Podium

Klassieke achtergrondmuziek een trend op social media

NTR
foto: Tiktok
  1. Klassiekchevron right
  2. Klassieke achtergrondmuziek een trend op social media

Het gebruik van klassieke muziek is gestegen met 90 procent volgens nieuwe data.

Klassieke muziek is populair op social media. Dat bericht het bedrijf Epidemic Sound dat achtergrondmuziek verkoopt voor filmpjes op YouTube en TikTok. Veel van de achtergrondmuziek heeft het karakter van neoklassiek en filmmuziek, maar het is ook vaak geïnspireerd op bijvoorbeeld Mozart en Chopin.

Een dynamisch aanbod van emoties

Makers van filmpjes op YouTube zetten het klassieke muziek van dit bedrijf 90% vaker in dan vorig jaar. Daarmee stijgt klassiek naar de vierde meest gebruikte genre in hun aanbod. Als verklaring voor deze trend noemt Epidemic Sound “het veelzijdige karakter van klassieke muziek: het biedt een dynamisch aanbod van emoties, die een brede mogelijkheid van interpretaties mogelijk maakt.”

CEO Oscar Höglund licht in het persbericht toe: "Wellicht is het comfort en escapisme waar mensen naar op zoek zijn, maar we weten dat het klassieke genre in staat is emotioneel te raken - en verhalenvertellers op social media haken daarop aan."

Royalty-free

Epidemic Sound heeft de data van video's geanalyseerd waarin muziek voorkwam uit hun catalogus van 35.000 tracks. Het Zweedse bedrijf wordt wel bekritiseerd omdat het de artiesten een eenmalig bedrag betaalt voor de muziek, in plaats van het traditionele royalty-model waarbij per stream betaald wordt.

Ster advertentie
Ster advertentie