Panorama Zondag
KRO-NCRV

Het culturele landschap van Ralph Keuning

  1. Klassiekchevron right
  2. Het culturele landschap van Ralph Keuning

Deze week is Ralph Keuning te gast in de studio. Hij is kunsthistoricus en directeur van museum De Fundatie in Zwolle. Benieuwd naar de werken waar hij het over heeft tijdens de uitzending? Hieronder vind je een overzicht.

Philip Glass – Koyaanisqatsi

Philip Glass is een Amerikaans componist en pianist. Zijn muziek wordt gerekend tot de minimalistische muziek. Hij schreef tal van opera's, muziektheaterwerken, symfonieën, concerten, strijkkwartetten en diverse andere kamermuziek en filmmuziek. Hij wordt algemeen beschouwd als een van de meest invloedrijke componisten van de late 20e eeuw.
‘Koyaanisqatsi: Life out of Balance’ is een documentaire uit 1982 van regisseur Godfrey Reggio met muziek van Philip Glass. Er is geen gesproken tekst in de film en de vertraging en versnelling in beeld en muziek hebben een hypnotiserend effect. De film is de eerste van een drieluik. De trilogie geeft verschillende aspecten van de relatie tussen mens, natuur en technologie weer.

“Philip Glass kan als geen ander spelen met stilte en geluid. Zijn muziek laat je zweven, alsof je blik wijder wordt en de muziek het bereik van je denken vergroot. Het voordeel van het werk dat ik doe dat je best snel leert dat ‘begrijpen’ niet heel erg interessant is. Het gaat erom dat je een connectie maakt met een heel briljant voortbrengsel van een ander mens. Iets dat misschien wel eeuwigheidswaarde heeft…”

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Joyce Overheul - Utility box on Enghelab street

Joyce Overheul studeerde Beeldende Kunst aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en behaalde later in 2012 haar master Artistiek Onderzoek. Haar artistieke praktijk richt zich voornamelijk op het gebruik van sociale experimenten, videoprojecten in documentairestijl, performances, stoffen objecten en fotografie. Overheul beperkt zich niet tot slechts één werkmedium, maar kijkt liever welk medium het beste bij elk concept past.

"Het kunstwerk ‘Utility box on Enghelab street’ beeldt een straat uit waar vrouwen voor vrouwenrechten protesteren en met hoofddoeken staan te zwaaien op elektrische huisjes. Ze heeft een groot hoofdoek als wandkleed gemaakt. Een doek als stille getuigenis van een plek van protest. Het is een heel indringend werk.
Ikzelf ben van link-rechts tegenstellingen. Maar de huidige generatie kunstenaars is anders activistisch, het gaat om natuur, om gender, huidskleur… Het zit op een subtieler en genuanceerder niveau. Ik vind het ontzettend prettig om met deze generatie te praten. Dat weekt me los van die strijd van toen. Wij zaten in hebben en niet hebben. Huidige kunstenaars zitten veel meer op dialoog en op het blootleggen van tegenstellingen."

Neue Nationalgalerie

“De Neue Nationalgalerie is een prachtig gebouw en een magische plek. Dat dak is met hele grote kranen opgetild en toen zijn ze daaronder de muren gaan bouwen. Het gebouw wordt nu gerenoveerd door de Britse architect David Chipperfield. Ik ben zo benieuwd hoe hij met dat gebouw om zal gaan. Alsof je een tweede couplet toevoegt aan het nummer ‘Let it be’.”

De Neue Nationalgalerie is het Berlijnse museum voor kunst van de twintigste eeuw en is gelegen aan het culturele centrum van Berlijn. Het museumgebouw is ontworpen door Ludwig Mies van der Rohe en geldt als een van de klassiekers van de moderne architectuur.
Het is het enige bouwwerk, dat door Ludwig Mies van der Rohe na de Tweede Wereldoorlog in Duitsland kon worden gerealiseerd. In 1962 ontving hij de opdracht een museum te ontwerpen. Hij greep terug op zijn niet uitgevoerde ontwerp uit 1957 voor een hoofdkantoor van de Cubaanse rumproducent Bacardi in Santiago de Cuba. De bouw werd in 1968, een jaar voor zijn dood, voltooid.

Kunstenaar John Heartfield

“Heartfield maakte democratische beeldtaal. Dat beeld was zo grappig, zo scherp. Propaganda op hoog intellectueel en artistiek niveau. Zijn werk kwam op een moment waarop ik zelf bezig was politiek bewust te worden. Ik was al bezig met politiek en communicatie in de politiek. Met Heartfield kwam daar de kracht van kunst bij.”

John Heartfield was een van Duitse afkomst, politiek kunstenaar die pionierde in het gebruik van kunst als politiek wapen. Enkele van zijn beroemdste fotomontages waren anti-nazi en antifascistische uitspraken. Door de enorme zeggingskracht en politieke invloed van zijn beelden moest Heartfield in 1933, na de machtsovername door Hiltler, Duitsland halsoverkop ontvluchten. Hij zette zijn politieke agitatie vanuit Praag voort. Na ballingschap in Engeland keerde Heartfield na de Tweede Wereldoorlog terug naar Duitsland. Waar hij zich wierp zich op het vormgeven van boeken en theaterdecors. In 1968 overleed John Heartfield.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie