Podium

Klaus Mäkela - een portret van de afgelopen 9 jaar

NTR
foto: Marco Borggreve
  1. Klassiekchevron right
  2. Klaus Mäkela - een portret van de afgelopen 9 jaar

De Duitse muziekjournalist Marcus Stäbler volgde 9 jaar lang de jonge Finse dirigent Klaus Mäkela, die vanaf 2027 chef wordt bij het Koninklijk Concertgebouworkest. Hij publiceerde onlangs zijn verslag.

De eerste ontmoeting tussen de dirigent en de journalist vindt plaats in 2013 tijdens een masterclass in Denemarken. Met zijn 17 jaar is Klaus Mäkela de jongste deelnemer. ‘Wanneer de slimme tiener met de opvallende bril voor het orkest staat en de Derde van Brahms dirigeert, heeft hij al een verbazingwekkende aanwezigheid en helderheid. Hij slaat vaak alleen met zijn rechterhand en houdt zijn linkerarm stil', schrijft Stäbler.

In 2018 ontmoeten ze elkaar opnieuw tijdens de Nordic Music Days. Daar dirigeert Klaus het Helsinki Philharmonisch Orkest met zijn vroegere celloleraar Marko Ylönen als solist.’ Het kan je nerveus maken, maar hij lijkt geen druk te kennen. De Fin combineert zorg, kracht en charisma met een zeldzame natuurlijkheid - en hij is pas 22 jaar oud.’

Quote

De relatie tussen dirigent en orkest draait altijd om vertrouwen. Je moet nooit te veel doen. Dan voelt het orkest zich vrij en geeft wat meer uit zichzelf.

Klaus Mäkelä

Over een concert met het Koninklijk Concertgebouworkest schrijft Marcus Stäbler: 'In november 2021 dirigeert hij het Amsterdamse Concertgebouworkest in de Elbphilharmonie in Hamburg. Aan het einde van de Pathétique dimt hij de lage strijkers steeds verder tot de door Tsjaikovski gevraagde viervoudige piano, en blijft dan roerloos staan, met het hoofd licht gebogen. Het feit dat het publiek deze stilte bijna een minuut lang volhoudt, getuigt van een ongelooflijke concentratie. Naar mijn mening is dit een van de meest aangrijpende concerten uit de nog jonge geschiedenis van de Elbphilharmonie’, aldus de journalist.

‘Mäkelä beantwoordt niet aan het cliché van de "jonge hond" die zich laat meeslepen op het podium. Ja, hij heeft het temperament en de soms stiekeme lol van het spelen met het orkest. Maar hij vindt het juiste evenwicht, weegt precies af hoe hij zijn kracht en impulsen moet gebruiken. "Het hangt altijd af van het kanaliseren van de energie. Je moet de kaars niet te vroeg opbranden," weet Klaus Mäkelä. "De relatie tussen dirigent en orkest draait altijd om vertrouwen. Je moet nooit te veel doen. Dan voelt het orkest zich vrij en geeft wat meer uit zichzelf.”

Lees hier het hele (Duitstalige) portret van Marcus Stäbler in Van-Magazine.

Ster advertentie
Ster advertentie