Naar homepage
Soundtracks luisteren

The Dune Sketchbook: voor wie niet kan wachten op de échte soundtrack!

foto: Warner Bros. - Youtube - Official Trailer
  1. Klassiekchevron right
  2. The Dune Sketchbook: voor wie niet kan wachten op de échte soundtrack!

Blijf op de hoogte van soundtracks uit de nieuwste films met onze Spotify-speellijst Nieuwe filmmuziek (klassiek), speciaal geselecteerd door NPO Radio 4. Iedere week voegen we nieuwe soundtracks toe! Lees hieronder verder over de nieuwste aanvullingen...

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Dune (Verenigde Staten 2021). Actiefilm van Denis Villeneuve. Met o.a. Timothée Chalamet, Zendaya, Rebecca Ferguson, Jason Momoa en Sharon Duncan-Brewster. We schrijven 10191 en om uit te leggen hoe de verhoudingen in het heelal dan liggen heb je een heel boek nodig (dat van Frank Herbert, uit 1965, waarop deze film gebaseerd is) of twee films, want regisseur Villeneuve is met deze film pas op de helft van het boek. Dune heet namelijk eigenlijk Dune Part 1 en gaat over de queeste van de adellijke Paul Atreides (Chalamet), die het op woestijnplaneet Arrakis onder meer moet opnemen tegen opstandige Fremen, troepen van de intergalactische keizer en gigantische zandwormen. Dune balanceert continu op het randje van indrukwekkend en potsierlijk, gaat daar een enkele keer ook overheen, maar verveelt geen seconde (van de ruim tweeënhalf uur) en is adembenemend mooi gefilmd. De muziek is van Hans Zimmer, die inmiddels een van de meest productieve en zeker een van de meest succesvolle filmcomponisten van dit moment is, en een eerste (!) album met delen uit de soundtrack van de film is net verschenen: The Dune Sketchbook. Lange variaties over de belangrijkste thema’s van de muziek die in de film te horen is, terwijl de eigenlijke score komende week zal verschijnen. Maar leuk om alvast kennis te maken, en zeer geschikt om de muziek van Zimmer eens goed tot je door te laten dringen.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Eerder las je hier al over deze films; de muziek uit die films is nu of binnenkort ook te horen in de podcast Nieuwe Filmmuziek Op 4:

The Father (Verenigd Koninkrijk 2020. Drama van Florian Zeller. Met o.a. Anthony Hopkins, Olivia Colman. Fransman Zeller bewerkte zijn succesvolle toneelstuk Le père tot dit Engelstalige drama, waarin Hopkins de dementerende Anthony speelt, die de grip op zijn leven verliest in een Londens appartement. Qua setting, thematiek en compromisloze toon heeft The Father veel weg van Michael Hanekes Amour (2012), met als grootste verschil dat hier gaandeweg alle logica wordt losgelaten, zodat de kijker wordt meegenomen in Anthony’s verwarring. Dat heeft een beklemmend effect, maar maakt de film ook diffuus en wat afstandelijk. Hopkins’ met een Oscar bekroonde acteren is evenwel groots, en hij krijgt mooi tegenspel van onder andere Colman. De muziek is van de uiterst succesvolle Italiaanse componist Ludovico Einaudi, van wie delen zijn genomen uit eerder uitgebracht werk. Misschien ook wel goed dat bij een toch behoorlijk aangrijpend verhaal de muziek ingetogen blijft.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

De Slag om de Schelde (Nederland 2020). Oorlogsfilm van Matthijs van Heijningen jr. In het kader van 75 jaar bevrijding initieerde het vfonds deze groots opgezette film over een enigszins vergeten hoofdstuk uit WOII. Het scenario van Paula van der Oest (The Domino Effect) volgt drie jonge personages: een Zeeuws verzetsmeisje, een Nederlandse nazi en een Britse piloot. Door de constante perspectiefwisselingen duurt het even voor de film op gang komt, maar de toon is aangenaam genuanceerd en onsentimenteel.

Regisseur Van Heijningen (van Hollywoodgriezelfilm The Thing) voert de spanning vaardig op en focust meer op persoonlijk drama dan groot spektakel, wat vooral goed uitpakt in de bloedstollende, Saving Private Ryan-achtige finale.

De muziek van Emilie Levienaise-Farrouch kun je goed horen als èchte filmmuziek: ondersteunend bij de beelden, met een ingehouden spanning, maar zonder op de voorgrond te (willen) treden. Niet het soort filmmuziek dat je op een concertpodium, los van de beelden, zou programmeren.

Emilie Levienaise-Farrouch is Frans, maar woont en werkt in Londen. Naast haar werk als filmcomponiste is ze ook actief betrokken bij diverse projecten met beeldend kunstenaars: video-installaties en VR-installaties. Inmiddels werkt ze aan haar derde eigen album, na ‘Like Water Through the Sand’ (2015) en ‘Epoques’ (2018).

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Work from home is een fijne verzameling fragmenten uit de soundtracks van enige tientallen films, met werk van onder meer Alexandre Desplat, James Horner en ook weer Thomas Newman. Allemaal ingetogen, of om het anno 2021 uit te drukken: 'chilled' muziek die het prima doet zonder de bijbehorende beelden!

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Filmomschrijvingen met dank aan Cinema.nl

DE MEEST AANGRIJPENDE EN ONVERGETELIJKE SOUNDTRACKS ALLER TIJDEN

Wil jij op de hoogte blijven van de meest recente filmscores en samen met filmmuziekkenners en fans bepalen wat de absolute klassiekers zijn? Word dan nu lid van onze Facebookgroep. Daar kun je je luister- en kijktips delen en ook nog leuke filmmuziek weetjes opdoen. Wij zullen hier ook de nieuwste video's, tips en inspiratie met jullie delen.

Ja, ik meld me aan

Ster advertentie
Ster advertentie