In de schaduw van de opera:

Hein van Eekert bewandelt zijpaden van de operageschiedenis. In de schaduw van de opera is een podcastserie van NTR en NPO Radio 4.

Podcast afleveringen

#4 - Roberta Alexander

Roberta Alexander staat natuurlijk niet 'in de schaduw van de opera': ze staat nog volop in de schijnwerpers. Onlangs won ze de Oeuvreprijs van Edison Klassiek. En het is dat oeuvre van opnamen dat mooi past in deze serie, want naast heel bekende opera's en liederen vinden we er ook mooie opnamen van minder bekend werk dat door Roberta Alexander en haar collega's aan het licht gebracht werd. Op 12 december 2020 had Hein van Eekert een gesprek met de sopraan, waarbij diverse fragmenten uit haar rijk geschakeerde platenreeks langskwamen.

#3 - De ietwat timide Adelaide

Het leven van operazangers gaat niet altijd over rozen en dan hebben we het niet eens over pandemieën: ze moeten in de smaak vallen bij de operadirecteurs; die directeurs zijn soms wat veranderlijk van aard; de pers schrijft wat de pers wil schrijven; het publiek raakt gewend aan bepaalde uitvoeringen en gevestigde collega's doen soms lastig.
Adelaide Schiasetti was al van jongs af voorbestemd om een ster te worden. We weten dat Gioacchino Rossini een rol voor haar componeerde in zijn opera Il viaggio a Reims. De schrijver Stendhal was dol op haar. En toch...in Parijs wilde de liefde tussen haar en het grote publiek maar niet uitbundig opbloeien. In hun derde podcast behandelen Hein van Eekert en Bas Hagemeijer het wat krakende fundament onder de Parijse carrière van la Schiasetti, met veel muziek die in haar studeerkamer op de lessenaar stond.

#2 - Het oeuvre van Flavius Aetius

Hij werd ‘de laatste der Romeinen’ genoemd en de ‘terreur van de barbaren’: de invloedrijke veldheer Flavius Aetius (390-454) probeerde de grenzen van het West-Romeinse Rijk te bewaken en hield met succes de Hunnen op afstand en ook de Bourgondiërs, die hij tegen zijn andere grote vijand wist op te zetten. De slag op de Catalaunische Velden, een bloederige, onverbiddelijke strijd tegen de Hunnen, werd tot een fraai symfonisch gedicht van Franz Liszt. Had Flavius Aetius echter kunnen bevroeden dat hij met zijn daden indirect een aanzienlijk opera-oeuvre zou creëren, waaronder de beroemdste cyclus van het genre? Händel, Gluck, Verdi, Reyer, Wagner… In hun tweede podcast in de serie ‘In de schaduw van de opera’ tonen Hein van Eekert en Bas Hagemeijer de muziek in de laat-Romeinse tactiek.

#1 - My man’s gone now

Toen Hein van Eekert de opera 'Porgy and Bess' van Gershwin voor het eerst hoorde, viel hem direct het karakter van Serena Robbins op. Haar muziek zit niet bij de populaire deuntjes uit de opera, maar haar ijzersterke karakter en haar magistrale aria 'My Man's Gone Now' zijn een belangrijk element van de opera.

De eerste Serena Robbins was sopraan Ruby Elzy: een zangeres die de tijd tegen zich had, omdat ze als 'zwarte zangeres' (zo werd ze meestal aangekondigd) haar meesterkunst in het vertolken van Meyerbeer of Charpentier niet in reguliere operahuizen kon uitoefenen. Deze podcast vertelt het verhaal van Serena Robbins en van Ruby Elzy.