Panorama Zondag
KRO-NCRV

Nora Fischers stem hield ermee op: 'Ik ben er ook dankbaar voor'

foto: ANP
  1. Klassiekchevron right
  2. Nora Fischers stem hield ermee op: 'Ik ben er ook dankbaar voor'

Alleskunner Nora Fischer was altijd 'die zangeres', maar haar octopusbrein wilde ook andere kanten op. Doordat ze noodgedwongen met zingen moest stoppen, gaf dit haar veel nieuwe inzichten. "Het heeft er onder andere voor gezorgd dat ik andere dingen ben gaan ontwikkelen. Dat voelt heel bevrijdend", vertelt ze in Panorama Zondag.

Luister hier het volledige gesprek terug. - Panorama Zondag

Podiumangst

Veel reizen, veel spelen en de grote podia: het werd Fischer allemaal een beetje veel. Een aantal jaar voor corona worstelde ze hier al mee. Ze vertelt dat ze veel last had van de druk en daardoor minder vrijheid voelde. "Ik begon podiumangst te krijgen, ik voelde niet meer de creativiteit die ik altijd had en wat me zo dreef."

foto: KRO-NCRV

Panorama Zondag met Nora Fischer

System Crash

"Toen corona kwam, voelde ik dat ik iets moest veranderen omdat ik anders niet meer op een podium kon doen wat ik deed." Daarnaast maakte Fischer een moeilijke periode door omdat iemand die dichtbij haar stond haar leven beëindigde. "Dat heeft veel impact op me gehad." Alles bij elkaar is voor haar een "soort system crash geweest", vertelt ze.

In dit artikel wordt er over suïcide gesproken. Kamp je zelf met dit soort gedachten? Neem dan contact op met 113 zelfmoordpreventie via 113.nl of bel gratis 0800-0113.

Geen stem meer

"Mijn stem is even helemaal opgehouden met geluid maken", vertelt Fischer. "Ik kon praten, maar die zangstem hield er even helemaal mee op. Dat was heel zwaar, maar ik ben er ook heel dankbaar voor", vertelt ze. "Hierdoor heb ik mij gedwongen gezien om mij op andere manieren te uiten." Er is ook een periode geweest waarbij ze dacht helemaal te gaan stoppen, maar dat is inmiddels niet meer haar plan.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Nieuwe inzichten

Door dit proces is Fischer tot nieuwe inzichten gekomen. "Waar ik heel gelukkig over ben, is dat ik ben gaan inzien dat ik in een carrière beland was die ik helemaal niet meer op die manier wilde." Ze vertelt nooit geïnteresseerd te zijn geweest in een grote carrière met grote podia. "Maar je wordt er op een bepaalde manier ingezogen. Ik kan het niet helemaal verklaren waarom: ineens ben je dat allemaal aan het doen." Ze wilde eigenlijk altijd al meer experimenten: "iets meer teamwork, meer in de theaterhoek. Ik had altijd al die interesse."

Terug naar de basis

Ze moest terug naar de basis. "Ik moest nadenken: waarom zing ik ook alweer, wat was mijn plezier? Dat was ik echt een beetje kwijt." Fischer heeft toen besloten geen grote podia meer te doen.

Hamlet Gonashvili gaf antwoord

Toen Fischer vastliep en bedacht waarom ze ook alweer wilde zingen en waarom dat nodig was, hielp Hamlet Gonashvili haar het antwoord te vinden. "Dit is gewoon een bewijs van: als iemand zijn mond opendoet en zo’n geluid kan produceren en iemand zo diep, in ieder geval mij, emotioneel kan raken, dan is er zo weinig nodig." Fischer noemt het minimaal en simpel en daarmee zo ontzettend diep. "Ik dacht: dit is gewoon die simpliciteit, die soms zo diep kan gaan."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Wie is Nora Fischer?
Nora Fischer is zanger, mezzosopraan en stemkunstenaar. Althans, zo heeft het publiek haar leren kennen. Ze werd geboren in 1987, in een muzikale familie. Haar vader Ivan maakte naam als componist en dirigent, bij onder andere het Koninklijk Concertgebouworkest en zijn eigen Boedapest Festival Orkest. Haar moeder Anneke liet zich gelden als blokfluitist en muziekdocent. Nora belandde op jonge leeftijd bij het Nationaal Jeugdkoor. Een logische vervolgstap was het Conservatorium in Amsterdam, maar daar ging ze al snel weer weg vanwege een verschil van inzicht met de docenten. Ze zocht haar heil - en stem - in Kopenhagen bij het Complete Vocal Institute, studeerde Filosofie en Musicologie aan de Universiteit van Amsterdam en ging uiteindelijk toch naar het Conservatorium – in Den Haag. Daar leerde ze door experiment en onderzoek een nieuw publiek te bereiken. Ze toerde langs Europese podia, maakte een klassiek debuutalbum met een twist en werd genomineerd voor de stimuleringsprijs van het Amsterdams Fonds voor de Kunst. Haar onverzettelijkheid en drang om haar eigen ding te doen, leverde haar in haar jeugd de bijnaam ‘Tank’ op. En ook het label ‘eigenwijs’ kreeg ze al eens opgeplakt.

Benieuwd naar de andere afleveringen van Panorama Zondag? Luisteren kan hier.

Panorama Zondag

Panorama Zondag

Panorama Zondag
In Panorama Zondag kijkt Hans Smit elke week met een gast uit over diens culturele landschap. Waar liggen voorkeuren op het gebied van kunst en cultuur? De gast kiest vier kunstwerken uit. Aan de hand daarvan ontstaat een mooi gesprek, met veel muziek. Elke zondag van 18.00 tot 20.00 uur op NPO Klassiek.

Ster advertentie
Ster advertentie