Uitzending gemist

Opium

Donderdag 15 maart 2018, 22:30 - 00:00

Opium AVROTROS

Presentatie: Andrea van Pol

In deze uitzending

Opium is een dagelijks radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. Iedere werkdag ontvangt de presentator een gast en is er live muziek!
Te gast: Timo de Rijk

Timo de Rijk is directeur van het Stedelijk Museum Den Bosch.
‘Designed in California’ is een mentaliteit en een wereldwijd fenomeen dat diepgaand ons leven beïnvloedt. De tentoonstelling California: Designing Freedom brengt voor het eerst in kaart hoe de huidige hightech-cultuur van Silicon Valley is voortgekomen uit de idealen van de tegencultuur van de jaren zestig.

De typische Californische drang naar vrijheid en zelfverwezenlijking kreeg de afgelopen vijftig jaar vorm in zeer diverse producten: van lsd-zegels, protestposters en surfboards tot iPhones, Uber en DNA-zelfbouwpakketten. ‘Designed in California’ staat voor een unieke integratie van design en een ‘way of life’, maar ook voor de paradox van de ontworpen vrijheid.

Het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch haalt met deze tentoonstelling vele unieke bruiklenen naar Nederland, zoals de handgetekende schetsen van de Macintosh-pictogrammen, artwork voor de cultfilm Blade Runner door Syd Mead, en de zelfrijdende auto van Waymo (voorheen Google).

Te gast: Timo de Rijk
Live muziek: Wytske Holtrop en Serika Saito

Wytske Holtrop (foto) speelt cello sinds haar zesde jaar. Vanaf haar twaalfde jaar volgde ze lessen in de Jong Talentklas van het Prins Claus Conservatorium in Groningen en het ArtEZ Conservatorium in Zwolle. Haar Bachelor behaalde zij in 2016 cum laude aan het Koninklijk Conservatorium Brussel in de klas van Jeroen Reuling. Sinds september 2016 studeert zij aan het Haute École de Musique in Genève bij François Guye.

Serika Saito begon met pianospelen toen zij vier jaar oud was. Zij heeft gestudeerd aan de Toho Gakuen School of Music in Tokyo en studeert momenteel aan het Haute École de Musique de Gèneve in de klas van Jean-Jacques Balet. In 2014 won zij een eerste prijs op het MUZA Kawasaki concours de soliste en soleerde zij met het Symphony Orchestra of Tokyo in het eerste pianoconcert van Tschaikovsky. Serika gaf recitals zowel solo als in kamermuziekverband in Japan, België en Zwitserland. In 2017 was zij uitgenodigd om concerten te geven tijdens het International Music Festival in Cancun, Mexico.
Foto: Marije van den Berg

Live muziek: Wytske Holtrop en Serika Saito
De Torenkamer: Butterfingaz (Dewy Elsinga) - Dag 4

Vandaag ben ik wakker geworden in de Torenkamer! Toch wel een raar idee om alleen in het Vondelpark te slapen. Ik had verwacht meer mensen in de avond te zien rond hobbelen, maar er was niemand in het park te zien.

 

In de ochtend daarentegen begint het leven al vroeg: als ik uit het raam kijk zie ik vooral veel fietsers die onderweg zijn naar school en werk. Als ik echter uit de kamer stap, zit zelfs al de eerste werknemer van het VondelCS ijverig achter zijn computer te tikken en ik voel me op een of andere manier toch wel een beetje lui.


Vandaag wil ik meters maken op doek. Omdat ik gisteren de verkeerde kleur gemengd heb, duurt het proces iets langer en moet ik eerst mijn geschilderde deel opnieuw verven. Eigenlijk ben ik de hele dag zoet met verven. De dagen en tijd gaan super snel als je hier bezig bent! Ik wandel nog een snel rondje door het park in de namiddag en in de avond eet ik nog wat met de Opium-collega´s.

 

Daarnaast kom ik er ´s avonds achter dat nog een extra laag op het doek mis. Hierop besluit ik toch nog wat vormen toe te voegen: deze representeren de bomen en de takken die naar de lucht rijken. Ik begin alvast met wat kleuren mengen, maar tegen een uur of elf ben ik kapot. Heerlijk slapen in mijn eigen bedje, ik kan niet wachten!


DAG4_1.JPG

De Torenkamer: Butterfingaz (Dewy Elsinga) - Dag 4
Luidspreker Luidspreker
23:53   Slaapservice: Mathijs Gomperts - Hou je kin omhoog

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Mathijs Gomperts - Hou je kin omhoog

Mathijs Gomperts (1988) is dichter en worstelaar. Hij werd geboren in Amsterdam alwaar hij zijn jeugd doorbracht. Na enkele emigraties naar onder andere Parijs, Berlijn en New York studeerde hij aan de Universiteit van Amsterdam af in de filosofie. In februari 2016 verscheen zijn debuutbundel 'Zes' bij uitgeverij Van Oorschot.

Mathijs Gomperts - Hou je kin omhoog
Luidspreker Luidspreker
23:23   Opium Tipt
God's Own Country
Opium

Woensdag 14 maart 2018, 22:30 - 00:00

Opium AVROTROS

Presentatie: Lennart Booij

In deze uitzending

Opium is een radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. De presentator ontvangt een hoofdgast en er is live muziek! Iedere werkdag live vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam. .

Te gast: Madeleine Matzer & José Kuijpers

MATZER Theaterproducties is een compact en ondernemend theatergezelschap rondom artistiek leider Madeleine Matzer.

José Kuijpers kruipt in de huid van drie vrouwen. Vrouwen die niet langer wachten, maar doen. Op zoek naar nieuwe (politieke) inspiratie om niet langer hun woorden maar daden te laten spreken. Madeleine Matzer regisseert.

Niemand wacht op je
We leven in een tijd waarin we, door het internet, steeds meer zicht hebben op hoe het er in de wereld aan toegaat. Maar wat als je jouw mening om wil zetten in daden? Hoe kun je als individu bijdragen aan die verandering? En bij wie ligt de verantwoordelijkheid eigenlijk; bij de burger of bij de politiek?

Als betrokken burger, vertwijfeld kiezer en theatermaker ging regisseur Madeleine Matzer samen met auteur Lot Vekemans en José Kuijpers, op zoek naar antwoorden op deze vragen en zette het verlangen naar betrokkenheid en politieke vernieuwing om in deze actuele voorstelling.

Te gast: Madeleine Matzer & José Kuijpers
Live muziek: Alexander Beyer

De Amerikaanse pianist Alexander Beyer won al diverse prijzen waaronder de derde prijs bij de Koningin Elisabethwedstrijd in 2016 in Brussel. In 2014 behaalde pianist Alexander Beyer de eerste prijs van de NEC Piano Honors Competition, wat hem een debuut opleverde in de Jordan Hall in Boston. Het jaar daarop won hij de Harvard Concerto Competition en was hij ook laureaat van de US National Chopin Competition en van de Dublin International Piano Competition. Alexander Beyer combineert zijn muziekstudies met de studies wiskunde in Harvard.

Live muziek: Alexander Beyer
Luidspreker Luidspreker
23:13   De Torenkamer: Butterfingaz (Dewy Elsinga) - Dag 3

De afgelopen dagen heb ik verschillend beeldmateriaal verzameld, waarvan ik een compositie ga maken. Ik heb onder andere foto´s van boomstronken, takken, bloeiende krokussen en reflecties in water. Daarnaast heb ik een klein aantal bladeren verzameld waarmee ik gisteren begonnen ben met drukken.


Ik ben een licht in kiezen. Ik vind het moeilijk om te bepalen wat nu eigenlijk het onderwerp van mijn schilderij moet worden: neem ik een letterlijke of een figuurlijke interpretatie van het park? Wordt het “de boom met de ogen”, die ik gisteren onderweg ben tegengekomen, of het verhaal van de kanarie?  Of toch de krokussen?

 

Om het mezelf van te lang dubben af te houden, kies ik voor de krokussen. Bovendien zijn deze seizoensgebonden en begint de lente binnenkort! Ik scan alle schetsen en afdrukken in op de computer en begin in Photoshop een compositie te maken. Al gauw kom ik op het vergrote patroon van boommos uit (dat ik gisteren aandachtig heb bestudeerd). Deze bestaan uit verschillende laag op laag gegroeide organische vormen. Ik besluit deze vormen te combineren met de kleuren van de krokussen.


In de middag ga ik naar van Beek. Hier kies ik mijn canvas uit (uiteindelijk 100 bij 120 cm, ik hou ervan om groot te werken) en koop ik acrylverf. In de middag schijnt het zonnetje dus ik neem het er nog gauw even van als mijn beste vriendin langs komt om gedag te zeggen. Samen zitten we aan het water en bestuderen de langsfietsende mensen en groepjes toeristen.


Hierna ga ik weer naar de torenkamer om alle kleuren te mengen die ik nodig heb: donkerpaars, lichtblauw, geel en wit. Ook begin ik met het opzetten en uitmeten van mijn compositie op het canvas.

 

In de avond ga ik naar huis om mijn slaapspullen op te halen: ik heb besloten toch een nachtje te blijven slapen! Als ik terugkom op de Torenkamer merk ik dat ik niet tevreden ben met de kleur paars die ik gemengd heb en al grotendeels op doek heb aangebracht. Omdat ik genoeg tijd heb, meng ik mijn paars opnieuw. Morgen begin ik met overschilderen!

DAG_3_4.JPGDAG3_2.JPGDAG3.JPGDAG3_3.jpg

Torenkamer - Butterfingaz - Woensdag
Luidspreker Luidspreker
23:44   Slaapservice: Bert Natter - Rosamunde

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Bert Natter - Rosamunde


Bert Natter (1968) debuteerde in 2008 met 'Begeerte heeft ons aangeraakt' , dat werd bekroond met de Selexyz Debuutprijs en de Lucy B. en C.W. van der Hoogtprijs. Daarna volgden de boeken 'Hoe staat het met de liefde' en 'Remington' In oktober 2015 verscheen 'Goldberg'. Voor die roman dook Natter diep in de muziekgeschiedenis en toverde hij een van de schimmigste figuren tot leven: Bach's leerling Johann Gottlieb Goldberg (1775). Dit boek leverde hem een nominatie voor de ECI – voorheen AKO - Literatuurprijs – op. Onlangs verscheen zijn nieuwe roman 'Ze zullen denken dat we engelen zijn'. Een boek dat door recensenten al "prachtig, overdonderend en intrigerend" werd genoemd.
Foto: Merlijn Doomernik

Bert Natter - Rosamunde
Opium

Dinsdag 13 maart 2018, 22:30 - 00:00

Opium AVROTROS

Presentatie: Jan Mom

In deze uitzending

Opium is een radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. De presentator ontvangt een gast en er is live muziek! Iedere werkdag live vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam.

Te gast: Oscar van den Boogaard

Schrijver Oscar van den Boogaard is te gast. Zijn nieuwe roman ‘kindsoldaat’ is een epos over twee voorname Nederlandse families op de grens met Duitsland. Tegen de achtergrond van oorlogen en grote maatschappelijke veranderingen houden zij vast aan de oude wereldorde. Familiekasteel Metternich heeft een Limburgse en een Pruisische poort. Eind 19de eeuw wordt daar de tweeling Nol en Max geboren, die hun jeugd doorbrengen met het buurmeisje Nora. Wanneer aan het begin van de Eerste Wereldoorlog de achttienjarige broers het kasteel ieder door een andere poort verlaten, komen ze aan weerszijden van de geschiedenis terecht.

Kindsoldaat is de – naar eigen zeggen deels gefingeerde – geschiedenis van zijn familie. In een interview met NRC Handelsblad, dat werd afgenomen naar aanleiding van deze roman, zei Van den Boogaard een buitenechtelijke zoon van prins Bernhard te zijn. 

Te gast: Oscar van den Boogaard
Live muziek: Vento do Norte

Vento do Norte is in 2005 geformeerd door Henk van Twillert, internationaal vermaard saxofonist, gast docent aan het Conservatorium van Amsterdam en hoogleraar aan het Escola Superior de Música, Artes e Espectáculo (ESMAE) in Porto, Portugal. De orkestleden studeren allen bij Van Twillert en zijn stuk voor stuk getalenteerde musici die individueel al vele internationale concoursen hebben gewonnen. Als regelmatig van samenstelling wisselende groep wonnen zij de ene prijs na de andere.

Live muziek: Vento do Norte
Slaapservice
Slaapservice
Luidspreker Luidspreker
23:54   Slaapservice: Ties Teurlings uit Krentenkoppen

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Ties Teurlings uit Krentenkoppen

Ties Teurlings (1993) studeerde aan de kunstacademie in Breda. In zijn tweede jaar maakte hij voor zijn minor fotografie een fotoserie over zijn opa en zijn oma. In 2014 deed hij mee aan het Leids Cabaret Festival en in 2015 liep hij de pelgrimsroute van Saint-Jean-Pied-de-Port naar Santiago de Compostella. Hij groeide op in het Brabantse Oosterhout. Begin 2017 verscheen zijn bundel Krentenkoppen, humoristische en ontroerende verhalen over zijn bezoeken aan zijn opa en oma.
Foto: Lona Aalders

Ties Teurlings uit Krentenkoppen
De Torenkamer: Butterfingaz (Dewy Elsinga) Dag 2
Mijn dag twee begint rustig: ik moet eerst werken, dus ik kan pas om twee uur verder in mijn torenkamertje. Op de planning staat het verzamelen van nog meer beeldmateriaal en het schetsen van nieuwe patronen. Eigenlijk wil ik ook graag beginnen met het maken van een compositie voor het canvas, maar omdat dit vaak samengaat met het bepalen van de afmetingen van het doek weet ik nog niet zeker of ik er vandaag aan toe kom.

Gisteren heb ik al een aantal beelden verzameld. Ik besluit mijn foto´s beter te bekijken om tot nieuwe inzichten te komen. Halverwege mijn ´diepere´ onderzoek klopt Brian (Elstak, illustrator-collega en ook voormalig bewonder van het torentje) op de deur. Samen drinken we een thee en bespreken we mijn plan voor de Torenkamer. Ondertussen schets ik verder.

Halverwege de avond ontmoet ik een van de producenten van Opium, met wie ik een hapje eet en een gesprek heb over zijn opleiding Musicologie. Ook mag ik even met mijn vingers over de toetsen glijden van de prachtige vleugel in de Franse kamer van het gebouw (inclusief ornamenten!!!!!) en woon ik het eerste gedeelte van Opium bij. Deze keer is er een acht-koppig Portugees blaasensemble aanwezig die prachtig spelen.

Mijn avond sluit ik af door mijn patronen te verzamelen en in te scannen. Vanavond en morgenochtend ga ik nog even door met een compositie maken, en morgen wil ik een canvas kopen en kleuren mengen.

On we go!

IMG_4790.JPGIMG_4799.JPGIMG_4802.JPGIMG_4803.JPGIMG_4807.JPGIMG_4819.JPG

De Torenkamer: Butterfingaz (Dewy Elsinga) Dag 2
Opium

Maandag 12 maart 2018, 22:30 - 00:00

Opium AVROTROS

Presentatie: Annemieke Bosman

In deze uitzending

Opium is een radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. De presentator ontvangt een gast en er is live muziek! Iedere werkdag live vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam.
Te gast: Fikry El Azzouz

In België is de Vlaams-Marokkaanse schrijver Fikry El Azzouzi een begrip dat zich regelmatig in het Islam-debat mengt. Guy Weizman vroeg dit “pestjoch dat lak heeft aan conventies” een nieuwe tekst te schrijven voor de voorstelling Salam. El Azzouzi schrijft naast theaterstukken ook romans en columns en ontving in 2015 de 65ste Arkprijs van het Vrije Woord voor zijn roman Drarrie in de nacht, zijn debuut Het schapenfeest en zijn toneelstuk Reizen Jihad.

Salam
Alle grote verhalen beginnen met een klein verhaal. En vrijwel alle wereldconflicten vanuit teleurstelling of pijn. Nu de spanningen tussen de westerse en de Arabische wereld, tussen de Islam, het Jodendom en het Christendom steeds vaker oplopen, nemen het Noord Nederlands Toneel (NNT), Club Guy & Roni en Asko|Schönbergs K[h]AOS de theaterbezoeker mee naar hoe het allemaal begon: een vader die niet weet hoe hij zijn vaderliefde moet tonen en twee broers die uit elkaar worden gedreven. Het verhaal van Abraham, gespeeld door Jack Wouterse. Regisseur Guy Weizman brengt met deze voorstelling grote, religieuze en maatschappelijke conflicten terug tot menselijke verhalen over liefde, spijt, jaloezie en pijn.

Te gast: Fikry El Azzouz
Live muziek: Odayin Trio

Het Odayin Trio werd opgericht in 2015 en bestaat uit Hanke Scheffer (piano), Hrayr Ter-Sargsyan (viool) en Noam Staal (cello). Ze kennen elkaar van het conservatorium Zwolle en hebben al vele concerten gegeven door heel Nederland.

Live muziek: Odayin Trio
Luidspreker Luidspreker
23:54   Slaapservice: Radna Fabias - Drie manieren waarop ik de zee ben of ken

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in VondelCS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Radna Fabias - Drie manieren waarop ik de zee ben of ken

Radna Fabias is geboren en getogen op de Nederlandse Antillen. Zij studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en won in 2016 de poëzieprijs van de stad Oostende. 'Habitus' is haar debuut.

Foto: Wouter le Duc

Radna Fabias - Drie manieren waarop ik de zee ben of ken
Luidspreker Luidspreker
23:13   De Torenkamer: Butterfingaz (Dewy Elsinga) - Dag 1

Hier ben ik dan! Eindelijk in de Torenkamer van het VondelCS. Ik heb hier al een aantal weken naar uitgekeken – even op vakantie in eigen stad en mijn hersenspinsels over afstuderen loslaten. Ik wil me deze week graag laten leiden door de gebeurtenissen in en rondom het park. Mijn doel is om op de 5e dag een canvas te presenteren die mijn ervaring in deze omgeving op een abstracte manier representeert.


Het ontvangst is erg warm: bij aankomst krijg ik gelijk een rondleiding door de creatieve broedplaats en het prachtige gebouw die de naam VondelCS draagt. De Torenkamer is kleiner dan ik dacht, maar door de hoge ramen (en de felle zon!) zeker niet benauwend maar juist heel fijn om in te werken.


Mijn plan voor vandaag is het verzamelen van beeldmateriaal en inspiratie in de vorm van patronen, structuren en verhalen. Ik besluit eerst een lang rondje door het park te wandelen en foto´s te maken van de interessante beelden die ik tegenkom. Ik was even vergeten hoe top het is om in alle rust een frisse neus te halen en met niks anders bezig te zijn dan wat je op dat moment wilt. Vijftig foto´s (ik overdrijf altijd een beetje) en een uurtje later kom ik weer terug in mijn torenkamertje, waar ik begin met het schilderen van een aantal patronen en objecten die ik ben tegengekomen tijdens mijn wandeling.


Even later pak ik de fiets om toch even te gaan parkjutten. Ik heb een blauwe plastic tas om mijn stuur hangen waarin ik elke prullaria gooi die ik ook maar enigszins interessant vind. Ik voel me, op zich, een heel klein beetje, iemand die niks beters te doen heeft met zijn leven, en zo word ik ook aangestaard. Maar hey, dit kan ook gewoon de kracht van het moment zijn.


Op zoek naar nog meer verhalen, kom ik op de weg een wilde parkiet tegen waarvan zijn vleugel gesneuveld is. De toeristen om hem heen maken doodleuk foto´s, maar een andere man en mij valt het op dat hij er toch wel een beetje zielig bijzit. De partner van de parkiet komt af en toe paniekerig aan- en afvliegen, waarop de man en ik besluiten dat ik toch maar even de dierenambulance moet bellen. Of ze ook komen voor gesneuvelde wilde parkieten, vraag ik. Dat doen ze, maar alleen als we hem ergens in een kartonnen doosje af kunnen leveren. De man en ik besluiten allebei op zoek te gaan naar een doosje, maar als ik even 3 minuten van de scene afwijk en weer terug kom is de vogel tot onze grote verbazing weg.


Ik stel me voor aan de man, die Chief blijkt te heten, en vervolgens heb ik een interessant gesprek met hem over zijn afkomst als indiaan uit het Amazonegebied en hoe hij bepaalde problemen op een spirituele en natuurlijke manier kan healen. Hij vertelt ook hoe hij vroeger eigenaar van de club was in het Vondelpark maar de naam vergeten is omdat hij te veel geblowed heeft. Er komt tijdens ons gesprek een vriend van hem aanfietsen die vertelt dat de vogel die we zojuist hadden willen redden zichzelf al de andere kant op had gevlogen en dus weer beter is.


Lang verhaal kort: hieronder een aantal foto´s van de patronen en structuren die ik ben tegengekomen, en een aantal testafdrukken. Morgen wil ik nog meer structuren beelden verzamelen, een compositie voorbereiden, kleuren bepalen en een canvas kopen. To be continued!


IMG_4751.JPGIMG_4754.JPGIMG_4728.JPGIMG_4685.JPGIMG_4731 (1).JPG

Torenkamer - Butterfingaz - maandag
Opium

Vrijdag 9 maart 2018, 22:30 - 00:00

Opium AVROTROS

Presentatie: Jan Mom

In deze uitzending

Opium is een dagelijks radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. Dagelijks ontvangt de presentator een gast en is er live muziek vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam.

Te gast: Aukje Holtrop

Aukje Holtrop schreef de biografie van Henriëtte van Eyk

Ze is al bijna vergeten, haar boeken verstoffen in bibliotheken en antiquariaten. Maar in de jaren dertig, veertig, vijftig en zestig van de vorige eeuw was Henriëtte van Eyk een schrijfster die de ene bestseller na de andere schreef. Ze was een intrigerende vrouw, die ‘uit fatsoen’ (zoals ze zei) in de Tweede Wereldoorlog in het verzet zat en daar belangrijk en moedig werk verrichtte. Vier mannen hebben haar leven bepaald. Haar dierbare vader, directeur van een handelshuis in Amsterdam, ging door malversaties failliet, waarna hij met zijn schoonmoeder uit Nederland en uit Jets leven verdween. Haar broer Bert werd hoogleraar scheikunde, was travestiet en eindigde tragisch. Jean de Nève werd haar eerste man, een avonturier, schrijver en onverschrokken verzetsheld, die volkomen gebroken uit een Duits concentratiekamp terugkwam. Ten slotte was er haar grote liefde, Simon Vestdijk, de schrijver die hopeloos verliefd op haar raakte maar haar uiteindelijk in de steek liet.Haar leven was welbeschouwd tragisch – maar Henriëtte van Eyk wenste op geen enkel moment de moed te laten zakken.

Te gast: Aukje Holtrop
Live muziek: Ardemus Quartet

Het saxofoonkwartet is een van de finalisten van Dutch Classical Talents.Het Ardemus Quartet herbergt vier nationaliteiten en is daarmee het meest kosmopolitische gezelschap van Dutch Classical Talent. Arno Bornkamp, die als geen ander oog en oor heeft voor de grootste saxofoontalenten, roemt het hoge niveau van de vier spelers: ‘dat hoge speelniveau wordt ondersteund door een grote spelvreugde en een aanstekelijke muzikaliteit.’De vier musici leerden elkaar kennen op het Conservatorium van Amsterdam. Vanaf het eerste moment voelden zij een natuurlijke manier van samenspelen en al snel sloeg de muzikale vonk over. De naam van het kwartet was dan ook snel duidelijk: Ardemus is Latijns voor ‘wij branden’.
Foto: Marco Borggreve

Live muziek: Ardemus Quartet
Luidspreker Luidspreker
23:51   Slaapservice: Tommy Wieringa - Martin Bril

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Tommy Wieringa - Martin Bril

Tommy Wieringa schreef onder meer de romans Alles over Tristan (Halewijnprijs, 2002) en Joe Speedboot (F. Bordewijk-prijs, 2006). Zijn reisverhalen werden gebundeld in Ik was nooit in Isfahaan (2006) en in 2009 verscheen de roman Caesarion, gevolgd door Ga niet naar zee (2010). Met Dit zijn de namen (2012) won hij de Libris Literatuur Prijs en in 2013 was Wieringa de Boekenweekauteur. Zijn werk wordt wereldwijd vertaald.
Foto: Johan Jacobs

Tommy Wieringa - Martin Bril
De Torenkamer: Valérie Bongaarts - Dag 4

Vandaag stond in het teken van bouwen, wat een synchroniciteit opleverde met mijn omgeving. Zaterdag vindt bij VondelCS het enorme finale-evenement van Wie is de Mol? plaats, dus zag ik pontons verrijzen, podia ontstaan en lichtmasten de lucht in gaan. En met dat uitzicht voor me zat ik zelf ook te bouwen, te componeren. Ik zette 7 scènes in de steigers en schreef teksten. De voorstelling ontvouwde zich als het ware. Neemt natuurlijk niet weg dat ik alles nog moet gaan uitproberen, ter plekke. Maar er is nu in ieder geval al heel wat om uit te proberen.

Zo fietste er een ‘Er komt een man bij de dokter, hij lijdt aan hoop’ door het verhaal en een grijs muisje dat een rode draad zal dragen. En ik grasduinde in mijn oude teksten waar ik een dialoog vond over een jas, die ik prachtig kan gebruiken. Aan het eind van de dag was er zelfs al een heus stapeltje papier dat op een script begint te lijken. 

Het enige waar ik nu over struikel is dat het een montagevoorstelling lijkt te worden. Ik weet niet of ik dat wel wil. Een voorstelling, die uit losse korte stukken bestaat moet heel goed in elkaar zitten, anders verlies ik zelf persoonlijk snel m’n concentratie. Ik denk dat dit het moment is om het idee van de samenleving erin te gooien. Zoals ik eerder al aangaf, zou ik in de voorstelling graag een samenleving bouwen terwijl u (het publiek) kijkt. Dat wordt dan waarschijnlijk de verbinding. Zie, komen mijn ideeën toch nog bij elkaar. 

Vanavond is het al weer mijn één na laatste nachtje hier. Weet je wat grappig is: als je je ongelukkig voelt, denk je vaak dat het blijvend is, maar als je gelukkig bent, denk je nooit eens: Ik voel me zo ontzettend goed, hier kom ik nóóit meer uit! Tenzij je voor even in een torentje woont, maar dat is anders. J

Tot morgen!

Bouwen.jpgBoekwerk.JPGHet slapende Vondelpark.JPG

De Torenkamer: Valérie Bongaarts - Dag 4
Luidspreker Luidspreker
23:13   De Torenkamer: Valérie Bongaarts - Dag 5


Ik kwam een beetje moeilijk op gang, omdat ik de eerste paar uur met Pandora stoeide. Ik wilde haar er per se in. Niet alleen vanwege de centrale rol van hoop in haar mythe, maar ook vanwege de jeuk die ik krijg bij zulke verhalen, waarbij een vrouw gezien wordt als aanstichter van al het kwaad. En mijn eigen hoop dat er een dag komt dat we los zijn van ongelijke behandeling van wie dan ook. Maar hoe krijg je zoiets mythologisch op een leuke manier verwerkt… een hele uitdaging. Pas na de lunch zag ik het ineens. De box is de locatie! Dat is letterlijk een box! Whoop whooop! Nou ja, afijn. Die box zat er dus in, nu Pandora zelf nog. Ik maakte een soort Pipi Langkous van haar. We zullen zien of het overeind blijft.

Ook bedacht ik ‘het bankje’. Op dat ‘bankje in het park’ gaan we zien (of horen) wat mensen eìgenlijk vertellen. Wat er achter hun verhaal zit, ook al gebruiken ze hele andere woorden of vertellen ze juist een ander verhaal. Ik stipte het al eerder aan, ik vind het belangrijk dat we ons beseffen dat er verhalen achter de ander zitten, die we niet kunnen zien of horen en ook niet per se hoeven begrijpen voordat we ze kunnen accepteren. Hoe ik dat ga doen is nog even een verrassing, maar het gebeurt allemaal op dat ene bankje? ;-)  

De finaledag vandaag. Licht uit – spot aan! Wat een mooie tocht was het. Ik ben een beetje anders geworden en toch mezelf gebleven. Vanavond nog een samenvattend interview op de radio, waarin we het proces en het resultaat tot dusver bespreken. Ik ben blij dat ik tot op de laatste dag momenten had van totale helderheid. Dat ik dingen zag en voelde. Waar ideeën eerst nog troebel en bedekt waren, wist ik ze uiteindelijk scherp te krijgen en vorm te geven. Ik koos de moraal van het verhaal, ik trok personages uit de klei, ik verzon verhalen. Het was een mega-productieve week en ik zal de ruimte en rust die ik hier had om te werken, missen. De lieve mensen van Opium en VondelCS. Wat een toffe plek is dit! Maar ik ben ook blij om straks mijn drie lieve schatten weer vast te kunnen houden! <3

Tot in juli bij het Torenkamerfestival en tot in september bij de première van mijn voorstelling! 
J

Dag werkplekje.JPGLicht uit, spot aan!.JPGTroebel wordt scherp.JPG

De Torenkamer: Valérie Bongaarts - Dag 5