Podium
NTR

Edison in categorie 'Koor' voor Raphaël Pichon en ensemble Pygmalion

foto: Camera Lucida Productions
  1. Klassiekchevron right
  2. Edison in categorie 'Koor' voor Raphaël Pichon en ensemble Pygmalion

De Edison Klassiek 2022 in de categorie 'Koor' is voor de Franse dirigent Raphaël Pichon en zijn ensemble Pygmalion. Ze krijgen de prijs voor hun cd met de Matthäus Passion van Johann Sebastian Bach.

Je kunt je afvragen wat een nieuwe opname van deze passie nog toevoegt. De Edison-jury geeft antwoord: “Nóg een Matthäus Passion op CD... Het kan, het moet, in dit geval. Geen onnodig toegevoegd drama, maar kristalheldere intonatie en articulatie van koor en orkest. Pichon, Pygmalion en Bach als match made in heaven.”

"Het koor beheerst vanaf de opening in de handen van Pichon die zeldzame balans tussen drama en soberte volledig", vult de jury aan, "en maakt daarmee het lijden scherper maar ook menselijk, invoelbaar. Dat Pichon ruim 15 jaar geleden Pygmalion oprichtte voor de uitvoering van de muziek van Bach, wordt beloond. Alles hiervoor lijkt een vingeroefening. De verwachtingen die Pichon van zijn ensemble heeft hebben tot deze uitzonderlijk hoge prestatie geleid."

Quote

Een subliem zingend koor van sprankelende, kristallen stemmen en frisse, heldere instrumenten.

Juryrapport over de Pygmalion-cd

Pichon beschrijft het ontstaansproces in het cd-boekje: "Tien jaar lang hebben we de missen, cantates, de Johannes-Passion, de motetten en de instrumentale muziek uitgevoerd en het werk van Bach zo goed mogelijk leren kennen,... zodat we op een dag een paradijs zouden 'verdienen': de uitvoering van de Matthäus. En dan nog hebben we onszelf een paar jaar gegeven om na te denken en te rijpen. Dit album komt voort uit onze diepe overtuiging”. Volgens Pichon is de kracht van Pygmalion dat zangers en musici allemaal dezelfde muzikale taal spreken. En dat in de Matthäus Passie zelfs koor en solisten een eenheid vormen.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

“Ik leerde de passie kennen op mijn 16e“, zei Pichon 15 september in Podium, “en ik werd er helemaal door gegrepen. Dit werkt betekent zoveel. Het gaat over onze kwetsbaarheid en ons falen. Bach dompelt je erin onder. Het is haast een fysieke belevenis. In de 80 en 90 jaren was het zo’n discussie hoe de passie uit te voeren. Nu hoor je ze zo vaak, ook in Frankrijk. En het koor speelt voor mij een essentiële rol.”

Raphaël Pichon studeerde zang, viool en piano in Parijs. Als countertenor zong hij onder Jordi Savall, Gustav Leonhardt en Ton Koopman. In 2006 richtte hij Pygmalion op, een koor en een orkest met historische instrumenten. Met Pygmalion voert Pichon vaak muziek van Johann Sebastian Bach uit. Het collectief staat ook bekend om geënsceneerde en soms gewaagde versies van barok en klassiek, onder meer een scenische versie van Mozarts Requiem en van de Vespers van Monteverdi. Verder brengt Pichon nieuw muziektheater, waarin muziek van grote componisten wordt (her)gebruikt.

Luister het gesprek met Pichon hier terug.

Rafael Pichon

Gerelateerde podcast

Matthäus

Matthäus

Ster advertentie
Ster advertentie