoofdgast en er is live muziek! Iedere werkdag live vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam. .

Hoofdgast - Robert Jan Westdijk

Robert Jan Westdijk vertelt over zijn nieuwste film Waterboys.

WATERBOYS vertelt het intens grappige en ontroerende verhaal van misdaadromanschrijver Victor en zijn cello spelende zoon Zack. Op dezelfde dag door hun vrouwen het huis uitgezet, moeten de mannen zichzelf en hun relatie opnieuw zien uit te vinden tijdens een turbulente reis naar Schotland ter promotie van Victors nieuwste boek. Een film over een vader die maar niet volwassen wil worden en zijn zoon die het leven wat minder serieus zou moeten nemen.

Hoofdrollen in deze film van Robert Jan Westdijk (ZUSJE, PHILEINE ZEGT SORRY) worden vertolkt door Leopold Witte (GOOISCHE VROUWEN, VENTOUX, DOKTER DEEN), aanstormend talent Tim Linde en de Schotse actrices Helen Belbin en Julie McLellan. Met soundtrack en special appearance van de vermaarde band The Waterboys (THE WHOLE OF THE MOON).

Hoofdgast - Robert Jan Westdijk
Live muziek - Combattimento

Combattimento speelt muziek uit de barokperiode. Bekende en onbekende werken uit de 17e- en 18e-eeuwse barokmuziek vormen de kern van ons repertoire en dan vooral de stijlen waarin fantasie en beweging een grote rol spelen. De leden van Combattimento, ieder met solistische kwaliteiten, dragen een schat aan opgebouwde kennis en ervaring met zich mee en willen het publiek hier deelgenoot van maken. Samen vormen we een hecht ensemble dat jaren heeft gewerkt en blijft werken aan een geheel eigen klank en speelwijze: energiek, vurig, stijlbewust.

Het ensemble komt graag dicht bij u en wil klassieke muziek levendig en boeiend voor u maken. U komt ons daarom veel tegen op kleinere podia, zoals mooie kerkjes, intieme concertzaaltjes of een oud slot. Daar zit u letterlijk dicht bij ons en beleeft u de muzikale ervaring nog intenser. Onderhoudende en informatieve toelichtingen tijdens het concert geven u een kijkje in de achtergrond van deze muziek.

Combattimento speelt op moderne instrumenten, in de overtuiging dat de klankintensiteit hiervan beter aansluit bij de luisterpraktijk van de hedendaagse concertbezoeker. We kijken door een moderne bril naar barokmuziek en doen dan nieuwe ontdekkingen. Dat is vooral een experimentele aangelegenheid die tijdens de repetities vorm krijgt.

Live muziek - Combattimento
Luidspreker Luidspreker
23:54   Slaapservice: Heleen Debruyne - Joseph Beuys

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Heleen Debruyne - Joseph Beuys

Heleen Debruyne (1988) studeerde geschiedenis en journalistiek. Ze werkt bij Radio Klara en schrijft voor onder andere deBuren over kunst en cultuur. Daarnaast onderzoekt ze graag vleselijkheden in Vuile Lakens, een podcast over seks en lichaam. De plantrekkers is haar debuut.
Foto: Lawrence Schoonbroodt

Heleen Debruyne - Joseph Beuys
Luidspreker Luidspreker
23:16   De Torenkamer - Ilona Verhoeven - Dag 3

Net buiten het park lag een verdwaald strijkijzer naast de vuilnisbak, een paar meter verder zat achterop een opoefiets een kinderzitje, het keek nogal verbaasd de wereld in.


Een beetje een donkere dag vandaag. Profiteren van de schemering. De fantasie mengt zich met veel koffie. In de keuken thuis al begonnen met het aftypen van een verhaal. Alles met het oog op de zines. Er komt er een van een gevonden foto met een bijpassend verhaal, eentje met collages, en eentje met een kortverhaal. Vrijdag is het bladerbaar.


Het scheiden van de werkzaamheden. Verschillende kamers zijn nodig vandaag. De keuken thuis als tijdelijke kamer. Een verhaal daar gemaakt.


Aan Handke denken, de dag opnieuw beginnen, meerdere keren per dag. Een citaat: “Ja, de geslaagde dag is voor mij geen dag als alle andere; hij zegt me meer.”


Vreemd dat het alweer de derde dag is hier, het kan ook de tiende zijn.


Bezig met mijn verhalen en beelden, meeliftend met de tijd in ploegendiensten.


Mijn kleine printer is nu ook hier, maakte een tochtje door de stad, achterin de fietstas. Want het is nu tijd om verhalen op papier te krijgen, dingen uit te proberen. Paginaatjes plakken!


Teksten blijven even zo. Die zijn deels getikt hier in het Vondelpark, deels in de keuken, op het Oudekerksplein, in huis, in de vroege morgen.


De zon komt erdoor in de Torenkamer.  Even een foto maken naar de overkant. De boom wortelt spiegelend met zijn kruinen in het water.


Intussen van alles klaar gelegd voor collages. Schaar, knipsels, here I come!

_collages maken in torenkamer.JPG

De Torenkamer - Ilona Verhoeven - Dag 3
Opium op 4

Dinsdag 22 november 2016, 22:30 - 00:00

Opium op 4 AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Opium op 4 is een radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. De presentator ontvangt een gast en er is live muziek! Iedere werkdag live vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam.

Te gast - Walter Heijder

Walter Heijder schreef Was Beethoven een asperger? - een 21ste-eeuwse visie op een 19de-eeuws genie.

Walter Heijder (1970) is liefhebber van klassieke muziek. Zijn belangstelling voor Beethovens soms excentrieke gedrag motiveerde hem tot minutieus onderzoek naar mogelijke oorzaken daarvan. Naast vele secundaire bronnen las hij alle relevante brieven van Beethoven en tevens dagboeken, brieven en herinneringen van tijdgenoten. Gelegd naast de kenmerken en diagnostische criteria van aspergersyndroom leverde dat verrassende nieuwe inzichten op, die Heijder in dit boek presenteert.

Te gast - Walter Heijder
Live muziek - Zandzemble

Zandzemble is een kersvers jazz/klassiek crossover project met nieuwe composities van Mark Zandveld voor strijkkwartet + jazzkwartet. Om precies te zijn: 1e en 2e viool, altviool, cello, vibrafoon/percussie, gitaar, basgitaar en vocals van Deborah J. Carter. Je zou het eigentijdse kamermuziek kunnen noemen. 


Het betreft hier dus geen jazzgroep die klassieke werken interpreteert, of “jazz met een strijkje”, maar originele composities en een fris nieuw geluid. Avontuurlijk maar zeer luisterbaar voor een ieder met een open mind voor eigentijdse muziek, die gebruik maakt van “klassieke” thema ontwikkeling, contrapunt, jazz- en wereld ritmes, percussie breaks, spoken word, scats, improvisatie over “jazz” harmonie en vorm, en vrije improvisatie. 

Mark Zandveld was de afgelopen 20 jaar te vinden op jazz podia in geheel Nederland en regelmatig in het buitenland. Dit veelal als bassist, bandleider en producer (6 cd’s) van de Amerikaanse zangeres Deborah J. Carter, maar recentelijk ook met zijn eigentijdse jazz groep Zandscape, waarvoor hij ook alle muziek schrijft. Top vocaliste Deborah J. Carter (USA) kennen we van vele festivals en theater tournees in Nederland. Samen stonden zij op festivals en andere podia in Japan, China, Taiwan, Turkije, Tunesië, Canada, India, Venezuela, Colombia, Spanje, Duitsland etc.

Live muziek - Zandzemble
De Torenkamer - Ilona Verhoeven - Dag 2

De bovenverdieping is nog donker als ik vroeg in de morgen aankom bij VondelCS. Ik nestel me in een hoek van de Torenkamer en lees een tijdlang in Peter Handke’s Essay over de geslaagde dag. “De geslaagde dag is onvergelijkelijk”, schrijft Handke. “Hij is enig in zijn soort.”


Na anderhalf uur lezen leg ik uiteindelijk een selectie foto’s klaar; veel zwart-wit, enkele kleurenfoto’s met vale tonen, het rood moet het doen.


Ik ga aan de slag. Kijken en notities maken. In een schrift; tikkend in de computer moet ik soms beducht zijn voor de backspace-toets. En als die zich onberoerd laat, ligt het internet te lonken.


“Er was meermogelijk met niets dan de dag, veel, veel meer, voor mij zowel als voor jou”, had ik in Handke’s essay gelezen. “En daarom ging het hier: het niets van onze dagen, daarvoor was het zaak dat nu ‘vruchtdragend’ te laten worden, van de morgen tot de avond (of ook tot middernacht?).”


Het schrift helpt bij de hand-hoofd-verbinding - een goeie als het om nieuwe schrijfprojecten gaat.


Het voelt als een klein avontuur. De zon schijnt naar binnen. Ik noteer wat volzinnen. Veel losse woorden ook. Afscheid. Hoedje. Handtas. Handen. Kaartspel.


Het idee is schrijven bij opmerkelijke gevonden foto’s. In alles schuilt een verhaal.


Het wordt naarmate de middag vordert heerlijk warm in de kamer en ik moet opletten dat de kiekjes die ik om me heen heb uitgestald niet opkrullen door het zonlicht. Ik berg ze op en ga er even op uit.


De halsbandparkietenvliegen als altijd schreeuwend rond. Bij het Blauwe Theehuis zit er eentje in een boom die anders piept dan de rest, een soort riedeltje. Het klinkt grappig. Op een zijpaadje maak ik een foto van het onderstel van een van de parkbanken. Er zit als ornament een parkiet in.


De Torenkamer bevalt me niet alleen vanwege de ruimte zelf, maar ook omdat er op loopafstand een boekwinkel is. Voor als je wat anders wil dan alleen maar even buitenlucht. Op de Overtoom zit de Plantage Boekhandel, de mensen zijn er erg aardig en dat zeg ik niet omdat ze er mijn nieuwe boek prominent op de verkooptafel hebben liggen. Dat zie ik later pas. Ik ben blij verrast.


Op tijd voor het blauwe uur ga ik terug de kamer in en pak de pen weer op. Met de deur dicht bij het schrift. De avond begint met een indrukwekkende zonsondergang. In de loop van de uren tik ik wat aantekeningen over in de computer, maak dit blog af, en dan loop ik naar beneden, naar de studio waar de radio-uitzending aan de gang is.

5. dag 2 zonsondergang.JPG

De Torenkamer - Ilona Verhoeven - Dag 2
Luidspreker Luidspreker
23:53   Slaapservice: Jan Kuijper - Tombe van Vincent

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Jan Kuijper - Tombe van Vincent

Jan Kuijper (Amsterdam, 30 december 1947) is een Nederlands dichter. Hij schreef zesentwintig nieuwe albumbladen voor dichters: 'Aanmatigingen: sonnetten'. Voor onder anderen Astrid Lampe, Eva Gerlach, H.H. ter Balkt - steeds vertrekkend vanuit regels uit hun gedichten, vanuit 'van die woordjes die weer woordjes wegmaken'. 

Jan Kuijper - Tombe van Vincent