Podium

Lucie Horsch zocht voor haar nieuwe album naar inspirerende samenwerkingen

NTR
foto: Dana van Leeuwen
  1. Klassiekchevron right
  2. Lucie Horsch zocht voor haar nieuwe album naar inspirerende samenwerkingen

Dat Lucie Horsch veelzijdig is, dat is bij veel mensen inmiddels bekend. Ze is niet alleen blokfluitist, maar ook pianist en zangeres. Haar nieuwe album Origins is al net zo breed georiënteerd dankzij muziek van Piazzolla, Bartók en Stravinsky, maar ook traditionele volksmuziek en jazz. Horsch laat zich op de cd bovendien nóg weer van een nieuwe kant zien: die van arrangeur.

In Podium speelde Horsch een van de Drie stukken voor soloklarinet van Igor Stravinsky in een bewerking van zichzelf. Deze muziek van Stravinsky roept beelden op van het platteland van Rusland met kleine dorpjes en uitgestrekte vlaktes. Je hoort de wortels van zijn muziek. Volgens Horsch is dat een kant van de componist die vaak vergeten wordt. “Hij begon bij die volksmuziek en pas later schreef hij de werken die we tegenwoordig met hem associëren, zoals Le sacre du printemps.”

Stravinsky's volksmuziek past goed bij het thema van haar nieuwe album Origins, waarmee Horsch op zoek ging naar de oorsprong van muziekstijlen. Dat thema klinkt vrij breed, vindt Horsch ook zelf. “Er was eigenlijk veel te veel om uit te kiezen. Zodra je de periferie van de muziek opzoekt, blijkt er nog veel meer mogelijk. Te veel om in één album samen te brengen, dus er is ook heel veel afgevallen. Uiteindelijk waren er bepaalde dingen die ik sowieso heel graag wilde opnemen en ik heb gezocht naar inspirerende samenwerkingen.”

Arrangeren

Voor het album stapte Horsch ook in een voor haar nieuwe rol: die van arrangeur. Zo arrangeerde ze onder meer de Drie stukken voor soloklarinet van Stravinsky voor blokfluit. “Vaak begint het met een intuïtief idee dat iets goed zou kunnen werken op blokfluit. Ik wilde op dit album ook de klankvariëteit van mijn instrument goed kunnen laten horen.”

“Volksmuziek op blokfluit spelen werkt heel goed. Het instrument heeft een bepaalde authenticiteit en een klank die past bij volksmuziek. Als je een simpele melodie op blokfluit speelt, klinkt het alsof het ervoor geschreven is. Omdat die connectie tussen de blokfluit en volksmuziek zo natuurlijk voelde, wist ik meteen dat ik er een heel album aan kon wijden.”

Luister het hele gesprek met Lucie Horsch hier terug.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie