Vrije Geluiden

Vrije Geluiden weekendtips!

VPRO
foto: AvN
  1. Klassiekchevron right
  2. Vrije Geluiden weekendtips!

Uit of thuis: altijd fijne muziek!

Zondag 2 oktober in Vrije Geluiden op NPO Radio 4 om te beginnen een tip voor een mooie nieuwe CD: The Marian Consort zingt motetten van Vicente Lusitano. Het in de uitzending genoemde artikel over Lusitano vind je > hier.

Vicente Lusitano, geboren in Portugal in 1520 uit een witte Europese vader en een zwarte (vermoedelijk tot slaaf gemaakte) moeder uit Afrika. Indertijd was zo'n 10% van de bevolking in Portugal zwart - best wel divers, maar zeker niet inclusief: de slavernij en de internationale mensenhandel in tot slaaf gemaakten begon in die tijd op te komen. De meeste componisten in die tijd hadden een betaalde positie in dienst van de kerk - maar dat waren eigenlijk altijd witte mannen. Lusitano heeft voorzover wij weten nooit zo’n positie gehad. Toch werd in 1551 een bundel met 23 motetten uitgegeven, in Rome. Ook wist hij een boek over muziektheorie te publiceren, en een leerboek voor zangers, maar van na 1561 is zijn er nergens meer historische gegevens over hem te vinden. Gelukkig is er nu die CD, klinkend bewijs van het meesterschap waarmee Lusitano componeerde.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Nog een tip: > in het Mondriaan Huis in Amersfoort is momenteel een bijzondere tentoonstelling te zien ter gelegenheid van het 150e geboortejaar van Piet Mondriaan. ‘Onbegrensd’ heet de expositie waarvoor zeven duo’s van beeldend kunstenaars en componiste nieuw werk hebben gemaakt. De duo's: pianist en componist Henry Kelder met Art van Triest; Ronald Nijhof en filmcomponist Daan van den Hurk; beeldend kunstenaar Fadenka van der Sloot en de jonge componist Noëmi Schermann; componist Anne-Maartje Lemereis en beeldend kunstenaar Amerentske Koopman; beeldend kunstenaar Jan Maarten Voskuil en mediacomponist Devin de Vries; beeldend kunstenaar Karina Puuffin en game-componist Nathan Bonkerk; en componist Hans Bakker en kunstenaar Jitske Bakker (geen familie van elkaar) vormen een duo.

Van Hans Bakker verscheen net een nieuwe CD, met werken voor o.a. piano, voor orgel, voor orkest, en voor de lame sonore, een soort zingende zaag met een betoverend geluid...

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

In de uitzendingen van Vrije Geluiden dit weekend ook aandacht voor improvisatie. Van de nieuwe CD 'Kinn' van pianist Marc van Roon bijvoorbeeld, maar ook in de podcastserie Improvisatie! die deel uitmaakt van de verzameling Tussen de noten. Even >hier klikken en je bent er....

Meer improvisatie horen? Check de lustrumconcerten van de 50 (!) jaar bestaande Beroepsvereniging van Improviserende Musici (de BIM). Check >hun website voor alle data en locaties.

Prikkelt de vocale improvisatie van het Genetic Choir je belangstelling? Luister dan zeker naar de volgende afleveringen van die podcast...

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Een tip voor een reeks concerten in Utrecht, vanaf 6 oktober: in het kader van ‘Utrecht 900’ schreven Arthur Japin, Ronald Giphart en Manon Uphoff aangrijpende liedteksten over Utrechtse thema’s uit de geschiedenis van de stad. ‘Sinnelosen, Sodomieten en Slijkburgers’ - de muziek werd gecomponeerd door Harry de Wit: geluidslandschappen met live muziek, stemmen én de klokken van de Dom.

Alle informatie is te vinden op de website.

Nog een fijne tip voor een nieuwe CD: het Attaca Quartet met de Amerikaanse componiste en vocaliste Caroline Shaw (ze was al eens te zien in een Vrije Geluiden Sessie met Roomful of Teeth, toen die vocal group optrad in Nijmegen tijdens de Music Meeting). Subtiel en prachtig.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

En er was nog één tip om de zaterdag af te sluiten: nieuwe uitgave van de stadscomponist van Tilburg, Mathijs Leeuwis. Bijzondere werkwijze, hij maakte vier elektronische stukken: Généalogies 2, stukken waarbij feedback het belangrijkste instrument is geweest om met allerlei geluidsbronnen min of meer vanzelf nieuwe klanken te laten ontstaan. Zoals Mathijs in de toelichting schrijft: “ik gaf toe aan de geluiden, noten en sferen en liet ze begaan binnen een min of meer gecontroleerd systeem. Daarom voelde ik me in dit geval meer een procesbegeleider dan een componist: ik bepaalde slechts de basisregels voor de dingen die gebeurden. Voor een deel is dit hoe de wereld werkt: je buigt je realiteit in de hoop jouw wereld een beetje te veranderen, maar zal gaandeweg vaak ontdekken dat de wereld op z’n eigen onvoorziene manier zijn koers kiest.”

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Vrije Geluiden: Stemweek Klassieke Top 400 & tips

Vrije Geluiden: Stemweek Klassieke Top 400 & TIPS

Ster advertentie
Ster advertentie