Podium

Gehoorschade op de agenda: "Mag het alsjeblieft wat zachter?"

NTR
foto: Pexels.com
  1. Klassiekchevron right
  2. Gehoorschade op de agenda: "Mag het alsjeblieft wat zachter?"

Gehoorschade door muziek, en de bescherming ertegen, is volop in het nieuws. De Gezondheidsraad bracht een advies uit. Componist Stephen Emmer startte een petitie om meer aandacht voor tinnitus te krijgen. Orkesten werken intussen aan oplossingen om musici te beschermen. "Je moet eigenlijk bij de bron beginnen: de muziek is gewoon te hard".

📢 We zijn nieuwsgierig naar uw ervaringen (zie onder).

Het advies van de Gezondheidsraad

Op 30 november bracht de Gezondheidsraad een advies uit om het maximaal toegestane geluidsniveau bij versterkte muziek te beperken tot 100 dB(A). Dat houdt in dat horeca, podia en festivals de geluidsinstallatie minder hard mogen zetten. Vooral onder jonge mensen komt gehoorverlies voor door muziek op hoge volumes. Er moet meer worden gedaan aan preventie, vindt de raad.

Stephen Emmer, componist van vooral popmuziek en tunes, startte eind november een petitie om meer aandacht te krijgen voor tinnitus, een aandoening die een gevolg kan zijn van harde muziek. Volgens hem wordt de hoeveelheid musici en componisten met gehoorschade onderschat en is er sprake van een taboe.

Quote

Ga samen de strijd aan middels Artists against Tinnitus

Componist Stephen Emmer

Klassieke musici lopen risico op tinnitus

Ook musici in de klassieke sector lopen risico. In oktober liet componist Joey Roukens weten dat hij tinnitus heeft en er veel last van heeft in zijn werk. Hij onderschrijft de visie van Stephen Emmer: het is een taboe. Hij kent meer componisten en musici die ermee kampen. En dat terwijl componisten van nu juist graag gebruik maken van grote orkestopstellingen, met veel slagwerk. "Dat is voor hen een mooie uitdaging, maar het levert ook veel decibels op."

foto: ANP

Trombones produceren veel volume

Nederlandse symfonieorkesten zijn zich al langer bewust van dit probleem, zegt Ella Broekstra. Als personeelsmanager bij het orkest Phion en voorzitter van het HR-netwerk Nederlandse Orkesten is ze intensief met het onderwerp bezig. Volgens Broekstra zijn orkestleden steeds opener over opgelopen gehoorschade. En orkesten werken aan bescherming, ook bij het Groot Omroepkoor. "Alle orkestleden krijgen oordoppen die afgestemd zijn op de vorm van hun oren. In partituren wordt bijgeschreven waar harde passages zitten. Op dit moment wordt er ook geƫxperimenteerd met doppen die vanzelf actief worden bij hard geluid. Dat is goed, want musiceren met continue demping op je horen is niet prettig."

Maar volgens Broekstra is daarmee het probleem nog niet opgelost. "Je moet het aanpakken bij de bron. De volumes waarop wordt gespeeld zijn in de loop van de tijd hoger geworden. Mag het wat zachter? Dirigenten wordt gevraagd luide passages niet lang achter elkaar te repeteren en in concertprogramma's is aandacht voor afwisseling tussen harde en zachte muziek."

Beluister hieronder het gesprek met Ella Broekstra in Podium van 1 december.

Zelf ervaring met (te) hoge volumes in de klassieke sector? Of met goede oplossingen voor musici of componisten? Gehoorschade opgelopen? Deel uw ervaringen met NPO Radio 4 via podium@ntr.nl, onder vermelding van 'Gehoorschade'. Reacties worden niet gebruikt in media-uitingen, tenzij met uw toestemming.

Ster advertentie
Ster advertentie