STER Advertentie

Vorig jaar heette de Klassieke Top 400 nog de Hart & Ziel Lijst en was er plek voor 300 muziekstukken. Daar stonden maar drie vrouwen in: Fanny Mendelssohn op nr. 298, Clara Schumann op nr. 179 en Hildegard van Bingen op nr. 26. Hoewel deze drie vrouwen zeer getalenteerde componisten waren, voelen ze zich wel wat eenzaam tussen al die mannen in de toplijst. Daarom geven Margriet Vroomans, Stella Bergsma, Jet Berkhout, Elise Berends en Carine Lacor een stemtip voor een componiste die het ook verdient om in de lijst te staan.

Margriet Vroomans: concertino voor piano en orkest van Henriette Bosmans

Margriet Vroomans wil een lans breken voor het werk van Henriette Bosmans, en specifiek voor haar Concertino voor piano en orkest. "De sprankelende, haast speelse muziek, werd in januari 1929 voor het eerst uitgevoerd", zegt de De Ochtend van 4-presentator. "Bosmans is een bijzondere vrouw. Ze had relaties met zowel mannen als vrouwen en was vooral totaal verslingerd aan de muziek. In een brief aan een vriendin schrijft ze: 'Zonder muziek is leven onnodig'."

Henriette Bosmans werd in 1895 geboren in Amsterdam. De Tweede Wereldoorlog wordt haar bijna fataal: Henriette is half-Joods, mag dus niet meer als pianiste optreden en haar muziek mag niet meer worden uitgevoerd. De eerste jaren na de oorlog zorgt ze vooral voor haar moeder, tot die in 1949 overlijdt. In de jaren daarna is ze extra creatief en schrijft dan vooral veel liederen. Bosmans wordt ziek en overlijdt aan de gevolgen van kanker op 2 juli 1952. Bij haar overlijden beschrijven de kranten haar als "één van de belangrijkste componisten van de eerste helft van de 20e eeuw". Wil je meer weten over het leven en de muziek van Bosmans? Luister naar aflevering 4 van de serie Muziek tot Leven

Stella Bergsma: Vieille prière bouddhique van Lili Boulanger

Stella Bergsma vraagt onze aandacht voor de Franse componiste Lili Boulanger en haar muziekstuk Vieille prière bouddhique. "Een bad van klanken waar je je in kunt onderdompelen", zegt de schrijver en opiniemaker over het muziekstuk. Ondanks dat Lili Boulanger maar 24 jaar oud werd, was zij een van de belangrijkste Franse componisten van het begin van de twintigste eeuw. "Het doet me denken aan Carmina Burana maar er zit ook een soort swing in. Een kruising tussen Carl Orff en Kurt Weil", zegt Stella. "Deze compositie zou een klassieker moeten zijn."
 

Jet Berkhout: deel IX. Largo con espressione in e kl.t. uit Charakterstücke van Fanny Mendelssohn

Wat Jet Berkhout betreft moet dit stuk van Fanny Mendelssohn op de lijst: Charakterstücke IX Largo con espressione in E MinorDe Muziekfabriek-presentator: "Fanny speelde als een vent (de grootst denkbare lof) en was misschien wel beter dan broer Felix - maar een vrouw. Vaarwel carrière. Luister met dat oor naar dit stuk en ween mee om dat onrecht. Het werkt trouwens ook uitstekend bij onbestemde weltschmerz."

 

Elise Berends: Nocturne van Lili Boulanger

Elise Berends, actrice en schrijver/componist van musicals, twijfelt tussen Louise Farrenc en Lili BoulangerDe stemtip wordt toch Nocturne van Boulanger, maar Farrenc krijgt bij deze een eervolle vermelding. "Wat ik zo mooi vind aan Nocturne is dat het zo'n vreemde combinatie is van beeldschoon en een een beetje akelig, griezelig bijna", zegt Elise. "Een hol gevoel in je maag, alsof je ergens niet heen wil maar toch gaat."

"Voor mij verbeeldt het het ambivalente in het leven, de dingen die zowel gruwelijk als onontkoombaar zijn, verlangen naar iets waarvan je weet dat het pijn gaat doen. Dit stuk doet me aan de liefde denken: het tilt je op en danst met je, terwijl je al weet dat het op een dag je hart gaat breken. Een prachtig én triest stuk muziek."

Carine Lacor: Duo Seraphim van Caterina Assandra

Carine Lacor, presentator van De Muziekfabriek, vraagt de aandacht voor Caterina Assandra. Deze Italiaanse componiste kwam uit Pavia en leefde eind 16e, begin 17e eeuw. Op 19-jarige leeftijd trad ze in als benedictijner non en werd ze opgeleid tot organiste. Assandra schreef veel motetten, twee- of driestemmig. "Die zijn al mooi, maar daarnaast schreef ze ook nogal innovatieve composities", zegt Carine. "Zoals mijn favoriet: Duo Seraphim. Een melodie die in je hoofd blijft hangen, dromerig maar intens."

(afbeelding credits: NPO Radio 4, stellabergsma.nl, Elise Berends)

Door: Yolanda Bartman