Uitzending gemist

Opium

Donderdag 8 maart 2018, 22:30 - 00:00

Opium AVROTROS

Presentatie: Lennart Booij

In deze uitzending

Opium is een dagelijks radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. Iedere werkdag ontvangt de presentator een gast en is er live muziek!
Te gast: TINKEBELL.

De kernramp in Fukushima op 11 maart 2011: iedereen herinnert zich het nieuws. En waarschijnlijk gaan de meeste mensen er vanuit dat velen stierven door de straling. Maar dat is niet zo. Er zijn geen stralingsdoden.Er zijn wel mensen overleden; honderden zelfs. Alleen was de doodsoorzaak niet de vrijgekomen straling, maar stress ten gevolge van angst voor deze straling. TINKEBELL. reisde zeven weken lang door het getroffen gebied en schreef hier voor uitgeverij Atlas Contact het boek Het gevaar van angst - hypochonderen in Fukushima over.

Te gast: TINKEBELL.
Live muziek: Florianne Remme

Florianne Remme speelt sinds haar 8e cello. Ze kreeg les in de Jong Talentklas van het Prins Claus Conservatorium in Groningen en nu aan de School voor Jong Talent van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

Live muziek: Florianne Remme
De Torenkamer: Valérie Bongaarts - Dag 4

Vandaag stond in het teken van bouwen, wat een synchroniciteit opleverde met mijn omgeving. Zaterdag vindt bij VondelCS het enorme finale-evenement van Wie is de Mol? plaats, dus zag ik pontons verrijzen, podia ontstaan en lichtmasten de lucht in gaan. En met dat uitzicht voor me zat ik zelf ook te bouwen, te componeren. Ik zette 7 scènes in de steigers en schreef teksten. De voorstelling ontvouwde zich als het ware. Neemt natuurlijk niet weg dat ik alles nog moet gaan uitproberen, ter plekke. Maar er is nu in ieder geval al heel wat om uit te proberen.

Zo fietste er een ‘Er komt een man bij de dokter, hij lijdt aan hoop’ door het verhaal en een grijs muisje dat een rode draad zal dragen. En ik grasduinde in mijn oude teksten waar ik een dialoog vond over een jas, die ik prachtig kan gebruiken. Aan het eind van de dag was er zelfs al een heus stapeltje papier dat op een script begint te lijken. 

Het enige waar ik nu over struikel is dat het een montagevoorstelling lijkt te worden. Ik weet niet of ik dat wel wil. Een voorstelling, die uit losse korte stukken bestaat moet heel goed in elkaar zitten, anders verlies ik zelf persoonlijk snel m’n concentratie. Ik denk dat dit het moment is om het idee van de samenleving erin te gooien. Zoals ik eerder al aangaf, zou ik in de voorstelling graag een samenleving bouwen terwijl u (het publiek) kijkt. Dat wordt dan waarschijnlijk de verbinding. Zie, komen mijn ideeën toch nog bij elkaar. 

Vanavond is het al weer mijn één na laatste nachtje hier. Weet je wat grappig is: als je je ongelukkig voelt, denk je vaak dat het blijvend is, maar als je gelukkig bent, denk je nooit eens: Ik voel me zo ontzettend goed, hier kom ik nóóit meer uit! Tenzij je voor even in een torentje woont, maar dat is anders. J

Tot morgen!

Bouwen.jpgBoekwerk.JPGHet slapende Vondelpark.JPG

De Torenkamer: Valérie Bongaarts - Dag 4
Luidspreker Luidspreker
23:53   Slaapservice: Franca Treur - Verdienen

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Franca Treur - Verdienen

Franca Treur debuteerde in 2009 met de roman Dorsvloer vol confetti, waarvan meer dan 150.000 exemplaren werden verkocht. Het was het meest bejubelde literaire debuut in jaren. Het boek won verschillende prijzen en het werd verfilmd. In 2014 verscheen haar tweede roman, De woongroep, en in 2015 het Zeeuwse Boekenweekgeschenk Ik zou maar nergens op rekenen. Daarnaast schrijft ze verhalen, essays en columns voor uiteenlopende media.
Foto: Annaleen Louwes

Franca Treur - Verdienen
Opium

Woensdag 7 maart 2018, 22:30 - 00:00

Opium AVROTROS

Presentatie: Andrea van Pol

In deze uitzending

Opium is een radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. De presentator ontvangt een hoofdgast en er is live muziek! Iedere werkdag live vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam. .

Te gast: Gerbrand Bakker

Gerbrand Bakker (Wieringerwaard, 1962) is schrijver en hovenier. Zijn roman Boven is het stil (2006) is vele malen bekroond (onder andere met de IMPAC Dublin Literary Award 2010) en in bijna twintig landen verkocht. Er is een toneelbewerking van gemaakt en is in 2013 verfilmd. Zijn tweede roman Juni (2009) verscheen in meer dan vijf landen en zijn meest recente roman De omweg (2010) stond op de shortlist voor de Libris Literatuurprijs. Daarvan zijn inmiddels ook meerdere vertalingen verschenen.

Rotgrond bestaat niet
In Rotgrond bestaat niet probeert Gerbrand Bakker de menselijke drang om de natuur te willen controleren te doorgronden. Hij verwondert zich over van alles wat hij tijdens zijn werk als hovenier tegenkomt: vogels, bomen, huisdieren en, natuurlijk, tuinen. Net en aangeharkt, wild, overwoekerd, tuinen die je om de tuin leiden – Bakker heeft het allemaal gezien en onderzoekt of en hoe de gecultiveerde natuur de menselijke psyche weerspiegelt. Kun je aan een tuin zien wie die tuin geschapen heeft? Willen we de natuur, die onherbergzame toestand, naar onze hand zetten, om te laten zien dat wij mensen toch sterker, slimmer of krachtiger zijn?

Te gast: Gerbrand Bakker
Live muziek: Duo Delibes

De zussen Esther (viool) en Sara (piano) Gutiérrez vormen samen Duo Delibes. Ze spelen piano en viool en speelden al jong veel samen, maar hun eerste professionele optreden als duo was in 2010. Met gewonnen beurzen kwamen ze in Nederland en Oostenrijk studeren. Esther aan het Conservatorium in Rotterdam en Sara in Salzburg.

Live muziek: Duo Delibes
Luidspreker Luidspreker
23:25   De Torenkamer: Valérie Bongaarts - Dag 3


Ik ben los! Vanochtend vertelde ik nog aan iemand dat het zo leerzaam is om hier te zitten. Dat ik mezelf tegenkom, maar dat ik hier dezelfde persoon blijk te zijn als thuis, met dezelfde escape-routes. Op de een of ander manier lijk ik altijd een beetje bang voor mijn eigen creaties. Ik stel het uit om er volledig in te gaan. Maar na vandaag begrijp ik waarom. Na twee dagen denktijd moet ik normaliter weer wachten tot een volgend moment om verder te gaan en dat remt af. Hier kan ik doorknallen, een hele week lang, heerlijk!

Op zich heb ik de eerste tweeënhalve scène nu in mijn hoofd. Het wordt een locatie voorstelling dus ik heb mij op afstand laten inspireren door de locatie die ik op het oog heb. Dat lukte wonderwel goed. Een heleboel van wat ik hier bedenk, moet ik natuurlijk ter plekke gaan uitproberen, maar wat de ruimte in de kern voor mij zou kunnen toevoegen dat heb ik helder. Ook qua beweging in de voorstelling en de positionering van de acteurs is het, op afstand, improviseren. Normaal zijn daar de spelers met wie je dingen uitprobeert. Daarom werk ik hier met dummy’s: de ratjes! (ze zijn nep, no panic, geen dierenleed in mijn voorstellingen 😉)

Tijdens het werken, luister ik veel muziek. Als ik muziek luister, zie ik altijd veel. Misschien had ik eigenlijk choreograaf moeten worden, haha.  Vandaag kon ik me goed laten inspireren door alle klanken die voorbij kwamen. Ik zet mijn playlist altijd op random, zodat ik niet teveel gestuurd word in de sfeer die de muziek bepaalt. Ben ik nog niet klaar met een bepaalde sfeer, zet ik het nummer nog een keer op. En zo kwam ik vandaag dus in een heerlijke flow. Puzzelstukjes vielen in elkaar en ik kwam weer uit bij wat ik nou eigenlijk wilde zeggen met deze voorstelling. Namelijk dat hoop zo dubbel is. Dat hoop boost en pusht en helpt en loont, maar ook trekt en breekt en opvreet. Ik heb gisteren besloten dat ik in deze voorstelling de lelijke kant van hoop wil laten zien, maar dat ik de mensen ook naar huis wil sturen met een sprankje hoop. Hoe… daar komen we straks, later, verderop, als het laatste puzzelstukje valt, hopelijk, achter.

Ik hoop
Ik hoop op begrip
Ik hoop van je te horen
Ik hoopte op een beter leven
Hoop maakt mij kapot
Ik hoop dat het goed met je gaat
Geld
Geluk
Liefde
Carrière
Geld 
Geluk 
Gelijkheid
Hoop
Hoop 
Hoop

Huishoudelijke mededeling: helaas ben ik wel een beetje ziekjes, dat zal op de radio vanavond (rond 23:00 uur, luisteren jullie ook? Tof!) misschien ook wel te horen zijn. Ik at daarom sinaasappels, tomatensoep en nam Antigrippine. Oh ja en voor mijn kinderen maakte ik nog een foto van de parkieten in de boom tegenover ‘mijn’ torentje, maar zoals jullie kunnen zien, mega-mislukte die. Ik probeer het later deze week nog eens en anders zullen ze me op mijn woord moeten geloven.

Tot morgen!


The flow.jpgParkieten.jpgHet Bastion.jpgEen beetje ziek.jpgDe dummies.JPG

De Torenkamer: Valérie Bongaarts - Dag 3
Luidspreker Luidspreker
23:54   Slaapservice: Hanneke van Eijken - gedicht uit Papieren veulens

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Hanneke van Eijken - gedicht uit Papieren veulens

Hanneke van Eijken (1981) is dichter en jurist. Ze publiceerde in literaire tijdschriften. Hanneke stond op menig literair podium en droeg haar gedichten voor in het Concertgebouw, op de Nacht van de Poëzie en op festivals als Lowlands en De Parade. In januari 2018 verscheen haar tweede dichtbundel 'Kozijnen van krijt'. Deze bundel werd omschreven als 'één lange ode aan de kracht van de verbeelding.' Haar debuutbundel 'Papieren veulens' uit 2013 werd bekroond met de Lucy B. en C.W. van der Hoogt-prijs.
Foto: Nynke Kouwenhoven

Hanneke van Eijken - gedicht uit Papieren veulens
Opium

Dinsdag 6 maart 2018, 22:30 - 00:00

Opium AVROTROS

Presentatie: Jan Mom

In deze uitzending

Opium is een radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. De presentator ontvangt een gast en er is live muziek! Iedere werkdag live vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam.

Te gast: Bianca M. du Mortier

Bianca M. du Mortier studeerde kunstgeschiedenis aan de R.U. in Utrecht, waarbij ze zich specialiseerde in kostuumgeschiedenis. Ze is een van de conservatoren van de tentoonstelling ‘High Society’ in het Rijkmuseum.

High Society
Het Rijksmuseum presenteert 'High Society': vier eeuwen glamour door de grote meesters van de kunstgeschiedenis onder wie Cranach, Veronese, Velázquez, Reynolds, Gainsborough, Sargent, Munch en Manet.

Stralend middelpunt zijn Rembrandts Marten Soolmans en Oopjen Coppit. De spectaculaire huwelijksportretten worden op de tentoonstelling voor het eerst na restauratie aan het publiek getoond. Ruim 39 schilderijen zijn te zien en afkomstig uit internationale musea en particuliere collecties uit o.a. Parijs, Londen, Florence, Wenen en Los Angeles.

Te gast: Bianca M. du Mortier
Live muziek: HarpSoon

Een Harp & Fagot duo. De combinatie Harp en Fagot is uniek in Nederland en het dus is dan ook vastberaden het land kennis te laten maken met deze prachtige klankkleur. Op het Koninklijk Conservatorium te Den Haag sprong de vonk tussen de instrumenten over.

Harpiste Emmiko Groenemeijer (1990) begon op zevenjarige leeftijd met harplessen en werd later toegelaten tot de vooropleiding van het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Daar studeerde zij Klassiek Harp bij Ernestine Stoop. In maart 2015 behaalde Emmiko haar bachelordiploma.

Fagottist Joeri Deckers rondde in het voorjaar van 2015 zijn bachelor fagot af bij Johan Steinmann in Den Haag. Hij kreeg tijdens zijn opleiding regelmatig lessen van Dorian Cooke en Bram van Sambeek. Ook studeerde hij een half jaar aan het Royal College of Music in Londen, waar hij bij onder anderen Joost Bosdijk en Martin Gatt lessen volgde. 
Foto: Petar Stoykov

Live muziek: HarpSoon
Slaapservice
Slaapservice
Luidspreker Luidspreker
23:55   Slaapservice: Peter Theunynck - Verhuizen

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Peter Theunynck - Verhuizen


Peter Theunynck (1960) is een duizendpoot die woont en werkt in Antwerpen. Hij doceert Nederlands aan anderstalige analfabeten, is freelance tekstschrijver, dichter, biograaf, romancier en scenarist van graphic novels. In 2016 verschijnen van hem twee boeken bij de Wereldbibliotheek: de graphic novel, Nel. Een zot geweld, die hij samen met Lies Van Gasse maakte, en de roman De Slembroucks. Hij is vooral bekend als dichter en biograaf. Tot hiertoe publiceerde hij 7 dichtbundels. De meest recente is De benen van de hemel (2014). In 2015 werd hij bekroond met de Ger Fritz Prijs voor het mooiste Eenzame Uitvaart gedicht.
 
www.petertheunynck.wordpress.com

Peter Theunynck - Verhuizen
De Torenkamer: Valérie Bongaarts - Dag 2

Het was weer een bijzondere dag. Vooraf gegaan door een heerlijke nacht. Ik sliep uitstekend en stond pas rond negenen op (wow). Uitgerust, maar nog wel met slaaphaar begroette ik alle lieve mensen van Opium en VondelCS, die inmiddels al weer aan het werk waren. Daarna ging ik aan de slag, want ook voor mij was er werk aan de winkel.

Met het radio interview in mijn achterhoofd vroeg ik mij af of ik nog dingen had willen zeggen? En één ding bleef maar terugkomen, over de keuze voor het thema ‘begrip’. (Naast ‘hoop’ het andere thema van de voorstelling) Ik wil dat duidelijker stellen: met begrip bedoel ik niet dat iedereen elkaar maar moet gaan begrijpen. Nee, ik ben juist van mening dat wij mensen, zeker met taal als communicatiemiddel, helemaal niet in staat zijn elkaar (volledig) te begrijpen. Iedereen ‘kampt’ met zijn eigen verhaal, interpretaties, achtergrond en heeft zijn eigen verborgen verhaal. Wat ik mooi zou vinden, is als ik met mijn voorstelling mensen zou kunnen verleiden iets meer rekening te houden met de aanwezigheid van een verhaal achter de ander, zonder het per se te hoeven begrijpen, waardoor wederzijds begrip op ‘metaniveau’ groter wordt. Een kleine stap, maar als een heleboel mensen dit nou doen, dan is het volgens mij genoeg om onze samenleving een beetje te laten ontspannen.

En zo zat ik dus te denken. Ik houd van denken en doordenken en nog meer denken. Ik kan me er gemakkelijk in verliezen. Maar wat ik als theatermaker nu juist wil doen, is dat denken omzetten in iets toegankelijks, herkenbaars en esthetisch, ook. Ik wil met mijn stukken dicht op de mens zitten. En terwijl ik ook daar weer over nadacht, zag ik de mensen, beneden in het Vondelpark, langslopen. Het was tijd om met ze te gaan praten! 

Ik stelde vragen over hoop. Wat hoop voor hen betekende, hadden ze nog hoop, of ze een concreet voorbeeld konden noemen van iets dat zij hoopten? Het werden inspirerende gesprekken. Zo sprak ik o.a. iemand die vond dat hoop te veel in de toekomst lag. Een jonge vrouw vroeg zich af of ze nog eigenlijk wel op iets hoopte, want alles waarop ze ooit hoopte, dat deed ze nu (tuinieren, muziek maken). Een jongeman hoopte ooit in een groot huis te wonen met al zijn vrienden. Ook al is het misschien een utopie, toch lijkt het me mooi, zei hij. Ik sprak twee jonge jongens uit Hamburg, die tijdens ons gesprek hun joint afrolden. De een hoopte zijn school goed af te maken, de ander hoopte later gezond te worden. Voor de wereld hadden ze, vanwege de politiek en alle radicalisering, geen hoop. En op de vraag of een mens kon leven en functioneren, als hij nergens meer op hoopt, zeiden ze ‘ja’. Als degene tevreden was met hoe zijn leven is, wel. Ik werd geraakt door hun openhartigheid en wenste hen plezier met hun joint. Maar het mooiste gesprek had ik met René Dakloos, zijn alias op twitter. We spraken over zoveel dingen: over leven na de dood, het geloof, boek 1 korintiers 13: een ode aan de liefde, Pandora, het leven op straat, reizen, twee totaal verschillende broers, maar beiden vol passie, verslaving, kunst maken, dromen en hoop, we hadden het over hoop. De hoop in de liefde. Op de foto zien jullie René en mij voor Albert Heijn, waar ik voor mezelf een salade kocht en voor hem twee avocado’s en een pakkie sjek.

Eenmaal weer terug in het torentje zocht ik gelijk dat vers op, las ik nog eens het verhaal van Pandora, waarin hoop een dubieuze rol speelt. Er zijn verschillende interpretaties voor de rol van hoop in het verhaal van Pandora, één daarvan ligt mij wel. Welke dat is… blijf me volgen dan kom je er vanzelf achter. 😉

Maar dit is dus wat de Torenkamer met mij doet. Ik neem de tijd om alles een plek te geven. Het liefst zou ik voor elk stuk dat ik schrijf/maak met mensen praten. Gewoon iedereen, allemaal verschillend en daarom gelijk, op straat, in een gesprekje van mens tot mens, maar daar heb ik in het dagelijks leven veel minder tijd voor. 

Vandaag was een zeer inspirerende dag, wie weet wat daar weer uit voortvloeit… 

Tot morgen!

Daarbuiten zijn de mensen.jpgRené Dakloos.PNGTorenkamer by night.JPG

De Torenkamer: Valérie Bongaarts - Dag 2
Opium

Maandag 5 maart 2018, 22:30 - 00:00

Opium AVROTROS

Presentatie: Annemieke Bosman

In deze uitzending

Opium is een radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. De presentator ontvangt een gast en er is live muziek! Iedere werkdag live vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam.
Te gast: Tim Fransen

Tim Fransen (1988), opgegroeid in de Amsterdamse Bijlmer, is cabaretier, tekstschrijver en filosoof.
In 2007 won hij bij het AKF Comedy Concours zowel de jury- als de publieksprijs. Ook bij het Amsterdams Studenten Cabaretfestival won hij in 2010 beide prijzen. Aan de Universiteit van Amsterdam voltooide hij de studies psychologie en filosofie, beide cum laude. Hij is lid van Comdedytrain, schreef met Theo Maassen de Oudejaarsconference van 2013 en won een jaar later bij het Leids Cabaret Festival zowel de jury- als de publieksprijs. In 2015 tourde hij met zijn eerste cabaretvoorstelling door het land en nu is zijn tweede voorstelling te zien: Het kromme hout der mensheid.

Het kromme hout der mensheid
In zijn nieuwe voorstelling maakt Tim de balans op: hoe staat onze beschaving ervoor? En aan wie kun je dat beter afmeten dan aan Napoleon, Beethoven en Kant. Is er eigenlijk nog wel sprake van beschaving? Tim gaat niet alleen op zoek naar antwoorden, hij vindt ze ook. En aan het eind van de avond geeft hij je misschien zelfs een sprankje hoop op de koop toe.

Te gast: Tim Fransen
Live muziek: Tatiana Koleva

Tatiana Koleva (marimba) is geboren in Bulgarije. Zij heeft een grote bijdrage geleverd aan de emancipatie van de marimba en ander slagwerk als volwaardige solo instrumenten. In 2010 ontving ze de prijs “Musician of the Year of Bulgaria” van de Bulgaarse publiek en Nationale Radio. Voor haar interpretatie van eigentijdse muziek kreeg zij de Kranichsteiner Musikpreis in Darmstadt en was zij prijswinnaar op het Internationaal Gaudeamus Vertolkers Concours.

Amsterdam Marimba Weekend
De derde editie van het Amsterdam Marimba Weekend vindt plaats van 8 t/m 11 maart 2018. Met lessen en masterclasses en een concert op 10 maart in de Amstel Kerk en op 11 maart in het Bimhuis.

Live muziek: Tatiana Koleva
Luidspreker Luidspreker
23:55   Slaapservice: Marjolijn van Heemstra uit En we noemen hem

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Marjolijn van Heemstra uit En we noemen hem

Marjolijn van Heemstra studeerde godsdienstwetenschappen in Amsterdam, is als theatermaker verbonden aan het Ro theater in Rotterdam, geeft boeken uit bij Das Mag en is columnist voor dagblad Trouw. 

Foto: Maarten van der Kamp

Marjolijn van Heemstra uit En we noemen hem
Luidspreker Luidspreker
23:16   De Torenkamer: Valérie Bongaarts - Dag 1

Wat een warme ontvangst hier bij Opium/VondelCS, een warmte die aanhoudt als ik plaats neem aan mijn torenbureautje. Een heerlijk zonnetje schijnt op mij enhet Vondelpark dat zich van haar beste Anton Pieck kant laat zien. Een fuut loopt over het dunne, smeltende ijs. Een vrouw buigt zich over de kinderwagen van een vriendin. De tijd vliegt als je een kind krijgt en tegelijkertijd leef je ineen bubbel. Ik stel me voor hoe dat eruit ziet. In tijd en ruimte. Dat nieuwe gezamenlijke leven in een soort vlies door de ruimte die zijn vorm niet krijgt door de tijd die wij bepaald hebben, maar door de perceptie ervan. Maar ik dwaal af. Ondanks dat mijn bubbelvlies al aardig is opgelost en één kind naar school gaat en de ander toch al weer zindelijk is, kom ik qua tijd voor het creëren van eigen werk vaak in de knel. En daarom ben ik hier. Even los van alle dagelijkse dingen, even los van werk en gezin. Hier in het torentje, boven het Vondelpark, waar het zonnetje een bedwelmende lente verspreidt.

In de voorstelling H O O P wil ik o.a. een samenleving laten ontstaan, die opbouwt terwijl ‘u’ kijkt. En omdat ik meer wilde weten over een goed geoliede samenleving, keek ik een stukje film over sociaal gedrag bij ratten. Ratten zijn enorm slim en hun sociale structuren zo ingenieus, hun overlevingsstrategieën ongeëvenaard. En toch worden ratten altijd verkeerd begrepen, vaak net als de personages in mijn verhalen. Ze worden gezien als vies, mensen zijn bang voor ze. Terwijl ze nota bene ziektes meedragen, omdat ze in onze riolen rondlopen… tussen ons afval. De rest van de film kijk ik vanavond in bed, die eindeloze ladder omhoog, bovenin het torentje. Wat nog steeds een gek idee is, ik daar in dat bedje, hoewel mijn werkplek bij daglicht inmiddels toch wel een beetje gewend is.

Na de ratten ben ik alles op een rij gaan zetten wat ik de afgelopen tijd inmijn hoofd en op kladjes bewaarde. Het gekke is, dat ik eigenlijk al weet wat ik wil, alleen nog niet hoe. Het zou toch mooi zijn als ik dat aan het eind van deze week wel weet.

Tot morgen!

Werkplekje.JPGKladjes.JPGDe eindeloze ladder deel 1.jpgDe acteurs.JPG

De Torenkamer: Valérie Bongaarts - Dag 1
Opium

Vrijdag 2 maart 2018, 22:30 - 00:00

Opium AVROTROS

Presentatie: Andrea van Pol

In deze uitzending

Opium is een dagelijks radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. Dagelijks ontvangt de presentator een gast en is er live muziek vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam.

Te gast: Mensje van Keulen

‘Neerslag van een huwelijk’ is Mensje van Keulens dagboek over de periode 1977-1979, de jaren waarin haar huwelijk onder druk staat en ten slotte op de klippen loopt, iets wat samenvalt met haar zwangerschap en de geboorte van haar zoon. Op bijna schokkend openhartige wijze geeft Van Keulen inzicht in hoe man en vrouw elkaar dwars kunnen zitten, zonder dat ze dat zelf in de gaten lijken te hebben. De vrije huwelijksmoraal van eind jaren zestig blijkt zijn keerzijde te hebben, begeerte en jaloezie, list en bedrog, ze zijn van alle tijden.

Te gast: Mensje van Keulen
Live muziek: Thijs Kevenaar

Thijs Kevenaar, geboren in 1993 te Leeuwarden, begon op 14 jarige leeftijd met zijn eerste gitaarlessen. Al snel bleek dat een groot succes en oefende hij uren per dag! Met resultaat... In 2010 begon hij zijn studie aan het Artez Conservatorium in Zwolle daarnazette hij zijn studie voort bij Sabrina Vlaskalic aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen. Hier studeerde hij in 2016 af met een 8,5. Als gitarist gaf Thijs, zowel solo als in ensembles, meerdere recitals in Noord-Nederland. Samen met Sophie Winsemius vormt hij sinds 2016 Duo Solis, een gitaarduo. Onlangs hebben zij de "Zilveren vork" gewonnen, een publieksprijs van de Vrienden van de Harmonie.

Live muziek: Thijs Kevenaar
Slaapservice: Jan van Mersbergen - Gans

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Jan van Mersbergen - Gans

Jan van Mersbergen (Gorinchem, 1971) debuteerde in 2001 met de roman De grasbijter, waarmee hij genomineerd werd voor de Debutanten Prijs. Met zijn roman Naar de overkant van de nacht (2011) won hij de BNG Nieuwe Literatuurprijs en werd hij genomineerd voor de AKO Literatuurprijs, de Gouden Uil en de Libris Literatuur Prijs. De in 2014 verschenen roman De laatste ontsnapping werd bekroond met de prestigieuze F. Bordewijkprijs. 
Foto: Bob Bronshoff

Slaapservice: Jan van Mersbergen - Gans
Luidspreker Luidspreker
22:52   De Torenkamer: Elsemieke van der Heijden - Dag 5
Dag 5:

Het meer van het Vondelpark is al een paar dagen bevroren, waar er eerst een aantal dapperen voorzichtig het ijs begaan zijn er vandaag een hoop schaatsers. Het is een pittoresk gezicht en ik had wel de hele dag naar buiten kunnen staren. Ik wilde het eigenlijk ook wel want ik  was inmiddels fysiek vrij op na al die dagen klussen en klauteren, maar hier in de torenkamer bevind ik me zelf op glad ijs..

Het was vandaag er op of eronder want het kunstwerk moest af, ik had immers beloofd een kelderkamer  te maken en dus zou er ‘s avonds in de uitzending een kelder zijn in de toren! De taken die vandaag op het programma stonden waren er veel, maar op zich vlug gedaan, maar ook zeker essentieel in het wel of niet slagen van deze ruimte. Het grootste karwei kon ik pas aan het eind van de dag doen: de deksel (het plafond) met luik van de kelderkamer. Ik was wat nerveus voor dit moment omdat als dit zou mislukken, of als ik het niet op tijd af zou krijgen er toch niet echt sprake van een kamer zou zijn. Ik bleek in controle van de kunst te zijn, de deksel paste en om 18:00 uur zat ik op de vloer van de kelder. Ik keek om me heen en zag een bureau, een stoel, een bed, een schilderijtje en af en toe reed er een tram over.

Ik voelde me groot!

IMG_6946.JPGIMG_6944.JPGIMG_6938.JPGIMG_6926.JPGIMG_6924.JPGIMG_6921.JPGIMG_6919.JPG

De Torenkamer: Elsemieke van der Heijden - Dag 5