Panorama Zondag
KRO-NCRV

30 juli - Het culturele landschap van Lot Vekemans

foto: panorama zondag
  1. Klassiekchevron right
  2. 30 juli - Het culturele landschap van Lot Vekemans

Lot Vekemans is toneelschrijver, scenarist en romancier. Haar grote liefde, het schrijven, ontdekte ze pas echt in het laatste jaar van haar studie Sociale Geografie in Utrecht. Ze volgde haar hart en ging naar Schrijversvakschool 't Colofon in Amsterdam. Inmiddels is ze uitgegroeid tot internationale ster in de toneelwereld. Haar werk is in tweeëntwintig talen vertaald en in meer dan vijfendertig landen opgevoerd. Daarmee is ze de meest opgevoerde Nederlandse toneelschrijver in het buitenland. Ze schreef ook twee romans, meerdere scenario's en gaat in september een nieuw avontuur aan als ze gaat regisseren. Haar culturele landschap voert ons langs een tenor die tot tranen toe ontroert, duurzame kunst en aangrijpende schilderkunst die tot nadenken stemt en haar werk mede bepaalt.

Panorama Zondag: het culturele landschap van Lot Vekemans

KUNSTWERK 1: Stabat Mater door Philippe Jaroussky (en Julia Lezhneva)

“De klassieke muziek werd regelmatig gedraaid in mijn gezin toen ik jong was. Klassieke muziek en Jazz. Ik heb veel secundair geluisterd en pas heel veel later ben ik het een plek gaan geven, toen vielen puzzelstukjes op hun plaats.

Beethoven
en Schubert werden veel gedraaid en de cellosuites van Bach. En ook wel Mozart. Als student gingen we op mijn verjaardag ook altijd naar een klassiek concert of een toneelstuk, als gezinsuitje.

Bij werken van Satie kan ik in trance raken, maar wat me pas echt heeft overrompeld is de Stabat Mater door Jaroussky. Ik zag dat in januari 2014, meen ik, en ik zag het in het Concertgebouw en vanuit het niets kwamen de tranen. Ik was zo flabbergasted, en ik was wel eens vervoerd geraakt door muziek, maar nog nooit in die mate. En dat dit gebeurde, was een hele nieuwe ervaring.”

Quote

Vanuit het niets kwamen de tranen. Ik was zo flabbergasted, en ik was wel eens vervoerd geraakt door muziek, maar nog nooit in die mate. En dat dit gebeurde, was een hele nieuwe ervaring.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

KUNSTWERK 2: Wandkleden van kunstenares Claudy Jongstra

“Ze hangt over de hele wereld met haar kunst en kleden en onlangs heeft ze voor ons een kleed gemaakt van 2.00 bij 2.40, echt gigantisch en zo mooi. Jongstra heeft een duidelijke kijk en visie op de wereld.

Twintig jaar geleden is ze naar Friesland verhuisd en is ze helemaal voor zichzelf begonnen. Veel van de wol die ze voor haar kleden gebruikt, komt van haar eigen schapen. Ze is ook een voorvechter van natuurlijk kleuren, waarin ze dichter bij de natuur wil blijven. Zo maakt ze zich sterk om de kleur blauw weer uit een plantje te halen. Dat werd vroeger al gedaan en zij wil dat plantje weer terugkrijgen. Haar verhaal draait heel erg om de natuur en hoe we ermee omgaan en dat we terug naar de natuur moeten. Ik ben ook bezig met natuur en duurzaamheid en de manier waarop we produceren. En dan refereer ik niet eens direct aan klimaatactivisme, maar meer bewustzijn over het produceren. Daar beginnen de problemen, bij productie. 80 procent van wat in de supermarkt ligt, hebben we niet nodig. Dus ik heb vooral een probleem met dat alsmaar produceren.”

Meer informatie over kunstenares Claudy Jongstra vind je hier.

foto: Claudy Jongstra

KUNSTWERK 3: het schilderij Guernica van Pablo Picasso

"Als ik werk, dan leg ik altijd uit hoe ik werk, aan de hand van dit schilderij. Het hangt in Madrid en in mijn gedachten kan ik het zo schetsen, maar ik heb het vorig jaar zomer pas echt voor het eerst gezien.

Als je naar het schilderij kijkt, zie je 3 plekken waar je uitgangen ziet. Rechtsboven zie ik een raam. Dat wil ik ook in mijn werk: er moet altijd een raam zijn, een werkelijkheid daarachter. In het midden staat een deur open, dat staat voor mij voor: je moet door het onaangename heen om het goede te bereiken. Want dat is drama. Je moet dus niet alleen het onvermogen en het verdriet schetsen, maar ook de weg naar buiten kunnen tonen. Dat doet die deur.

En heel lang dacht ik dat dat het was in dit werk. Tot ik zelf ging kijken in Madrid, ik was met Thekla Reuten en zij zegt ineens: ik zie een kaars in een hand. En ik kijk en denk: verrek. En dat is ook een hulpmiddel, het komt van buiten, er is ergens licht. Zo vlieg ik mijn werk ook altijd aan, er moeten uitgangen zijn. Ik heb zelf geen replica in huis hangen van het werk, maar ik kan het zo dromen. En ik zoek het ook vaak op.”

Meer over dit kunstwerk vind je hier.

Quote

Ik heb zelf geen replica in huis hangen van het werk, maar ik kan het zo dromen. En ik zoek het ook vaak op.

foto: Museo Reina Sofía

KUNSTWERK 4: the New York Public Library

“Er zijn natuurlijk overal bibliotheken en ze zijn allemaal geweldig, en ik wilde iets kiezen waarin alles samenkomt. Literatuur, poëzie, kunst, mooie dingen. En deze bieb spreekt het meest aan. Het ligt op een prachtige plek, in het hart van Manhattan en als je er binnenkomt, is het echt een oase van rust. Alsof je een andere wereld binnenstapt. Klinkt als een dooddoener, maar het is echt zo. Het is een plek die uitnodigt en imponeert."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Gerelateerde podcast

Panorama Zondag

Panorama Zondag

Ster advertentie
Ster advertentie