Uitzending gemist

Opium

Woensdag 25 juli 2018, 22:30 - 00:00

Opium AVROTROS

Presentatie: Andrea van Pol

In deze uitzending

Opium is een radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. De presentator ontvangt een hoofdgast en er is live muziek! Iedere werkdag live vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam. .

Te gast: Marjoleine de Vos

Marjoleine de Vos (1957) is redacteur kunst bij NRC Handelsblad. Ze schrijft over kunst, literatuur en koken, en heeft een tweewekelijkse column op de opiniepagina. 'Doe je best' s haar nieuwste essaybundel.

Doe je best
Hoe moeten wij leven? De onmogelijkheid van de vraag vind je verrassend genoeg niet terug in de antwoorden die Marjoleine de Vos erop tracht te geven. We kunnen leren van de klassieken. Poëzie helpt. Een mooie maaltijd en een prachtige tuin helpen ook. Reizen. Religie. Deze verzameling persoonlijk essays tonen een wereldbeschouwing van deze tijd die meervoudig is, nooit absoluut.

Te gast: Marjoleine de Vos
Live muziek: Henriëtte de Groot en Tjako van Schie

Henriëtte de Groot studeerde zang aan de conservatoria van Utrecht, Salzburg en Nancy. Zij zong verschillende operarollen op internationale podia, waaronder Tatyana in Eugen Onegin, Nedda in Pagliacci en Susanna in Segreto di Susanna. Zij was van 1995-2003 verbonden aan De Nederlandse Opera. Momenteel zingt zij concerten in binnen-en buitenland. Naast haar werk als zangeres geeft zij zangles in Coevorden en Emmen.

Tjako van Schie studeerde piano aan het conservatorium in Zwolle bij Ben Smits. Sinds 1994 is hij correpetitor aan het Conservatorium van Amsterdam en gastdocent aan de Escola Superior de Musica das Artes do Espectaculo in Portugal. Hij werkt onder andere samen met de violist Adriaan Stoet en de saxofonist Henk van Twillert.

Live muziek: Henriëtte de Groot en Tjako van Schie
Luidspreker Luidspreker
22:55   De Torenkamer: Yara de Kok - Dag 3

Woensdag 25 juli; wat was het weer een extreem tropische dag. Maar geen probleem: het werk in het torentje gaat lekker door. Vandaag heb ik mij gefocust op de beelden die ik de afgelopen dagen heb verzameld. Ik heb mezelf opgesloten en ben intuïtief gaan snijden, plakken en zoeken naar composities. Het resultaat is dat de muur nu vol hangt met collages.


Yara de Kok dag 3 afb1.jpg


Gisteren schreef ik dat ik zoveel mogelijk tegenstellingen van deze plek wil verzamelen. In mijn collages zie ik dit terugkomen: de gladde, strakke oppervlakten tegenover de ruwe stukken hout of karton. Lichte delen zonlicht naast harde zwarte schaduwen. Of bijvoorbeeld de openheid van de buitenlucht tegenover de gesloten vormen van verwarmingsbuizen. Ik ben benieuwd of mensen die werken in het VondelCS-gebouw de plek ook echt terugzien en of ze bijvoorbeeld de muren en vloeren herkennen. Zelf merk ik dat ik de beelden steeds meer eigen kan maken. Zo langzamerhand kan ik het gaan transformeren naar nieuwe zelfbedachte plekken.


Yara de Kok dag 3 afb2.jpg


De afgelopen dagen probeer ik na te denken over waar mijn liefde voor ruimtes en architectuur vandaan komt. Vandaag bedacht ik me het volgende: hoe een ruimte is gebouwd en de materialen die zijn gebruikt, zijn totaal objectieve en concrete gegevens. Terwijl de beleving en een gevoel van een ruimte juist enorm subjectief en persoonlijk is. Daar kan je geen vinger opleggen. Deze tegenstelling fascineert me enorm.


Nu is het tijd om mijn volgende stap te bepalen en mezelf klaar te maken voor het tweede interview. Wordt vervolgd!

De Torenkamer: Yara de Kok - Dag 3
Luidspreker Luidspreker
23:52   Slaapservice: Nina Polak uit Toen Amsterdam mijzelf nog was

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Nina Polak uit Toen Amsterdam mijzelf nog was


Nina Polak (1986) debuteerde in 2014 met het alom bejubelde We zullen niet te pletter slaan, dat werd genomineerd voor de Anton Wachterprijs, de ANV Debutantenprijs en de Opzij Literatuurprijs. Ze is redacteur bij De Correspondent en schrijft regelmatig voor De Gids. ‘Gebrek is een groot woord’ is haar nieuwste roman.
Foto: Bob Bronshoff

Nina Polak uit Toen Amsterdam mijzelf nog was
Opium

Dinsdag 24 juli 2018, 22:30 - 00:00

Opium AVROTROS

Presentatie: diverse presentatoren

In deze uitzending

Opium is een radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. Vandaag presenteert Lidewijde Paris. De presentator ontvangt een gast en er is live muziek! Iedere werkdag live vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam.

Te gast: Bertram Koeleman

Bertram Koeleman (1979) debuteerde in 2013 met de roman De huisvriend, die de shortlist van de Anton Wachterprijs bereikte. Koeleman was te gast op het European Festival of the First Novel in Kiel en zijn verhalen verschenen in onder andere De Gids en Das Magazin. Het wikkelhart is zijn nieuwste roman.

Het wikkelhart
In ‘Het wikkelhart’ zijn twee studiegenoten tijdens een vakantie op het Franse platteland getuige van een incident dat hen beiden op een fundamentele manier vormt. De verbeelding van Nick Tuin raakt hierdoor ontketend; in de jaren die volgen werkt hij obsessief aan een succesvol literair oeuvre. Bij zijn vriend Dom gebeurt het omgekeerde. Al sinds zijn jeugd wil hij schrijver worden, maar de herinnering aan het incident werpt permanente blokkades op. Wanneer Nick een nieuwe roman uitbrengt met precies dit incident als uitgangspunt voelt Dom woede en onmacht. Wat geeft Nick het recht om zo’n gevoelig aspect van hun gedeelde verleden openbaar te maken? In de weken na publicatie gaat Doms leven steeds meer parallellen vertonen met Nicks boek. Waar eindigt het boek en begint zijn werkelijkheid? Hoe ver mag een schrijver gaan?

Te gast: Bertram Koeleman
Live muziek: Bobby Mitchell en Maarten van Veen

Het Hortus Festival wordt dit jaar op een nieuwe leest geschoeid. Het festival nieuwe stijl gaat op woensdag 25 en donderdag 26 juli van start in de Hortus Botanicus in Leiden. Niet meer zoals in eerdere jaren zes weken lang één avondconcert per week maar drie weken lang twee hele festivaldagen met gratis mini-optredens, componeerworkshops voor kinderen en zowel middag- als avondconcerten.

Pianisten Bobby Mitchell en Maarten van Veen zullen samen enkel concerten geven met Rachmaninovs Dodeneiland en Stravinsky’s Le Sacre du Printemps op het programma.

“Als kind was ik al gefascineerd door het Dodeneiland van Rachmaninov”, zegt Maarten van Veen. “Het is één de meest duistere werken die hij ooit schreef. Op m’n zestiende maakte ik een arrangement voor twee piano’s. Het is dertig jaar in de kast blijven liggen en eindelijk is daar nu het moment om het uit te gaan voeren, samen met pianist Bobby Mitchell. Ik kijk er zeer naar uit.”

Live muziek: Bobby Mitchell en Maarten van Veen
Slaapservice
Slaapservice
Luidspreker Luidspreker
23:55   Slaapservice: Jeroen van Kan - Beteken ze

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Jeroen van Kan - Beteken ze

Jeroen van Kan (1968) is dichter, schrijver en programmamaker bij de VPRO, waar hij onder meer het programma Boeken presenteert. Hij was redacteur van de literaire tijdschriften De Tweede Ronde en Tirade. In 2015 stelde hij met Wim Brands het boek Nederland. Een objectief zelfportret in 51 voorwerpen samen. Hij werkt aan een roman.
Foto: Lionne Hietberg

Jeroen van Kan - Beteken ze
De Torenkamer: Yara de Kok - Dag 2

Na een tropische korte nacht in het torentje werd het tijd voor dag twee. Vandaag heb ik op verschillende manieren geprobeerd de plek beter te leren kennen. Ik moet zeggen dat ik me al aardig thuis begin te voelen.


Allereerst ben ik binnen en buiten dezelfde route als gisteren gaan wandelen. Zo kon ik verder komen dan mijn eerste indruk en ontdekte ik leuke details. Ook kwam ik erachter dat ik een paar "verborgen" ruimtes van het gebouw gisteren nog helemaal niet had gevonden. Dit heb ik natuurlijk allemaal gefotografeerd.

Verder vind ik het typerend voor deze plek dat het vol zit met tegenstellingen en contrasten. Daarom heb ik besloten om dat te gaan beschrijven. Een voorbeeld van een tegenstelling is drukte en rust. Hierbinnen heerst voor mijn gevoel altijd een enorme rust, maar wanneer je één minuut verder loopt, sta je zo middenin het hysterische verkeer van Amsterdam. Een ander voorbeeld is oud en nieuw. Dit gebouw komt uit 1880 en zit vol met ornamenten. Tegelijkertijd is er ook een superstrak en modern restaurant ingebouwd en zijn er studio's vol met de nieuwste apparatuur. Contrasten en tegenstellingen zijn ook belangrijk in mijn werk, dus de rest van de week ga ik dat zo veel mogelijk verzamelen.

Ten slotte wilde ik ook op zoek naar het rauwe randje van deze chique buurt. Daarom ben ik overdreven gaan letten op alle kapotte, versleten, vieze dingen die hier te vinden zijn. Ik heb meer dan genoeg gevonden!


Het torentje maakt me echt productief. Op dit moment begint er al een aardige stapel foto's, materialen en collages te ontstaan. Vanaf nu zal ik me vooral hierop gaan focussen. Deze beelden deel ik morgen.


Yara de Kok dag 2 afb1.jpg

De Torenkamer: Yara de Kok - Dag 2
Opium

Maandag 23 juli 2018, 22:30 - 00:00

Opium AVROTROS

Presentatie: Annemieke Bosman

In deze uitzending

Opium is een radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. De presentator ontvangt een gast en er is live muziek! Iedere werkdag live vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam.
Te gast: Johan Mattelaer

Johan Mattelaer is uroloog met een passie voor geschiedenis en kunst. Hij publiceerde diverse rijk geïllustreerde boeken op het raakvlak tussen de urologie/seksuologie en geschiedenis/kunst. Hoognodig! is zijn nieuwste boek.

Hoognodig!
Hoognodig! Plassen in de kunst is een reis door ruimte en tijd, waarbij onderweg stil wordt gehouden bij allerlei kunstvormen. Stomverbaasd ontdek je op bekende kunstwerken opeens in een hoekje een man die tegen een muur plast of een klein engeltje dat grazige weiden besproeit. Een detail dat je als kijker nu voor het eerst opmerkt en dat je nooit meer zal ontgaan als je de volgende keer het kunstwerk te zien krijgt. De kunstenaars tonen de plassende mens nu eens ernstig dan weer frivool of gewoon humoristisch, soms ook uit protest of om een statement te maken. Maar altijd intrigeren de kunstwerken door de geheime boodschappen of symbolische aanwijzingen die vaak alleen verklaard kunnen worden door ingewijden - zoals de auteur van dit boek. De uitgebreide achtergrondinformatie over de kunstenaars en hun werk geeft bovendien inzicht in de soms complexe ontstaansgeschiedenis van de verschillende kunstvormen. Een boeiende ontdekkingstocht!

Te gast: Johan Mattelaer
Live muziek: James Oesi

In 2005 en 2006 was James geselecteerd als één van de twee bassisten, wereldwijd om deel te nemen aan het Perlman Music Program in New York. Dit programma, geleid door violist Itzhak Perlman, zijn vrouw Toby en de faculteit van de Juilliard String Faculty, geeft een hele selecte groep muzikale talenten intense training in solo en kamerspel. James begon de dubbele bas te spelen toen hij 12 was in 2001, nadat hij al piano en viool had gespeeld.

Sinds zijn komst naar Nederland is hij een bekend gezicht geworden in de klassieke en hedendaagse muzikale wereld.

Hij is ook de oprichter en artistiek leider van het Dutch Double Bass Festival, het eerste dergelijke festival ter wereld, waar James internationale topartiesten naar Nederland bracht. 




Live muziek: James Oesi
Luidspreker Luidspreker
23:55   Slaapservice: Froukje van der Ploeg - Zoals mijn vader

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoor je:

Froukje van der Ploeg - Zoals mijn vader

Froukje van der Ploeg is dichter en woont en werkt in Amsterdam. Ze ontving de Hollands Maandblad Poëziebeurs en werd genomineerd voor de J.C. Bloemprijs. Ze is met grote regelmaat te gast op festivals en schrijft ook in opdracht. Ze publiceerde drie succesvolle bundels bij Uitgeverij Nieuw Amsterdam. Kater in 2006, Zover in 2013 en Dit is hoe het ging in 2016.
Foto: Eduard Dieters

Froukje van der Ploeg - Zoals mijn vader
Luidspreker Luidspreker
23:15   De Torenkamer: Yara de Kok - Dag 1

Vandaag ben ik aan het eind van de ochtend gestart in de Torenkamer. Omdat ik eigenlijk nog nooit in de buurt was geweest, had ik geen idee wat ik kon verwachten. Ik was dan ook erg verrast door de enorme schoonheid van het gebouw met al zijn verschillende functies. Ik kreeg gelijk zin om aan de slag te gaan.


Allereerst ben ik de binnenkant van het gebouw gaan onderzoeken. Ik ben elke ruimte ingegaan vanaf het hoogste puntje (nog boven de toren) tot aan het laagste puntje in de kelder. Het was nog erg rustig, dus ik had alle vrijheid om rond te zwerven. Zo heb ik een tijdje de ruimtes geobserveerd en gefotografeerd. Ik werd erg vrolijk van de oude elementen die overal terug te vinden zijn en de grote ramen waar de felle zon door naar binnen schijnt. Nadat ik genoeg beelden had verzameld, was het tijd om naar buiten te gaan. Samen met mijn camera ben ik in de buurt van het gebouw gaan rondlopen. Naast fotograferen ging ik ook op zoek naar afvalmaterialen (zoals hout en karton) die ik kan gebruiken voor collages, maar omdat het zo'n nette wijk is, bleek dit nog geen gemakkelijke opgave. Toch heb ik uiteindelijk op een bouwplaats wat bruikbaars weten te verzamelen. De buurt is dus erg chique: er staan veel indrukwekkende oude gebouwen en alles is goed onderhouden. Dat is positief, maar dit maakt het ook nog wat afstandelijk. De komende week wil ik daarom een manier gaan verzinnen om de plek beter te leren kennen en voorbij deze eerste laag te komen. Ik ben benieuwd!


Aan het eind van de middag ben ik een selectie van foto's gaan afdrukken, uitsnijden en samen gaan voegen tot nieuwe beelden. Hier zijn al wat eerste collages uitgekomen. Morgen zal ik daar verder op reageren.


Yara de Kok dag 1 afb1.jpg


Yara de Kok dag 1 afb2.jpg


Yara de Kok dag 1 afb3.jpg

De Torenkamer: Yara de Kok - Dag 1
Opium

Vrijdag 20 juli 2018, 22:30 - 00:00

Opium AVROTROS

Presentatie: Andrea van Pol

In deze uitzending

Opium is een dagelijks radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. Dagelijks ontvangt de presentator een gast en is er live muziek vanuit VondelCS in het Vondelpark te Amsterdam.

Te gast: Daniël Cohen

Met POZ PARADISE maakt regisseur / schrijver Daniël Cohen een nieuwe theatervoorstelling over de actuele situatie rond hiv en aids, met een lichtere toon en gericht op de toekomst. Het stuk wil een modern Nederlands alternatief bieden voor aids-gerelateerde stukken als The Normal Heart en Angels in America, die focussen op de situatie in Amerika in de jaren negentig en die inmiddels vrij verouderd zijn.

De wereldpremière zal komende dinsdag plaatsvinden in de Amsterdamse Stadsschouwburg tijdens de Internationale Aidsconferentie AIDS 2018 in Amsterdam, als onderdeel van het officiële culturele programma. Daarna volgt een tournee door het land.

Te gast: Daniël Cohen
Live muziek: Julien Libeer

Julien Libeer zat op zesjarige leeftijd voor het eerst achter een piano. Na het voltooien van zijn studies bij Daniel Blumenthal (Brussel) en Jean Fassina (Parijs), wordt Julien Libeer ‘artist in residence' van de Muziekkapel Koningin Elisabeth. 

Libeer eerste soloplaat, Lignes Claires, wordt unaniem geloofd door de vakpers. Daarna volgt een opname met Lorenzo Gatto, hiervoor krijgen zij de Diapason d’Or 2016. Daarna maakt hij nog een cd met Camille Thomas, ‘Réminiscences’.

Julien Libeer is dit weekend ook te zien en horen op Wonderfeel.

Live muziek: Julien Libeer
Slaapservice: Krijn Peter Hesseling - Mijn eerste en enige titelloze gedicht ooit

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Krijn Peter Hesseling - Mijn eerste en enige titelloze gedicht ooit uit Toondoof

Krijn Peter Hesselink debuteerde in 2008 met de dichtbundel Als geen ander, gevolgd door Stil alarm, De uitputting voorbij en Als niemand vangt. Verder vertaalde hij onder meer werk van Breyten Breytenbach. Met Moederziel (2015) debuteerde Krijn Peter Hesselink als romanschrijver. In 2018 verschijnt zijn poëziebundel Toondoof.
Foto: Merlijn Doomernik

Slaapservice: Krijn Peter Hesseling - Mijn eerste en enige titelloze gedicht ooit
Luidspreker Luidspreker
23:02   De Torenkamer: Cathelijn van Goor - Dag 5

Je ontkomt nooit helemaal aan jezelf en dat ondervond ik ook deze dagen in de Torenkamer. De behoefte om een af en goed beeld te maken, zit blijkbaar diepgeworteld. Na een supersnelle start de eerste dag, waarbij ik tekeningen maakte met een timer erbij, verzandde ik al snel in het afmaken van deze beelden. Ook bij het experimenteren met ander materiaal gleed mijn tijd weg in het afmaken van de tekeningen. Op zich niets mis mee, want ik heb in vijf dagen tijd toch een mooi reeksje werken gemaakt, geschikt voor een nieuwe expositie. Het was echter niet helemaal mijn insteek voor het werken in de Torenkamer. 

Kortom, het roer moest vandaag om, terug naar het schetsen en spelen. Maar wel pas nadat ik eerst nog even verder stoeide met de tekening op zwart papier ;-)

Na het maken van een serie snelle schetsen was het tijd om Najiba Brakkee te verwelkomen. Zij heeft mij de rest van de avond gevolgd om een beeldverslag te maken van mijn verblijf in de Torenkamer, voor het artlog Trendbeheer. Erg fijn en ik ben benieuwd naar het resultaat, dat na dit weekend online zal verschijnen. Ik zag al een vervreemdende foto van mij en Andrea van Pol in de studio; dat belooft wat.

Tijdens haar bezoek maakte ik nog even een paar foto’s van mijn werk. Ineens zag ik hoe aan de linkerkant van de ruimte het Vondelpark te zien was door het raam en rechts aan de muur mijn tekeningen ineens ook leken te fungeren als vensters naar een park buiten. Een geslaagde ontdekking, te vergelijken met de vensters in de computer die naar een andere wereld leiden.

Aansluitend bracht ik mijn werken naar de studio beneden voor de live uitzending. Er heerste een ontspannen sfeer. Daniel Cohen sprak zeer beeldend en uitnodigend over zijn voorstelling Poz Paradise, die aankomende week in première gaat, omlijst door een prachtige selectie muziek. Ik mocht mezelf gelukkig prijzen toen hij op vergelijkbare, diepgaande wijze een werk van me beschreef. Een vermoeide Julien Libeer speelde Bach alsof hij net uit een frisse zomerse bui was gestapt. Het spiegelende grafiet in mijn tekeningen ging een spannende, schilderachtige interactie aan met het licht van de studiolampen. Kortom, een waardevolle avond om een fijne en productieve mini-residency mee af te sluiten. 

Als finishing touch ontdekte ik thuis, als cadeautje van het park, een blaadje in mijn haar. 


Cathelijn van Goor dag 5 afb1.jpg


Cathelijn van Goor dag 5 afb2.jpg


Cathelijn van Goor dag 5 afb3.jpg


Cathelijn van Goor dag 5 afb4.jpg


Cathelijn van Goor dag 5 afb5.2.jpg


Cathelijn van Goor dag 5 afb6.jpg


Cathelijn van Goor dag 5 afb7.jpg


Cathelijn van Goor dag 5 afb8.jpg

De Torenkamer: Cathelijn van Goor - Dag 5
Opium

Donderdag 19 juli 2018, 22:30 - 00:00

Opium AVROTROS

Presentatie: Andrea van Pol

In deze uitzending

Opium is een dagelijks radioprogramma boordevol klassieke muziek en doordrenkt van Kunst & Cultuur. Iedere werkdag ontvangt de presentator een gast en is er live muziek!
Te gast: Bas Kosters

Bas Kosters (40) is bij het grote publiek bekend als modeontwerper vanwege onder meer shows tijdens Amsterdam Fashion Week en London Fashion Week. Zijn uitgebreide oeuvre omvat ook wandkleden, poppen, tekeningen, performances en installaties, en kunstobjecten. Tevens is zijn werk vaak een commentaar op maatschappelijke en politieke misstanden. Eerder dit jaar was hij de winnaar van het Mode Stipendium 2018.

‘Tranen zijn de glitters van het leven’
Begin juni opende een expositie van wandkleden van Bas Kosters in het Open Space Contemporary Art Museum (OSCAM, in het CEC Amsterdam): ‘Tranen zijn de glitters van het leven’. Aan de hand van meerdere wandkleden en tekeningen wordt de rijkdom en diepte van het werk van Kosters getoond. Het publiek wordt meegenomen in de wereld van onderzoek, herinneringen, inspiratie, experiment en vakmanschap van één van de meest belangrijke en toonaangevende modeontwerpers van Nederland. De expositie duurt tot eind juli.

Te gast: Bas Kosters
Live muziek: Opera Spanga

Opera Spanga produceert sinds 1989 op eigenzinnige wijze opera’s en operafilms in het Friese plaatsje Spanga. 

Deze zomer presenteert Opera Spanga Aida, Giuseppe Verdi’s meesterwerk waarin liefde in conflict komt met oorlog. Met Aida wil Opera Spanga iedereen ervan doordringen dat oorlog als een instrument uit de tijd is geraakt. Om met Brecht te spreken: ‘Stell dir vor, es ist Krieg, und keiner geht hin...’ Oftewel: we zijn allemaal verantwoordelijk voor de oorlog en het in stand houden ervan.

In onze uitzending vanavond een voorproefje van de opera.

Nieuwe triomfmarsen
In het kader van Leeuwarden-Fryslân 2018 is er extra veel te doen rondom Aida. Zo worden er vier nieuwe triomfmarsen gecomponeerd, die voorafgaand aan de voorstellingen worden uitgevoerd op het operaterrein in Spanga.

Live muziek: Opera Spanga
De Torenkamer: Cathelijn van Goor - Dag 4

Taart in de Torenkamer, want ik ben jarig. Daarom ook een kortere werkdag.


Eerst heb ik even verder geworsteld met een aquarel. De grootste uitdaging was in dit geval de geometrische vormen er duidelijk inkrijgen, zonder de grillige lijnvoering en openheid in de bomen te verliezen. Ik kwam er niet helemaal uit en ben nog in dubio of het een gevalletje van 'kill your darlings' gaat worden, of dat het me zal lukken het één te bewerkstelligen zonder het ander er voor op te hoeven offeren. Ik heb besloten het oordeel nog even uit te stellen.


Vervolgens heb ik uitgeprobeerd wat er gebeurt als ik zwart papier nam en de schaduwen daarop uitspaarde in plaats van de schaduwen zwart te tekenen. Ik wilde zien of ik de rechthoekige, platte vormen van de schaduwvlakken kon versterken door het effen zwart van het papier. Dit bleek te werken: de schaduwen werden echt platte vlakken zo, maar de rest van de tekening kreeg het uiterlijk van een borduurwerk. Dit gestileerde effect vind ik te weinig een natuurlijke tegenhanger van de geometrische vormen, dus morgen ga ik kijken of ik deze delen van de tekening zachter en meer organisch kan krijgen. Maar eerst op naar een terras om een voltooid rondje om de zon te vieren.


Cathelijn van Goor dag 4 afb1.jpg


Cathelijn van Goor dag 4 afb2.jpg


Cathelijn van Goor dag 4 afb3.jpg

De Torenkamer: Cathelijn van Goor - Dag 4
Luidspreker Luidspreker
23:52   Slaapservice: Pieter Boskma - Eerlijke drift

De nacht valt over Opium op 4 en het Vondelpark. Er brandt nog één lampje in Vondel CS. Daar zit een schrijver voor te lezen uit eigen werk. Vanavond hoort u:

Pieter Boskma - Eerlijke drift

Pieter Boskma (1956) publiceerde veertien dichtbundels, alsmede de novelle Een foto van God (1993), het romangedicht De aardse komedie (2002) en de verhalenbundel Westerlingen (2006). Doodsbloei verscheen in 2010, een van zijn meest geprezen en gelezen bundels. Daarna verschenen de eveneens succesvolle bundels Mensenhand (2012, Ida Gerhardt Poëzieprijs 2014) en Zelf (2014, Poëzieclubkeuze 2015, Nominatie VSB Poëzieprijs 2016). Zijn veertiende dichtbundel is Tsunami in de Amstel.
Foto: Koos Breukel

Pieter Boskma - Eerlijke drift