Naar homepage
Soundtracks luisteren

Charmante meesterinbreker Arsène Lupin

  1. Klassiekchevron right
  2. Charmante meesterinbreker Arsène Lupin

Omar Sy zet een heerlijk charmante boef neer in Franstalige Netflix-serie

Blijf op de hoogte van soundtracks uit de nieuwste films met onze Spotify-speellijst Nieuwe filmmuziek (klassiek), speciaal geselecteerd door NPO Radio 4. Iedere week voegen we nieuwe soundtracks toe! Lees hieronder verder over de nieuwste aanvullingen...

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Lupin (Verenigde Staten/Frankrijk 2021. Misdaadserie (op Netflix) van George Kay. Met o.a. Omar Sy, Vincent Londez, Shirine Boutella, Nicole Garcia en Antoine Gouy. Serie over de Franse meesterinbreker Arsène Lupin, met acteur Omar Sy in de titelrol. Arsène Lupin is voor Frankrijk wat Sherlock Holmes is voor Engeland: een legende. Maurice Leblanc schreef van 1905 tot 1939 twee dozijn boeken over deze hoogopgeleide, uiterst intelligente inbreker.

Omar Sy werd wereldberoemd met zijn doorbraak in het hartverwarmende Intouchables uit 2011. Dat hij in deze serie de inbreker mag vertolken is een droom die uitkomt. ‘Als ik een Engelsman zou zijn, zou ik James Bond willen spelen. Maar ik ben Frans, dus mijn droomrol kan alleen maar Arsène Lupin zijn. Hij is slim, hij is elegant, hij is grappig en hij is fysiek.’

Lupin oogt en voelt vanaf scène één vertrouwd aangenaam, als een warm bad. Mede omdat hij de lijnen volgt van klassiekers die hem voorgingen. Van heistfilms als Ocean’s Eleven tot rivaal Sherlock zoals die een aantal jaar geleden door Benedict Cumberbatch en de bbc werd neergezet. Omar Sy’s hoofdpersoon is een charmante en behendige oplichter, en dat maakt de serie even spannend als luchtig.

Over wat het betekent dat Sy, een kind van een Senegalese vader en een moeder uit Mauritanië, nu een van de bekendste figuren uit de Franse literatuur speelt, wil de acteur minder kwijt in het interview van VPRO Cinema. ‘Het is in ieder geval niet de reden dat ik het heb gedaan. Het is een droomrol, maar ik heb het nooit gezien als meer dan dat.’ En ook over de reacties op zijn casting in Frankrijk – op Twitter is te zien dat niet iedereen zich er even fatsoenlijk over uitlaat – laat hij weinig los. ‘Iedereen kan tegenwoordig zeggen wat hij wil op social media,’ is zijn diplomatieke antwoord. ‘Maar volgens mij zijn mensen nieuwsgierig naar deze nieuwegeneratie-Lupin.’

Fijne en soms pittige muziek van Mathieu Lamboley!

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Work from home is een fijne verzameling fragmenten uit de soundtracks van enige tientallen films, met werk van onder meer Alexandre Desplat, James Horner en ook weer Thomas Newman. Allemaal ingetogen, of om het anno 2021 uit te drukken: 'chilled' muziek die het prima doet zonder de bijbehorende beelden!

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Eerder las je hier al over deze films, de muziek uit die films is nu of binnenkort ook te horen in de podcast Nieuwe Filmmuziek Op 4:

The Midnight Sky (Verenigde Staten 2020). Sciencefiction van George Clooney, te zien op Netfllix. Met o.a. Felicity Jones, George Clooney, Sophie Rundle, Kyle Chandler en David Oyelowo. Als regisseur heeft filmster Clooney inmiddels een degelijk cv opgebouwd, waar hij nu ook een 'eigen' film aan kan toevoegen. Een somber sf-drama, waarin Clooney zelf een wetenschapper speelt die tijdens een wereldwijde ramp op de Noordpool achterblijft om de bemanning van een ruimteschip te waarschuwen niet terug te keren naar aarde. De mix van ecodrama, overlevingsthriller en Gravity-achtig ruimte-epos wordt jammer genoeg niet echt een soepel gesmeerd geheel. Dat is jammer, want in de Noordpool-scènes weet Clooney wel degelijk een beklemmende spanning op te bouwen, en ook de sfeerbeelden in de ruimte en de psychologische spanning tussen de oude wetenschapper en een als verstekeling achtergebleven meisje van een jaar of zeven, zijn sterke troeven.

De muziek in The Midnight Sky is van de in 1961 geboren Franse filmcomponist Alexandre Desplat. Hij maakte eerder ook de muziek voor bijvoorbeeld een paar Harry Potter-films, voor The King’s Speech, en hij won Oscars met zijn muziek bij The Grand Budapest Hotel en The Shape of Water. Alles bij elkaar schreef Desplat al voor een stuk of honderd films de muziek, maar zoals hij zelf vertelt in een interview: nog nooit moest hij voor één film zoveel muziek verzinnen. Dat komt, aanvankelijk dacht hij: film speelt zich af in de ruimte, dus daar hoor je geen muziek, hooguit het brommen van de raketmotoren. Maar dat was niet wat regisseur George Clooney voor ogen stond. Ook al omdat tussen de wetenschapper Augustine en het verstekeling-meisje niets gezegd wordt - althans het meisje zegt totaal niks tot vlak voor het einde. Dus daar moest muziek een veel grotere dragende rol spelen.
Alles bij elkaar: een geslaagde, emotionele score voor The Midnight Sky, ook zonder de film een imposant stuk muziek. Was ook al te horen in de podcast NIeuwe Filmmuziek Op 4!

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

1917 (Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 2019). Drama van Sam Mendes. De bejubelde oorlogsthriller 1917 wekt de indruk in één ononderbroken shot te zijn gefilmd – een vorm die altijd iets opzichtigs heeft. Ervaren kijkers zullen zich dan ook geregeld afvragen hoe cinematograaf Roger Deakins het kunstje heeft geflikt. De verbluffende techniek zit het drama echter niet in de weg, maar draagt bij aan een zeldzaam beklemmende spanning. Regisseur Mendes baseerde de plot, over twee Britse soldaten die in de Noord-Franse loopgraven op een levensgevaarlijke missie worden gestuurd, op ervaringen van zijn grootvader, en weet de chaos en tragiek van the Great War adembenemend dichtbij te brengen. Oscars voor het camerawerk, de effecten en de audio-mix. De muziek is van Thomas Newman (1955), die geboren is in een familie van filmcomponisten: hij is de zoon van de bekende filmcomponist Alfred Newman, en ook een oom, broer en twee neven zijn werkzaam in de wereld van de filmmuziek. Aanvankelijk gebruikte Newman vooral elektronica voor zijn filmmuziek, maar geleidelijk aan werd zijn werk meer en meer orkestraal. Tegelijk houdt hij er van om onconventionele instrumenten te gebruiken: de draailier, een mandoline, Indiase tabla's, enzovoort. Voor 1917 hanteerde Newman een verfijnde mix van orkestklanken en een productietechniek die vooral de sfeer van de film goed ondersteunt.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Filmomschrijvingen met dank aan Cinema.nl

DE MEEST AANGRIJPENDE EN ONVERGETELIJKE SOUNDTRACKS ALLER TIJDEN

Wil jij op de hoogte blijven van de meest recente filmscores en samen met filmmuziekkenners en fans bepalen wat de absolute klassiekers zijn? Word dan nu lid van onze Facebookgroep. Daar kun je je luister- en kijktips delen en ook nog leuke filmmuziek weetjes opdoen. Wij zullen hier ook de nieuwste video's, tips en inspiratie met jullie delen.

Ja, ik meld me aan

Ster advertentie
Ster advertentie