Uitzending gemist

Opium

Dinsdag 29 augustus 2017, 22:30 - 00:00

Opium AVROTROS

Presentatie: Jan Mom

In deze uitzending

Opium is een radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. De presentator ontvangt een gast en er is live muziek! Iedere werkdag live vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam.

Live muziek: Hesu Lee

De Zuid-Koreaanse pianiste Hesu Lee (1991) begon op 10-jarige leeftijd met pianospelen. Ze studeerde eerst in Korea. Vervolgens behaalde ze in 2015 aan de Hochschule für Musik Carl Maria von Weber Dresden haar Bachelor of Music Diploma. Momenteel werkt ze in de klas van Jacques Rouvier aan het Mozarteum in Salzburg aan haar Master Solist Degree.

Live muziek: Hesu Lee
Te gast: Doede Hardeman

Conservator Doede Hardeman vertelt over de totstandkoming van de tentoonstelling over het leven en werk van Anton Heyboer (1924 – 2005). Ten onrechte is deze Nederlandse levenskunstenaar bij het grote publiek bekender geraakt om zijn vijf vrouwen dan om zijn veelvuldige oeuvre. Het Gemeentemuseum zet zijn werk in de schijnwerpers.


Wat men doorgaans niet weet is dat Heyboer in de jaren 60 en 70 een gevierd kunstenaar was wiens werk werd aangekocht door het MoMA in New York, getoond op de Documenta in Kassel, en met grote tentoonstellingen werd geëerd in het Gemeentemuseum Den Haag en het Stedelijk Museum Amsterdam. In 1975 werd hij zelfs samen met David Hockney en Lucian Freud in LACMA in Los Angeles gepresenteerd als een van de belangrijkste Europese schilders van dat moment. Veertig jaar na zijn laatste grote museale tentoonstelling wil het Gemeentemuseum de internationale kwaliteit van zijn oeuvre opnieuw voor het voetlicht brengen. De tentoonstelling toont de ontwikkeling van zijn oeuvre met de nadruk op de periode 1956-1977, maar belicht ook het ‘systeem’ waarmee de kunstenaar een manier vond om het leven voor zichzelf dragelijk te maken. Zo wordt duidelijk hoe het leven en werk van Heyboer onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Te gast: Doede Hardeman
Luidspreker Luidspreker
23:51   Slaapservice: Lidewijde Paris leest Een man alleen van Christopher Isherwood

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen. Vanavond hoort u:

Lidewijde Paris leest Een man alleen van Christopher Isherwood


Lidewijde Paris werkte 25 jaar in het boekenvak als redacteur en uitgever. Ze was copywriter, boekverkoper, etaleur, interviewer, gastprofessor in Hamburg, journalist en docent schrijven en lezen. April 2016 startte ze met De Lees!ambassade die het literaire lezen op een toegankelijke en sprankelende manier wil bevorderen. In september 2016 verscheen haar boek Hoe lees ik? dat dit initiatief kracht bij zet. Ze reist door het land met lezingen, workshops, interactieve lessen en werkt aan een vervolg op Hoe lees ik?.

Lidewijde Paris leest Een man alleen van Christopher Isherwood
De Torenkamer: PERFORATOR - Dag 2

De dag verliep stroef.

De koffie op de foto had Akim ontegenzeggelijk nodig. We hadden vandaag misschien wel te veel ideeën.

We wilden alles wat we bedachten uitproberen maar verloren onszelf (en elkaar) op stroperige zijweggetjes. Echt niets werkte.

Zucht!

Gelukkig heeft Marlies in de pauze wel een toerist in het Vondelpark de weg gewezen.Morgen gaat het allemaal goed komen.

Perforator 2.jpg

De Torenkamer: PERFORATOR - Dag 2
Opium

Maandag 28 augustus 2017, 22:30 - 00:00

Opium AVROTROS

Presentatie: Jan Mom

In deze uitzending

Vandaag presenteert: Jan Mom.
/>span>Opium is een radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. De presentator ontvangt een gast en er is live muziek! Iedere werkdag live vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam.

Te gast - Sanneke van Hassel

Tien jaar lang werkte Sanneke van Hassel (1971) bij toneelgezelschap 't Barre Land voordat ze in 2005 debuteerde met IJsregen. Sanneke van Hassel studeerde Theaterwetenschap en Cultuurgeschiedenis in Utrecht.Deze maand verscheen haar nieuwe roman Stille grond, een actuele roman over de wil goed te doen en de angst voor het onbekende.

Stille grond
Op een veldje midden in de stad ligt daklozen- en verslaafdenopvang Smallenburg. Hier werkt Johannes met de meest schrijnende gevallen. Toch verlangt hij steeds vaker naar de weilanden en stilte van zijn jeugd. Vanuit haar flat aan de overkant kijkt Landa met haar baby op de arm naar het rommelige complex. Ze droomt van een parkje met rozenstruiken en schommels, en wil dat de opvang verdwijnt. Als haar plannen op niets uitdraaien, zoekt ze contact met leden van de Volkspartij en smeedt een gewaagd plan.In Stille grond tekent Sanneke van Hassel met scherp observatievermogen personages uit verschillende sociale groepen in de stad. Op lichte en heldere toon onderzoekt ze de drijfveren en angsten van Johannes en Landa, die in het gevecht met hun omgeving uiteindelijk bij zichzelf uitkomen. Een roman over verdraagzaamheid en het verlangen iets te betekenen voor de mensen om je heen.

Te gast - Sanneke van Hassel
Live muziek - De Bladblazers

Bij het noemen van de naam Ruud Bos gaat bij een aantal mensen een belletje rinkelen, maar bij een heleboel mensen ook niet – geheel ten onrechte, vinden De Bladblazers. Daarom vonden De Bladblazers het ook zo’n goed idee om een elpee met muziek van Ruud Bos op te nemen. Gelukkig gaat er al direct bij het beluisteren van het eerste stuk op het album bij héél veel mensen een belletje rinkelen. De tunes van onder meer Zeg ’ns Aaa, De Fabriek en De Fabeltjeskrant staan, zoals dat heet, in het collectieve geheugen gegrift. Maar zo bekend als die deuntjes je misschien voorkomen, zo verrassend fris klinken ze in deze nieuwe arrangementen van Ruud Bos en in de uitvoering van De Bladblazers (Jean-Pierre Grannetia, trompet; Allard Robert, hoorn; Christof May, klarinet en saxofoon; Michel Lamers, saxofoon).

Live muziek - De Bladblazers
Luidspreker Luidspreker
23:47   Slaapservice: Marijke Schermer - Mensen in de zon

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Marijke Schermer - Mensen in de zon


Marijke Schermer (1975) is toneelschrijver. Haar werk werd door verschillende gezelschappen gespeeld en is in meerdere talen vertaald. In2009 ontving ze de Charlotte Köhlerprijs voor haar toneelwerk. 'Mensen inde zon' was haar lovend besproken romandebuut. Haar tweede roman'Noodweer' verscheen in het najaar van 2016. Ook dit boek werd zeer positief ontvangen in de media.
Foto: Tessa Posthuma de Boer

Marijke Schermer - Mensen in de zon
Luidspreker Luidspreker
22:54   De Torenkamer: PERFORATOR - Dag 1

Ja het is klein, maar wij en onze spullen passen erin! Beste Torenkamer, deze week zweet PERFORATOR met genoegen peentjes in jouw verblijfje.

Na aankomst compositieschetsen gemaakt. Akim tekent chaotische, grafische partituren, Marlies heeft er een klus aan om er invulling aan te geven.

Daarna een oud stuk uit de kast gepakt. Van dit stuk, vernoemt naar de voetballer Fred Friday, hadden we nog geen opname maar in de Torenkamer hebben we er vandaag verder aan gewerkt. Vanavond in de uitzending klinkt er een fragment. Dan legt Marlies ook uit wat die bewegingssensor aan haar arm doet.

Perforator 1.jpg

PERFORATOR Dag 1
Opium

Vrijdag 25 augustus 2017, 22:30 - 00:00

Opium AVROTROS

Presentatie: Andrea van Pol

In deze uitzending

Opium is een dagelijks radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. Dagelijks ontvangt de presentator een gast en is er live muziek vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam.

Torenkamer - Hugo Naber - Dag 5

Bekijk de video:

Torenkamer - Hugo Naber - Dag 5
Luidspreker Luidspreker
23:56   Slaapservice: Ties Teurlings - Port

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Ties Teurlings - Port


Ties Teurlings (1993) studeerde aan de kunstacademie in Breda. In zijn tweede jaar maakte hij voor zijn minor fotografie een fotoserie over zijn opa en zijn oma. In 2014 deed hij mee aan het Leids Cabaret Festival en in 2015 liep hij de pelgrimsroute van Saint-Jean-Pied-de-Port naar Santiago de Compostella. Hij groeide op in het Brabantse Oosterhout. Begin 2017 verscheen zijn bundel Krentenkoppen, humoristische en ontroerende verhalen over zijn bezoeken aan zijn opa en oma.
Foto: Lona Aalders

Ties Teurlings - Port
Live muziek: Boris Giltburg

In mei 2013 won Boris Giltburg zeer overtuigend de Koningin Elisabethwedstrijd voor piano in Brussel. Hij was al een grote belofte, zeer getalenteerd en een veelzijdig pianist, maar deze overwinning bevestigde zijn absolute meesterschap. Hij heeft een weergaloze techniek maar vooral een diepe expressiviteit.

Hij werd in 1984 geboren in Moskou maar verhuisde al snel naar Tel Aviv in Israël, waar hij opgroeide. Voor het cd-label Naxos heeft Boris Giltburg al diverse opnamen gemaakt die overal in de wereld werden geprezen wegens zijn sterke individuele pianospel.

Vanaf het komende seizoen is Boris Giltburg artist in residence van het Residentie Orkest. Het eerste concert met de Russische meesterpianist is zondag 27 augustus in het Amsterdamse Concertgebouw, waar Giltburg en het Residentie Orkest o.l.v. Nicholas Collon Humperdincks Vorspiel, Rachmaninovs Tweede pianoconcert en Tsjaikovski’s Vierde symfonie spelen.

Foto: Sasha Gusov

Live muziek: Boris Giltburg
Te gast: Monic Hendrickx

Het nieuwe én laatste seizoen van Penoza is in aantocht: op 27 augustus 2017 is de eerste aflevering van het vijfde seizoen te zien bij NPO 3. In het vijfde seizoen gaat het Carmen (Monic Hendrickx) voor de wind. Haar kinderen zijn gelukkig en de drugshandel loopt goed. Carmen denkt aan stoppen, maar wil eerst nog een laatste grote slag slaan voordat ze de drugswereld definitief vaarwel zegt. Maar gaat dat niet zo makkelijk als gedacht, aangezien de nieuwe lichting drugscriminelen harder en onvoorspelbaarder is dan ooit.
Beeld: Pief Weyman

Te gast: Monic Hendrickx
Opium

Donderdag 24 augustus 2017, 22:30 - 00:00

Opium AVROTROS

Presentatie: Mieke van der Weij

In deze uitzending

Opium is een dagelijks radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. Iedere werkdag ontvangt de presentator een gast en is er live muziek!
Te gast: Ton Hoenselaars

Als je googlet op Shakespeare, heb je in 0,42 seconden ongeveer 162.000.000 resultaten. Maar wat weten we nu echt van Shakespeare? In Shakespeare Forever! Leven en mythe, werk en erfenis schrijft Ton Hoenselaars op aanstekelijke wijze over een van de grootste auteurs ter wereld.

Ton Hoenselaars is hoogleraar Engelse taal- en letterkunde in Utrecht, en weet alles van en over William Shakespeare en zijn werk. Bovendien kan hij er ongelooflijk boeiend en vermakelijk over schrijven. Al die kennis heeft hij nu samengebracht in Shakespeare Forever!

Hij neemt ons mee naar het theater en de concertzaal, naar de bioscoop en het museum, naar de collegezaal en naar archieven overal ter wereld. Hij schetst een sprankelend beeld van een auteur van 37 beroemde toneelstukken die 400 jaar later nog altijd een bron zijn voor talloze schrijvers, dichters, vertalers, componisten, regisseurs, historici en politici. Hij verdiept zich in de vraag of Shakespeare in de wereld van de nieuwe media nog wel een toekomst heeft. Wankelt zijn reputatie? Of blijft Shakespeare forever?

Te gast: Ton Hoenselaars
Live muziek: Artem Belogurov en Octavie Dostaler-Lalonde

Pianist Artem Belogurov en celliste Octavie Dostaler-Lalonde spelen live in de uitzending.

Live muziek: Artem Belogurov en Octavie Dostaler-Lalonde
De Torenkamer: Hugo Naber - Dag 4

Donderdag: een dag in een drietrapsraket.

Vannacht na de leuke uitzending met Andrea van Pol, nog aan de keuken tafel met Acteur Martijn van der Veen gesproken over Camus en diens stuk De Bezetenen, een stuk dat de bewerking is van Dostojevski's roman Demonen. Aanslagen en de recente week aan terreur sijpelen de nacht binnen. Iets meer in de kreukels opgestaan, maar begin de dag die ik een drietrapsraket onderverdeel.

Trap 1. Richting bepaald.

Mijn onderzoek naar Utøya is vanochtend afgerond. De research van de vorige drie dagen, toegespitst op de manier waarop Frode Grytten zijn verhaal heeft geconstrueerd en de reden waarom Utøya verwerkt is, zijn me duidelijk geworden. Het personage van Forde heeft een vervreemd effect op de wereld, maar neemt nooit de extreme kanten aan in de groteske manier je zou kunnen schrijven over de Utøya tragedie.

Met het maken van de anagram Fast Felon John (anagram van de naam Fjotolf Hansen) verdwijnt dit personage definitief van het toneel. Een karakter moord en een geslaagde exercitie. Ik heb mijn hoofdpersoon gevonden door in het duister te treden en te kijken waar het zich schuil hield. Niet in de geschiedenis van Utøya. Niet te grote statements meer maken en rustig werken aan het verhaal. Ik droomde vannacht over het ontdekken van een nieuwe muur die we openmaakten achter in de schouwburg, er lagen ongebruikte rekwisieten, rollen stof en landkaarten een gigantische nieuwe ruimte.

Trap 2. Moreel kompas.

Een goed gesprek in de ochtend met psychiater Arjan Schröder over de effecten van “cinema” op de menselijke psyche. Het medium film als spiegel in een spiegel. Ik zoek het morele kompas om te kalibreren. Wat moet een filmmaker zichzelf realiseren over zijn acties, zijn drijfveren en zijn eigen driften. Niet iets wat je continue doet maar niet naar binnen kijken is onverstandig.

Ik kom instinctief op het kader dat een filmmaker zichzelf moet geven om te kunnen werken aan welke materie dan ook. De beslissingen die hij neemt over welk project, welke richting, welke manier, met wie, waarom en hoe? Het kijken van een goede thriller en blockbuster kan een vorm van Catharsis teweeg brengen, ontspanning brengen en gewoon lekker zijn om te doen. We spreken over de films van Gaspar Noé, Gus van Sant, Tony Kaye en Sam Mendes. Hoe fragmenten uit de film Mr. Jones (1993) met Richard Gere en The Hours (2003) met Nicole Kidman exemplarisch zijn in hoe je psychologisch problematiek kan verbeelden.

Trap 3. Aan de slag.

Op aanraden van Paul Haggis ( Canadees filmregisseur, scenarioschrijver van o.a. Million Dollar Baby (2004), en Crash (2005)) die mij op Instagram een aantal keer kudos heeft gegeven op een post over mijn projecten, gebruik ik het programma Screenwriter om de eerste ruwe versie van het script te schrijven. Gister de eerste drie pagina's en vandaag moet ik er meer schrijven. Darren Aronofsky heeft als regel 10 pagina's per dag, minimum. Ik ga kijken of me dit lukt.

No Presure...

De Torenkamer: Hugo Naber - Dag 4
Luidspreker Luidspreker
23:50   Slaapservice: Marjolein Visser - Klussen

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Marjolein Visser - Klussen


Marjolein Visser (1989) studeerde af als antropoloog, ontwikkelingssocioloog en klinisch psycholoog. Ze won verschillende schrijfwedstrijden waaronder Writing for Success en de VPRO Bagagedrager 2015. Ook deed ze wetenschappelijk onderzoek voor en over ontwikkelingsorganisaties. In 2014 verscheen haar chapbook De Kleine Hol Club bij Literair Productiehuis Wintertuin. Dit jaar neemt Marjolein deel aan het Slow Writing Lab, het ontwikkeltraject van het Nederlands Letterenfonds.
Foto: Schulte Schultz Fotografie

Marjolein Visser - Klussen
Opium

Woensdag 23 augustus 2017, 22:30 - 00:00

Opium AVROTROS

Presentatie: Andrea van Pol

In deze uitzending

Opium is een radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. De presentator ontvangt een hoofdgast en er is live muziek! Iedere werkdag live vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam. .

Te gast: Maarten van der Graaff

Wormen en engelen is een eigentijdse zoektocht naar de betekenis van geloof, geschreven in het kraakheldere proza van Maarten van der Graaff, een van de meest getalenteerde auteurs van nu.

Wormen en engelen
Bram Korteweg is van het Zuid-Hollandse eiland Goeree-Overflakkee naar Utrecht verhuisd, waar hij bevriend raakt met Lena en Felix. Ze nemen hem mee naar clubs en praten vurig over kunst, seksualiteit en gender. Zijn gereformeerde jeugd op Flakkee lijkt ver weg, maar dan laat zijn vader zich dopen in het Haringvliet en wordt zijn studievriend Paul dominee op het eiland. Wat vinden zij in het geloof? En waarom houdt Wilfried hem zo bezig, een oudere man die in een katholieke woongemeenschap leeft? Bram besluit op onderzoek uit te gaan. Niet om af te rekenen met het geloof, maar juist om er dichterbij te komen.

Te gast: Maarten van der Graaff
Live muziek: Scroll Ensemble

Het Scroll Ensemble bestaat uit James Hewitt (viool), Robert de Bree (blokfluiten en hobo’s) en Iason Marmaras (toetsinstrumenten en zang).

In het verleden was ensemble improvisatie in klassieke muziek net zo belangrijk als dat nu in de Jazz en Popmuziek is. Bach en Mozart waren bijvoorbeeld beroemde improvisatoren. Het Scroll Ensemble zet die nu verloren gegane kunst weer op het podium. Waarom? Omdat bij het improviseren een directe, levendige communicatie ontstaat met het publiek. Iedereen zit op het puntje van zijn stoel.

Het Scroll Ensemble was finalist bij het York Early Music International Young Artists Competition (2015) en daarvoor verkozen tot veelbelovend jong ensemble door International Young Artist’s Presentation in Antwerpen (2014). Diverse malen waren ze te horen op radio 4, o.a. in een hoorspel met schrijver Guus Kuijer en te gast bij Opium op 4. Daarnaast hebben ze opgetreden voor koningin Beatrix, zijn zij te horen én te zien in de bioscoopfilm “Michiel de Ruyter” (2015) en zijn ze het vaste ensemble voor de danslessen van Rachel Farr tijdens het Festival Oude muziek Utrecht. Ook speelden ze samen met gevierde musici zoals Patrick Ayrton en Christina Pluhar (L’Arpeggiata) en stonden ze bij het Leipzig Improvisations Festival geprogrammeerd naast improvisatie grootheden als Paolo Pandolfo en William Dongois.

De leden van het ensemble geven workshops aan onder meer de Conservatoria van Den Haag, Mexico City, Katowice, Warszawa en Bydgoszcz. Maar iedereen kan meedoen met de openbare ‘jam sessies’ waar zij hun liefde voor improvisatie delen met iedereen die wil.

Live muziek: Scroll Ensemble
Luidspreker Luidspreker
23:54   Slaapservice: Jordi Lammers - Hoeveel wervels

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Jordi Lammers - Hoeveel wervels


Jordi Lammers (1996) begon aan het einde van zijn middelbareschooltijd met lezen en sindsdien is hij daar niet mee opgehouden. Op dat moment, die jaar geleden, leerde hij hoe mooi het is om schrijvers te bewonderen. De passie voor taal en verhalen bewoog hem om Nederlands aan de Radboud Universiteit Nijmegen te studeren, waar hij in 2015 tot campusdichter werd verkozen. Jordi won met zijn verhaal ‘Meisjes die terug kunnen praten’ de voorronde van Write Now! Venlo. Lees hier de tekst die Jordi voor de finale schreef.
Foto: Vera Cornel

Jordi Lammers - Hoeveel wervels
Luidspreker Luidspreker
23:15   De Torenkamer: Hugo Naber - Dag 3

Make Or Break Time Midweek.

Op de ochtend van een de heetste augustus dagen van het jaar heb ik een gesprek met journalist Luuk Mulder. Ik vertel over mijn motivatie en de zoektocht naar de achtergrond thematiek, het kwaad, de personificatie van het kwaad in de vorm van de persoon Anders Breivik. Luuk weet mij ook snel te vertellen dat de naamswijziging naar Fjotolf Hansen een stap naar een nieuw identiteit is voor Anders die zijn geschiedenis weer als een oude slangen huid van zich af wil werpen.

In het gesprek kom ik steeds dichter bij mijn persoonlijke beweegreden om dit onderwerp op te zoeken. Luuk verteld innemend en doortastend over zijn ervaring gedurende de rechtszaak tegen Anders Breivik. Het feit dat Luuk en Breivik oogcontact hebben gehad gedurende een zitting maakt de afstand tussen mijn onderwerp van de film en de realiteit iets kleiner. Het gesprek ontspint zicht in een sneltrein waarin vele kanten van de Noorse samenleving, de geschiedenis en de persoon Breivik worden belicht.

Luuk heeft terecht zijn gezonde twijfels bij adaptatie van een verhaal over Breivik. Maar dat de persoon blijft intrigeren is duidelijk en ook begrijpelijk. Experts hebben geen eenduidige mening kunnen vormen over de psychologische staat van de persoon Breivik. Is het waanzin of diep gewortelde geloofsovertuiging geweest? De crux legt Luuk in die tegenstrijdigheid, die ouroboros waarin de Noorse samenleving zich heeft vastgezet. Er heerst een gevoel van trots dat de rechtstaat ervoor zorgt dat zij Breivik aan kunnen en kunnen handhaven binnen het strakke Noorse juridisch spectrum. Duidelijk is wel dat Breivik zo slim is dat hij dit naar zijn hand weet te zetten.

Breiviks naamsverandering is een nieuwe stap in zijn transformatie naar het volgende persmoment, wellicht bij Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in Strasbourg waar hij zijn huidige omstandigheden wil aanvechten. Hoewel Breivik een ruwe leest is waarop Frode Grytten het personage in Finnmark heeft geschoold, is het niet een “full-on 1 op 1” vertaling van zijn leven. Het personage zoals Frode hem heeft beschreven bewandelt een andere weg. En de tragedie die hij aanricht in het verhaal is van een andere aard. Het uiteindelijke gevolg van de acties en de wens om in de media een rol te blijven spelen met een identiteit is wel dichter bij de werkelijkheid. In die zin heb ik die overlappen tussen feit en fictie nu scherper in beeld.

Filmmaken is het meest logische maakproces wat je maar kan bedenken. Het heeft in elk stadium een automatische fail-safe waarna je wel of niet door kan naar de volgende ronde. Natuurlijke overzichtelijke controlerende functies. Voor mij persoonlijk zijn het heerlijke momenten, een verhaal ontdekken er mee in je hoofd rondlopen en dagen dromen waar het naar toe kan. Steeds die cirkelredenering groter trekken en doorbereken. Het sluit aan bij mijn nieuwsgierige karakter; lezen kijken, luisteren, onderzoeken, dagdromen.

Films kijken zelf is een persoonlijke intieme concentratie. De confrontatie met deze kunstvorm aan gaan is een zoektocht naar mijn eigen morele thematiek. De interne dialoog met jezelf aangaan, tegenspreken stoppen om te filteren, noteren parkeren om er over na te denken en snel handelen bij een inval. Het creatieve bioritme afstemmen om in “the flow” te komen. In die flow de tegenwoordigheid van geest hebben om geen steken te laten vallen en je niet af te laten leiden door de beren op de weg die er wellicht niet zijn.

Mijn modus vandaag; Make and break time. Hier ligt de basis voor de rest van de week. Oogsten i.r.t. de afgelopen dagen, concretiseren, en doorpakken.

Vragen waarmee ik aan de slag ga:
Wat is het doel van de film? Hoe ver kan je een publiek laten meegaan in een film, totdat de morele grens duidelijk is overschreden en men echt uit het theater loopt. Heb je dan wel echt de grens overschreden? Hoe kan ik met cinematografische elementen een verhaal vertellen dat je aan het denken zet over de huidige tijd? Mijn beeld over samenleving en de gevaren die om de hoek liggen, kloppen die wel? De onzekerheid slaat toe, het moment waarop je voorzichtig moet zijn en niet al je werk in de fik moet steken omdat het je nog niet goed ligt.

Oh ja in Finnmark zit een ontluikende love-story. Luuk vertelde me dat bij Breivik geen liefdesverhalen bekend zijn, los van alle amoureuze post die hij krijgt.

foto 3.jpg

Hugo Naber