Vrije Geluiden
VPRO

November Music: James Oesi en Vincent van Amsterdam

  1. Klassiekchevron right
  2. November Music: James Oesi en Vincent van Amsterdam

James Oesi richt zich als één van de weinigen op de contrabas als solo-instrument. Onder de noemer Nieuwe Noten lieten het Grachtenfestival, de Gaudeamus Muziekweek en November Music componisten tussen de 10 en 35 jaar nieuw werk voor deze bijzondere contrabassist voorstellen. De prijswinnende componisten waren Boris Bezemer, Aya Yoshida, A. Crespo Barba en Thomas Power; zij schreven stukken waarin de mogelijkheden van het instrument worden verkend en waarin veel wordt gevraagd van de uitvoerder.

Accordeonist Vincent van Amsterdam is een fervent pleitbezorger van eigentijdse muziek. Hij nodigde twee Nederlandse componisten uit om voor zijn instrument te schrijven. Christiaan Richter (1990) schreef een groots opgezet werk, waarbij de componist onder anderen het intense spel van jazzsaxofonist John Coltrane, de radicale puurheid van elektronische muziek en Bach als inspirerend richtsnoer hanteerde. Merijn Bisschops (1981) schreef 'Far-field', een klankonderzoek, waarin Bisschops laat horen dat hij het accordeon zeer grondig bestudeerd heeft en alle mogelijkheden kent. Subtiele microtonale effecten en ongewone accordeonregisters, vrij geïnspireerd op een abstracte foto die Bisschops maakte van rijen bomen in de mist.

Hieronder een gesprek met James Oesi en Vincent van Amsterdam na hun optreden in November Music op 9 november 2019.

James Oesi en Vincent van Amsterdam zijn op zondagmiddag 12 januari, 15.00 uur, wederom live te zien in het Pleintheater in Amsterdam, in het kader van de serie Nieuwe Noten Amsterdam. In die serie voor hedendaagse kamermuziek worden werken en ideeën van bekende ensembles, jonge musici en denkers gepresenteerd, in klank en woord. Bij elk concert is er een speciale gast die een actueel thema aansnijdt en de musici en het publiek betrekt.

Ster advertentie
Ster advertentie