Podium
NTR

ROSTRUM: Songfestival van de moderne muziek van start

foto: Isaac Ibbott (Unsplash)
  1. Klassiekchevron right
  2. ROSTRUM: Songfestival van de moderne muziek van start

Deze week is het International Rostrum of Composers van start gegaan. De wedstrijd die je gerust het Songfestival van de nieuwe muziek kunt noemen. Dit jaar is Den Haag de stad waar 30 vertegenwoordigers van radiostations elkaar ontmoeten voor luistersessies om uiteindelijk te bepalen wat het beste muziekwerk van dit moment is.

Elk deelnemend land nomineert één of meer recent gecomponeerd werken, tot een maximum van een half uur. En net als bij het songfestival mogen er Douze Points worden vergeven. Uiteindelijk zijn er twee winnaars: één in de algemene categorie en één voor componisten onder de 30.

Werkwijze

De werkwijze van het Rostrum is bijzonder, alle inzendingen wordt centraal beluisterd door een jury van vertegenwoordigers van radiostations. Zij houden aan het eind van de week een geheime stemming, waarna twee winnaars bekend gemaakt worden. Hoe ziet dat eruit? Namens de NPO is Bas Hagemeijer aanwezig en hij maakte onderstaande foto van de luistersessie.

Hans Noortman ging op bezoek bij het Rostrum in Amare in Den Haag

Reportage vanaf het ROSTRUM

Twee winnaars

Er moeten dus twee winnaars worden gekozen: één in de algemene categorie en één voor componisten onder de 30. Een eventuele winnaar kan gelijk aan slag. Naast een kunstwerk, krijgt de prijswinnaar namelijk een compositieopdracht voor orkest en de componist onder de 30 jaar een opdracht om voor ensemble te schrijven.

Onze inzendingen

De Nederlandse Publieke Omroep heeft dit jaar twee composities ingezonden:

  • Wilbert Bulsink (1983), Smashing Mirrors

Het stuk voor orkest van Bulsink ging in januari in première door Asko Schönberg in de ZaterdagMatinee. Een werk zonder duidelijk einde. In het programmaboekje zei de componist daarover: “Smashing Mirrors is eigenlijk een fragment, een glimp van een in principe oneindige muziek. Dat heeft alles te maken met het materiaal. Ik heb mijn noten gebaseerd op algoritmes die nooit opgebruikt raken en altijd nieuw materiaal kunnen blijven genereren.”

NTR ZaterdagMatinee

  • Rick van Veldhuizen (1994), Mais le corps taché d’ombres

Het werk is geschreven voor harp en strijkorkest en ging in première bij het Concertgebouworkest. Tijdens concerten stond het geprogrammeerd naast Mahlers Negende symfonie. Geen toeval dus dat je in het werk echo’s hoort van juist dat werk. Tegenover New Music Now zei hij daarover: “Ik heb me er zeker door laten inspireren. De melodielijnen die omhoog streven, de ideeën zonder duidelijk begin en einde. Uiteindelijk heb ik er een harp bijgezet, net als in Mahlers beroemde Adagietto uit de Vijfde symfonie.’

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Met veel genomineerde werken uit verschillende landen blijft het nog even spannend. Aanstaande vrijdag 19 mei wordt duidelijk welke componisten zich de winnaar van deze editie mogen noemen.

Ster advertentie
Ster advertentie