Uitzending gemist

Opium

Maandag 5 maart 2018, 22:30 - 00:00

Opium AVROTROS

Presentatie: Annemieke Bosman

In deze uitzending

Opium is een radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. De presentator ontvangt een gast en er is live muziek! Iedere werkdag live vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam.
Te gast: Tim Fransen

Tim Fransen (1988), opgegroeid in de Amsterdamse Bijlmer, is cabaretier, tekstschrijver en filosoof.
In 2007 won hij bij het AKF Comedy Concours zowel de jury- als de publieksprijs. Ook bij het Amsterdams Studenten Cabaretfestival won hij in 2010 beide prijzen. Aan de Universiteit van Amsterdam voltooide hij de studies psychologie en filosofie, beide cum laude. Hij is lid van Comdedytrain, schreef met Theo Maassen de Oudejaarsconference van 2013 en won een jaar later bij het Leids Cabaret Festival zowel de jury- als de publieksprijs. In 2015 tourde hij met zijn eerste cabaretvoorstelling door het land en nu is zijn tweede voorstelling te zien: Het kromme hout der mensheid.

Het kromme hout der mensheid
In zijn nieuwe voorstelling maakt Tim de balans op: hoe staat onze beschaving ervoor? En aan wie kun je dat beter afmeten dan aan Napoleon, Beethoven en Kant. Is er eigenlijk nog wel sprake van beschaving? Tim gaat niet alleen op zoek naar antwoorden, hij vindt ze ook. En aan het eind van de avond geeft hij je misschien zelfs een sprankje hoop op de koop toe.

Te gast: Tim Fransen
Live muziek: Tatiana Koleva

Tatiana Koleva (marimba) is geboren in Bulgarije. Zij heeft een grote bijdrage geleverd aan de emancipatie van de marimba en ander slagwerk als volwaardige solo instrumenten. In 2010 ontving ze de prijs “Musician of the Year of Bulgaria” van de Bulgaarse publiek en Nationale Radio. Voor haar interpretatie van eigentijdse muziek kreeg zij de Kranichsteiner Musikpreis in Darmstadt en was zij prijswinnaar op het Internationaal Gaudeamus Vertolkers Concours.

Amsterdam Marimba Weekend
De derde editie van het Amsterdam Marimba Weekend vindt plaats van 8 t/m 11 maart 2018. Met lessen en masterclasses en een concert op 10 maart in de Amstel Kerk en op 11 maart in het Bimhuis.

Live muziek: Tatiana Koleva
Luidspreker Luidspreker
23:55   Slaapservice: Marjolijn van Heemstra uit En we noemen hem

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Marjolijn van Heemstra uit En we noemen hem

Marjolijn van Heemstra studeerde godsdienstwetenschappen in Amsterdam, is als theatermaker verbonden aan het Ro theater in Rotterdam, geeft boeken uit bij Das Mag en is columnist voor dagblad Trouw. 

Foto: Maarten van der Kamp

Marjolijn van Heemstra uit En we noemen hem
Luidspreker Luidspreker
23:16   De Torenkamer: Valérie Bongaarts - Dag 1

Wat een warme ontvangst hier bij Opium/VondelCS, een warmte die aanhoudt als ik plaats neem aan mijn torenbureautje. Een heerlijk zonnetje schijnt op mij enhet Vondelpark dat zich van haar beste Anton Pieck kant laat zien. Een fuut loopt over het dunne, smeltende ijs. Een vrouw buigt zich over de kinderwagen van een vriendin. De tijd vliegt als je een kind krijgt en tegelijkertijd leef je ineen bubbel. Ik stel me voor hoe dat eruit ziet. In tijd en ruimte. Dat nieuwe gezamenlijke leven in een soort vlies door de ruimte die zijn vorm niet krijgt door de tijd die wij bepaald hebben, maar door de perceptie ervan. Maar ik dwaal af. Ondanks dat mijn bubbelvlies al aardig is opgelost en één kind naar school gaat en de ander toch al weer zindelijk is, kom ik qua tijd voor het creëren van eigen werk vaak in de knel. En daarom ben ik hier. Even los van alle dagelijkse dingen, even los van werk en gezin. Hier in het torentje, boven het Vondelpark, waar het zonnetje een bedwelmende lente verspreidt.

In de voorstelling H O O P wil ik o.a. een samenleving laten ontstaan, die opbouwt terwijl ‘u’ kijkt. En omdat ik meer wilde weten over een goed geoliede samenleving, keek ik een stukje film over sociaal gedrag bij ratten. Ratten zijn enorm slim en hun sociale structuren zo ingenieus, hun overlevingsstrategieën ongeëvenaard. En toch worden ratten altijd verkeerd begrepen, vaak net als de personages in mijn verhalen. Ze worden gezien als vies, mensen zijn bang voor ze. Terwijl ze nota bene ziektes meedragen, omdat ze in onze riolen rondlopen… tussen ons afval. De rest van de film kijk ik vanavond in bed, die eindeloze ladder omhoog, bovenin het torentje. Wat nog steeds een gek idee is, ik daar in dat bedje, hoewel mijn werkplek bij daglicht inmiddels toch wel een beetje gewend is.

Na de ratten ben ik alles op een rij gaan zetten wat ik de afgelopen tijd inmijn hoofd en op kladjes bewaarde. Het gekke is, dat ik eigenlijk al weet wat ik wil, alleen nog niet hoe. Het zou toch mooi zijn als ik dat aan het eind van deze week wel weet.

Tot morgen!

Werkplekje.JPGKladjes.JPGDe eindeloze ladder deel 1.jpgDe acteurs.JPG

De Torenkamer: Valérie Bongaarts - Dag 1
Opium

Vrijdag 2 maart 2018, 22:30 - 00:00

Opium AVROTROS

Presentatie: Andrea van Pol

In deze uitzending

Opium is een dagelijks radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. Dagelijks ontvangt de presentator een gast en is er live muziek vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam.

Te gast: Mensje van Keulen

‘Neerslag van een huwelijk’ is Mensje van Keulens dagboek over de periode 1977-1979, de jaren waarin haar huwelijk onder druk staat en ten slotte op de klippen loopt, iets wat samenvalt met haar zwangerschap en de geboorte van haar zoon. Op bijna schokkend openhartige wijze geeft Van Keulen inzicht in hoe man en vrouw elkaar dwars kunnen zitten, zonder dat ze dat zelf in de gaten lijken te hebben. De vrije huwelijksmoraal van eind jaren zestig blijkt zijn keerzijde te hebben, begeerte en jaloezie, list en bedrog, ze zijn van alle tijden.

Te gast: Mensje van Keulen
Live muziek: Thijs Kevenaar

Thijs Kevenaar, geboren in 1993 te Leeuwarden, begon op 14 jarige leeftijd met zijn eerste gitaarlessen. Al snel bleek dat een groot succes en oefende hij uren per dag! Met resultaat... In 2010 begon hij zijn studie aan het Artez Conservatorium in Zwolle daarnazette hij zijn studie voort bij Sabrina Vlaskalic aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen. Hier studeerde hij in 2016 af met een 8,5. Als gitarist gaf Thijs, zowel solo als in ensembles, meerdere recitals in Noord-Nederland. Samen met Sophie Winsemius vormt hij sinds 2016 Duo Solis, een gitaarduo. Onlangs hebben zij de "Zilveren vork" gewonnen, een publieksprijs van de Vrienden van de Harmonie.

Live muziek: Thijs Kevenaar
Slaapservice: Jan van Mersbergen - Gans

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Jan van Mersbergen - Gans

Jan van Mersbergen (Gorinchem, 1971) debuteerde in 2001 met de roman De grasbijter, waarmee hij genomineerd werd voor de Debutanten Prijs. Met zijn roman Naar de overkant van de nacht (2011) won hij de BNG Nieuwe Literatuurprijs en werd hij genomineerd voor de AKO Literatuurprijs, de Gouden Uil en de Libris Literatuur Prijs. De in 2014 verschenen roman De laatste ontsnapping werd bekroond met de prestigieuze F. Bordewijkprijs. 
Foto: Bob Bronshoff

Slaapservice: Jan van Mersbergen - Gans
Luidspreker Luidspreker
22:52   De Torenkamer: Elsemieke van der Heijden - Dag 5
Dag 5:

Het meer van het Vondelpark is al een paar dagen bevroren, waar er eerst een aantal dapperen voorzichtig het ijs begaan zijn er vandaag een hoop schaatsers. Het is een pittoresk gezicht en ik had wel de hele dag naar buiten kunnen staren. Ik wilde het eigenlijk ook wel want ik  was inmiddels fysiek vrij op na al die dagen klussen en klauteren, maar hier in de torenkamer bevind ik me zelf op glad ijs..

Het was vandaag er op of eronder want het kunstwerk moest af, ik had immers beloofd een kelderkamer  te maken en dus zou er ‘s avonds in de uitzending een kelder zijn in de toren! De taken die vandaag op het programma stonden waren er veel, maar op zich vlug gedaan, maar ook zeker essentieel in het wel of niet slagen van deze ruimte. Het grootste karwei kon ik pas aan het eind van de dag doen: de deksel (het plafond) met luik van de kelderkamer. Ik was wat nerveus voor dit moment omdat als dit zou mislukken, of als ik het niet op tijd af zou krijgen er toch niet echt sprake van een kamer zou zijn. Ik bleek in controle van de kunst te zijn, de deksel paste en om 18:00 uur zat ik op de vloer van de kelder. Ik keek om me heen en zag een bureau, een stoel, een bed, een schilderijtje en af en toe reed er een tram over.

Ik voelde me groot!

IMG_6946.JPGIMG_6944.JPGIMG_6938.JPGIMG_6926.JPGIMG_6924.JPGIMG_6921.JPGIMG_6919.JPG

De Torenkamer: Elsemieke van der Heijden - Dag 5
Opium

Donderdag 1 maart 2018, 22:30 - 00:00

Opium AVROTROS

Presentatie: Mark Brouwers

In deze uitzending

Opium is een dagelijks radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. Iedere werkdag ontvangt de presentator een gast en is er live muziek!
Te gast: Casper Vandeputte en Jennifer Muntslag

In een probleemklas heeft een lerares haar leerlingen totaal niet in de hand. Als ze een pistool in één van de schooltassen vindt, ontstaat er een broeierige sfeer in de klas waarbij de leerlingen en lerares tegenover elkaar komen te staan. Heftige discussies worden gevoerd over afkomst en gedrag, over afwijzing en erkenning, over wat nou eigenlijk belangrijk is in je leven. De voorstelling Bloedlink is een samenwerking met DOX.

Casper Vandeputte regisseert de urbane en energieke spelers van dit dynamische Utrechtse gezelschap. Hij maakte eerder bij NTjong lovend ontvangen voorstellingen voor jongeren, waaronder Titus & The summer of ’96. Casper komt samen met actrice Jennifer Muntslag vertellen over Bloedlink.

Te gast: Casper Vandeputte en Jennifer Muntslag
Live muziek: Marcel Worms

Pianist Marcel Worms (Amsterdam, 1951) is van origine bioloog. Nadat hij tien jaar had lesgegeven aan het Gymnasium Felisenum in Velzen besloot hij in 1985 alsnog naar het Conservatorium van Amsterdam te gaan, waar hij studeerde bij Hans Dercksen en Alexandre Hrisanide. Ook volgde hij nog privélessen bij Yuri Egorov en Alicia de Larrocha. Hij specialiseerde zich in het spelen van kamermuziek. In 1996 startte hij zijn project 'New Blues for Piano', waaraan inmiddels 225 componisten uit meer dan vijftig landen hebben meegewerkt. Eind vorig jaar heeft Worms de solo-cd ‘Inspired by Chopin’ opgenomen, waarmee hij nu door Nederland toert.

Live muziek: Marcel Worms
De Torenkamer: Elsemieke van der Heijden - Dag 4

Mijn ladder zat vastgeplakt aan de deksel van de kamer, ik klom boven op de kubus en trok eerst vrij zacht aan de ladder. Hij kwam niet los, die houtlijm was een stuk sterker dan ik dacht en dat was dan weer een fijne ontdekking . De tweede poging was een flinke ruk, ik stuiterde achteruit maar de ladder was losgekomen. Eigenlijk alles van de ladder  zat nu los..

 

Rond het middag uur had de kelder dan eindelijk een trap, ik was erg blij met de zee blauwe kleur en besloot dat ik subtiel verschillende scharkeringen van deze blauw zou gebruiken voor nog wat andere onderdelen. Het was fijn om te merken dat ik na drie dagen de controle had gevonden en dat het materiaal niet langer de leiding over mij nam. 
Overal door de torenkamer lag stof van hout, blauw gekleurde balkjes, gereedschap, materiaal dat het tot nu toe nog niet tot de kelder heeft gered en er staat een klein stoeltje dat ik zaagde en in elkaar lijmde. Het was een wankel gebeuren met dat stoeltje omdat er in verhouding grote dingen op stonden om ‘m extra goed te plakken. (Ik ben sowieso erg provisorisch en vernuftig omdat ik graag veel of grote dingen maak en meestal alleen kleine ruimtes tot mijn schikking heb. Het geeft mij plezier om dingen in te zetten die ogenschijnlijk niets te maken hebben met het ander, maar de twee samen toch het door mij beoogde eindresultaat behalen.) De torenkamer zag er sowieso wat chaotisch uit, meestal betekend dit dat er veel dingen tegelijkertijd aan de gang zijn en dat het kunstwerk af aan het raken is.

 

Gelukkig is het op dag 4 een chaos..

2018-03-02 (3).png2018-03-02 (2).png2018-03-02 (1).pngIMG_6890.JPGIMG_6885.JPGIMG_6875.JPGIMG_0523.jpgIMG_0500.JPG

De Torenkamer: Elsemieke van der Heijden - Dag 4
Slaapservice: Els Quaegebeur uit Woodstock

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Els Quaegebeur uit Woodstock

Els Quaegebeur (1974) is journalist en columnist. Ze schrijft onder andere voor Het Parool, Vrij Nederland, Opzij en de VARA Gids. Ruim vijf jaar geleden vertrok ze naar New York City. Tijdens haar verblijf in New York beschreef ze haar dagelijks leven in haar column in Het Parool. In 2006 verscheen haar debuutroman Mijn geheim, het verleidelijke leven van een minnares. In 2013 volgde Bij Starbucks heet ik Amy. Leven in New York City, over haar belevenissen in New York. Momenteel werkt zij aan een drieluik van Amerikaanse romans waarvan dit jaar het eerste deel Woodstock verscheen.
Foto © Keke Keukelaar

Slaapservice: Els Quaegebeur uit Woodstock
Opium

Woensdag 28 februari 2018, 22:30 - 00:00

Opium AVROTROS

Presentatie: Jan Mom

In deze uitzending

Opium is een radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. De presentator ontvangt een hoofdgast en er is live muziek! Iedere werkdag live vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam. .

Te gast: Nouchka van Brakel

Nouchka van Brakel was de eerste vrouwelijke regisseur van Nederland die met haar films een groot publiek wist te bereiken. En het is niet toevallig dat vrouwen in vrijwel al haar films een centrale rol spelen: ze was vanaf de vroege jaren zeventig actief als Dolle Mina in de vrouwenbeweging en ze bleef het feminisme trouw, ook toen anderen dachten dat de emancipatie voltooid was.

Van Brakel besloot haar herinneringen op schrift te stellen voor haar kleinzoon, herinneringen aan de totstandkoming van haar films en aan de mensen, de reizen en de boeken die haar inspireerden. Scènes uit mijn eigen draaiboek is de neerslag van een creatief en geëngageerd bestaan, een boek dat laat zien hoeveel er nog is om voor op de barricades te klimmen.

Te gast: Nouchka van Brakel
Live muziek: Intercontinental Ensemble

Het Intercontinental Ensemble werd opgericht in Amsterdam in 2012, toen een groep jonge muzikanten uit verschillende delen van de wereld besloten om samen het kamermuziek-repertoire voor blazers en strijkers te verkennen. De groep wordt gekenmerkt door zijn rijkdom van verschillende timbres, bereikt door de unieke instrumentatie, gevormd uit alle bestaande strijkinstrumenten (viool, altviool, cello en contrabas) en een blaaskwintet (fluit, hobo, klarinet, fagot en hoorn). Dit genre kan “kamerorkest” genoemd worden, want het is een kleine versie van een symfonisch orkest.

Live muziek: Intercontinental Ensemble
De Torenkamer: Elsemieke van der Heijden - Dag 1

Dag 2:

De ochtend van sjouwen en rijden ontpopte zich ’s middags tot een dans in de toren. Zachtjes op de achtergrond draaide het stuk Canto Ostinato door Simeon ten Holt.

Tijdens het subtiele intro heb ik eerst gekeken naar mijn platen, ik vond het prachtig  hoe de zon een gouden gloed legde op het hout en hoe de schaduw de verschillende tonen grijs en bruin definieerde. De vuren balken schuurde ik op en plaatste ik midden tussen de ramen  waar ze precies pasten zij aan zij.

De houten balken in tegenstelling waren wat log voor deze ruimte. Hun formaat dwong mij om hen elke keer vast te grijpen en te verplaatsen. Ze neer te leggen en weer op te tillen terwijl er ook steeds meer platen aan elkaar vast kwamen te zitten. Ze bleven omdat ik om de tien centimeter schroeven in hen heb gedraaid. Ik gleed met mijn sokken over de vloer tussen de schotten door, hield balans op de balken en opgestapelde stukken en op sommige momenten omringde het hout mij.

Langzaam kwam de kubus die in mijn hoofd zat naar buiten en kreeg een weerbarstig karakter. Het vierkant liet zich nauwelijks meer door mij duwen en trekken was haast hopeloos. Ik hoef me geen zorgen te maken dat ze er morgen niet meer staat.

Screen Shot 2018-02-27 at 21.10.35.pngScreen Shot 2018-02-27 at 21.08.36.pngScreen Shot 2018-02-27 at 21.07.35.pngScreen Shot 2018-02-27 at 21.07.15.pngScreen Shot 2018-02-27 at 21.06.59.pngScreen Shot 2018-02-27 at 21.06.43.pngScreen Shot 2018-02-27 at 21.06.28.png

De Torenkamer: Elsemieke van der Heijden - Dag 1
Luidspreker Luidspreker
23:12   De Torenkamer: Elsemieke van der Heijden - Dag 3
Gister ging alles voor de wind en zelfs vanmorgen ging alles nog voor de wind. Ik was vol met enthousiasme hier heen komen fietsen en voor ik het wist stond ik in de toren boven op mijn kelder kamer. Helaas ging de dag vanaf toen steeds meer bergafwaarts, ook daar had ik vrede mee, omdat de dingen uiteindelijk nog steeds lukte linksom of rechtsom. Ik werd steeds behendiger met de boor en schroefmachine en ook de decoupeerzaag was steeds minder een vreemde. Op sommige momenten voelde ik me zelfs goed als ik een tegenslag overwon.  Toen stak er opeens een flinke tegenwind op, ik had het niet zien aankomen, het moment dat ik had onderschat. Ik wilde een ladder maken om vanuit het gat naar beneden te dalen, hij moest vijf sporten krijgen en dat op zich moest geen probleem vormen.. ik had immers alles vier keer nagemeten, juist omdat ik nou niet uitblink in cijfers. Poging na poging bleef mislukken en het bleek uiteindelijk dat ik achteloos er van uit was gegaan dat een houten balk recht zou zijn. Waarom zou het ’t niet zijn toch? De natuur  is immers altijd te voorspellen..

Ik werk hier alleen met de deuren dicht en wordt alleen vergezeld door de stemmen van zang en toen opeens hoorde ik ‘hallo, hoe gaat het daar?’.  
‘Het gaat niet goed’ zei ik. ‘De sportjes spelen pingpong met elkaar en ik kijk lijdend toe. Hij gaf me een blik opener op hoe ik het anders kon aanpakken, hij had gelijk en ik was niet meer boos.

IMG_6871.jpgIMG_6870.JPGIMG_6864.JPGIMG_6851.jpgIMG_6849.jpgIMG_6847.JPGIMG_6843.JPGIMG_6842.JPGIMG_6861.JPG

De Torenkamer: Elsemieke van der Heijden - Dag 3
Slaapservice: Liesbeth Lagemaat uit Lizzie

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Liesbeth Lagemaat uit Lizzie

Liesbeth Lagemaat is dichteres, actrice en schrijfster. In 2005 ontving ze de C. Buddingh’-prijs voor haar debuutbundel ‘Een grimwoud in mijn keel’. Daarna verschenen ‘Een koorts van glas’ (2007), ‘Handlanger – Het witte kind’ (2009), ‘Het uur van de pad’ (2012), en in 2015 het lange epische gedicht ‘Nachtopera’. Ook verscheen in 2015 Lizzie, een roman over liefde en kunst, geschreven in samenwerking met Martin Michael Driessen. Het Milanese uitgeefhuis Neri Pozza gaat de roman in het Italiaans uitbrengen. Op dit moment werkt Liesbeth Lagemaat aan een nieuwe (solo-)roman en aan een nieuwe dichtbundel. 

Slaapservice: Liesbeth Lagemaat uit Lizzie
Luidspreker Luidspreker
23:53   Slaapservice: Liesbeth Lagemaat uit Lizzie

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Liesbeth Lagemaat uit Lizzie

Liesbeth Lagemaat is dichteres, actrice en schrijfster. In 2005 ontving ze de C. Buddingh’-prijs voor haar debuutbundel ‘Een grimwoud in mijn keel’. Daarna verschenen ‘Een koorts van glas’ (2007), ‘Handlanger – Het witte kind’ (2009), ‘Het uur van de pad’ (2012), en in 2015 het lange epische gedicht ‘Nachtopera’. Ook verscheen in 2015 Lizzie, een roman over liefde en kunst, geschreven in samenwerking met Martin Michael Driessen. Het Milanese uitgeefhuis Neri Pozza gaat de roman in het Italiaans uitbrengen. Op dit moment werkt Liesbeth Lagemaat aan een nieuwe (solo-)roman en aan een nieuwe dichtbundel. 

Liesbeth Lagemaat uit Lizzie
Opium

Dinsdag 27 februari 2018, 22:30 - 00:00

Opium AVROTROS

Presentatie: Jan Mom

In deze uitzending

Opium is een radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. De presentator ontvangt een gast en er is live muziek! Iedere werkdag live vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam.

Te gast: Serge van Veggel

Serge van Veggel is oprichter en artistiek directeur van het Haagse opera- en muziektheatergezelschap OPERA2DAY. Op dit moment staat het stuk Hamlet op de planken, in samenwerking met het New European Ensemble. Hamlet is “‘een grand opéra’ van Ambroise Thomas en een psychologische thriller zonder weerga.”

Het hof van Claudius
Hamlet heeft alles wat je van een operaversie van Shakespeare’s toneelstuk mag verwachten. Het hof van koning Claudius verschijnt in al zijn decadentie op het toneel. We kunnen meeleven met de innerlijke strijd van de titelheld en huiveren bij de geestverschijning van zijn vermoorde vader. Bij de waanzinsscènes met Ophélie klinkt zeldzaam ontroerende muziek. Hamlet is voor zowel iedere opera- als Shakespeareliefhebber een ware ontdekking.

Te gast: Serge van Veggel
Live muziek: Nikola Meeuwsen

Nikola Meeuwsen is één van Nederlands opvallendste jonge pianotalenten. In 2012 won hij het Steinway Concours in Amsterdam, waar hij ook de publieksprijs in de wacht sleepte. In 2014 won hij de eerste prijs van het Koninklijk Concertgebouw Concours. Nikola studeert bij Marlies van Gent aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en aan de prestigieuze Accademia Pianistica di Imola waar hij sinds 2015 les krijgt van Enrico Pace.

Live muziek: Nikola Meeuwsen
Live muziek: Lucette van den Berg

Lucette van den Berg is één van de toonaangevende stemmen van de nieuwe generatie jiddische zangeressen. Ze heeft opgetreden in theaters, concertzalen en festivals in Europa en Noord-Amerika. Al op 18 jarige leeftijd startte zij met haar studie klassiek zang aan het conservatorium van Zwolle en later Amsterdam, won een tweede plaats bij het Euregio Vocalisten Concours en legde zich toe op liedrecitals en oratorium, terwijl zij in haar studeerkamer, voor haar eigen plezier, jiddische liedjes begon te zingen.

Maar gaandeweg ontdekte Lucette dat de klassieke muziek haar niet de ruimte gaf voor haar creatieve, scheppende kant. Misschien één van de meest belangrijke gebeurtenissen in het muzikale leven van Lucette is de ontmoeting en vriendschap met de bekende jiddische componiste/schrijfster Beyle Schaechter-Gottesman, die haar bewust maakte van haar joodse ‘roots’.

Van den Berg verbleef langere tijd bij Beyle in New York en ontving nog niet eerder gepubliceerde liederen van haar. Lucette arrangeerde ze en bracht ze uit op de CD ‘Friling’ (derde prijs JPF Song Award 2009, USA).
De keuze voor het Jiddisch lied was definitief gemaakt. 

Op 1 en 4 maart zingt Lucette op het Yiddish Waves Festival, onderdeel van Leeuwarden-Fryslân 2018, Culturele Hoofdstad van Europa.

Foto: Janet Parrella

Live muziek: Lucette van den Berg
Slaapservice
Slaapservice
Luidspreker Luidspreker
23:51   Slaapservice: Haro Kraak uit Lekhoofd

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Haro Kraak uit Lekhoofd


Haro Kraak (1986) is verslaggever en tv-recensent van de Volkskrant. Hij publiceerde korte verhalen in Revisor en De Optimist. In september verscheen zijn debuutroman Lekhoofd, over een jongen die geluiden kan proeven en letters en cijfers in kleuren.

Haro Kraak uit Lekhoofd
De Torenkamer: Elsemieke van der Heijden - Dag 2

De ochtend van sjouwen en rijden ontpopte zich ’s middags tot een dans in de toren. Zachtjes op de achtergrond draaide het stuk Canto Ostinato door Simeon ten Holt.

Tijdens het subtiele intro heb ik eerst gekeken naar mijn platen, ik vond het prachtig  hoe de zon een gouden gloed legde op het hout en hoe de schaduw de verschillende tonen grijs en bruin definieerde. De vuren balken schuurde ik op en plaatste ik midden tussen de ramen  waar ze precies pasten zij aan zij.

De houten balken in tegenstelling waren wat log voor deze ruimte. Hun formaat dwong mij om hen elke keer vast te grijpen en te verplaatsen. Ze neer te leggen en weer op te tillen terwijl er ook steeds meer platen aan elkaar vast kwamen te zitten. Ze bleven omdat ik om de tien centimeter schroeven in hen heb gedraaid. Ik gleed met mijn sokken over de vloer tussen de schotten door, hield balans op de balken en opgestapelde stukken en op sommige momenten omringde het hout mij.

Langzaam kwam de kubus die in mijn hoofd zat naar buiten en kreeg een weerbarstig karakter. Het vierkant liet zich nauwelijks meer door mij duwen en trekken was haast hopeloos. Ik hoef me geen zorgen te maken dat ze er morgen niet meer staat.

Screen Shot 2018-02-27 at 21.10.35.pngScreen Shot 2018-02-27 at 21.08.36.pngScreen Shot 2018-02-27 at 21.07.35.pngScreen Shot 2018-02-27 at 21.07.15.pngScreen Shot 2018-02-27 at 21.06.59.pngScreen Shot 2018-02-27 at 21.06.43.pngScreen Shot 2018-02-27 at 21.06.28.png

De Torenkamer: Elsemieke van der Heijden - Dag 2