Mozart is een van de meest geliefde componisten aller tijden. Maar wist je dat ook andere grote componisten werden geraakt door zijn muziek? Lees hier wat Mozart voor hen betekende én ontdek hun luistertips.

Om deze spotify playlist te luisteren moet je toestemming geven voor social media cookies.

Pjotr Iljitsj Tsjaikovski

Hij kan zonder twijfel gerekend worden tot een van de allergrootste Mozart-fans ooit: Pjotr Iljitsj Tsjaikovski (1840-1893). Zijn hele leven lang was hij idolaat van Mozart. Als 5-jarig jongetje was hij al betoverd door de aria Vedrai, carino uit Mozarts opera Don Giovanni. Tsjaikovski hoorde deze opera voor het eerst toen hij 17 was. Op dat moment besefte hij dat hij de muziek in moest gaan. "Ik hou zó veel van de muziek van Don Giovanni," schreef hij later aan zijn penvriendin en mecenas Nadezjda von Meck, "dat ik op dit moment, terwijl ik je schrijf, zou willen huilen van emotie en beroering."

Beluister deze podcast over Mozarts opera's

Het ideale

Ook de andere werken van Mozart hadden dit effect op Tsjaikovski. Het luisteren naar en spelen van Mozarts muziek gaf hem troost en rust, en de goddelijke puurheid ervan raakte hem diep. "Niemand heeft me doen huilen, me doen trillen van vervoering, door het besef van mijn nabijheid bij datgene wat we 'het ideale' noemen, zoals hij dat heeft gedaan," schreef Tsjaikovski vol bewondering in zijn dagboek. Mozart was voor hem van onschatbare waarde, en dat wisten zijn vrienden ook. Als verrassing had zijn uitgever een keer een bladmuziekeditie met alles van Mozart onder Tsjaikovski's kerstboom gelegd. De toegewijde Mozart-fan was zo blij als een kind dit ultieme kerstcadeau.

Tsjaikovski's luistertips

  • Alles - maar dan ook alles - uit de opera Don Giovanni, in het bijzonder de aria's gezongen door Donna Anna.
  • Het Adagio uit het Vierde strijkkwintet, want: "Niemand heeft ooit met zo veel schoonheid het gevoel van gelaten en hulpeloos verdriet in muziek uitgedrukt."

    Beluister ook: Tsjaikovski's Vierde orkestsuite, "Mozartiana", waarin hij Tsjaikovski verschillende muziekstukken van Mozart verwerkte, zoals het wonderschone Ave verum corpus.

Francis Poulenc

Ook de Franse componist Francis Poulenc (1899-1963) had Mozart bovenaan zijn favorietenlijstje staan. Hij was zijn idool en hij vond Mozart geniaal. In zijn Concert voor twee piano's heeft Poulenc zelfs een gedeelte in de stijl van Mozart geschreven. "Weet je wat ik op mijn lessenaar had staan in de twee maanden waarin ik aan het concert werkte?" schreef hij aan medecomponist Igor Markevitsj. Het antwoord: de pianoconcerten van Mozart. Poulenc vereerde de melodieën van die stukken.

Eerbetoon

En als je het langzame deel uit Poulencs Concert voor twee piano's hoort, zou je bijna denken dat het écht een pianoconcert van Mozart is. Het is een echt eerbetoon aan Mozart. Het deel doet namelijk erg denken aan het langzame deel uit Mozarts Pianoconcert nr.21. Maar luister eens verder: Poulenc laat die Mozart-achtige melodie naadloos overgaan in zijn eigen muziekstijl.

Lees meer over Poulencs Concert

Poulencs luistertip

  • De pianoconcerten van Mozart: velen zeggen dat het langzame deel uit Poulencs Concert voor twee piano's lijkt op het langzame deel uit Mozarts Pianoconcert nr.21.

    Beluister ook: de Finale uit Les biches van Poulenc, waarin hij een thema uit het Presto uit Mozarts Symfonie nr.38, "Praag" verwerkte.


Antonín Dvořák

Een betere vergelijking voor Mozarts vrolijke en troostrijke muziek kun je bijna niet maken. De Tsjechische componist Antonín Dvořák beschouwde Mozart als de grootste componist op het gebied van opera. En over het Requiem, in het bijzonder het ontzagwekkende Dies irae, zei hij: "Het raakt ons zoals weinig composities dat doen, en het stemt de ziel af op eerbied en verering."

Artikel

Dvořák schreef in 1894 een artikel over Franz Schubert, gepubliceerd in The Century Illustrated Monthly Magazine in New York. Hierin laat hij ook zijn bewondering voor Mozart blijken. Dvořák vond het bijvoorbeeld prachtig hoe Mozart de klanken van verschillende instrumenten gebruikt, hoe vloeiend zijn melodieën zijn en hoe veelzijdig zijn oeuvre is.

Veel componisten hebben als eerbetoon aan Mozart variaties op zijn stukken gecomponeerd. Ze werden door zijn melodieën niet alleen gegrepen, maar ook geïnspireerd. Liszt schreef bijvoorbeeld een grandioze pianofantasie op bekende thema's uit Mozarts opera's Le nozze di Figaro en Don Giovanni.

Dvořáks luistertips

  • Het Requiem, met name het Dies irae.
  • De opera's, zoals Die Zauberflöte, Le nozze di Figaro en Don Giovanni.