Naar homepage
Podium

Reizen is de norm
NTR

  1. Klassiekchevron right
  2. Reizen is de norm

Binnen de podiumkunsten wordt vooral in de muzieksector veel gereisd. Waar bijvoorbeeld theater vaak gebonden is aan taalgrenzen, spreekt veel muziek internationaal aan. Net als popmuziek kent de klassieke muziekindustrie artiesten die wereldwijd bekend en gewild zijn. Topsolisten en dirigenten vliegen de hele wereld over. En complete orkesten van naam (en hun instrumenten) gaan op tournee, om internationaal publiek te bedienen, de orkestinkomsten te vergroten en als culturele uiting bij bijvoorbeeld handelsmissies. Decennialang was het heel vanzelfsprekend. Maar kan dat zo doorgaan?

"Nee", zei Jasper Parrott in 2019. Voor hem een opvallende uitspraak, want zijn Britse bureau voor internationale, klassieke musici had het jaar ervoor 38 tournees in 200 landen georganiseerd. HarrisonParrott besloot zich in te zetten voor duurzaamheid. Ook de Wiener Symphoniker kondigden in 2019 aan meer stil te staan bij het klimaat. Zij gaan klimaatneutraal touren. Het symfonieorkest uit de Zweedse stad Helsingborg gaat nog een stapje verder: daar hebben musici die het vliegtuig mijden de voorkeur. Er is genoeg talent in de eigen regio, volgens het orkest.

Het Koninklijk Concertgebouworkest, met een lange traditie van grote, internationale tournees, vliegt nog wel. Op 9 november vertrekken de musici naar IJsland. En later dit jaar staan Rusland, Zuid-Korea en Japan op het programma. "We gaan graag op tournee", meldt de seizoensbrochure.

Reacties uit het veld

Welke keuzes maken individuele musici en orkesten als het gaat om reizen? En wat zijn de consequenties daarvan? Fagottist Bram van Sambeek vertelt in Podium over zijn pogingen om vliegreizen tot het minimale te beperken. En directeur George Wiegel vertelt over de keuzes van 'zijn' Rotterdams Philharmonisch Orkest. Een selectie van orkestmusici is net terug uit Dubai.

Bram van Sambeek en George Wiegel over het klimaat en klassieke muziek

Ster advertentie
Ster advertentie