Uitzending gemist

Opium

Donderdag 1 maart 2018, 22:30 - 00:00

Opium AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Opium is een dagelijks radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. Iedere werkdag ontvangt de presentator een gast en is er live muziek!
Te gast: Casper Vandeputte en Jennifer Muntslag

In een probleemklas heeft een lerares haar leerlingen totaal niet in de hand. Als ze een pistool in één van de schooltassen vindt, ontstaat er een broeierige sfeer in de klas waarbij de leerlingen en lerares tegenover elkaar komen te staan. Heftige discussies worden gevoerd over afkomst en gedrag, over afwijzing en erkenning, over wat nou eigenlijk belangrijk is in je leven. De voorstelling Bloedlink is een samenwerking met DOX.

Casper Vandeputte regisseert de urbane en energieke spelers van dit dynamische Utrechtse gezelschap. Hij maakte eerder bij NTjong lovend ontvangen voorstellingen voor jongeren, waaronder Titus & The summer of ’96. Casper komt samen met actrice Jennifer Muntslag vertellen over Bloedlink.

Te gast: Casper Vandeputte en Jennifer Muntslag
Live muziek: Marcel Worms

Pianist Marcel Worms (Amsterdam, 1951) is van origine bioloog. Nadat hij tien jaar had lesgegeven aan het Gymnasium Felisenum in Velzen besloot hij in 1985 alsnog naar het Conservatorium van Amsterdam te gaan, waar hij studeerde bij Hans Dercksen en Alexandre Hrisanide. Ook volgde hij nog privélessen bij Yuri Egorov en Alicia de Larrocha. Hij specialiseerde zich in het spelen van kamermuziek. In 1996 startte hij zijn project 'New Blues for Piano', waaraan inmiddels 225 componisten uit meer dan vijftig landen hebben meegewerkt. Eind vorig jaar heeft Worms de solo-cd ‘Inspired by Chopin’ opgenomen, waarmee hij nu door Nederland toert.

Live muziek: Marcel Worms
De Torenkamer: Elsemieke van der Heijden - Dag 4

Mijn ladder zat vastgeplakt aan de deksel van de kamer, ik klom boven op de kubus en trok eerst vrij zacht aan de ladder. Hij kwam niet los, die houtlijm was een stuk sterker dan ik dacht en dat was dan weer een fijne ontdekking . De tweede poging was een flinke ruk, ik stuiterde achteruit maar de ladder was losgekomen. Eigenlijk alles van de ladder  zat nu los..

 

Rond het middag uur had de kelder dan eindelijk een trap, ik was erg blij met de zee blauwe kleur en besloot dat ik subtiel verschillende scharkeringen van deze blauw zou gebruiken voor nog wat andere onderdelen. Het was fijn om te merken dat ik na drie dagen de controle had gevonden en dat het materiaal niet langer de leiding over mij nam. 
Overal door de torenkamer lag stof van hout, blauw gekleurde balkjes, gereedschap, materiaal dat het tot nu toe nog niet tot de kelder heeft gered en er staat een klein stoeltje dat ik zaagde en in elkaar lijmde. Het was een wankel gebeuren met dat stoeltje omdat er in verhouding grote dingen op stonden om ‘m extra goed te plakken. (Ik ben sowieso erg provisorisch en vernuftig omdat ik graag veel of grote dingen maak en meestal alleen kleine ruimtes tot mijn schikking heb. Het geeft mij plezier om dingen in te zetten die ogenschijnlijk niets te maken hebben met het ander, maar de twee samen toch het door mij beoogde eindresultaat behalen.) De torenkamer zag er sowieso wat chaotisch uit, meestal betekend dit dat er veel dingen tegelijkertijd aan de gang zijn en dat het kunstwerk af aan het raken is.

 

Gelukkig is het op dag 4 een chaos..

2018-03-02 (3).png2018-03-02 (2).png2018-03-02 (1).pngIMG_6890.JPGIMG_6885.JPGIMG_6875.JPGIMG_0523.jpgIMG_0500.JPG

De Torenkamer: Elsemieke van der Heijden - Dag 4
Slaapservice: Els Quaegebeur uit Woodstock

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Els Quaegebeur uit Woodstock

Els Quaegebeur (1974) is journalist en columnist. Ze schrijft onder andere voor Het Parool, Vrij Nederland, Opzij en de VARA Gids. Ruim vijf jaar geleden vertrok ze naar New York City. Tijdens haar verblijf in New York beschreef ze haar dagelijks leven in haar column in Het Parool. In 2006 verscheen haar debuutroman Mijn geheim, het verleidelijke leven van een minnares. In 2013 volgde Bij Starbucks heet ik Amy. Leven in New York City, over haar belevenissen in New York. Momenteel werkt zij aan een drieluik van Amerikaanse romans waarvan dit jaar het eerste deel Woodstock verscheen.
Foto © Keke Keukelaar

Slaapservice: Els Quaegebeur uit Woodstock
Opium

Woensdag 28 februari 2018, 22:30 - 00:00

Opium AVROTROS

Presentatie: Jan Mom

In deze uitzending

Opium is een radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. De presentator ontvangt een hoofdgast en er is live muziek! Iedere werkdag live vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam. .

Te gast: Nouchka van Brakel

Nouchka van Brakel was de eerste vrouwelijke regisseur van Nederland die met haar films een groot publiek wist te bereiken. En het is niet toevallig dat vrouwen in vrijwel al haar films een centrale rol spelen: ze was vanaf de vroege jaren zeventig actief als Dolle Mina in de vrouwenbeweging en ze bleef het feminisme trouw, ook toen anderen dachten dat de emancipatie voltooid was.

Van Brakel besloot haar herinneringen op schrift te stellen voor haar kleinzoon, herinneringen aan de totstandkoming van haar films en aan de mensen, de reizen en de boeken die haar inspireerden. Scènes uit mijn eigen draaiboek is de neerslag van een creatief en geëngageerd bestaan, een boek dat laat zien hoeveel er nog is om voor op de barricades te klimmen.

Te gast: Nouchka van Brakel
Live muziek: Intercontinental Ensemble

Het Intercontinental Ensemble werd opgericht in Amsterdam in 2012, toen een groep jonge muzikanten uit verschillende delen van de wereld besloten om samen het kamermuziek-repertoire voor blazers en strijkers te verkennen. De groep wordt gekenmerkt door zijn rijkdom van verschillende timbres, bereikt door de unieke instrumentatie, gevormd uit alle bestaande strijkinstrumenten (viool, altviool, cello en contrabas) en een blaaskwintet (fluit, hobo, klarinet, fagot en hoorn). Dit genre kan “kamerorkest” genoemd worden, want het is een kleine versie van een symfonisch orkest.

Live muziek: Intercontinental Ensemble
De Torenkamer: Elsemieke van der Heijden - Dag 1

Dag 2:

De ochtend van sjouwen en rijden ontpopte zich ’s middags tot een dans in de toren. Zachtjes op de achtergrond draaide het stuk Canto Ostinato door Simeon ten Holt.

Tijdens het subtiele intro heb ik eerst gekeken naar mijn platen, ik vond het prachtig  hoe de zon een gouden gloed legde op het hout en hoe de schaduw de verschillende tonen grijs en bruin definieerde. De vuren balken schuurde ik op en plaatste ik midden tussen de ramen  waar ze precies pasten zij aan zij.

De houten balken in tegenstelling waren wat log voor deze ruimte. Hun formaat dwong mij om hen elke keer vast te grijpen en te verplaatsen. Ze neer te leggen en weer op te tillen terwijl er ook steeds meer platen aan elkaar vast kwamen te zitten. Ze bleven omdat ik om de tien centimeter schroeven in hen heb gedraaid. Ik gleed met mijn sokken over de vloer tussen de schotten door, hield balans op de balken en opgestapelde stukken en op sommige momenten omringde het hout mij.

Langzaam kwam de kubus die in mijn hoofd zat naar buiten en kreeg een weerbarstig karakter. Het vierkant liet zich nauwelijks meer door mij duwen en trekken was haast hopeloos. Ik hoef me geen zorgen te maken dat ze er morgen niet meer staat.

Screen Shot 2018-02-27 at 21.10.35.pngScreen Shot 2018-02-27 at 21.08.36.pngScreen Shot 2018-02-27 at 21.07.35.pngScreen Shot 2018-02-27 at 21.07.15.pngScreen Shot 2018-02-27 at 21.06.59.pngScreen Shot 2018-02-27 at 21.06.43.pngScreen Shot 2018-02-27 at 21.06.28.png

De Torenkamer: Elsemieke van der Heijden - Dag 1
Luidspreker Luidspreker
23:12   De Torenkamer: Elsemieke van der Heijden - Dag 3
Gister ging alles voor de wind en zelfs vanmorgen ging alles nog voor de wind. Ik was vol met enthousiasme hier heen komen fietsen en voor ik het wist stond ik in de toren boven op mijn kelder kamer. Helaas ging de dag vanaf toen steeds meer bergafwaarts, ook daar had ik vrede mee, omdat de dingen uiteindelijk nog steeds lukte linksom of rechtsom. Ik werd steeds behendiger met de boor en schroefmachine en ook de decoupeerzaag was steeds minder een vreemde. Op sommige momenten voelde ik me zelfs goed als ik een tegenslag overwon.  Toen stak er opeens een flinke tegenwind op, ik had het niet zien aankomen, het moment dat ik had onderschat. Ik wilde een ladder maken om vanuit het gat naar beneden te dalen, hij moest vijf sporten krijgen en dat op zich moest geen probleem vormen.. ik had immers alles vier keer nagemeten, juist omdat ik nou niet uitblink in cijfers. Poging na poging bleef mislukken en het bleek uiteindelijk dat ik achteloos er van uit was gegaan dat een houten balk recht zou zijn. Waarom zou het ’t niet zijn toch? De natuur  is immers altijd te voorspellen..

Ik werk hier alleen met de deuren dicht en wordt alleen vergezeld door de stemmen van zang en toen opeens hoorde ik ‘hallo, hoe gaat het daar?’.  
‘Het gaat niet goed’ zei ik. ‘De sportjes spelen pingpong met elkaar en ik kijk lijdend toe. Hij gaf me een blik opener op hoe ik het anders kon aanpakken, hij had gelijk en ik was niet meer boos.

IMG_6871.jpgIMG_6870.JPGIMG_6864.JPGIMG_6851.jpgIMG_6849.jpgIMG_6847.JPGIMG_6843.JPGIMG_6842.JPGIMG_6861.JPG

De Torenkamer: Elsemieke van der Heijden - Dag 3
Slaapservice: Liesbeth Lagemaat uit Lizzie

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Liesbeth Lagemaat uit Lizzie

Liesbeth Lagemaat is dichteres, actrice en schrijfster. In 2005 ontving ze de C. Buddingh’-prijs voor haar debuutbundel ‘Een grimwoud in mijn keel’. Daarna verschenen ‘Een koorts van glas’ (2007), ‘Handlanger – Het witte kind’ (2009), ‘Het uur van de pad’ (2012), en in 2015 het lange epische gedicht ‘Nachtopera’. Ook verscheen in 2015 Lizzie, een roman over liefde en kunst, geschreven in samenwerking met Martin Michael Driessen. Het Milanese uitgeefhuis Neri Pozza gaat de roman in het Italiaans uitbrengen. Op dit moment werkt Liesbeth Lagemaat aan een nieuwe (solo-)roman en aan een nieuwe dichtbundel. 

Slaapservice: Liesbeth Lagemaat uit Lizzie
Luidspreker Luidspreker
23:53   Slaapservice: Liesbeth Lagemaat uit Lizzie

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Liesbeth Lagemaat uit Lizzie

Liesbeth Lagemaat is dichteres, actrice en schrijfster. In 2005 ontving ze de C. Buddingh’-prijs voor haar debuutbundel ‘Een grimwoud in mijn keel’. Daarna verschenen ‘Een koorts van glas’ (2007), ‘Handlanger – Het witte kind’ (2009), ‘Het uur van de pad’ (2012), en in 2015 het lange epische gedicht ‘Nachtopera’. Ook verscheen in 2015 Lizzie, een roman over liefde en kunst, geschreven in samenwerking met Martin Michael Driessen. Het Milanese uitgeefhuis Neri Pozza gaat de roman in het Italiaans uitbrengen. Op dit moment werkt Liesbeth Lagemaat aan een nieuwe (solo-)roman en aan een nieuwe dichtbundel. 

Liesbeth Lagemaat uit Lizzie
Opium

Dinsdag 27 februari 2018, 22:30 - 00:00

Opium AVROTROS

Presentatie: Jan Mom

In deze uitzending

Opium is een radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. De presentator ontvangt een gast en er is live muziek! Iedere werkdag live vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam.

Te gast: Serge van Veggel

Serge van Veggel is oprichter en artistiek directeur van het Haagse opera- en muziektheatergezelschap OPERA2DAY. Op dit moment staat het stuk Hamlet op de planken, in samenwerking met het New European Ensemble. Hamlet is “‘een grand opéra’ van Ambroise Thomas en een psychologische thriller zonder weerga.”

Het hof van Claudius
Hamlet heeft alles wat je van een operaversie van Shakespeare’s toneelstuk mag verwachten. Het hof van koning Claudius verschijnt in al zijn decadentie op het toneel. We kunnen meeleven met de innerlijke strijd van de titelheld en huiveren bij de geestverschijning van zijn vermoorde vader. Bij de waanzinsscènes met Ophélie klinkt zeldzaam ontroerende muziek. Hamlet is voor zowel iedere opera- als Shakespeareliefhebber een ware ontdekking.

Te gast: Serge van Veggel
Live muziek: Nikola Meeuwsen

Nikola Meeuwsen is één van Nederlands opvallendste jonge pianotalenten. In 2012 won hij het Steinway Concours in Amsterdam, waar hij ook de publieksprijs in de wacht sleepte. In 2014 won hij de eerste prijs van het Koninklijk Concertgebouw Concours. Nikola studeert bij Marlies van Gent aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en aan de prestigieuze Accademia Pianistica di Imola waar hij sinds 2015 les krijgt van Enrico Pace.

Live muziek: Nikola Meeuwsen
Live muziek: Lucette van den Berg

Lucette van den Berg is één van de toonaangevende stemmen van de nieuwe generatie jiddische zangeressen. Ze heeft opgetreden in theaters, concertzalen en festivals in Europa en Noord-Amerika. Al op 18 jarige leeftijd startte zij met haar studie klassiek zang aan het conservatorium van Zwolle en later Amsterdam, won een tweede plaats bij het Euregio Vocalisten Concours en legde zich toe op liedrecitals en oratorium, terwijl zij in haar studeerkamer, voor haar eigen plezier, jiddische liedjes begon te zingen.

Maar gaandeweg ontdekte Lucette dat de klassieke muziek haar niet de ruimte gaf voor haar creatieve, scheppende kant. Misschien één van de meest belangrijke gebeurtenissen in het muzikale leven van Lucette is de ontmoeting en vriendschap met de bekende jiddische componiste/schrijfster Beyle Schaechter-Gottesman, die haar bewust maakte van haar joodse ‘roots’.

Van den Berg verbleef langere tijd bij Beyle in New York en ontving nog niet eerder gepubliceerde liederen van haar. Lucette arrangeerde ze en bracht ze uit op de CD ‘Friling’ (derde prijs JPF Song Award 2009, USA).
De keuze voor het Jiddisch lied was definitief gemaakt. 

Op 1 en 4 maart zingt Lucette op het Yiddish Waves Festival, onderdeel van Leeuwarden-Fryslân 2018, Culturele Hoofdstad van Europa.

Foto: Janet Parrella

Live muziek: Lucette van den Berg
Slaapservice
Slaapservice
Luidspreker Luidspreker
23:51   Slaapservice: Haro Kraak uit Lekhoofd

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Haro Kraak uit Lekhoofd


Haro Kraak (1986) is verslaggever en tv-recensent van de Volkskrant. Hij publiceerde korte verhalen in Revisor en De Optimist. In september verscheen zijn debuutroman Lekhoofd, over een jongen die geluiden kan proeven en letters en cijfers in kleuren.

Haro Kraak uit Lekhoofd
De Torenkamer: Elsemieke van der Heijden - Dag 2

De ochtend van sjouwen en rijden ontpopte zich ’s middags tot een dans in de toren. Zachtjes op de achtergrond draaide het stuk Canto Ostinato door Simeon ten Holt.

Tijdens het subtiele intro heb ik eerst gekeken naar mijn platen, ik vond het prachtig  hoe de zon een gouden gloed legde op het hout en hoe de schaduw de verschillende tonen grijs en bruin definieerde. De vuren balken schuurde ik op en plaatste ik midden tussen de ramen  waar ze precies pasten zij aan zij.

De houten balken in tegenstelling waren wat log voor deze ruimte. Hun formaat dwong mij om hen elke keer vast te grijpen en te verplaatsen. Ze neer te leggen en weer op te tillen terwijl er ook steeds meer platen aan elkaar vast kwamen te zitten. Ze bleven omdat ik om de tien centimeter schroeven in hen heb gedraaid. Ik gleed met mijn sokken over de vloer tussen de schotten door, hield balans op de balken en opgestapelde stukken en op sommige momenten omringde het hout mij.

Langzaam kwam de kubus die in mijn hoofd zat naar buiten en kreeg een weerbarstig karakter. Het vierkant liet zich nauwelijks meer door mij duwen en trekken was haast hopeloos. Ik hoef me geen zorgen te maken dat ze er morgen niet meer staat.

Screen Shot 2018-02-27 at 21.10.35.pngScreen Shot 2018-02-27 at 21.08.36.pngScreen Shot 2018-02-27 at 21.07.35.pngScreen Shot 2018-02-27 at 21.07.15.pngScreen Shot 2018-02-27 at 21.06.59.pngScreen Shot 2018-02-27 at 21.06.43.pngScreen Shot 2018-02-27 at 21.06.28.png

De Torenkamer: Elsemieke van der Heijden - Dag 2
Opium

Maandag 26 februari 2018, 22:30 - 00:00

Opium AVROTROS

Presentatie: Annemieke Bosman

In deze uitzending

Opium is een radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. De presentator ontvangt een gast en er is live muziek! Iedere werkdag live vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam.
Te gast: Anne Geene - Winnares Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2018

Kunstenares Anne Geene - voormalig Torenkamer-bewoonster - won afgelopen zondag de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs. In het juryrapport stond dat het werk van Geene “verbaast vanwege haar gekte, getuigt van vakmanschap en het viert schoonheid zonder dat boven alles te stellen.” Anne wint hierbij een prijs van 10.000 euro en een tentoonstelling in Stedelijk Museum Schiedam. Vanavond vertelt ze meer over haar overwinning.

Te gast: Anne Geene - Winnares Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2018
Live muziek: Willem Stam en Hanna Shybayeva

Pianiste Hanna Shybayeva is geboren in Minsk en kwam in 1999 naar Nederland, waar zij in 2005 aan het Koninklijk Conservatorium in den Haag met de hoogste onderscheiding haar mastergraad haalde. Zij won prijzen op vele internationale concoursen en trad op in Rusland, de Verenigde Staten en in vele landen in Europa. In Nederland speelde zij onder meer in het Concertgebouw en bij het Prinsengrachtconcert. Zij is ‘core member’ van het ‘New European Ensemble’.

Willem Stam is geboren in Calgary, waar hij ook zijn cello opleiding begon. In 2006 kwam hij naar Nederland, waar hij in 2012 zijn mastergraad haalde bij professor Dmitry Ferschtman. Inmiddels geeft hij masterclasses in Europa, Canada en Zuid-Amerika en eveneens op Internet. Hij is één van de oprichters van het innovatieve ‘New European Ensemble’. Van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds heeft hij een Stefano Scarampella cello uit 1918 ter beschikking.

Live muziek: Willem Stam en Hanna Shybayeva
Luidspreker Luidspreker
23:56   Slaapservice: Kira Wuck - Gedicht uit de bundel Finse meisjes

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Kira Wuck - Gedicht uit de bundel Finse meisjes

Kira Wuck (1978) is dochter van een Finse moeder en een Indonesische vader. Ze studeerde aan de Hogeschool Utrecht en aan de Schrijversvakschool in Amsterdam. Met haar overrompelende optredens won ze het NK Poetry Slam en de jaarfinale van Festina Lente. Met haar poëziedebuut Finse meisjes uit 2012 won ze de C.W. van der Hoogtprijs en werd ze genomineerd voor de C.Buddingh'prijs en de Jo Peters PoëziePrijs. In 2016 verscheen haar verhalenbundel Noodlanding, die door Trouw een "Daverend debuut" werd genoemd. Onlangs verscheen haar tweede poëziebundel De zee heeft honger. Kira Wuck werkt momenteel haar eerste roman.
Foto: Biana Sistermans

Kira Wuck - Gedicht uit de bundel Finse meisjes
Luidspreker Luidspreker
23:11   De Torenkamer: Elsemieke van der Heijden - Dag 1

Vandaag probeerde ik de doos als een tape constructie alvast in de toren te hangen. Ik had alleen paars tape, ik en paars hebben nooit echt een goed band gehad.. maar wie weet kon dat nog veranderen. Ik begon vol enthousiasme en plakte keurig langs mijn meetlint. Op de grond ging alles goed en ook de eerste twee linten hingen stevig in de lucht, al gauw begon het spel van de tape tegen mij. Als ik aan de ene kant van het vierkant zat kwam het tape van de muren af aan de andere kant. Dan probeerde ik zo snel mogelijk af te stormen op het eigenwijze tape, drukte het terug tegen de muur en sprintte weer naar de andere hoek. Ik draaide mijn rug naar het vierkant, pakte mijn camera en ja hoor. Ik zag door mijn lens hoe het grootste gedeelte van het paarse lint weer op theatrale wijze op elkaar was gehoopt op de grond. Normaal gesproken dacht ik, zou ik chagrijnig zijn geworden en had ik in een ruk al het tape naar beneden getrokken en er een bal van gepropt. Vandaag was ik kalm en moest ik zelfs lachen, vooral op de momenten dat ik in opperste concentratie toch met mijn haar klem kwam te zitten aan een plakkerig stuk en het vederlichte skelet van een kunstwerk in spe weer van me had gewonnen!

 

Ik verliet de toren  in ’t holst van de nacht en had het Vondelpark nog nooit zo verlaten gezien. Morgen win ik het spel met hout in een race tegen de klok!

IMG_6730 j.jpgIMG_6756 j.jpgIMG_6746 j.jpgIMG_6755 j.jpgIMG_6754 j.jpgIMG_6742 j.jpg

De Torenkamer: Elsemieke van der Heijden - Dag 1
Opium

Vrijdag 23 februari 2018, 22:39 - 00:00

Opium AVROTROS

Presentatie: Jan Mom

In deze uitzending

Opium is een dagelijks radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. Dagelijks ontvangt de presentator een gast en is er live muziek vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam.

Te gast: Rein Jelle Terpstra

The Train
Op 8 juni 1968 werd het dode lichaam van Robert F. Kennedy door een begrafenistrein van New York City naar Washington D.C. gevoerd om te worden begraven op het kerkhof van Arlington. Fotograaf Paul Fusco maakte van op de begrafenistrein foto's van het rouwende publiek, dat zich aan de sporen verzamelde voor een laatste groet. Veel van deze foto's zijn iconische beelden geworden.

Kunstenaar Rein Jelle Terpstra verzamelde sinds 2014 beeldmateriaal, gemaakt door de toeschouwers naast de sporen zelf, voor zijn project The People's View. Kunstenaar Philippe Parreno liet zich inspireren door de originele beelden van Fusco. Hij bekijkt de gebeurtenis vanuit het standpunt van de dode zelf. The Train brengt historische en hedendaagse perspectieven samen en laat zo een nieuw licht schijnen op een belangrijk moment in de Amerikaanse geschiedenis.

Te gast: Rein Jelle Terpstra
Live muziek: Marc Pantus en Daan Boertien

Bas-bariton Marc Pantus voert Schuberts Winterreise uit met de jonge pianist Daan Boertien, komende zondag in de WaalseKerk in Amsterdam.


Live muziek: Marc Pantus en Daan Boertien
Luidspreker Luidspreker
23:55   Slaapservice: Jan Kuijper - Tombe van JC Noordstar

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Jan Kuijper - Tombe van JC Noordstar

Jan Kuijper (Amsterdam, 30 december 1947) is een Nederlands dichter. Hij schreef zesentwintig nieuwe albumbladen voor dichters: 'Aanmatigingen: sonnetten'. Voor onder anderen Astrid Lampe, Eva Gerlach, H.H. ter Balkt - steeds vertrekkend vanuit regels uit hun gedichten, vanuit 'van die woordjes die weer woordjes wegmaken'.

Jan Kuijper - Tombe van JC Noordstar
Luidspreker Luidspreker
23:15   De Torenkamer: Mathieu Klomp - Dag 5

Een week is een rare periode. Het is langer dan een dag, maar ook weer korter dan een maand. Waarschijnlijk was u daar al van op de hoogte, maar toch. Een project, wat dan ook, duurt meestal langer dan een week, maar anders dan bij een dagklusje biedt een week ook weer een gevaarlijke mogelijkheid dingen uit te stellen tot later. Gelukkig kan ik mijn uitstelneiging af en toe de baas. Als ik werk en er zijn ineens allerlei onomkeerbare keuzes - dat is vooral als het z'n uiteindelijke vorm nadert - denk ik meestal gelijk "Tja, daar moet iemand zich later maar over buigen" - wat ik dan probeer te beantwoorden met "Wie moet zich daarover buigen?? Ik! Wanneer?? Nu!"
Vandaag heb ik min of meer de onderdelen gemaakt die ik wilde maken, en ik ben vast een beetje begonnen met in elkaar zetten, zodat ik die stap niet blijf vermijden. Morgen is het de bedoeling dat alles bij elkaar komt. Zal mij benieuwen of ik genoeg tijd heb, en of het resultaat iets van beleving oproept. Ik verwachtte daar niet veel van, maar meerdere mensfiguren bij elkaar zien an sich heeft ook nu al iets van een prikkelend effect. Mijn camera herkende er in elk geval een groepsfoto in. Dat is alvast bemoedigend, want dat is een beetje het beeldhoudersequivalent van je tekst goed laten keuren door de spellingcontrole.

De Torenkamer Mathieu Klomp - Dag 4.JPG


De Torenkamer: Mathieu Klomp - Dag 5