Uitzending gemist

Opium op 4

Dinsdag 22 november 2016, 22:30 - 00:00

Opium op 4 AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Opium op 4 is een radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. De presentator ontvangt een gast en er is live muziek! Iedere werkdag live vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam.

Te gast - Walter Heijder

Walter Heijder schreef Was Beethoven een asperger? - een 21ste-eeuwse visie op een 19de-eeuws genie.

Walter Heijder (1970) is liefhebber van klassieke muziek. Zijn belangstelling voor Beethovens soms excentrieke gedrag motiveerde hem tot minutieus onderzoek naar mogelijke oorzaken daarvan. Naast vele secundaire bronnen las hij alle relevante brieven van Beethoven en tevens dagboeken, brieven en herinneringen van tijdgenoten. Gelegd naast de kenmerken en diagnostische criteria van aspergersyndroom leverde dat verrassende nieuwe inzichten op, die Heijder in dit boek presenteert.

Te gast - Walter Heijder
Live muziek - Zandzemble

Zandzemble is een kersvers jazz/klassiek crossover project met nieuwe composities van Mark Zandveld voor strijkkwartet + jazzkwartet. Om precies te zijn: 1e en 2e viool, altviool, cello, vibrafoon/percussie, gitaar, basgitaar en vocals van Deborah J. Carter. Je zou het eigentijdse kamermuziek kunnen noemen. 


Het betreft hier dus geen jazzgroep die klassieke werken interpreteert, of “jazz met een strijkje”, maar originele composities en een fris nieuw geluid. Avontuurlijk maar zeer luisterbaar voor een ieder met een open mind voor eigentijdse muziek, die gebruik maakt van “klassieke” thema ontwikkeling, contrapunt, jazz- en wereld ritmes, percussie breaks, spoken word, scats, improvisatie over “jazz” harmonie en vorm, en vrije improvisatie. 

Mark Zandveld was de afgelopen 20 jaar te vinden op jazz podia in geheel Nederland en regelmatig in het buitenland. Dit veelal als bassist, bandleider en producer (6 cd’s) van de Amerikaanse zangeres Deborah J. Carter, maar recentelijk ook met zijn eigentijdse jazz groep Zandscape, waarvoor hij ook alle muziek schrijft. Top vocaliste Deborah J. Carter (USA) kennen we van vele festivals en theater tournees in Nederland. Samen stonden zij op festivals en andere podia in Japan, China, Taiwan, Turkije, Tunesië, Canada, India, Venezuela, Colombia, Spanje, Duitsland etc.

Live muziek - Zandzemble
De Torenkamer - Ilona Verhoeven - Dag 2

De bovenverdieping is nog donker als ik vroeg in de morgen aankom bij VondelCS. Ik nestel me in een hoek van de Torenkamer en lees een tijdlang in Peter Handke’s Essay over de geslaagde dag. “De geslaagde dag is onvergelijkelijk”, schrijft Handke. “Hij is enig in zijn soort.”


Na anderhalf uur lezen leg ik uiteindelijk een selectie foto’s klaar; veel zwart-wit, enkele kleurenfoto’s met vale tonen, het rood moet het doen.


Ik ga aan de slag. Kijken en notities maken. In een schrift; tikkend in de computer moet ik soms beducht zijn voor de backspace-toets. En als die zich onberoerd laat, ligt het internet te lonken.


“Er was meermogelijk met niets dan de dag, veel, veel meer, voor mij zowel als voor jou”, had ik in Handke’s essay gelezen. “En daarom ging het hier: het niets van onze dagen, daarvoor was het zaak dat nu ‘vruchtdragend’ te laten worden, van de morgen tot de avond (of ook tot middernacht?).”


Het schrift helpt bij de hand-hoofd-verbinding - een goeie als het om nieuwe schrijfprojecten gaat.


Het voelt als een klein avontuur. De zon schijnt naar binnen. Ik noteer wat volzinnen. Veel losse woorden ook. Afscheid. Hoedje. Handtas. Handen. Kaartspel.


Het idee is schrijven bij opmerkelijke gevonden foto’s. In alles schuilt een verhaal.


Het wordt naarmate de middag vordert heerlijk warm in de kamer en ik moet opletten dat de kiekjes die ik om me heen heb uitgestald niet opkrullen door het zonlicht. Ik berg ze op en ga er even op uit.


De halsbandparkietenvliegen als altijd schreeuwend rond. Bij het Blauwe Theehuis zit er eentje in een boom die anders piept dan de rest, een soort riedeltje. Het klinkt grappig. Op een zijpaadje maak ik een foto van het onderstel van een van de parkbanken. Er zit als ornament een parkiet in.


De Torenkamer bevalt me niet alleen vanwege de ruimte zelf, maar ook omdat er op loopafstand een boekwinkel is. Voor als je wat anders wil dan alleen maar even buitenlucht. Op de Overtoom zit de Plantage Boekhandel, de mensen zijn er erg aardig en dat zeg ik niet omdat ze er mijn nieuwe boek prominent op de verkooptafel hebben liggen. Dat zie ik later pas. Ik ben blij verrast.


Op tijd voor het blauwe uur ga ik terug de kamer in en pak de pen weer op. Met de deur dicht bij het schrift. De avond begint met een indrukwekkende zonsondergang. In de loop van de uren tik ik wat aantekeningen over in de computer, maak dit blog af, en dan loop ik naar beneden, naar de studio waar de radio-uitzending aan de gang is.

5. dag 2 zonsondergang.JPG

De Torenkamer - Ilona Verhoeven - Dag 2
Luidspreker Luidspreker
23:53   Slaapservice: Jan Kuijper - Tombe van Vincent

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Jan Kuijper - Tombe van Vincent

Jan Kuijper (Amsterdam, 30 december 1947) is een Nederlands dichter. Hij schreef zesentwintig nieuwe albumbladen voor dichters: 'Aanmatigingen: sonnetten'. Voor onder anderen Astrid Lampe, Eva Gerlach, H.H. ter Balkt - steeds vertrekkend vanuit regels uit hun gedichten, vanuit 'van die woordjes die weer woordjes wegmaken'. 

Jan Kuijper - Tombe van Vincent
Opium op 4

Maandag 21 november 2016, 22:30 - 00:00

Opium op 4 AVROTROS

Presentatie: Jan Mom

In deze uitzending

Vandaag presenteert: Jan Mom.
/>span>Opium op 4 is een radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. De presentator ontvangt een gast en er is live muziek! Iedere werkdag live vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam.

Te gast - Petra en Peter Lataster

Een jaar lang volgden regisseurs Petra en Peter Lataster juf Kiet en haar klas met kinderen uit alle windstreken. Kiet is een lerares die je ieder kind toewenst. Ze is liefdevol en altijd rechtvaardig. Haar geduld is oneindig. Ze leert haar kinderen Nederlands lezen en schrijven, maar vooral ook hoe je met elkaar omgaat en samen problemen oplost.

De kinderen van juf Kiet is een hartverwarmende, grappige en aangrijpende film; een film waardoor je je als kijker weer op de lagere school waant; een ode aan de juf die ieder kind verdient.

Te gast - Petra en Peter Lataster
Live muziek - Syrène Saxofoonkwartet

Het Syrène Saxofoonkwartet bestaat uit vier vrouwen die zich vernoemd hebben naar de Sirenen uit Homerus’ Odyssee: zeegodinnen die met helder gezang zeelieden verlokken. Syrène wil de toehoorder uitnodigen met haar muziek en de klassieke saxofoon laten klinken bij een uiteenlopend publiek. Het is hun energie, kwaliteit en sterke communicatie op het podium, dat hen geliefd maakt bij de luisteraar.

De Syrènes hebben gestudeerd aan de conservatoria van Amsterdam, Den Haag en Utrecht, en zijn als eerste blazersgezelschap verwelkomd op de prestigieuze Nederlandse Strijkkwartet Academie. Het Syrène Saxofoonkwartet heeft alle grote Nederlandse concertpodia en vele internationale podia weten te bespelen.

Het motto van Syrène is ‘friszoet & stevig’, een korte uitdrukking om hun talenten te formuleren: pittig, met vrouwelijke finesse en zeer begaafd.  Daarbij zijn de Syrènes het meest in hun element als zij zich bezighouden met hun kwartetspel.

Femke IJlstra – sopraansaxofoon
Femke Steketee – altsaxofoon
Annelies Vrieswijk – tenorsaxofoon
Aukelien Kleinpenning – baritonsaxofoon

Live muziek - Syrène Saxofoonkwartet
Luidspreker Luidspreker
23:55   Slaapservice: Tsead Bruinja - Nederlaag

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in VondelCS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Tsead Bruinja - Nederlaag

Tsead Bruinja (Rinsumageest, 1974)is dichter en woonachtig te Amsterdam. Hij debuteerde in 2000 met de Friestalige bundel De wizers yn it read/ De wijzers in het rood (Bornmeer). Bruinja stelt bloemlezingen samen, recenseert, presenteert, interviewt en treedt op in binnen en buitenland, vaak met muzikant Jaap van Keulen en soms ook met flamencodanseres Tanja van Susteren. In augustus 2015 zag Bruinja's vijfde Nederlandstalige bundel Binnenwereld buitenwijk natuurlijke omstandigheden het licht bij uitgeverij Cossee.

Tsead Bruinja - Nederlaag
Luidspreker Luidspreker
23:13   De Torenkamer - Ilona Verhoeven - Dag 1

DAG 1

Het was iets over twaalven vanmiddag toen ik haar zag. Ik zeg haar, want een spin is wat mij betreft altijd vrouwelijk. Nu is ze weg. De draden, het is géén web, zie ik schitteren als ik mijn hoofd heen en weer beweeg en door het boogvormige raampje hoog voor me kijk. Erachter is het donker. Avond. Van buiten schijnteen fel licht. Het gebouw mag gezien worden, vandaar een spot. Het donker doet er hier niet toe.


De weken gingen snel. Ik leefde toe naar de dag, nu anderhalve week geleden bijna, dat mijn boek ‘Fiets onder de waterspiegel’ gepresenteerd zou worden. Een feestelijke presentatie in Paradiso, het was geweldig, en nu is er bij Boekwinkel Douwes in Den Haag een hele etalage waarin het boek wordt aangeprijsd, is er nog een bijzondere bijeenkomst in het verschiet in Nijmegen, en nog eentje op het Spui in Amsterdam. O, wat zie ik er naar uit – echt.


En ondertussen, nu: doorschrijven, aan het werk! Samen met de spin die nu ergens achter die blinkende draad zit. Ik heb een deel van mijn verzameling oude foto’s meegenomen naar deze kamer. Bij een aantal foto’s ga ik korte verhalen schrijven. Nieuwe levens voor wat er ooit was.


Net zat ik ingespannen te tikken en toen stond Annemieke ineens hier. De regisseur. Een vrouw met stralende ogen en een lachende mond. Ze had daar al een halfuur kunnen staan. Ik had haar niet gezien. Ik zat in het wit tussen de regels.


TL-verlichting is niks voor mij. Ik broed graag op woorden, op zinnen, op verhalen, maar zo niet.


Ik heb een schemerlamp gekregen.


Als ik alleen ben en de tijd heb, schrijf ik. Het is heerlijk hier te zijn. In mijn eentje in een kamer.


Om me heen allemaal mensen bezig met uitzendingen. Dingen die de lucht in gaan.

Druppels op het raam blinken in mijn oog terwijl ik typ, sterren bij een nachtzon.

Buiten, de blaadjes. De wind.


Gisteren zat ik nog in de trein. In plaats van de wereld aan me voorbij te zien trekken zoals hier vandaag in het Vondelpark – mensen op fietsen, mensen met honden, mensen die selfies maken – ging ik zelf voorbij aan alles. Met grote vaart. Van Berlijn naar Amsterdam. Als zo vaak. Ik kijk graag naar buiten. Het landschap verplaatst zich in snelheid. En dan ineens iets bijzonders. Een paar zilverreigers, op gepaste afstand van elkaar in een weiland, eentje hier, en nog eentje verderop. Later weer een. Een paar herten. Even lezen. Ogen dicht.Even maar. Volgende stop. Osnabrück. Al op de helft.


Ik maakte vanmiddag een foto voor op Instagram: mijn tafel met erachter het raam dat uitzicht biedt op het park. Twee mensen namen er een foto van zichzelf. Samen in Amsterdam.


Nog uren voordat Jan komt. Jan. De man die op de deur zal kloppen. En zal vragen hoe het gaat.


Wat ik hier aan het doen ben.


Ik heb een foto gevonden, nu de woorden nog. Die zijn ook ergens. In de verhalen, van de mensen in beeld.


Ja, daar komt al iemand.

schitteringen.jpg

De Torenkamer - Ilona Verhoeven - Dag 1
Opium op 4

Vrijdag 18 november 2016, 22:30 - 00:00

Opium op 4 AVROTROS

Presentatie: Hans Smit

In deze uitzending

Opium op 4 is een dagelijks radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. Dagelijks ontvangt de presentator een gast en is er live muziek! Iedere vrijdag live vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam.

Te gast - Anne-Marie Jung

Anne-Marie Jung komt vertellen over haar eerste onewomenshow. Jung probeert zich nu af te scheiden van het samenwerken met andere artiesten en gaat er zelf voor. Haar avond vult zij met liedjes, sketches en een heleboel humor. Voor haar eerste soloprogramma werkt ze samen met een team van getalenteerde en bekende comedy- en cabaretschrijvers, onder wie Alex Klaasen. Het team neemt u mee in de fantasiewereld van een exoot uit Schiedam.

Te gast - Anne-Marie Jung
Live muziek - TIHMS: Eszter Karasszon & Noriko Yabe

In samenwerking met The International Holland Music Sessions:

De jeugdige Hongaarse celliste Eszter Karasszon won eind 2015 de prestigieuze 'Internationale David Popper Cello Competitie' in Hongarije. Karasszon weet hoe ze haar publiek mee moet nemen in het muzikale verhaal. 

Noriko Yabe is een uit Japan afkomstige klassiek pianiste (1975). Zij kreeg op zesjarige leeftijd haar eerste pianolessen. Haar talent werd snel ontdekt en al spoedig gaf ze haar eerste concerten met als gevolg dat ze als 12-jarige haar debuut maakte als soliste met Madison Symphony Orchestra in de VS. Na de afsluiting van haar studie in haar geboorteland zette ze het voort bij Willem Brons aan het Conservatorium van Amsterdam, waar ze in 2003 afstudeerde.. Pianiste Noriko is verbonden als docent corepetitie aan het Conservatorium van Amsterdam. Ook is ze vaste begeleidster bij de zomeracademie van The International Holland Music Sessions in Bergen NH.

Live muziek - TIHMS: Eszter Karasszon & Noriko Yabe
De Torenkamer - Basje Boer - Dag 5

Laatste dag in De Torenkamer. Als er een ideaal moment is om terug te kijken op de afgelopen week, dan is dit het. Maar het lukt niet. Inmijn geheugen kleven de dagen aan elkaar en verworden tot een brei van gele bladeren en herfstbuien, het scrollen door een tekst die almaar langer wordt. Liever klamp ik me vast aan harde feiten, onverbiddelijke cijfers.

 

Mijn tekstbestand telt momenteel 9.425 woorden. Ik ben halverwege hoofdstuk negen. Ik heb mijn doel (het afronden van het eerste deel)niet gehaald; ik had het ook niet echt verwacht. Toch ben ik verder gekomen dan ik bij aanvang dacht: ruim over de helft. Mijn personages zijn gesetteld. Hebben hun koffers uitgepakt. Ik pak mijn koffers juist weer in. Mijn boeken, die grotendeels ongelezen bleven, gebruik ik om het boomblad dat ik uit het park meenam, heel te houden. Het is inmiddels gedroogd, en gedeeltelijk verbrokkeld.

 

Vandaag was ik in de hotelkamer van mijn hoofdpersoon, ik liep er samen met haar rond. Ze vond een brief zonder afzender: een gedicht dat ik had geschreven. Ik vraag me af hoe het zal zijn om hier, over een maand misschien, wanneer het nog kouder en donkerder is, langs te fietsen. Waar is mijn hoofdpersoon dan? Herinner ik me, wanneer ik de toren zie, de hotelkamer waar mijn hoofdpersoon verbleef? Herinner ik me een verbrokkeld boomblad? Ook dan maakt mijn geheugen een brei van deze vijf dagen. Kent geen onderscheid tussen dat wat ik beleefde, en dat wat ik schreef.

De Torenkamer - Basje Boer - Dag 5
Luidspreker Luidspreker
23:54   Slaapservice: Roos Vlogman - Aantrekkingskracht

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Roos Vlogman - Aantrekkingskracht


Roos Vlogman (1992) schrijft proza en poëzie. Ze is winnaar Write Now! 2016 met het verhaal ‘Sessie 51’ en droeg onder meer voor op Het Gedichtenbal, Dichters in de Prinsentuin en festival de Zwarte Cross. Het afgelopen jaar heeft ze deelgenomen aan het Slow Writing Lab, een talentontwikkelingstraject van het Nederlands Letterenfonds, hiervoor gaat ze in november een maand naar Zuid-Afrika om aan haar poëziedebuut te werken.
Foto: Vera Cornel

Roos Vlogman - Aantrekkingskracht
Opium op 4

Donderdag 17 november 2016, 22:30 - 00:00

Opium op 4 AVROTROS

Presentatie: Andrea van Pol

In deze uitzending

Opium op 4 is een dagelijks radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. Iedere werkdag ontvangt de presentator een gast en is er live muziek!
Te gast - Karin Amatmoekrim

Schrijfster Karin Amatmoekrim is geboren in Paramaribo in 1976. Ze studeerde letterkunde aan de UvA. In 2004 debuteerde ze met het boek Het Knipperleven dat lovend werd ontvangen door pers en publiek. Momenteel werkt zij aan verschillende projecten waaronder artikelen voor VPRO Radio, een speciale editie van Suske en Wiske en een kort verhaal voor Museum of The Image. Karin komt praten over haar nieuwe boek Tenzij de Vader. Een boek over een meisje haar leven wat drastisch verandert wanneer zij hoort dat haar vader ineens niet haar vader blijkt te zijn.

Te gast - Karin Amatmoekrim
Live muziek - Cugnon Consort

Het Cugnon Consort is een nieuw ensemble, dat is ontstaan uit het Cugnon Project. Het ensemble bestaat uit enthousiaste en bekwame musici, die vaak ook eerder hebben deelgenomen aan het Cugnon Project. Het heeft zijn basis in Utrecht, speelt met een wisselende bezetting van ongeveer zeven tot twintig spelers en speelt barok tot en met modern repertoire.

In het voorjaar van 2012, via via bij elkaar gekomen in een mooi kasteel in België, in het dorpje Cugnon, ontmoetten conservatoriumstudenten en professionele musici, vaak met hun gezin, elkaar om muziek te maken. Een week lang eindeloos musiceren in de verschillende kamers van het kasteel, en in de dorpjes eromheen. Zelf eten koken, en de keuken opruimen. Er groeit een gemeenschappelijk gevoel, waarbij een ding centraal staat: de liefde voor de muziek.

De studenten trekken zich aan de professionals op, die zich op hun beurt door de jeugd laat inspireren. Een unieke situatie die fantastische concerten oplevert. Dit zijn we in Utrecht, de thuisbasis van de meeste deelnemers, en tijdens ons jaarlijkse festival in de Heische Hoeve te Heeswijk Dinther gaan voortzetten. Cugnon Project is inmiddels een stichting met als doel jong muzikaal talent een podium te geven temidden van professionele musici. Tegelijkertijd willen we onze liefde voor muziek delen met ons publiek door concerten en projecten te presenteren van hoog niveau.

Live muziek - Cugnon Consort
De Torenkamer - Basje Boer - Dag 4

Vandaag kwam ik druipend van de regen De Torenkamer binnen. Ik keek naar buiten: inmiddels was het droog. Ik zat precies in de bui, zal je altijd zien. Nu, aan het einde van de dag, is het al te verleidelijk om de regen de schuld te geven. Ik ben vandaag, schat ik, zo’n 500 woorden verder gekomen. Weinig, vind ik. Veel, vindt Zadie Smith. In een gesprek tussen haaren collega-schrijver Jeffrey Eugenides, waarvan een filmpje circuleert op het internet, vertelt ze dat als ze 800 woorden schrijft, ze felicitaties verwacht. 500 is voor haar de standaard.

 

Ik denk veel aan andere schrijvers wanneer ik zelf aan het schrijven ben. De een vertelt dat hij op de bank schrijft. De ander zit meteen laptop in bed. Iemand heeft de televisie op de achtergrond aanstaan. Ik probeer het vak niet te romantiseren, maar ontkom er bijna niet aan. Ik lééf zo ongeveer op mijn bank, maar hij is te min om een boek op te schrijven. Ik ben groot fan van achtergrondtelevisie (StudioSport is favoriet), maar die staat uit wanneer ik schrijf. Hier in De Torenkamer zijn de omstandigheden ideaal, want zonder opsmuk: een tafel, eenstoel, een kachel (goddank!), het uitzicht natuurlijk. Dat is zelfs nu mooi, in het donker, wanneer ik niet meer zie dan de lichten die worden weerspiegeld in de druppels op het raam.

 

In mijn reguliere werkbestaan, waarin ik schrijfklussen en opdrachten met mijn eigen werk combineer, komt het aan op uren sprokkelen: vroegin de ochtend, laat op de avond, soms de luxe van een hele dag. Hier in De Torenkamer strekken de schijnbaar eindeloze dagen zich voor me uit. Soms weet ik de uren makkelijk om te zetten in een snel oplopend woordenaantal. Op andere momenten laat ik me al te makkelijk afleiden. Door de regen op het raam. Door het drogen van mijn voeten bij de kleine elektrische kachel. Door een filmpje van Zadie Smith.

IMG_0247.JPG

De Torenkamer - Basje Boer - Dag 4
Luidspreker Luidspreker
23:53   Slaapservice: Lidewijde Paris leest Agaat van Marlene van Niekerk

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Lidewijde Paris leest Agaat van Marlene van Niekerk

Lidewijde Paris werkte 25 jaar in het boekenvak als redacteur en uitgever. Ze was copywriter, boekverkoper, etaleur, interviewer, gastprofessor in Hamburg, journalist en docent schrijven en lezen. April 2016 startte ze met De Lees!ambassade die het literaire lezen op een toegankelijke en sprankelende manier wil bevorderen. In september 2016 verscheen haar boek Hoe lees ik? dat dit initiatief kracht bij zet. Ze reist door het land met lezingen, workshops, interactieve lessen en werkt aan een vervolg op Hoe lees ik?.

Lidewijde Paris leest Agaat van Marlene van Niekerk
Opium op 4

Woensdag 16 november 2016, 22:30 - 00:00

Opium op 4 AVROTROS

Presentatie: Mieke van der Weij

In deze uitzending

Opium op 4 is een radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. De presentator ontvangt een hoofdgast en er is live muziek! Iedere werkdag live vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam. .

Hoofdgast - Andreas Blühm en Natasja Bennink

Vanavond twee gasten, Andreas Blühm en Natasja Bennink. Adreas Blühm is directeur van het Groninger museum. Blühm is geboren in Berlijn en was sinds 2005 directuer bij Wallraf-Richartz-Museum & foundation Corboud in Keulen. Natasja Bennink is een Nederlandse beeldhouwer. Haar doel is om beelden neet te zetten die communiceren, met een universeel/maatschappelijke geëngageerde inhoud. Zij zullen samen praten over de Rodin tentoonstelling die vanaf 19 november te zien is in het Groninger museum.
Foto: Erik Vos

Hoofdgast - Andreas Blühm en Natasja Bennink
Live muziek - Coco Collectief

Het Coco Collectief brengt maatwerk: lied in een nieuw jasje. Avondvullend of korter, de kerstcollectie of de nieuwste selectie, Coco komt met het hele Collectief. Vijf sopranen en een pianist brengen een frisse kijk op liedrepertoire van klassiek tot morgen. Maatwerk slaat dan zowel op de eigen passende arrangementen als op de flexibiliteit wat betreft repertoire en lengte van het concert...

Het Coco Collectief bestaat uit de sopranen Wendeline van Houten, Nikki Treurniet, Jannelieke Schmidt, Merlijn Runia en Ellen Valkenburg en pianist Maurice Lammerts van Bueren. Het ensemble geeft regelmatig recitals en was diverse malen te horen op Radio 4, waaronder in Spiegelzaal en Opium op 4. Ook waren de Coco's verschillende keren te zien op Brava TV. Het Coco Collectief zingt voornamelijk eigen arrangementen, die gemaakt worden door Jannelieke Schmidt en Maurice Lammerts van Bueren.

Live muziek - Coco Collectief
Luidspreker Luidspreker
23:54   Slaapservice: Jante Wortel uit Duinwandelaars

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Jante Wortel uit Duinwandelaars

Jante Wortel (1996) schrijft proza en poëzie. Ze is vierdejaarsstudent Creative Writing, en won in 2016 de voorronde van Write Now! Groningen. Ze droeg voor bij o.a. het Wintertuinfestival, Dichters in de Prinsentuin en Literaire Hemel. Als je haar zou vragen waar ze het meest over schrijft, luidt het antwoord: ‘ongemak, al komen er ook vaak baby’s of beesten in voor.’ Op dit moment is haar favoriete plek om te schrijven aan een houten tafel, met uitzicht op de slaapkamer van de overburen.

Jante Wortel uit Duinwandelaars
Luidspreker Luidspreker
23:15   Torenkamer - Basje Boer - Dag 3

In mijn notitieboekje zitten al mijn personages aan tafel. Het is zomer en ze zitten in de tuin. Tenminste, op de tekening is dat niet te zien, maar het is de situatie die ik in hoofdstuk 6 en 7 van mijn nog te voltooien roman beschrijf. Tijdens het tikken kijk ik zo nu en dan in mijn notitieboekje, om te zien wie waar zit. O ja, Rens zit schuin tegenover Johanna. Bibi zit naast hem. Ik heb ontdekt dat zij graag haar schoenen uittrekten haar benen optrekt. Zo leer je al schrijvende je personages kennen.

 

Ik fiets Amsterdam door, nat en herfstig Amsterdam, om buitende deur te eten. Het helpt; de wind, en het rumoer om me heen. De personages lijken nog te veel op elkaar, peins ik tijdens het fietsen. Hoe maak ik ze specifieker, hoe maak ik het onderscheid scherper? Of, een radicale gedachte, zal ik er een of twee schrappen? Heb ik zoveel personages wel nodig? Maar ik wil niet schrappen. Ik ben gesteld op ze geraakt, nu al.

 

Tijdens de lunch lees ik. De poëtische taal van Eimear McBride werkt soms geweldig, dan weer helemaal niet. Maar nu, in deze specifieke scène, trekt ze me volledig in het verhaal. Op de momenten dat ik me uit het boek weet los te maken, kijk ik op, en denk aan mijn eigen verhaal. Een man loopt langs, hij heeft brede heupen. Ik denk aan een van mijn personages: kan hij niet ook brede heupen hebben? Ik maakte er een notitie van in mijn telefoon.

 

Op de terugweg vind ik een boomblad, groter dan mijn hoofd en aan de onderkant zo zacht als wol. Ik neem de herfst mee De Torenkamer in.

IMG_0243.JPG

De Torenkamer - Basje Boer - Dag 3