Podium

Componist en docent Wim Henderickx (60) plots overleden

NTR
foto: Milan Henderickx
  1. Klassiekchevron right
  2. Componist en docent Wim Henderickx (60) plots overleden

Wim Henderickx is op 60-jarige leeftijd geheel onverwachts overleden. Hij was de belangrijkste hedendaagse Belgische componist en heeft in Nederland veel betekend voor de jonge generatie als docent aan het Conservatorium van Nederland. Er wordt verslagen gereageerd.

Veel betekend voor de jonge generatie in Nederland

Voormalig Componist des Vaderlands Willem Jeths werkte met hem samen op het Conservatorium van Amsterdam. "Hij was een ongelooflijk inspirerende docent en nam altijd het voortouw in gesprekken. Hij was van zoveel markten thuis dat hij veel studenten kon helpen. We vinden niet zomaar een vervanger voor een docent van zijn kaliber."

Bij het Prinses Christina Concours voor jonge talenten was Henderickx een veelgevraagd jurylid. Ook bij Gaudeamus Muziekweek, het Nederlandse podium voor nieuwe componisten, was hij betrokken als jurylid.

Henderickx' muziek in Nederland

Dit jaar schreef Wim Henderickx het klarinetconcert Sutra speciaal voor Annelien Van Wauwe. Zij zegt vandaag tegen Podium: "Het was prachtig werken, je gaat altijd nog een stapje verder voor hem. Die man kreeg iedereen mee in zijn overgave. Hij was ook altijd bij de uitvoeringen, dit voelt als een enorme leegte nu."

Het Residentie Orkest speelt de Nederlandse première van het klarinetconcert op 20 en 22 januari 2023 en artistiek directeur Sven Arne Tepl had daarvoor veel contact met Henderickx. "We zijn enorm geschrokken. Een fantastische componist, met de ene piek na de andere. Ook als je zijn agenda ziet, waar zijn werk allemaal wordt gespeeld tegenwoordig. Hij is de meest vriendelijke mens die je kan bedenken. Een echte verbinder."

Het Residentie Orkest is nog steeds van plan het stuk uit te voeren. "Het moet een eerbetoon worden. Misschien passen we nog het programma aan, maar het is in zijn geest om het stuk juist wel te spelen", licht Tepl toe. "Het is een heel bijzonder stuk, over de adem van het leven nog wel."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Wereldse muziek maar trouw aan de klassieke instrumenten

Klarinettist Annelien Van Wauwe breekt een lans voor Henderickx: "Zijn muziek is heel open en geïnspireerd. De invloeden van verre landen zijn duidelijk te horen. Het ritme is ongelooflijk geniaal en geeft alles een levendig karakter. Bij de meditatieve gedeeltes heb ik dan weer het gevoel dat de tijd stilstaat."

Willem Jeths ziet dat hij trouw bleef aan de klassieke instrumenten: "Hij hield van het grote gebaar van het symfonieorkest en hij hanteerde graag de grote traditionele vormen. Maar hij gebruikte ook steeds vaker elektronische muziek."

Als student aan het conservatorium van Antwerpen en aan de opleiding sonologie bij het avant-garde Franse muziekinstituut IRCAM, raakte hij steeds meer geïnteresseerd in de traditionele muziek van andere continenten. Hij reisde ook naar het Midden-Oosten en Azië en nam invloeden uit het boeddhisme en Indonesische gamelanmuziek terug. Henderickx hield daar een eigen visie aan over: geen lappendeken aan muziek, maar een fusie van stijlen.

Dit jaar maakte hij een opera van De Bekeerlinge, naar het boek van Stefan Hertmans. Een hoogtepunt voor Henderickx' stijl, want hij zet allerlei invloeden tegelijkertijd in. Van modernisme naar filmmuziek en van Westerse oude muziek tot Joodse en Arabische cultuur. Maar dan wel als één klank, en niet als eclectische verzameling. De registratie is nu tijdelijk te zien op YouTube:

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie