Naar homepage
Podium

Duitse campagne voor noodhulp musici levert 4,7 miljoen Euro op

  1. Klassiekchevron right
  2. Duitse campagne voor noodhulp musici levert 4,7 miljoen Euro op

De Duitse campagne #MusikerNothilfe van de Duitse Orkeststichting heeft in een jaar tijd ruim 4,7 miljoen euro ingezameld. Bijna twee miljoen euro is als noodhulp uitgekeerd aan 3.500 freelance musici. Dat heeft de stichting gisteren bekendgemaakt.

Nog eens 2,4 miljoen euro zal nu worden gebruikt voor een programma als stimulans voor een nieuwe start voor ongeveer 1.200 freelancers. “We gaan door met het inzamelen van donaties hiervoor.”

Het initiatief werd een jaar geleden, 16 maart 2020, gelanceerd, toen duidelijk werd dat freelance artiesten geen geld meer konden verdienen door afgelaste concerten. Aanvankelijk zou de campagne slechts tot de zomer lopen.
Er kwam steun van orkesten, concertzalen, radiostations, bedrijven en particulieren, maar ook van prominente artiesten als Anne Sophie Mutter en Igor Levit. Een grote bemoediging voor de toekomst en teken van solidariteit, aldus een woordvoerder van de stichting.

De campagne staat onder de bescherming van Monika Grütters, minister van Cultuur, en Kirill Petrenko, chef-dirigent van de Berliner Philharmoniker.

Ster advertentie
Ster advertentie