Vrij Spel

Vrij Spel: Maria Martinez Payà vs. Bach

AVROTROS
foto: AVROTROS
  1. Klassiekchevron right
  2. Vrij Spel: Maria Martinez Payà vs. Bach

Elke zaterdag staat De Muziekfabriek in het teken van de rubriek Vrij Spel. In Vrij Spel daagt presentatrice Jet Berkhout musici uit om een klassiek stuk nieuw leven in te blazen. Even weg van die klassieke noten en op zoek naar een eigen, persoonlijk geluid.

Vandaag was marimbist Maria Martinez Payà te gast in de studio voor Vrij Spel. Als kind had ze de droom om pauken te spelen, maar al snel ontdekte ze tijdens de muzieklessen in het Spaanse Valencia een ander slaginstrument: de marimba. Het was de perfecte combinatie van het ritmische spel en de mogelijkheid om muziek te maken. Ondertussen woont Maria al 10 jaar in Nederland en speelt ze in alle mogelijke stijlen en bezettingen. Ze doet er alles aan om het instrument in de spotlight te zetten en het zo populairder te maken. Op dit moment zit ze in de laatste weken van de tour van de voorstelling Verder van Simone Kleinsma die bestond uit ongeveer 100 voorstellingen. Daarnaast is Maria begonnen met repeteren voor een nieuw project van Orkaan en Slagwerk Den Haag waarin geëxperimenteerd wordt met de combinatie van beatbox en marimba.

Voor Vrij Spel bewerkte ze de Prelude uit de eerste Cellosuite van Johann Sebastian Bach. Dit was namelijk het allereerste stuk dat ze speelde op marimba zonder dat het oorspronkelijk voor dit instrument geschreven was. In het begin vond Maria het een beetje respectloos om te variëren op deze klassieke hit, maar na wat uren studeren en experimenteren begon ze ervan te genieten. Het origineel heeft ze uiteindelijk omgetoverd in een warm en zacht slaapliedje.

Vrij Spel: Maria Martinez Payà vs. Bach

Ster advertentie
Ster advertentie