STER Advertentie

Zijn hele leven was Gustav Mahler bezig met de dood. Als kind al werd hij geconfronteerd met het overlijden van broertjes en zusjes, en op latere leeftijd moest hij zijn eigen dochtertje naar het graf dragen. Zijn symfonieën gaan door de jaren heen steeds donkerder klinken.

In zijn tiende - onvoltooide - symfonie lijkt de dood wel heel dichtbij te komen. Zelfs kenners en commentatoren stelt het voor raadsels: er klinkt een schrijnend negentonig akkoord in het Adagio van de symfonie. Wat wilde Mahler uitdrukken met dit 'doodsakkoord'?

Is het een statement waarin hij bruusk afstand neemt van de tonaliteit? Of moeten we het zien als een schreeuw van iemand die zo door het leven is getekend, dat 'ie het niet meer aan kan?

Beluister het in de NTR-podcast Mahlers tiende en het 'doodsakkoord' in de podcastserie Supplement. Een muzikale vertelling over de diepe crisis die Mahler doormaakte en die zijn neerslag vond in de noten van zijn laatste symfonische schepping.

Beluister de podcast Mahlers tiende en het 'doodsakkoord'