STER Advertentie

Valery Gergiev dirigeert het Rotterdams Philharmonisch Orkest in Mahlers contrastrijke Zevende symfonie.

Het ‘verhaal’ van deze symfonie is met geen pen te beschrijven. Daarvoor zit het te vol met sfeerbeelden, nachtmuziek, contrasten, dansmelodieën, vrolijkheid met onderhuidse spanning, ironie en nog veel meer.

Twee delen van zijn Zevende gaf Gustav Mahler de titel 'Nachtmusik' mee, en het spookachtige Scherzo daartussen klinkt als een nachtmerrie. Vaak wordt beweerd dat Mahler zich voor zijn nachtmuzieken liet inspireren door Rembrandts Nachtwacht. Zijn Nederlandse collega Alphons Diepenbrock bewees: dat was onzin. Ook de bijnaam 'Lied der Nacht' werd pas na Mahlers dood verzonnen en zou zeker geen genade hebben gevonden in zijn ogen. Alleen al de fulminante finale in C-groot maakt dat onmogelijk. Mahler had het slot van de symfonie met de drie 'nachtstukken' niet voor niets omschreven als 'klaarlichte dag'.

De contrastrijke partituur is een kolfje naar de hand van Valery Gergiev (foto) en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Maar ondanks het stralende slot is Mahlers Zevende symfonie nog altijd zijn minst gespeelde partituur.

Beluister Mahlers Zevende symfonie vanaf 20:00 uur in het Avondconcert van 14 mei.

Valery Gergiev (Foto: ANP)
Valery Gergiev (Foto: ANP)

Bekijk Mahlers Zevende symfonie

Het Radio Filharmonisch Orkest onder leiding van Edo de Waart speelde Mahlers Zevende symfonie op 6 december 2019 in TivoliVredenburg. Bekijk deze prachtige opname.

Om deze video te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.