Even voorstellen
Sinds 2007 onderzoekt en fotografeert Judith Quax migratie van Senegal naar Europa. Haar eigen leven is er sterk door beïnvloed: de vader van haar zoon is Senegalees. Hij woont in New York en het grootste deel van haar schoonfamilie woont in Dakar. Steeds meer betrekt zij haar eigen leven bij haar werk. Zo ook in Voyage à Dakar, een project in ontwikkeling, dat onlangs op Photoville in New York te zien was. Lees meer over het project: http://photoville.com/voyage-dakar/.

Judith Quax reisde in 2014 samen met haar vierjarige Nederlands-Senegalese zoon Noah in een oude Mercedes naar Dakar. Onderweg logeren ze bij familie en vrienden én ontmoeten ze andere Senegalese migranten. Moeder en zoon filmen elkaar en laten zich filmen door de mensen die ze onderweg ontmoeten. In de auto monteert Quax een camera waarmee ze de hele weg van Amsterdam naar Dakar vastlegt. In deze film richt zij zich op de verbinding tussen Europa en Afrika. Ze neemt de verhalen mee, maar ook letterlijk bagage, foto’s en videomateriaal voor families op beide continenten.

De Senegalese studiofotograaf Selle maakte fotomontages voor migranten, aan de hand van portretten die Quax maakte en foto’s uit het archief van de migranten. Geïnspireerd door zijn werkwijze en nieuwsgierig naar een samenwerking maakte Quax samen met Selle een serie collages van de filmstills van de Amsterdam-Dakar reis. 

www.judithquax.com

Met dank aan Mondriaan Fonds, Amsterdams Fonds voor de Kunst.

Torenkamerplan
In de Torenkamer blik ik met mijn zoon Noah terug op de Amsterdam-Dakar reis. We selecteren favoriete, betekenisvolle filmstills en maken hiermee een collage. De vrijheid waarmee de Senegalese fotograaf Selle werkte bij het maken van de montages, nemen we mee in onze werkwijze. De wand van de torenkamer vult zich gedurende de week met oud én nieuw beeld: foto’s, tekeningen, op internet gevonden beeld en quotes. Daarnaast zijn het samenzijn in de kleine Torenkamer (net zoals de auto waarin ze 2,5 maand reisden) en het dwalen in het Vondelpark (net zoals het onderweg zijn met de auto) inspiratiebronnen voor het werk.


Dag 1 - Maandag 22 oktober 2018
"Wat kan de Mercedes goed klimmen, mama!", zegt Noah, als we in onze bijna 40 jaar oude Mercedes door de bergen in de Westelijke Sahara rijden. "En wat vind je van mij, kan ik goed klimmen?" vraagt hij me. "Ja jij kunt heel goed klimmen!" antwoord ik.

Vanmorgen is hij met het kleine trappetje aan de muur naar het bed in de Torenkamer geklommen, en dat was meteen al heel leuk!

Vandaag hebben we fragmenten bekeken uit het ruwe materiaal van onze road trip. Hieruit kiezen we filmstills en gaan we montages maken, geïnspireerd door de Senegalese fotograaf Selle.


Dag 2 - Dinsdag 23 oktober 2018
"Paris, Paris, Paris" zingt Josephine Baker in Touki Bouki: het is de droom van veel Senegalesen. Noah vertelde gisteren in de uitzending van Opium over Touki Bouki. De film is in 1973 gemaakt door de beroemde Senegalese filmmaker Djibril Diop Mambéty en gaat over de geliefden Anta en Mory, die naar Parijs willen reizen. Het is een prachtige film, met prachtige beelden. Voorafgaand aan onze eigen road trip, en ook daarna, heb ik de film vaak gekeken. Interessant is om te kijken welke parallellen er zijn met onze reis en om de migratiethematiek in een breder perspectief te plaatsen. Ik heb om te beginnen een aantal favoriete filmstills geselecteerd. 

 

Dag 3 - Woensdag 24 oktober 2018
Vandaag ben ik op zoek gegaan naar quotes en betekenisvolle fragmenten van onze eigen reis en in Touki Bouki. "Stop dreaming, even an angel couldn't move it" is één van de quotes uit Touki Bouki. En: "You can only be black or white here, I'm sick of it." Ook zitten er traditionele lofliederen in die voorouders en de vader eren. 

Tijdens onze reis zei Noah een uur na vertrek dat hij over Senegal had gedroomd en daarom de weg kon wijzen naar Dakar. In de podcast studio van VondelCS hebben we een test gedaan en morgen gaan we een paar uur filmmateriaal bekijken en audiofragmenten verzamelen waarin we terugblikken op de reis.


Dag 4 - Donderdag 25 oktober 2018
In de podcaststudio heb ik "avonturen van Leuk de Haas" ingesproken. Het is geschreven door Leopold Sedar Senghor, dichter en filosoof en de eerste president van Senegal. Leuk de Haas leert tijdens zijn avonturen te overleven in bekende en onbekende werelden. Iedereen in Senegal is met de verhalen van Leuk opgegroeid. Tijdens de reis lezen familie en vrienden hoofdstukken uit het boek voor.

Het schakelen tussen verschillende werelden: Afrika en Europa. De werelden van de mensen bij wie we logeren, de auto waarmee we de continenten doorkruisen en de verschillende mensen die delen van de reis met ons meereizen. Maar ook de werelden van Leuk en Spiderman lopen voor Noah als vanzelfsprekend door elkaar.

Ik heb vanmiddag een eerste aanzet gemaakt om die verschillende werelden samen te brengen in collages, geïnspireerd door de Senegalese fotograaf Selle.


Dag 5 - Vrijdag 26 oktober 2018
Vandaag hebben we geknipt en geschoven en geplakt en het werk van de afgelopen dagen samengebracht in zes collages. Verschillende belevingswerelden, generaties, culturen, beeldtalen plakten we samen. Twee antropologen zijn langsgekomen: Mayke Kaag van het Afrika Studie Centrum en Abdouragmane Seck van de University Gaston Berger van Saint-Louis, Senegal. Ze vinden de collages interessant, omdat ze zoveel lagen en betekenissen hebben. Allen al de baobab boom - een symbool voor Senegal - vertelt een heel verhaal. En ook geestelijk leiders, het gebruik van amuletten en het vereren van voorouders en familierelaties zijn van grote betekenis in Senegal.

De collages neem ik mee naar Senegal waar we eind dit jaar voor een half jaar gaan wonen. Daar ga ik met lokale kunstenaars verder werken aan een film over de Amsterdam-Dakar road trip.

We hebben een geweldige tijd gehad in de Torenkamer!


Om deze video te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

 

App de studio

Je moet minimaal 16 jaar zijn om deel te nemen aan deze dienst. Wil je meer informatie over hoe NPO omgaat met je gegevens, lees dan ons privacy statement